برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

logo
منو
برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

مکمل هایی که باید شناخت!

توجه داشته باشید که چنانچه سابقه هر نوع بیماری خاصی دارید یا اینکه در حال حاضر دارویی مصرف می کنید پیش از مصرف هر مکملی اصلح آن است که با پزشک خود مشورت کنید تا با مشکلات غیر متقربه مواجه نشوید. باز هم جای تاکید دارد که مکمل ها عناصر نهایی و کامل کننده رژیم های غذایی هستند که چنانچه با رژیم غذایی اصولی و کامل همراه شوند می توانند معجزه کند اما اگر فقط از آن ها انتظار معجزه داشته باشید بی اثر خواهند بود.

ماکا Maca
خواص: قدرت ساز، انرژی زا، هشیار کننده ذهن، مفید برای سلامتس
درجه تاثیر: ۴ ستاره

فواید: ماکا ریشه یک نوع سبزی است که در کوه های آندز در آمریکای جنوبی می روید. این ماده برای بالا بردن سطح انرژی، روحیه، سیستم ایمنی بدن و میل جنسی به کار می رود. ماکا، سرشار از آمینواسیدها، اسیدهای چرب، ویتامین ها و مواد معدنی است.

مقدار مصرف: ۲ یا ۳ نوبت در روز ۲۵۰ الی ۱۰۰۰ میلی گرم مصرف شود.


تری گیلیسریدهای سه گانه متوسط(MCTsMedium –chain Triglycerides) 
خواص: چربی سوز، انرژی زا، هشیار کننده ذهن، مفید برای سلامتی
درجه تاثیر: ۴ ستاره

فواید: MCTها چربی های اشباع شده ای هستند که در روغن نارگیل، روغن هسته خرما یا کره وجود دارد. آن ها عصاره گیری می شوند و به عنوان MCTs یا به صورت اضافه شده پودرهای پروتئینی به فروش می رسند.

(MCTs نسبت به LCTs اثری گلیسریدهای شاخه بلند) دارای اسیدهای چرب کوتاه تری هستند که در اکثر غذاها یافت می شوند این چربی های کوتاهتر برای مصرف به عنوان سوخت بدن ارجح هستند تا اینکه بخواهند در سلول های چربی بدن ذخیره شوند.

زمانی که MCTsها برای تولید انرژی در بدن شکسته می شوند. ترکیباتی به نام«کتون بادیز» را شکل می دهند که به جلوگیری از تخریب بافت های عضلانی کمک می کنند و می توانند باعث رشد عضلانی بیشتری شوند. در موردs پ MCTها همچنان یافته شده که سوخت و ساز بدن را بالا می برند و استفاده از چربی های ذخیره بدن را ترغیب می کنند. برخی از بررسی ها حتی توصیه می کنند که مصرف MCTs به شکل مکمل غذایی می تواند استفاده پروتئین توسط بدن را بهبود دهد و همچنین به سیستم ایمنی بدن نیز کمک کند.

مقدار مصرف: سعی کنید ۱ الی ۲ قاشق غذا خوری از روغن MCTs را به غذا اضافه کنید و ۴ نوبت در روز میل کنید. ابتدا با مقادیر کم شروع کنید تا موجب ناراحتی در معده نشود. چنانچه مشکلات گوارش یا دیابت دارید پیش از مصرف MCTs با پزشک خود مشورت کنید.


ملاتونین Melatonin
خواص: مفید برای سلامتی، عضله ساز
درجه تاثیر: ۴ ستاره

فواید: بدنسازان ملاتونین را برای داشتن خوابی بهتر و عمیق تر مصرف می کنند و این خصوصیات برای توسعه ریکاوری عضلات برای افرادی که بی خوابی دارند بسیار مفید است. ملاتونین همچنین به تنظیم مجدد ساعات خواب و بیداری بعد از یک ناهماهنگی مثل سفرهای طولانی کمک می کند. ملاتونین به طور طبیعی توسط غده pineal از آمینو اسید تریپتوفان ساخته می شود. مکمل این ماده به مقابله علیه تاثیر محرک های بالا برنده نوارپی نفرین ها از جمله افدرین کمک می کند که در نتیجه باعث بروز یک حالت آرامش در ذهن می شود.

