فهرست مطالب

خیلی از بدنسازان با پروتئین سویا میانه خوبی ندارند اما سویا تنها منبع پروتئین گیاهی است که پروتئین کامل به حساب می­آید یعنی دارای همه آمینو اسیدهای ضروری است. طی یک بررسی جدید تأثیرات پروتئین سویا در مقایسه با پروتئین شیر روی حجم عضلانی مورد آزمون و پژوهش قرار گرفت. اکثر ورزشکاران طی شواهد تجربی و سنتی حس می­کنند پروتئین مختلف روی رشد عضلانی آن­ها اثرات متفاوتی دارد.

تحقیقی که بالاتر ذکر کردیم با این پیش­ فرض صورت گرفت که پروتئین شیر نسبت به پروتئین سویا برتری دارد. شیر حاوی ۲ نوع پروتئین اصلی به نام­ های «وی» و «کازئین» است. سویا هم به افزایش دادن سطح آمینو اسیدهای ون شهرت دارد اما این رشد عمر کوتاهی دارد. شیر دارای اثر مداوم و بلند مدت­ تری می­باشد. در بررسی مذکور گروهی از جوانان سالم تحت آزمون قرار گرفتند که به یک سری از آن­ها پروتئین شیر و به یک سری پروتئین سویا داده شد که هر دوی آن­ها محتوی ۱۸ گرم پروتئین و کالری یکسان بود. آن­ها نوشیدنی­ های خود را بلافاصله بعد از تمرین مصرف کردند. سپس پژوهشگران تفاوت ­های به وجود آمده از نوشیدن ۲ پروتئین مذکور را مورد آزمون قرار دادند. هر دو گروه موجب بروز اثرات مثبت روی سنتز پروتئین شدند اما پروتئین شیر حدوداً ۲ برابر مؤثرتر از سویا دیده شد، محققان به این نتیجه رسیدند که پروتئین­ های با مبنای شیر وقتی بعد از تمرین مصرفی می­شوند باعث بهبود رویه عضله سازی به میزان بیشتری در مقایسه با پروتئین­ های سویا می­شوند. مصرف پروتئین سویا یا پروتئین شیر همراه با تمرینات با وزنه باعث بهبود حفظ حجم عضلانی و رشد آن می­شود اما مصرف بلند مدت پروتئین شیر بعد از تمرین با وزنه باعث حمایت از رشد سریع­تر می­شود.

این بررسی آنچه که عمده بدنسازان به آن معتقدند را تأیید کرد و آن اینکه پروتئین شیر نسبت به پروتئین ­های دارای مبنای گیاهی دارای اثر آنابولیک ­تری هستند. اگر چه همه بدنسازان همواره طرفدار پروتئین­ های با مبنای شیر به ویژه پروتئین Whey بوده و هستند اما این بدان معنا نیست که بخواهید از مصرف پروتئین سویا امتناع کنید. در واقع بهتر است رژیم غذایی یک بدنساز حاوی مخلوطی از پروتئین­ ها از جمله پروتئین سویا باشد.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
آخرین مقالات
پاسخ به پر تکرار ترین سوالات شما

1- چطور یک برنامه بدنسازی یا فیتنس دریافت کنم؟

برنامه بدنسازی، تغذیه و مکمل برای هر فرد با شرایط بدنی او، قد، وزن و سابقه ورزشی اش متفاوت است باید یک مربی با در نظر گرفتن تمامی این شرایط برای شما برنامه طراحی کند.

دریافت برنامه آنلاین

2- چطور برای مربیگری بدنسازی و فیتنس اقدام کنم؟ 

برای مربی شدن نیاز است شما آموزش های اولیه را طی کنید سپس با آماده کردن مدارک و شرایط ثبت نام  جهت شرکت در کلاس های آن اقدام نمایید. بیشتر بخوانید…

3- برای چربی سوزی و کاهش وزن بهترین روش ها کدام است؟

بهترین، جدیدترین و کارآمد ترین روش آموزش، نکات ورزشی و تغذیه مناسب با هدف شماست به طوری که تغذیه ورودی خود را کنترول و تمرینات متناسب با توانایی بدنی خود را دنبال کنید.

4- چطور بفهمم چه مکمل و تغذیه ای برای من مفید است؟

افراد متخصصی که در مورد مکمل و تغذیه دوره دیده اند بهترین مرجع راهنمایی شما جهت تغذیه مناسب و مکمل متناسب هستند. 

سوالات متداول مصرف مکمل ها

5- چطور در خانه، بدنسازی و فیتنس کار کنم؟

وقتی شما یک برنامه راهنما برای تمرین در منزل داشته باشید می توانید با حداقل وسایل ورزشی و حتی با استفاده از لوازم منزل مناسب با زمان و توانایی بدن خود را تمرین بدهید.

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

ارسال دیدگاه