فهرست مطالب

با توجه به گستردگی ورزش و هنر پرورش اندام و وجود افرادی به ظاهر مربی و مسئولیت خطیر مربیگری بر آن شدیم که نکاتی را در رابطه با امر مربیگری و برنامه نویسی بیان کنیم.

در پرورش اندام مسئولیت کسی که به عنوان مربی می باشد بسیار سنگین است و نداشتن علم و تجربه کافی و یا کوتاهی در این امر ممکن است باعث وارد شدن ضرباتی بزرگ به سلامتی شاگرد شود و یا باعث عدم پیشرفت و یا دلسردی و دل زدگی شاگرد از رشته پرورش اندام شود و یا ممکن است باعث به هدر رفتن و زمان و پول ورزشکار شود.

لذا لازم است کسانی که نام مربی را بر روی خویش نهاده و این مسئولیت بزرگ و خطیر را قبول کرده اند سعی بر آن کنند که علم و آموزش خویش را بالا برده و در امر مربیگری نهایت دلسوزی را به کار برند تا دین خویش را نسبت به شاگرد ادا کنند و همچنین در پیشرفت هر چه بیشتر این رشته ورزشی در جامعه سهمی داشته باشند؛ لذا رعایت نکات زیر برای یک مربی آگاه و دلسوز در پرورش اندام مهم می باشند.

وظایف مربی

در مرحله اول، مربی باید از سلامتی ورزشکار اطمینان پیدا کند؛ سالم بودن «مفاصل، ستون فقرات، قلب، دستگاه گردش خون و…» ضروری می باشد.

در مرحله دوم، مربی باید هدف شاگرد را از آمدن به باشگاه و انتخاب رشته پرورش اندام یا بدنسازی بداند تا ورزشکار را در رساندن به هدفی منطقی یاری نماید.

بعضی از ورزشکاران ممکن است پرورش اندام را به عنوان رشته کمکی- در کنار رشته ورزشی اصلی خویش مثل جودو، کشتی و.. انتخاب کرده و بعضی دیگر به خاطر افزایش وزن و برخی به عنوان شرکت در مسابقه و یا غیره انتخاب کرده باشند. که نوع این برنامه ها با توجه به هدف ورزشکار فرق می کند.

مربی در مرحله بعد باید از میزان استراحت و تغذیه، نوع شغل ورزشکار، فعالیت های بدنی، درآمد ورزشکار و ارزش پرورش اندام برای او با خبر شود که بتواند نوع برنامه و شدت برنامه تمرینی و همچنین برنامه غذایی و یا مکملی را طراحی کند.

بعد از انجام این مراحل، نویت به دیدن بدن ورزشکار در افراد غیر مبتدی بالای ۴ ماه سابقه تمرینی می رسد که لازم است نگاه مربی به بدن، بسیار دقیق باشد و نوع تیپ بدنی افراد را بشناسد و نقاط ضعف شاگرد را خوب بفهمد و برای برطرف کردن آن ضعف ها، انواع حرکات تمرینی و انواع سیستم های تمرینی را خوب بشناسد.

سیستم های تمرینی که باید هر مربی بدنسازی بداند

برای مربیگری و برنامه نویسی لازم است مربی از سن و سابقه تمرینی ورزشکار و نوع برنامه تمرینی و تجربیات قبلی او باخبر شود و همچنین، در رابطه با مکمل های مصرف کرده ورزشکار نیز سؤال کند و قد و وزن ورزشکار را نیز محاسبه کرده و سپس اقدام به نوشتن برنامه تمرینی یا تغذیه ای و یا مکملی نماید.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
آخرین مقالات
پاسخ به پر تکرار ترین سوالات شما

1- چطور یک برنامه بدنسازی یا فیتنس دریافت کنم؟

برنامه بدنسازی، تغذیه و مکمل برای هر فرد با شرایط بدنی او، قد، وزن و سابقه ورزشی اش متفاوت است باید یک مربی با در نظر گرفتن تمامی این شرایط برای شما برنامه طراحی کند.

دریافت برنامه آنلاین

2- چطور برای مربیگری بدنسازی و فیتنس اقدام کنم؟ 

برای مربی شدن نیاز است شما آموزش های اولیه را طی کنید سپس با آماده کردن مدارک و شرایط ثبت نام  جهت شرکت در کلاس های آن اقدام نمایید. بیشتر بخوانید…

3- برای چربی سوزی و کاهش وزن بهترین روش ها کدام است؟

بهترین، جدیدترین و کارآمد ترین روش آموزش، نکات ورزشی و تغذیه مناسب با هدف شماست به طوری که تغذیه ورودی خود را کنترول و تمرینات متناسب با توانایی بدنی خود را دنبال کنید.

4- چطور بفهمم چه مکمل و تغذیه ای برای من مفید است؟

افراد متخصصی که در مورد مکمل و تغذیه دوره دیده اند بهترین مرجع راهنمایی شما جهت تغذیه مناسب و مکمل متناسب هستند. 

سوالات متداول مصرف مکمل ها

5- چطور در خانه، بدنسازی و فیتنس کار کنم؟

وقتی شما یک برنامه راهنما برای تمرین در منزل داشته باشید می توانید با حداقل وسایل ورزشی و حتی با استفاده از لوازم منزل مناسب با زمان و توانایی بدن خود را تمرین بدهید.

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

ارسال دیدگاه