آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

در خلال آماده سازی برای مسابقات، هنگامی که در باشگاه تمرین می کنم، یکی از رایج ترین سئوالاتی که از من پرسیده می شود این است که: «چقدر طول کشید تا این شکلی شوی»؟

خارج از فصل مسابقات، معمولاً با لباس گشاد یا عرق گیر تمرین می کنم و به همین خاطر، اندامم توجه کسی را به خود جلب نمی کند. اما وقتی مشغول تمرین پرس سینه هستم، افراد پیرامونم در باشگاه که اندام های بسیار بزرگی دارند، شگفت زده می شوند، از اینکه وزنه های مشابه آنان را پرس می کنم.

در همین زمان، افراد پیرامونم شروع به پرسیدن سئوال هایی می کنند نظیر: «چه نوع تمریناتی انجام می دهید؟»، «چه مکملی مصرف می کنید»؟ «چقدر طول کشید تا به این شکل رسیدید؟» البته برخی از جوان های ناآگاه که مرا در خیابان می بینند فریاد می زنند: «استروئید»! باز می گردیم به سئوال اصلی … من در پاسخ به سئوال آنها که می پرسند چند سال طول کشید تا این شکلی شدی، می گویم: «۳۶ سال طول کشیده تا من به این حالت برسم».

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

کنترل کورتیزول یا بوسه مرگ!

همه می­دانند که داشتن سطح کورتیزول بالا برای عضله ­سازی حکم بوسه مرگ را دارد همه بدنسازان در این فکر هستند که چطور می­شود سطح تستوسترون را افزایش دهند.

اما اگر سطح کورتیزول در بدن­تان بالا باشد، بالا بردن سطح تستوسترون نمی­تواند برای­تان خیلی مفید واقع شود. بدنسازان باید بیشتر نگران نسبت کورتیزول به تستوسترون بدن خود باشند نه اینکه صرفاً به سطح تستوسترون دقت کنند. محققان در تایوان تأثیر نوشیدن یک مخلوط حاوی آمینوهای شاخه ­ای (۵/۰ گرم والین، ۱ گرم لیوسین، ۵/۰ گرم ایزولیوسین)، ۵۰۰ میلی­گرم آرژنین و ۱۲ گرم کربوهیدرات را روی واکنش بیوشیمیایی و فیزیولوژیک حین ریکاوری بعد از یک جلسه تمرین سخت را بررسی کردند. در پایان بررسی گروهی که آمینوهای شاخه­ای، آرژنین و کربوهیدرات خورده بودند، حس بهتری نسبت به گروه دیگر داشتند که فقط آب نوشیده بودند.

علاوه بر این نسبت تستوسترون به کورتیزول در دقیقه ۱۲۰ بعد از تمرین در گروه مصرف کننده BCAAs به مراتب بالاتر از گروه مقابل بود. این یعنی مصرف ECAA، آرژنین و کربوهیدرات منجر به واکنش آنابولیک بزرگتری در دوره ریکاوری می­شود.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

خیلی از بدنسازان با پروتئین سویا میانه خوبی ندارند اما سویا تنها منبع پروتئین گیاهی است که پروتئین کامل به حساب می­آید یعنی دارای همه آمینو اسیدهای ضروری است. طی یک بررسی جدید تأثیرات پروتئین سویا در مقایسه با پروتئین شیر روی حجم عضلانی مورد آزمون و پژوهش قرار گرفت. اکثر ورزشکاران طی شواهد تجربی و سنتی حس می­کنند پروتئین مختلف روی رشد عضلانی آن­ها اثرات متفاوتی دارد.