مقدار مصرف: ۳/۰ الی ۱۰ میلی گرم حدود یک ساعت قبل از خواب مصرف شود.


متوکسی ایزوفلاون Methoxy – Isoflavone
خواص تاثیر: عضله ساز، قدرت ساز
درجه تاثیر: ۳ ستاره

فواید: متوکسی ایزوفلاون یک مکمل ضد استروژن است که در نتیجه سطح تستوسترون خون را بالا می برد. همچنین سنتز پروتئین را افزایش داده و موجب کاهش سطح هورمون کورتیزول نیز می گردد.

مقدار مصرف: تقسیم شده در ۳ وعده روزی ۵۰۰ الی ۲۰۰۰ میلی گرم همراه غذا میل شود.


متیل سولفونیل متان (MST Methyl-Sulfonyl-Methane)
خواص: مفید برای سلامتی
درجه تاثیر: ستاره

فواید: MST همچنین به عنوان سولفونیل گوگرد هم شناخته شده است که در مایع و بافت های تمامی ارگان های زنده بافت می شود و منبع غنی از گوگرد می باشد. از آنجایی که گوگرد یا همان سولفوریک عنصر ساختاری در کلاژن است، MST می تواند به بدن در بازسازی غضروف ها کمک کند. گوگرد در بیش از ۱۵۰ نوع از ترکیبات بدن یافت شده از آنزیم ها و بافت ها گرفته تا هورمون ها و آنتی اکسیدان ها. بنابراین MST یک مکمل ارزشمند است که چندین کارایی در بدن دارد. در کنار اینکه سلامت مفاصل را بهبود می دهد، همچنین برای کمک به برخی از امور دیگر مثل سم زدایی از کبد، کاهش درد، بهبود جریان خون، کاهش التهاب، جلوگیری از یبوست، کاهش واکنش های حساسیتی، التیام ناراحتی های معده، کنترل اسیدی بودن بیش از حد و حتی کاهش نشانه های کسالت الکلی مفید است.

مقدار مصرف: ۱ الی ۲ گرم همراه غذا یک یا ۲ بار در روز مصرف شود.


پروتئین شیر Milk Protein
خواص: عضله ساز
درجه تاثیر: ۵ ستاره

فواید: پروتئین شیر کامل کازئین و پروتئین WHY می شود که عصاره هایی از شیر هستند و در تولید مکمل های پروتئین به کار می روند. این دو پروتئین که نام برده شد، رایج ترین منابع مورد استفاده در تولیدات و نوشیدنی های پروتئین هستند. پروتئین شیر طعم ملایمی داشته و دارای ارزش غذایی و بیولوژیکی بالایی می باشد. پروتئین شیر به آرامی هضم می شود و در نتیجه برای یک مدت زمان طولانی به شکل مداوم برای بدن آمینو اسید آزاد می کند و همین موضوع باعث شده که به یکی از منابع با کیفیت پروتئینی تبدیل شود.

۵ مزیت پروتئین کازئین

مقدار مصرف: ۱ ا لی ۳ نوبت در روز هر بار ۳۰ الی ۵۰ گرم به عنوان میان وعده یا نوشیدنی آخر شب استفاده کنید.


مولتی ویتامین /مینرالmultivitamin/Multimineral
خواص مفید: برای سلامتی، عضله ساز
درجه تاثیر: ۵ ستاره

فواید: مصرف این محصول به شکل مکمل غذایی به حذف احتمال کمبودهای غذایی که اغلب از کمبود و تنوع غذاهای مصرفی منتج می شود، کمک می کند. این مواد مغذی نمی توانند به کرات در بدن به مقادیر کافی تولید شوند تا متابولیسم بدن در بهترین وضع خود باقی بماند.

مقدار مصرف: از یک مکمل مولتی ویتامین/ مینرال روزی ۱ یا ۲ نوبت همراه غذا استفاده کنید. از مارک هایی انتخاب کنید که مقدار محتوای ویتامین C، E،D و اکثر ویتامین های گروه ب، روی، مس و کروم را حد ۱۰۰ درصد نیاز روزانه داشته باشید.


