افراط در آب زدایی گامی به سوی مرگ!

افراط در آب زدایی گامی به سوی مرگ!

آب گیری و آب زدایی و دفع آب زاید و حتی دفع مقداری از آب غیر زاید و
آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
1+
زمان مطالعه: کمتر از 7 دقیقه

آب گیری و آب زدایی و دفع آب زاید و حتی دفع مقداری از آب غیر زاید و ضروری بدن برای شرکت کردن در رقابت های فیتنس و پرورش اندام الزامی است و در مورد این مهم نیز می توان شک داشت. زیرا که در این مسابقات به عضلات و به پیچ و تاب های عضلات است که امتیاز می دهند و اصلا کسی کاری با رکورد نداشته و کسی دوربازو و دور ران شما را نیز اندازه و متر نمی کند که براین اساس برنده را اعلام کنند.

حد و اندازه های نرمال

آب گیری در حد و اندازه های نرمال برای رسیدن به کات بدن الزامی است و این در حالی است که امروزه به ندرت می توان فردی را یافت که در این زمینه حد اعتدال را رعایت کرده باشد و فراوان هستند افرادی که با خوردن مشت مشت داروهای مدر و با خوردن چندین لیتر عرق خارشتر در روز و با اقامت های طولانی مدت در سونا و حتی با تف کردن و خوردن چایی غلیظ و با راهکارهای مشابه آب بدن خود را شدیدا دفع کرده و با این وضع بر روی سن مسابقات حاضر می شوند.

غش کردن بر روی سن

صد البته در این میانه افرادی را نیز به عینه دیده اید که در روی سن تعادل خود را از دست داده و غش کرده و به حالت کما می روند و یا در آستانه رفتن به غش قرار گرفته و با آبی که به آنها داده می شود و با تعمیداتی مشابه از رفتن آن ها به غش جلوگیری می شود.

افراط ممنوع

زدودن آب بدن یک طرف کار است و این در حالی است که هرگز نمی توان افراط در این زمینه را پذیرفت هر چند امروزه امری معمول به شمار می رود.

ترکیبات مدر

استفاده از ادرار آورهای طبیعی و استفاده از مکمل های ادرار آورو همچنین استفاده های وحشتناک از داروهای ادرار آور که اصولا برای تعدیل فشار خون تولید و عرضه می شوند امروزه در آستانه رقابت های پرورش اندام و فیتنس شدیدا بالا می گیرد و در این میان حتی وزنه بردارانی قدرتی از این داروها و ترکیبات برای رسین به سر وزن هم استفاده می کنند.

فشار بر کلیه ها

معمولا پرورش اندامی که امروزه در میان عموم جریان دارد پرورش اندامی است که در کنار استفاده از پروتئین در اندازه های بالا استفاده از مکمل های غذایی و استفاده از داروها نیز به شدت برقرار است و این همه نیز فشار بر کلیه ها را افزایش می دهد به این معنی که کلیه ها باید مواد زاید ناشی از وارد شدن این همه مواد خارجی به بدن را به کمک آبی که از طریق ادرار دفع می شود از بدن خارج کنند.

در معرض سموم

در شرایط عادی با افزایش میزان آب مصرفی در طول روز می توان به این مهم رسید ولی در برخی موارد افراد به دلیل محدودیت های شدیدی که در مصرف آب اعمال کرده و از سوی دیگر به دلیل بالا بودن دز مصرف داروها و مکمل های خود کلیه ها و خود بدن را شدیدا در معرض سموم قرار داده و از این رو می توان محدود کردن شدید مصرف آب در طولانی مدت را حقیقتا پلی به سوی مرگ دانست.

آب غنی شده با نمک

در این میان دیده شده است که برخی از افراد مصرف آب غنی شده با نمک در دوران حجم و همچنین کم کردن شدید مصرف آب و در عوض مصرف آب نمک رقیق در دوران کات را پیشنهاد می کنند!!!

باید بدانید که بدن شما آب مورد نیاز خود را سریعا جذب و به مصرف رسانده و در نتیجه نمک موجود در این آب در بدن تجمع پیدا کرده و همین مسئله نیز به بروز مشکلات عدیده ای ختم می شود و از این رو از این مقوله نیز باید پرهیز کرد.

زمانی که از این الکترولینت ها و محلول ها استفاده می کنید بدن ناخود آگاه در شوک فرو می رود و مشکلات عدیده ای برای بدن حادث می شود.

آب بدن و نمک

مقوله آب بدن و نمک بدن مقوله های پیچیده ای هستند که شدیدا نیز با هم مرتبط هستند و برای درک این ارتباط دو واژه زیر را دقیقا به خاطر بسپارید:

Hypernatremia

این عبارت در حقیقت به افزایش محسوس میزان نمک در بدن و کاهش محسوس میزان آب در بدن اطلاق می شود.

Hyponatremia

این حالت نیز زمانی در بدن رخ می دهد که بدن آب کافی در اختیار داشته باشد و با این وجود میزان نمک مورد نیاز خود را در اختیار نداشته باشد.

