فهرست مطالب

( ترمز در تمرین ) ورزش مفید را به فعالیتی مضر تبدیل نکنید.

اگر احساس می کنید همانند گذشته نمی توانید بدوید. وزنه ها سنگین تر از گذشته به نظر می رسند. یا استقامت بدن تان کمتر از حد معمول است. به احتمال زیاد بیش از اندازه ورزش می کنید. هدف از انجام ورزش های مختلف در درجه نخست حفظ و بهبود سلامتی  و تناسب اندام است اما گاهی اوقات ما بیش از اندازه به خود سخت می گیریم و با زیاده روی های نابجا فعالیتی که می تواند مفید باشد را تبدیل به چیزی مضر می کنیم. برای این که از این شرایط پیشگیری کنید می توانید نشانه های مهم زیر را مد نظر داشته باشد تا از فعالیت ورزشی بیش از اندازه و ترمز در تمرین پرهیز کنید.

مصدوم می شوید

دردهای زانو، گرفتگی شانه، درد در کمر و … پیامی روشن برای شما ارسال می کنند: انجام تمرینات ورزشی مشابه به طور مکرر می تواند به آسیب دیدگی منجر شود اگر بدن خود را بیش از اندازه زیر فشار قرار دهید. با زمان کافی برای ریکاوری اختصاص ندهید، فشار بیش از اندازه بر عضلات و مفاصل وارد می شود با انجام تمرینات متنوع از استرس بیش از اندازه بر بخش هایی یکسان از بدن پیشگیری کنید همچنین، مدت زمان کافی برای استراحت بدن اختصاص دهید و فکر نکنید این مساله شما را به عنوان فردی تنبل معرفی می کند.

عملکردتان افت کرده است

این که مشخص کنیم چه میزان ورزش بیش از اندازه محسوب می شود، دشوار است اما یکی  از نشانه های مشخص آن افت عملکرد بدن در نظر گرفته می شود!

اگر احساس می کنید همانند گذشته نمی توانید بدوید، وزنه ها سنگین تر از گذشته به نظر می رسند، با استقامت بدن تان کمتر از حد معمول است. به احتمال زیاد بیش از اندازه ورزش می کنید عدم اختصاص زمان کافی برای ریکاوری موجب تغییر سطوح هورمونی می شود که می تواند تحلیل عضلات را به همراه داشته باشد این شرایط کارکرد عضلات را تحت تاثیر قرار می دهد و عملکرد جسمانی شما را کاهش می دهد و حتی خطر آسیب دیدگی را افزایش می دهد

همواره خسته هستید

تمرینات ورزشی می توانند به طور موقت موجب خستگی شما شوند، اما به عنوان یک قاعده ورزش کردن باید انرژی مثبت بیشتری به شما در طول روز ببخشد. اگر به جای احساس انرژی همواره خسته و بی حوصله هستید، شاید بهتر باشد مدت زمانی که به ورزش کردن اختصاص می دهید را کاهش دهید.

درد عضلانی شدید دارید

دردی که برای چندین روز باقی می ماند یکی از نشانگرهای ورزش سخت و بیش از اندازه است در شرایطی که برخی از دردهای عضلانی پس از انجام تمرینات عادی هستند، تجربه درد شدید عضلانی (به عنوان مثال، تا حدی که قادر به صاف کردن دست خود نیستید) می تواند نشانه ای از انجام ورزش بیش از اندازه باشد.

اسپاسم عضلانی چیست؟

سیستم ایمنی شما ضعیف شده است

آیا با آبریزش بینی یا عطسه های پیاپی مواجه شده اید؟ انجام بیش از اندازه تمرینات ورزشی می تواند مقصر باشد اگر بیش از حد تحت تاثیر آب و هوایی قرار می گیرید. این می تواند نشانه ای از ورزش کردن بیش از اندازه باشد. اگر چه مطالعات نشان داده اند که ورزش متعادل می تواند با تغییرات مثبت در سیستم ایمنی بدن مرتبط باشد. شواهدی نیز وجود دارند که ورزش بیش از اندازه را با تضعیف سیستم ایمنی پیوند داده اند.

