فهرست مطالب

اشتباهات در باشگاههای ایرانی

۱- به باشگاه آمدم تا وزن کم کنم !

کاهش وزن کلماتی است که خیلی زیاد از طرف خانم ها روی آن تاکید می شود منکر این واقعیت نیستم که درصد عمده ای از کسانی که پا به باشگاه می گذارند مشکل اضافه وزن دارند و به دلایل زیادی (که مهمترین آن بالا بردن سطح سلامت عمومی بدن است)‌ علاقه دارند تا از شر چربی ها اضافه خلاص شوند اما توجه داشته باشید هنگامی که صحبت از بدنسازی می شود منظور ما کاهش چربی است نه وزن – کاهش وزن الزاما کاهش چربی بدن نیست.

هنگامی که هم زمان با تمرینات هوازی بدنسازی می کنید عضله سازی می کنید و درصد چربی بدن تان کم می شود که نتیجه آن فرم گرفتن بدن تان است ولی ممکن است وزن تان ثابت بماند یا حتی بیشتر هم بشود بنابراین با عدد روی ترازو قضاوت نکنید بلکه درصد چربی بدن تان را اندازه بگیرید و از آئینه یا دوربین عکاسی کمک بگیرید.

۲- حدود یک کیلو وزن اضافه کردم !

همان طورکه ذکر شد عدد روی ترازو چندان معیار مهم (و البته دقیقی) نیست به جای ترازو بیشتر توجه تان به آئینه باشد عوامل زیادی از جمله زمانی که خودتان را وزن می کنید (صبح با معده خالی یا بعد ار ناهار) و هم چنین مقدار آب بدن می تواند در این حد در وزن شما تفاوت ایجاد کند.

۳- من رژیم دارم !

رژیم از نظر خیلی از خانم ها به معنی محرومیت از یک سری مواد غذائی (در راس آن ها کربوهیدرات) در یک مدت زمان مشخص و تا یک تاریخ خاص است. رژیم هایی این چنینی معمولا فرد را از یک سری غذاهای مورد علاقه منع می کند و اغلب گرسنگی شدید -خستگی و کلافگی عارض فرد می شود و به محض رسیدن تاریخ مشخص اتمام رژیم (مثلا تاریخ عروسی و یا موارد مشابه) فرد دچار برگشت وزن و اغلب وزن بیشتر از قبل می شود (که البته این قضیه برمی گردد به افت متابولیسم فرد و همچنین حسرت خوردن غذاهای مورد علاقه اش در دوران رژیم که معمولا برای چند روز به یک ماه و سال می کشد)

دو راه برای اجتناب از این نوع رژیم ها (که اصطلاحا به کاهش وزن یویوئی معروف ند)‌ وجود دارد ۱- جایگزین کردن عادات سالم غذایی در تمام طول زندگی ۲- انجام مرتب ورزش های هوازی و بدنسازی عادات سالم غذایی به معنی وعده های غذایی کوچک – مقوی – متنوع و متعدد در طول روز

تغذیه سالم و ورزش باید جزو اهداف تان برای کل زندگی باشد نه یک دوره ۴ و شش هفته ای

جالب این که مطابق تحقیق پژوهشگران کسانی که از روش رژیم های شدید و کاهش وزن سریع پیروی می کنند بیشتر از کسانی که اضافه وزن دارند ولی این وزن را ثابت نگه داشته اند در معرض امراض قلبی و سایر عوارض چاقی قرار دارند.

۴- اگر باهام کار داشتی روی تردمیل دارم می دوم !

ورزش هوازی یکی از راه های چربی سوزی است نه تنها راه آن خیلی خانم ها به باشگاه می آیند تا فقط مقداری هوازی کار کنند حقیقت این است که چربی سوزی در برنامه تمرین با وزنه – رژیم کم کالری و هوازی خیلی بیشتر و بهتر از تمرینات کاردیو (هوازی) و رژیم است .

۵- من باید قرص های چربی سوز مصرف کنم !

اول باید بپرسم آیا کلمه یوهمبی را تا حالا شنیده اید؟ در مورد عوارض افدرا چه می دانید؟ آِیا می دانید چه قدر در روز تحمل مصرف کافئین را دارید؟

اگر جواب درستی برای پاسخ سوالات بالا ندارید پس بهتر است مکمل های چربی سوز را با احتیاط مصرف کنید. ضمنا به خاطر داشته باشید چربی سوزها حکم ابزار کمکی برای برنامه تمرین و رژیم غذایی تان هستند و به تنهائی تاثیر چندانی ندارند.

معرفی ۳ مکمل چربی سوز

۶- من سالاد می خورم !

سالاد می تواند منبع خیلی عالی از مواد غذائی کم کالری و سرشار از فیبر و ویتامین ها باشد که حاوی مقدار کمی چربی. کربوهیدرات است ولی دقت کنید نوشتم می تواند باشد به این دلیل که بعضی ها به سالاد انواع سس های چرب – پنیر پیتزا و سایر مواد پر کالری اضافه می کنندکه حاوی کالری زیادی خواهد شد. برای تهیه سالاد از سبزیجات پرگ پهن نظیر کاهو –بروکلی – کلم – فلفل دلمه ای به همراه منابع پروتئینی از جمله گردو – لوبیا – پنیر کم چرب و … استفاده کنید

۷- من معمولا صبحانه نمی خورم !

