فهرست مطالب

تاریخچه ی مربیان

تاریخچه ی مربیان خصوصی (تناسب اندام) به یونانی های باستانی باز می گردد، به کسانی که تمرین می کردند و رویدادهای ورزشی آن ها ثبت می شد. در این مورد می توان به بازی های المپیک که در سال ۷۷۶ قبل از میلاد آغاز شد، اشاره کرد. در آسیا، هنرهای رزمی نیز یک نوع آموزش است، که هزاران سال به طول می انجامد. با این حال، آموزش شخصی که امروزه به عنوان یک شغل شناخته شده است، به گذشته های دور بر نمی گردد. در زمان های گذشته، مربیان، معمولا رهبران مذهبی یا نظامی بودند. امروزه مربیان شخصی با مشتریان خود، در ورزشگاه ها، پارک ها، خانه ها و حتی در برنامه های تلویزیونی کار می کنند.

برای گسترش امپراتوری

در شرق، رهبران سیاسی، اهمیت تناسب اندام را به رسمیت شناختند. به عنوان مثال، رهبران ایران در ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، برای شهروندانی که نیاز به آموزش برنامه های آمادگی جسمانی و حتی برنامه های تناسب اندام داشتند، برنامه هایی را در نظر گرفته بود، و این برنامه ها نه تنها برای سلامتی و رفاه ایرانیان بود، بلکه برای اطمینان از داشتن سربازان قوی و مناسب برای امپراتوری خود نیز بود.

در تمدن های یونان باستان، توجه به آمادگی جسمانی احتمالا بیشتر از همه زمان ها بوده است. عمل گرایانی مانند بقراط، بر اهمیت سلامت، از طریق تناسب اندام تأکید داشته است. مردم آتن قصد داشتند که از لحاظ فیزیکی به بالاترین سطح ممکن برسند و دولت اسپارتان، همه ی مردان سرزمین خود را برای شروع برنامه های تمرینی در سن ۶ سالگی آماده می کردند و تا زمان بزرگسالی آن را ادامه می دادند.

ژیمناستیک آلمان

از ۱۷۰۰ تا ۱۸۵۰، آلمان و سوئد پیشرفت های زیادی در آموزش شخصی ایجاد کردند. جان گاتس موث و فریدریش جون، به عنوان “پدربزرگ ژیمناستیک آلمان” و “پدر آلمانی ژیمناستیک” شناخته می شوند. موث تجهیزات و روش هایی را برای ژیمناست ها برای تمرین کردن، ایجاد کرد. ناپلئون، در طول زندگی خود بسیاری از قسمت های اروپا را فتح کرد و معتقد بود که اگر بتواند سطح آمادگی جسمانی اش را افزایش دهد، می تواند از حمله های آینده جلوگیری کرد.

اولین آیکون تناسب اندام

تمرینات تناسب اندام و شخصی باعث پیشرفت های قابل توجهی در دهه ۱۹۰۰ شد. جک للان، پدر تناسب اندام مدرن، انگیزه ی صدها هزار آمریکایی را برای تمرین کردن بالا برد. از طریق یک برنامه ی تلویزیونی، او به عنوان یک مربی تناسب اندام که در سالن بدنسازی بالی فعالیت می کرد، مردم را به استفاده از ورزش و انتخاب شیوه زندگی سالم برای پیشگیری از هر نوع بیماری توصیه کرد.

جنبش تناسب اندام مدرن

دکتر کن اچ کوپر، پدر جنبش تناسب اندام مدرن، تفکر مردم را به درمان بیماری ها تا پیشگیری از آن ها با استفاده از ورزش، تغییر داد. در سال ۱۹۶۸، او کلمه “ایروبیک” را به جهان معرفی کرد و یک جنبش تناسب اندام را آغاز کرد به گونه ای که در جاهای مختلف آمریکا بین ۱۰۰،۰۰۰ تا بیش از ۳۰ میلیون نفر را جذب کرد. او نشان داد که ورزش منظم و انتخاب تغذیه ی مناسب، می تواند از چندین بیماری جلوگیری کند.

تناسب اندام به عنوان یک شغل

آموزش شخصی دارای تاریخچه ی طولانی نیست، اما اخیرا تبدیل به یک مسیر شغلی حیاتی شده است. در دهه ۱۹۸۰، آموزش شخصی به یک انتخاب حرفه ای تبدیل شد. با این حال، انجمن ملی مقاومت و تهویه (NSCA) اولین گواهینامه ی آموزش شخصی ملی را تا سال ۱۹۹۶ به رسمیت نمی شناخت.

منبع: مجله بدنسازی بادی فول – شماره ۲۲

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
آخرین مقالات
پاسخ به پر تکرار ترین سوالات شما

1- چطور یک برنامه بدنسازی یا فیتنس دریافت کنم؟

برنامه بدنسازی، تغذیه و مکمل برای هر فرد با شرایط بدنی او، قد، وزن و سابقه ورزشی اش متفاوت است باید یک مربی با در نظر گرفتن تمامی این شرایط برای شما برنامه طراحی کند.

دریافت برنامه آنلاین

2- چطور برای مربیگری بدنسازی و فیتنس اقدام کنم؟ 

برای مربی شدن نیاز است شما آموزش های اولیه را طی کنید سپس با آماده کردن مدارک و شرایط ثبت نام  جهت شرکت در کلاس های آن اقدام نمایید. بیشتر بخوانید…

3- برای چربی سوزی و کاهش وزن بهترین روش ها کدام است؟

بهترین، جدیدترین و کارآمد ترین روش آموزش، نکات ورزشی و تغذیه مناسب با هدف شماست به طوری که تغذیه ورودی خود را کنترول و تمرینات متناسب با توانایی بدنی خود را دنبال کنید.

4- چطور بفهمم چه مکمل و تغذیه ای برای من مفید است؟

افراد متخصصی که در مورد مکمل و تغذیه دوره دیده اند بهترین مرجع راهنمایی شما جهت تغذیه مناسب و مکمل متناسب هستند. 

سوالات متداول مصرف مکمل ها

5- چطور در خانه، بدنسازی و فیتنس کار کنم؟

وقتی شما یک برنامه راهنما برای تمرین در منزل داشته باشید می توانید با حداقل وسایل ورزشی و حتی با استفاده از لوازم منزل مناسب با زمان و توانایی بدن خود را تمرین بدهید.

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

ارسال دیدگاه