به خوبی نمی خوابید

در شرایطی که ورزش منظم و به اندازه می تواند خواب خوب شبانه را بهبود ببخشد، ورزش بیش از اندازه اثری متضاد بر کیفیت و میزان خواب دارد. ورزش بیش از اندازه محرک یک واکنش استرسی در بدن است و سطوح هورمون هایی مانند کورتیزول و آدرنالین افزایش می یابند. این شرایط می تواند بر چرخه های خواب – بیداری تاثیر گذار باشد و با بیدار نگه داشتن ما در طول شب کیفیت خواب را تحت تاثیر قرار دهد.

گرسنه نمی شوید

از دست دادن اشتها یکی از نشانه های اساسی ورزش بیش از اندازه است ورزش کردن می تواند  احساس گرسنگی را کاهش دهد زیرا سطوح هورمون گرلین که مسوولیت تحریک اشتها را بر عهده دارد، کاهش می یابد و سطوح پپتید YY، هورمونی که مسئول سرکوب آن است را افزایش می دهد.

از نظر عاطفی حساس شده اید

اگر احساسات شما نسبت به گذشته تغییر کرده اند- به عنوان مثال اضطراب افزایش یافته، تمرکز کاهش یافته  تحریک پذیری افزایش یافته و عزت نفس کاهش یافته – شاید بهتر باشد در روند تمرین ورزشی خود تغییری ایجاد کنید. اگر چه فعالیت جسمانی می تواند سرگرم کننده و لذت بخش باشد، ورزش بیش از اندازه می تواند به فرسودگی روانی منجر شود و زمینه ساز شکل گیری مشکل انگیزشی و نارضایتی از ورزش شود. در حقیقت تغییر در خلق و خو می تواند از نخستین نشانه های ورزش بیش از اندازه باشد، پیش از آن که بسیاری از نشانه های جسمانی پدیدار شوند.

*

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
آخرین مقالات
پاسخ به پر تکرار ترین سوالات شما

1- چطور یک برنامه بدنسازی یا فیتنس دریافت کنم؟

برنامه بدنسازی، تغذیه و مکمل برای هر فرد با شرایط بدنی او، قد، وزن و سابقه ورزشی اش متفاوت است باید یک مربی با در نظر گرفتن تمامی این شرایط برای شما برنامه طراحی کند.

دریافت برنامه آنلاین

2- چطور برای مربیگری بدنسازی و فیتنس اقدام کنم؟ 

برای مربی شدن نیاز است شما آموزش های اولیه را طی کنید سپس با آماده کردن مدارک و شرایط ثبت نام  جهت شرکت در کلاس های آن اقدام نمایید. بیشتر بخوانید…

3- برای چربی سوزی و کاهش وزن بهترین روش ها کدام است؟

بهترین، جدیدترین و کارآمد ترین روش آموزش، نکات ورزشی و تغذیه مناسب با هدف شماست به طوری که تغذیه ورودی خود را کنترول و تمرینات متناسب با توانایی بدنی خود را دنبال کنید.

4- چطور بفهمم چه مکمل و تغذیه ای برای من مفید است؟

افراد متخصصی که در مورد مکمل و تغذیه دوره دیده اند بهترین مرجع راهنمایی شما جهت تغذیه مناسب و مکمل متناسب هستند. 

سوالات متداول مصرف مکمل ها

5- چطور در خانه، بدنسازی و فیتنس کار کنم؟

وقتی شما یک برنامه راهنما برای تمرین در منزل داشته باشید می توانید با حداقل وسایل ورزشی و حتی با استفاده از لوازم منزل مناسب با زمان و توانایی بدن خود را تمرین بدهید.

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

ارسال دیدگاه