صبحانه و فیتنس

رابطه بین خوردن صبحانه و فیتنس بعضی از مردم فکر می کنند حذف صبحانه یک تکنیک عالی برای

رابطه بین خوردن صبحانه و فیتنس

بعضی از مردم فکر می کنند حذف صبحانه یک تکنیک عالی برای کاهش وزن است. منطق آنها این است که کالری را از مصرف روزانه ی خود حذف می کنند. متاسفانه این روش جواب نمی دهد خوردن یک وعده در صبح می تواند در واقع به شما کمک کند به کاهش وزن ایده آل خود برسید که در اینجا سه دلیل یرای آن ذکر می کنیم.

۱) صبحانه کار متابولیسم بدن شما را شروع می کند. اگر اولین وعده ی غذایی روز خود را از قلم بیاندازید متابولیسم شما در واقع برای حفظ انرژی پایین می آید. تحقیقات نشان می دهد کسانی که به طور مرتب صبحانه می خورند کاهش وزن خود را حفظ می کنند و احتمال اضافه وزن کمتری دارند. احتمال دارد صبحانه خورها به طور منظم ورزش کنند. پس بعد از بیدار شدن حداقل تا یک ساعت بعد صبحانه بخورید.

۲) پروتئین هوس شیرینی جات را کم می کند. مقدار زیاد پروتئین در گزینه های مشهور صبحانه مثل ماست چکیده، غلات و تخم مرغ به شما انرژی می دهد، پس احتمال کمتری وجود دارد سراغ شکر بروید. کالری بالا همانند شیرینی جات و قهوه به شما انرژی می دهد.

صبحانه و فیتنس

۳) فیبر گرسنگی را برطرف می کند و شکم شما را تخت می کند: غلات، متشکل از دانه های کامل و میوه جات تازه هر دو گزینه های عالی برای صبحانه می باشند زیرا دارای فیبر بالایی می باشند. فیبر نه تنها احساس سیری طولانی مدتی به شما می دهد بلکه کمتر تمایل به میان وعده خواهید داشت، همچنین نفخ همراه با یبوست را کاهش می دهد که باعث می شود معده ی شما مسطح و تخت به نظر برسد.

چند توصیه برای یک صبحانه کامل

صبحانه باید حداقل ۲۰ درصد از انرژی روزانه را فراهم نماید. این در حالیست که اغلب به دلیل عدم آشنایی با اهمیت این وعده غذایی، یا از آن صرفنظر می‌شود و یا مفید و مغذی تهیه نمی‌شود.

برای داشتن روحیه شاد و جسمی سالم صبحانه را فراموش نکنید. یکی از وعده های غذایی مهم که کمتر به آن اهمیت داده می‌شود صبحانه است در صورتی که لازم است برای تهیه صبحانه مناسب، با تدبیر اقدام شود. مصرف صبحانه باعث افزایش قدرت تمرکز، توجه و تامین انرژی روزانه می‌شود و توانایی ذهنی و کارکرد فردی را بالا می‌برد. خوردن یک وعده صبحانه کامل به دلیل تامین نیازهای غذایی باعث کنترل وزن و پایین آمدن سطح کلسترول خون می‌شود، ناراحتی‌های گوارشی را از بین می‌برد و جذب ویتامین‌ها را افزایش می‌دهد . نخوردن صبحانه باعث می‌شود در طول روز بخصوص نزدیک ظهر و ناهار، فرد دچار گرسنگی شدید کند و حجم بیشتری از غذا را در یک وعده غذایی مصرف نماید و از آنجایی که غذاهای وعده ناهار اغلب پرچرب و پرکالری هستند، بنابراین عواقب بعدی را به دنبال خواهد داشت.

اغلب دیده شده کسانی که صبحانه نمی‌خورند، نیم چاشت روزانه خود را با غذاهای پرکالری و کم اهمیت همچون بیسکویت، پفک، شکلات و چیپس و غیره پر می‌کنند که این امر علاوه بر خطرات ذکر شده باعث چاقی و سرطان نیز می شود.

برای آمادگی لازم جهت صرف یک صبحانه کامل، لازم است شام را زود مصرف کنید تا در هنگام صبح احساس گرسنگی کامل داشته باشید.

زودتر از خواب بیدار شوید و به نرمش‌های معمول بپردازید. کمی آب میوه مصرف کنید و زمان لازم برای صرف صبحانه را در نظر بگیرید.

