برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

logo
منو
برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

مصاحبه با شان ری در مورد اصول بدنسازی

پرورش اندام از آن ورزش هایی است که اغلب در مراحل اولیه ورزشکار را نا امید می کند. در اینجا مصاحبه با شان ری درمورد اصول بدنسازی آورده ایم.

بسیاریی پرورش اندام را رشته ای بسیار پر هزینه می دانند. اما «شان ری» چنین عقیده ای ندارد. به عقیده او هر فردی با هرگونه امکانات و هزینه می تواند در این رشته سخت و سنگین پیشرفت کند. در این مصاحبه او به نکاتی حساس و ظریف اشاره می کند که می تواند برای پرورش اندام کاران و مبتدیانی که تازه فعالیت های خود را شروع کرده اند مفید باشد.

  • آیا می توان به روش های متفاوتی که این روزها برای ساخت عضلات در مدتی کوتاه، بین یک ماه تا ۴۵ روز، ارائه می شود، اطمینان کرد؟

شان ری: باید ببینیم روش ارائه شده توسط چه فردی یا سازمانی ارائه شده است. معمولاً برخی کارخانه های تولید مکمل ها برای بدن سازی و ساخت عضلات در مدتی کوتاه روش هایی هم دیکته می کنند. زمانی می توانیم به یک روش اطمینان کنیم که در آزمایش های انجام شده صد در صد جواب داده باشد. حتی در این شرایط هم گاهی بدن به یک شیوه تمرین صد در صد مثبت پاسخ نمی دهد. چرا؟! چون ارگانیسم ها متفاوت است. به عقیده من تمام افرادی که مایلند در مدتی کوتاه از کار روی عضلات خود نتیجه بگیرند باید در مورد شیوه کار خود با یک مربی آگاه مشورت کنند. به توانایی های بدن نیز باید توجه داشته باشید. یک برنامه یک ماهه یه ۴۵ روزه به قلب، ریه و حتی کلیه ها فشار زیادی وارد می کند. باید ببینید که آیا بدن و اندام های شما می توانند این فشار را تحمل کنند. در ابتدا قبل از شروع تمرین ها و برنامه های کوتاه مدت باید از سلامت کامل اندام های مهم بدن آگاه شوید.

  • معمولاً در شروع تمرینات پرورش اندام پیشرفت بسیار کند است. برای سرعت بخشیدن به روند ساخت عضلات چه باید کرد؟

پرورش اندام از آن رشته هایی است که اغلب در مراحل اولیه ورزشکار را نا امید می کند. این که پس از مدتی تمرین سخت خود را در آینه تماشا کنید و ببینید هیچ پیشرفتی نداشته اید کاملاً طبیعی است. این نباید شما را نگران و نسبت به سطح کار و تمرین نا امید کند. وقتی تازه شروع به کار می کنید باید این را بدانید که عضله در چند مرحله ساخته می شود. در مرحله اول عضله را به تمرین عادت می دهید و آن را وادار می کنید در مقابل فشار واکنش نشان دهد. واکنش عضله اغلب خیلی کند است. به همین دلیل هم شاید پس از مدت ها تمرین سخت تغییری در آن مشاهده نکنید. مرحله پیشرفت زمانی شروع می شود که عضله به تمرین شما جواب بدهد. دیگر می توانید اطمینان داشته باشید که اگر درست تمرین کنید به هدف می رسید.

  • برخی از مربیان برای ساخت بهتر عضلات رژیم غذایی کم آب را تجویز می کنند و از پرورش اندام کار می خواهند مصرف مایعات را محدود کند. با این تئوری موافق هستید؟

نه. رژیم های کم آب رژیم های خوبی نیستند و سلامت جسمانی را به خطر می اندازند. من در طول روز بین ۱۵ تا ۲۰ لیوان آب مصرف می کنم. با رژیم های کم آب مخالفم. هیچ فایده ای ندارد، در رژیم های غذایی مطلوب آب حذف نمی شود.

  • آیا مقدار خواب شبانه و روزانه هم در سرعت روند رشد عضلات مؤثر است؟

شان ری: بله. در پرورش اندام شما با دو مسئله بسیار مهم مواجه هستید؛ ذخیره انرژی و رفع خستگی عضلات و آماده سازی بافت های عضلانی برای تمرین مجدد. خواب شبانه به شما کمک می کند انرژی خوبی ذخیره کنید و عضلات خسته زودتر به آمادگی دوباره برسند. من به شما توصیه می کنم حداقل شب ها ۵/۸ ساعت بخوابید. ۲ ساعت خواب بعد از ظهر هم به عضلات خسته فرصت استراحت می دهد. کم خوابی ها روی نتیجه کار شما اثر می گذارد. در این مورد تردیدی نداشته باشید.

