رژیم غذایی IIFYM یا انعطاف پذیر

رژیم غذایی IIFYM یا انعطاف پذیر

در این نوع رژیم غذایی هیچ محدودیت و یا چهارچوب منسجمی برای وعده های غذایی و زمان بندی

زمان بندی رژیم غذایی IIFYM یا انعطاف پذیر

در رژیم غذایی IIFYM هیچ محدودیت و یا چهارچوب منسجمی برای وعده های غذایی و زمان بندی آن وجود ندارد. در واقع هر فرد نسبت به کالری مصرفی روزانه ی خود، غذا مصرف می کند. به این صورت که بعضی از افراد وعده های غذایی ثابت دارند، در حالی که بعضی دیگر تنها ۶ وعده ی غذایی کوچک در یک روز مصرف می کنند. در اصل قانونی سخت و دست نیافتنی برای زمان مصرف مواد غذایی وجود ندارد.

محدودیت ها

می توان گفت که در این رژیم غذایی، محدودیت ها بسیار ناچیز هستند و تنها محدودیت ها مربوط به کالری و مواد مغذی مصرفی است. در این نوع رژیم غذایی کیفیت نقش بسیار نا چیزی را ایفا می کند، که این فاکتور در بیشتر رژیم های غذایی نقش عکس دارند.

آیا رژیم غذایی انعطاف پذیر دارای فازها و مراحل مختلفی است؟

به طور کلی این نوع رژیم فاقد هر گونه فاز و مرحله است، در حالی که در بعضی از برنامه های رژیم غذایی انعطاف پذیر ممکن است فازها و مراحلی وجود داشته باشند، اما جز ویژگی اصلی این نوع رژیم محسوب نمی شود. افراد بسته به اهدافشان که ممکن است عضله سازی، کاهش وزن یا حفظ اندام فعلی خود باشد، میزان کالری مصرفی و مواد مغذی دریافتی خود را کاهش می دهند. به طور خلاصه اکثر افراد از این رژیم غذایی به صورت دوره ای استفاده می کنند که این امر با توجه به کل مصرف انرژی روزانه ( TDEE ) آن ها در نظر گرفته می شود. اگر شما در مرحله ی عضله سازی هستید، ممکن است دریافت مواد مغذی خود را بر اساس کالری مصرفی خود به این صورت تعیین کنید: کل مصرف انرژی روزانه TDEE + 10% کل مصرف انرژی روزانه + ۲۵% بسته به آن مقداری که شما می خواهید عضله سازی کنید. عکس این برای زمانی اتفاق می افتد که می خواهید کاهش چربی داشته باشید. به این صورت: کل مصرف انرژی روزانه TDEE – 10% کل مصرف انرژی روزانه – ۲۵% بسته به آن مقداری که شما می خواهید کاهش چربی داشته باشید. و در مرحله ای که قصد دارید همین اندام خود را حفظ کنید، باید دقیقا کالری های دریافتی بدن خود را نسبت به کل مصرف انرژی روزانه TDEE تعیین کنید.

این نوع رژیم برای چه افرادی مناسب است؟

رژیم غذایی IIFYM یا انعطاف پذیر برای افرادی که کمیت غذایی برای آن ها مهم است، مناسب است. علاوه بر آن برای افرادی که خوردن غذاهای متنوع را بر غذاهای محدود ترجیح می دهند، مناسب است و در واقع این رژیم غذایی در نقطه ی مقابل رژیم های غذایی پائلو، مدیترانه ای، گیاهخواری، ۳۰ روزه و غیره … می باشد. حقیقتا این نوع رژیم غذایی برای کسی که می خواهد کیک با چایی بخورد لذت بخش خواهد بود.

مزایای کاهش چربی

زمانی که به بررسی رژیم های غذایی مختلف پرداختیم متوجه شدیم که ۲ اصل کلیدی در همه ی آن ها وجود دارد:

  • تعادل کالری
  • رعایت رژیم غذایی

این نوع رژیم غذایی جز آن دسته است که هر دو اصل را به خوبی رعایت کرده است، چرا که دارای تنوع فراوانی است.

نتیجه گیری

اگر شما جز آن دسته از افراد هستید که معتقدید کالری و مواد غذایی مصرفی، نقش مهمی در کاهش وزن و یا افزایش آن دارد و کیفیت غذایی برای شما آنچنان مهم نیست، می توانید از این رژیم غذایی استفاده کنید. با توجه به استانداردهای موجود در رژیم غذایی IIFYM تمام مواد مغذی در یک سطح قرار دارند. به عنوان مثال برنج قهوه ای دارای ۳۰ گرم کربوهیدرات است، که این مقدار نیز در میوه ها یافت می شود. مهمترین فاکتوری که این رژیم مد نظر دارد، کالری مصرفی مواد غذایی است. این رژیم غذایی هم راحت است و هم سخت. راحت به این دلیل که هیچ محدودیتی در مصرف مواد غذایی وجود ندارد و سخت به این دلیل که در بعضی از مواقع خود را در جایی می بینید که هیچ انتخابی برای خوردن ندارید، که البته این مورد خیلی کم پیش می آید. اگر در این موقع خود را محدود برای خوردن غذای مورد علاقتان دیدید، خیلی راحت می توانید کیک مناسب خود را تهیه کنید و آن را با لذت بخورید.

منبع: مجله بدنسازی بادی فول – شماره ۲۱

به اشتراک بگذارید:
داغترین مطالب سایت
تاثیر پرورش اندام در رشد قدی
تاثیر بدنسازی و پرورش اندام در...
 
۷۵۹دیدگاه
مکمل ارژنین
آشنایی با مکمل ال-آرژنین و سوا...
 
۷۲۲دیدگاه
برنامه بدنسازی
مشاوره و دریافت آنلاین برنامه ...
 
۵۰۶دیدگاه
نوجوانان ، بدنسازی، تهدیدها وفرصتها
نوجوانان – بدنسازی، تهدی...
 
۴۸۶دیدگاه
تغذیه قبل وبعد تمرین بدنسازی
قبل و بعد از تمرین بدنسازی چه ...
 
۳۴۵دیدگاه
سوال جواب های متداول و رایج در بدنسازی و فیتنس
سوال جواب های متداول و رایج در...
 
۳۳۴دیدگاه

ثبت دیدگاه