علایم کمبود آب

کمبود آب بدن نیز به درجاتی دارد و بسته به درجه ای حادث می شود و علایمی را نیز سبب می شود که در این قسمت از مقاله به اختصار به گوشه ای از این موارد اشاره می کنیم:

علایم کم ابی مختصر

* عطش و تشنگی محسوس

* خشکی دهان و لب ها

* کاهش حجم ادرار

* تغییر رنگ ادرار و کدر شدن آن

علایم کم آبی ملایم

* تشنگی شدید

* خشکی در اطراف دهان

* خشک شدن چشم ها

* کاهش شدید حجم ادرار

* کدر شدن رنگ ادرار

* سرگیجه

* بی حالی

* نیاز به دراز کشیدن

* بی قراری

* احساس سرما و کرختی در اندام ها

* افزایش ضربان قلب

علایم کم آبی شدید

* تغییر شدید در رفتار و حالات

* اضطراب شدید

* گیجی و منگی

* کاهش و از دست رفتن هوشیاری

* ضعف عمومی که با دراز کشیدن برطرف نمی شود

* ناتوانی در سرپا ایستادن

* افزایش تعداد تنفس در دقیقه

* افزایش تعداد ضربان قلب در دقیقه

* احساس سرمای شدید و یا حرارت گرفت پوست

* کم شدن و یا قطع ادرار

* کاهش شدید سطح هوشیاری

راهکارها

در برخی موارد شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که در سالن رقابت ها و یا حتی در مواردی در خیابان با افرادی که دچار کم آبی شدید در بدن هستند رو در رو شده باشید.

در مواجهه با این افراد اولا سریعا باید تیم پزشکی را در جریان بگذارید و برخلاف آنچه که تصور می کنید ابدا نیز نباید این افراد را با مایعات بمباران کنید چرا که احتمال مرگ وجود دارد.

در صورتی که فرد به هوش است باید به تدریج و مقدار کمی آب در هر جرعه به وی بدهید و صد البته گفته می شد قرار دادن قالب یخ در پشت گردن نیز کمک خواهد کرد و می توانید پاها و دست های وی را نیز از سطح بدن بالاتر ببرید تا فشار خون کمی تعدیل شده و خون به مغز برسد.

سی پی آر

معمولا به ندرت اتفاق می افتد که در این شرایط افراد دچار ایست قلبی بشوند ولی در صورت ایست قلبی سی پی آر الزامی خواهد بود.

تاثیرات کم آبی بر تنفس

زمانی که آب بدن شما کم می شود بدن شما در جذب اکسیژن از هوای آزاد نیز دچار مشکل می شود و برای اینکه بتواند با این کاهش محسوس اکسیژن گیری مقابله کند تعداد تنفس در دقیقه را افزایش می دهد.

درست به همین دلیل نیز افرادی که بدن خود را شدیدا دهیدراته می کنند در اکسیژن گیری دچار مشکل شده و سریعا به نفس نفس افتاده و زودتر از حد معمول خسته می شوند.

افت فشار خون

زمانی که از حجم آب بدن کم می شود از حجم خون نیز کم می گردد و با کم شدن حجم خون نیز افت فشار خون دیده می شود.

با افت فشار خون گیجی و در موارد حادتر از دست رفتن هوشیاری نیز دیده می شود که بارها و بارها این حالات را بر روی سن رقابت ها و در پشت صحنه دیده اید.

کرامپ عضلانی

افرادی که رژیم های غذایی دوران کات را رعایت کرده و از رژیم های کم نمک بهره گرفته و یا مصرف آب را کاهش می دهند با کرامپی های گاهاً شدید عضلانی رو در رو می شوند.

این کرامپ ها در نوع خود بی نظیر بوده و بدن را به طور موقت شدیداً فلج کرده و درد شدید و وحشتناکی را بر فرد مستولی می کنند به گونه ای که اگر این کرامپ ها پشت فرمان و در موارد احساس این چنین بگیرند چه بسا که به مصیبت ختم شود.

از اساسی ترین مشکلاتی که افراد را بر روی سن می آزارد همین مشکل از دست رفتن اب بدن و آب زدایی شدید و عواقب و تبعات منفی این چنینی آن است و از سوی دیگر برای بیرون کشیدن عضلات و برای کات کردن بدن ناگزیر از رعایت رژیم های کم آب در نزدیک رقابت ها هستیم.

چند توصیه

برای در امان ماندن از این تبعات به این توصیه ها دقت کنید.

دو روز قبل از قطع کامل آب بدن خود را وزن کنید و توجه داشته باشید که در آخرین روزهای رقابت هرگز نباید بیش از ۱۵ درصد از وزن بدن را کم کنید.

مسلما وزنی که این چنین کم می شود و در آخرین روزهای رقابت و کمتر از چند ساعت کم می شود در نتیجه از دست رفتن آب بدن بوده و به غایت مشکل ساز است.

از دست رفتن همین مقدار وزن بدن که صد البته به ندرت دیده می شود ولی با این وجود دیده شده است چه بسا که به مرگ فرد نیز ختم خواهد شد پس محتاط باشید.

در صورتی که میزان وزن کم شده و میزان آب دفع شده از بدن در آخرین روزهای رقابت بیش از مقداری بود که ذکر شد و یا در نزدیکی این مقدار قراردارد با خوردن آب به این مقدار اندک باید این مشکل را حل کنید و گرنه به دردسر خواهید افتاد.

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.
به اشتراک بگذارید:
داغترین مطالب سایت
تاثیر بدنسازی و پرورش اندام در رشد قد
تاثیر بدنسازی و پرورش اندام در...
 
۷۹۶دیدگاه
مکمل ارژنین
آشنایی با مکمل ال-آرژنین و سوا...
 
۷۵۹دیدگاه
روش دریافت کارت مربیگری بدنسازی
روش دریافت کارت مربیگری بدنساز...
 
۶۰۶دیدگاه
برنامه بدنسازی
مشاوره و دریافت آنلاین برنامه ...
 
۵۹۶دیدگاه
نوجوانان ، بدنسازی، تهدیدها وفرصتها
نوجوانان – بدنسازی، تهدی...
 
۵۳۹دیدگاه
سوال جواب های متداول و رایج در بدنسازی و فیتنس
سوال جواب های متداول و رایج در...
 
۴۴۵دیدگاه

ارسال دیدگاه