  • به عقیده شما در فاصله بین ست ها چقدر می توان استراحت کرد؟

این بستگی به سطح کار و ست های شما دارد. من سخت تمرین می کنم و ست هایی طولانی و سنگین دارم. به همین دلیل هم اغلب یک دقیقه در فاصله بین ست ها استراحت می کنم. در این مدت کوتاه در سالن قدم می زنم. اما چنانچه شما ست های سنگینی ندارید می توانید بین ۳۰ تا ۴۵ ثانیه استراحت داشته باشید.

  • بسیاری عقیده دارند تمرین صبح مفیدتر از تمرین بعد از ظهر است. در این مورد چه نظری دارید؟

در واقع هیچ تفاوتی ندارد. شما می توانید بعد از ظهر هم با همان انرژی و نشاط صبح تمرین کنید. اما صبح بدن برای تحمل فشار و کار سنگین آمادگی بیشتری دارد.

شان ری: بسیاری از پرورش اندام کاران تنها در یک نوبت صبح یا بعد از ظهر کار می کنند. اما برخی هم در دو نوبت تمرین می کنند. این مهم نیست که شما صبح یا بعدازظهر تمرین می کنید. آنچه که مهم است و باید به آن اهمیت بدهید سطح آمادگی جسمانی و روحی برای تمرین است. چنانچه سرحال نیستید و احساس خستگی می کنید تمرین را فراموش کنید. چون هیچ سودی ندارد و حتی می تواند به عضلات شما آسیب برساند.

  • چگونه می توانیم ضربان قلب را در طول تمرین و پس از آن تنظیم کنیم؟

شان ری: قلب عضوی حیاتی است. ورزشکاران رشته های سنگین باید پیوسته مراقب سلامت آن باشند. فراموش نکنید که قلب هم یک عضله است و در مقابل ناملایمات، فشارها و سختی ها خیلی زود واکنش نشان می دهد و ضربان آن تغییر می کند. قبل از تمرین بدن خود را گرم کنید. این عمل به شکلی کاملاً طبیعی قلب را تحت تأثیر قرار می دهد و ضربان آن را بالا می برد. بنابراین می توانید با خیال راحت تمرین را دنبال کنید چون دیگر قلب تحت تأثیر فشار به شکلی ناگهانی متأثر نمی شود. توجه به دم و بازدم در طول تمرین هم در سلامت قلب مؤثر است. چون دم و بازدم مناسب از بالا رفتن فشار خون و افزایش ضربان قلب به شکلی نامتعادل جلوگیری می کند. پس از تمرین سنگین مقداری در سالن قدم بزنید. در این شرایط ضربان قلب راحت کنترل می شود.

  • برخی از مکمل های غذایی حاوی ماده ای معدنی به نام «کرومیوم» هستند. این عنصر در افزایش حجم عضلات مؤثر است؟

این ماده معدنی فاکتوری لازم برای عملکرد انسولین است. غذاهایی که حاوی قند ساده هستند ترشح انسولین و کرومیوم را سه برابر می کنند. برخی از محققین عقیده دارند که مصرف کرومیوم چربی بدن را کاهش می دهد و در افزایش حجم عضلات مؤثر است. اما این مسئله به اثبات نرسیده است. مصرف کرومیوم در دز بالا ایجاد مسمومیت بسیار شدید می کند. به همین دلیل من به شما توصیه می کنم از مصرف این ماده خودداری کنید و دنبال مکمل های کرومیوم دار نروید.

  • مصرف کراتین عوارضی هم دارد؟

این روزها در مورد عوارض جانبی کراتین حرف های زیادی می زنند. حتی گفته می شود مصرف کراتین در دراز مدت می تواند زمینه را برای ابتلا به سرطان فراهم کند. اما هیچ یک از تحقیقات انجام شده روی کراتین با قاطعیت عوارض جانبی آن را مشخص نکرده است. البته پرورش اندام کارانی که کراتین مصرف می کنند با برخی عوارض جانبی آن آشنا هستند. هضم کراتین بسیار مشکل است. و اغلب مصرف کنندگان با مشکلات گوارشی، و نیز گرفتگی عضله روبرو می شوند. البته برای تخفیف این عوارض راه هایی وجود دارد.

  • در ترکیب برخی از چربی سوزهایی که تازه وارد بازار مصرف شده است مقداری آسپرین وجود دارد. آیا این دارو در سوزاندن چربی بدن مؤثر است؟

آسپرین غلظت خون را کاهش می دهد و آن را رقیق می کند. اما فکر نمی کنم به تنهایی در سوزاندن چربی بدن مؤثر باشد. تا آنجا که من می دانم از آن به عنوان کاتالیزوری برای تسریع کاهش چربی استفاده می شود و به همین دلیل هم به چربی سوزها اضافه شده است. فراموش نکنید که مصرف آسپرین باید با تجویز پزشک باشد.