صبحانه را با آرامش و فارغ از دغدغه هایی چون وقت گیر بودن و دیر رسیدن به سرویس اداری و یا ساعت اداری میل کنید.

در هنگام صبحانه به برنامه رادیویی مورد علاقه خود گوش دهید، با اعضای خانواده صحبت کنید و از بیان و یادآوری آنچه نشاط را از شما دور می‌کند خودداری نمایید.

از خوردن غذاهای کافئین دار مانند چای، قهوه و کاکائو در هنگام شب خودداری کنید.

ازخوردن غذاهای سنگین و پرچرب در هنگام شام خودداری کنید زیرا این کار اشتهای شما را کور می‌کند.

از تماشای تلویزیون یا فکرکردن به کار و مسوولیت‌های روزانه خودداری کرده و صرفا به آنچه میل می‌کنید توجه نمایید. به یاد داشته باشید دغدغه و استرس مانع جذب مواد مفید و مغذی می‌شود و میزان جذب چربی بدن را بالا می‌برد.

هنگام صبحانه قبل و بعد از آن مطلقا سیگار نکشید.

مواد مغذی و پرکالری و انرژی زا در گروه صبحانه جای می‌گیرد. شما بسته به ذائقه خود می‌توانید از این مجموعه وسیع، تعدادی را انتخاب و در رژیم غذایی خود بگنجانید.

شیر یکی از این مواد لازم است زیرا شیر حاوی مواد معدنی، کلسیم، فسفر و ویتامین‌هاست و برای رشد استخوان و استحکام آن مفید است. اگر شیر به مزاج شما سازگار نیست و موجب به هم ریختگی دستگاه گوارش یا کور شدن اشتهای شما می‌شود، می‌توانید آن را در وعده‌های دیگر یا میان وعده‌ها مصرف کنید. دیگر محصولات لبنی همچون خامه، پنیر و حتی ماست هم می‌تواند جایگزین شیر شود.

صبحانه و فیتنس

 اگر به غذاهای سنتی علاقه دارید، می‌توانید فرآورده‌های شیری مانند فرنی و شیربرنج را به رژیم غذایی خود بیافزایید.

از ترکیبات شکلات صبحانه یا ارده و شیر یا غذاهای ساده سنتی تخم مرغ، لوبیا چیتی، عدسی، حلیم و غیره استفاده کنید.

در مورد نان حساس باشید یکی از نان‌های کامل سنتی نان سنگک است زیرا تمامی مراحل عمل آوری و خمیر و پخت آن مطابق روش استاندارد است و استفاده از آن بر سایر نان‌ها ارجحیت دارد. نان‌های فانتزی یا ماشینی نیز مناسب و خوب است. امروزه تنوع این نان‌ها بسیار زیاد است و شما می‌توانید از نان‌هایی با آرد غلات متفاوت همچون ذرت، جو دوسر، جو و… استفاده کنید.

ترکیب ۵۰۰ گرم شیر + یک عدد موز + یک قاشق کره بادام زمینی + ۵ عدد بیسکویت ساده در مخلوط کن به همراه یک عدد مولتی ویتامین برای بدنساز صبحانه ای ایده آل به نظر می رسد.

منابع :

http://azadegan-club.blogfa.com/post-105.aspx

http://www.popsugar.com/fitness/Breakfast-Weight-Loss-19491427

به اشتراک بگذارید:
داغترین مطالب سایت
تاثیر پرورش اندام در رشد قدی
تاثیر بدنسازی و پرورش اندام در...
 
۷۷۱دیدگاه
مکمل ارژنین
آشنایی با مکمل ال-آرژنین و سوا...
 
۷۴۳دیدگاه
برنامه بدنسازی
مشاوره و دریافت آنلاین برنامه ...
 
۵۴۳دیدگاه
نوجوانان ، بدنسازی، تهدیدها وفرصتها
نوجوانان – بدنسازی، تهدی...
 
۴۹۲دیدگاه
سوال جواب های متداول و رایج در بدنسازی و فیتنس
سوال جواب های متداول و رایج در...
 
۳۶۱دیدگاه
تغذیه قبل وبعد تمرین بدنسازی
قبل و بعد از تمرین بدنسازی چه ...
 
۳۵۱دیدگاه

ثبت دیدگاه