کاملا اثبات شده که کسانی که یک صبحانه کامل و ترکیب شده از کربوهیدرات ها – پروتئین و چربی های سالم مصرف می کنند خیلی کمتر از کسانی که این وعده را حذف می کنند دچار اضافه وزن می شوند.

گر چه شما کالری های یک وعده را حذف کرده اید اما در طول روز جبران آن را ولی از منابع غذائی ناسالم خواهید کرد یک صبحانه کامل مانع پرخوری شما در طول روز می شود ضمنا بعد از یک شب کامل محرومیت بدن از مواد غذایی ( و کم شدن متابولیسم بدن ) صبحانه سیستم متابولیسم بدن را مجدد فعال می کند. بنابراین اگر به دنبال کاهش چربی های بدن خود هستید حداکثر تا ۴۵ دقیقه بعد از بیدار شدن از خواب صبحانه بخورید.

۸- برای لاغری شکم باید دراز نشست کار کنم !

در ورزش لاغری موضعی امکان پذیر نیست (البته در سایر روش ها هم همین تئوری صادق است) تنها راه حل کاهش چربی های بدن (‌کل بدن) سوزاندن کالری بیشتر از آنچه مصرف کرده اید. با تمرین روی یک ناحیه خاص از بدن فقط عضلات آن قسمت را تقویت می کنید از یک نفر با عضلات شکم شش تکه بپرسید به شما خواهد گفت تمرینات هوازی و رژیم تنها راه حل نمایان کردن این عضلات است.

۹- وزنه کار نمی کنم چون عضلاتم حجیم خواهد شد !

تعدادی خیلی کمی از خانم ها هستند که با دستگاه های بدنسازی و وزنه ها تمرین کنند و اکثرا بر این باور هستند که وزنه ها موجب مردانه شدن فیزیک بدنی آنها خواهد شد. دلیلش هم از آنجا نشات می گیرد که مردان در یک دوره تمرین با وزنه می توانند حجم عضلانی قابل توجه ای کسب کنند و خانم ها از این نگرانند که آنها هم به همین شکل رشد عضلانی داشته باشند. اما به دلیل تفاوت هورمونی مردان با زنان (ترشح خیلی کم هورمون های عضله ساز مردانه در زنان) و نوع تمرین با وزنه درخانم ها که معمولا ۴۰ تا پنجاه درصد رکورد است جای نگرانی نیست.

۱۰- این کم چرب است پس هر مقداری که دوست داشته باشم می توانم بخورم !

توجه کنید که واژه کم چرب حتما به معنی کم کالری نیست. برچسب مواد غذائی را بادقت بخوانید بعضی مواد غذائی شامل مقادیر زیادی شکر و کالری هستند و اهداف لاغری بر مبنای مقدار کالری دریافتی روزانه شما تنظیم می شود می توانید ۱۰۰ کالری از یک غذای پر چرب بخورید یا این که از یک ماده غذائی کم چرب ۵۰۰ کالری وارد بدن خودتان کنید.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
آخرین مقالات
پاسخ به پر تکرار ترین سوالات شما

1- چطور یک برنامه بدنسازی یا فیتنس دریافت کنم؟

برنامه بدنسازی، تغذیه و مکمل برای هر فرد با شرایط بدنی او، قد، وزن و سابقه ورزشی اش متفاوت است باید یک مربی با در نظر گرفتن تمامی این شرایط برای شما برنامه طراحی کند.

دریافت برنامه آنلاین

2- چطور برای مربیگری بدنسازی و فیتنس اقدام کنم؟ 

برای مربی شدن نیاز است شما آموزش های اولیه را طی کنید سپس با آماده کردن مدارک و شرایط ثبت نام  جهت شرکت در کلاس های آن اقدام نمایید. بیشتر بخوانید…

3- برای چربی سوزی و کاهش وزن بهترین روش ها کدام است؟

بهترین، جدیدترین و کارآمد ترین روش آموزش، نکات ورزشی و تغذیه مناسب با هدف شماست به طوری که تغذیه ورودی خود را کنترول و تمرینات متناسب با توانایی بدنی خود را دنبال کنید.

4- چطور بفهمم چه مکمل و تغذیه ای برای من مفید است؟

افراد متخصصی که در مورد مکمل و تغذیه دوره دیده اند بهترین مرجع راهنمایی شما جهت تغذیه مناسب و مکمل متناسب هستند. 

سوالات متداول مصرف مکمل ها

5- چطور در خانه، بدنسازی و فیتنس کار کنم؟

وقتی شما یک برنامه راهنما برای تمرین در منزل داشته باشید می توانید با حداقل وسایل ورزشی و حتی با استفاده از لوازم منزل مناسب با زمان و توانایی بدن خود را تمرین بدهید.

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

ارسال دیدگاه