  • داروی «اکسی متالون» در رشد عضلات و افزایش حجم آن ها مؤثر است؟

مصرف این دارو مجاز نیست. «اکسی متالون» از استروییدهای فوق العاده خطرناک است که مصرف آن پس از مدتی کوتاه شما را با برخی بیماری ها، به ویژه بیماری های پوستی درگیر می کند. گره ها و غده های زیر پوستی از شایع ترین عارضه جانبی این داروست. بنابراین به فواید این دارو و مصرف آن اصلاً فکر نکنید.

  • برای افزایش حجم عضلات می توانیم به مصرف مکمل های حاوی گلوتامین اکتفا کنیم؟

گلوتامین با چند مکانیسم حجم عضله را بالا می برد و از مکمل های بسیار مفید به حساب می آید. شما می توانید در طول روز ۸ گرم گلوتامین مصرف کنید. البته مقدار مصرف گلوتامین به سطح تمرین شما بستگی دارد. اما این را بدانید که گلوتامین از اسید آمینه های بسیار حیاتی است و در افزایش حجم عضلات نفشی کلیدی دارد. اما در کنار این مکمل می توانید از مکمل های پروتئینی دیگر نیز استفاده کنید.

  • با چه وسایلی می توان بیشتر از تمرین نتیجه گرفت؟

شان ری: با هر وسیله ای می توانید از تمرین نتیجه لازم را بگیرید. اما بازدهی تمرین به سطح تمرین و وزنه و وسیله شما بستگی دارد. اگر می خواهید عضلاتی بزرگ و حجیم داشته باشید باید با اسباب های بسیار سنگین تمرین کنید.

  • آیا مکمل های غذایی می توانند جای مواد غذایی طبیعی را پر کنند؟

مکمل ها شکل فشرده و کامل تری از مواد غذایی طبیعی هستند. اما فراموش نکنید که شما نمی توانید غذای طبیعی را کنار بگذارید و تنها مکمل مصرف کنید. به کارگیری و استفاده از مکمل ها عوارض جانبی هم دارد که ساده ترین و معمول ترین آن گوارش و هضم سخت آنهاست. مکمل های غذایی را تنها باید به عنوان مکمل مصرف کنید. من به شما توصیه می کنم خود را از خوردن خوراکی های لذیذ محروم نکنید.

  • بسیاری عقیده دارند که مصرف سفیده تخم مرغ به صورت خام بهتر است. در این مورد چه نظری دارید؟

شان ری: سفیده تخم مرغ را باید حتماً به صورت پخته مصرف کنید. هضم تخم مرغ خام بسیار مشکل است و می تواند شما را با بیماری های گوارشی و حتی برخی مسمومیت ها مواجه سازد. سفیده تخم مرغ پخته راحت تر و بهتر جذب می شود.

  • علت لرزشی که گاهی در طول تمرین بروز می کند چیست؟

در مصاحبه با شان ری او میگوید: این لرزش از خستگی شدید عضله حکایت دارد و علامت خوبی است. چنانچه شما از نظر ارگانیک کاملاً سالم و سلامت باشید این لرزش به شما می گوید که کاملاً درست تمرین می کنید و به هدف نزدیک هستید.

  • آیا می توانیم مکمل مصرف نکنیم؟

مکمل ها کامل کننده رژیم غذایی روزانه شما هستند. اگر بتوانید به تناسب سطح تمرین خود رژیم غذایی صحیح و مناسبی داشته باشید می توانید مکمل مصرف نکنید. اما حرفه ای ها که تمریناتی سخت و سنگین دارند نمی توانند تنها به رژیم غذایی متکی باشند. گاهی رساندن دز بالای پروتئین به بدن به صورت طبیعی مشکل است. بعضی از حرفه ای ها در طول روز به ازاء هر کیلوگرم از وزن خود ۵/۴ تا ۵ گرم پروتئین مصرف می کنند. این مقدار پروتئین را نمی توان با غذای گوشت قرمز یا مرغ و ماهی به بدن رساند. افرادی که سنگین تمرین می کنند و هدف هایی رویایی دارند باید مکمل مصرف کنند. استفاده از مکمل ها در صورتی که از آن ها و همچنین نیازبدن خود شناخت کافی داشته باشید خطری ندارد. حتی می توانید در مورد مصرف مکمل با پزشک خود مشورت کنید و به تناسب نیازهای بدن مکمل را انتخاب کنید.

  • آیا راهی برای نتیجه گیری سریع از تمرین وجود دارد؟

شان ری: نه. فقط درست تمرین کنید و بردبار باشید. کسانی که برای رسیدن به هدف عجله دارند خیلی زود دچار اشتباهاتی غیر قابل جبران می شوند که یکی از آن ها توسل به دوپینگ است. بنابراین من به مبتدیان می گویم که نتیجه گیری سریع از تمرین را فراموش کنند. باید مرحله به مرحله پیش بروید و از کار خود انتظاری منطقی داشته باشید.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

5/5 – (1 امتیاز)
مقالات تصادفی

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درج آگهی بدنسازی