ارنیتین Ornithine) Ornithine alpha -Ketoglutarate)
خواص: عضله ساز، قدرت ساز، مفید برای سلامتی
درجه تاثیر:
۳ ستاره

فواید: ارنیتین آمینواسیدی است که بدن برای شکل دهی آرژنین از آن استفاده می کند. بنابراین دارای خواص مشابه آرژنین می باشد یعنی تولید هورمون رشد و اکسید نیتریک یا همان NO را در بدن افزایش می دهد. ارنیتین شاید همچنین برای سیستم ایمنی بدن و عملکرد کبد و سرکوب کاتابولیسم (تخریب عضلات) و در عین حال افزایش آنابولیسم مفید است.

مقدار مصرف: ۱ الی ۲ گرم با معده خالی همراه آرژنین ۲ الی ۳ نوبت در روز مصرف شود.


فسفاتیدیل سرین Phosphatidyl – Serrine) PS)
خواص: عضله ساز
درجه تاثیر:۳ ستاره

فواید: PS به کاهش سطح کورتیزول بالا رفته بر اثر تمرینات سنگین کمک می کند و در افزایش تستوسترون آزاد خون موثر می باشد که در نتیجه باعث آنابولیسم (عضله سازی) می شود. Ps دارای تاثیر ویژه ای روی توسعه کارایی ذهنی و احساس نشاط می باشد.

مقدار مصرف: روزانه ۸۰۰ میلی گرم مصرف شود.


پتاسیم Potassium
خواص مفید: مفید برای سلامتی، عضله ساز
درجه تاثیر: ۴ ستاره

فواید: پتاسیم یک ماده معدنی است که چندین کارایی در بدن دارد. این ماده در سیستم انتقال اعصاب، انقباض عضله و حفظ استخوان ها درگیر است. شاید به محافظت در برابر سکته و فشار خون بالا کمک کند و همچنین به جلوگیری از گرفتگی های عضلانی در ورزش، کاهش درد عضلانی بعد از فعالیت بدنی کمک می کند پتاسیم توسط سلول های عضلانی در بدن ذخیره می شود یعنی توسط کشیدن آب از خون جریان یافته در عضلات حین تمرین به افزایش مقداری سلول ها کمک می کند

مقدار مصرف: روزی ۱۰۰ میلی گرم همراه غذا تا ۵ بار مصرف شود. احتیاط کنید که اگر مقدار زیادی میوه مصرف کنید پتاسیم مکمل خورید چرا که پتاسیم شاید منجر به ناراحتی در معده تولید گاز، درد شکم، استفراغ و حالت تهوع شود. مقادیر بیش از حد پتاسیم می تواند منجر به بروز حمله قلبی شود.


پیروات Pyruvate
خواص مفید: چربی سوز، انرژی زا
درجه تاثیر: ۳ ستاره

فواید: پیروات چربی سوزی را توسعه داده و دوباره ذخیره شدن چربی ها بعد از لاغر شدن را کاهش می دهد. همچنین نشان داده که تولید انرژی را بالا برده و زمان تمرین را افزایش می دهد و خستگی را به تاخیر می اندازد. همچنین مشخص شده که توان عضلانی را در گرفتن گلوکز از خون بهبود می دهد که باعث حفظ ذخایر گلیکوژن عضلات می شود.

مقدار مصرف: ۱ الی ۴ گرم پیروات را ۲ یا ۴ بار در روز با معده خالی مصرف کنید. یک نوبت یک ساعت قبل از تمرین باشد.


ریبوز Ribose
خواص: عضله ساز، قدرت ساز، انرژی زا
درجه تاثیر: ۲ ستاره

فواید: ریبوز یک ترکیب از مولکول ATP است. تحقیقات نشان داده که مصرف ریبوز به شکل مکمل غذایی عقیده ای که می گوید این ماده می تواند باعث بهبود کارایی بدن در زمانی که فعالیتی تکرار شود باشد را تایید و حمایت می کند.

شاید این ماده باعث قوی تر شدن فرد در اولین ست تمرین نشود اما فرد با مصرف ریبوز می تواند امیدوار باشد که در دومین و سومین ست تکرارهای بیشتری اجرا کند چرا که مصرف مکمل ریبوز ریکاوری سلول ها را نسبت به سطح ATP بالا می برد.

مقدار مصرف: ۵ الی ۲۰ گرم روزانه تقسیم شده در ۲ وعده معمولاً در پایان تمرین مصرف کنید.


سامی SAMES)-Adenosyl-L- Methionine)
خواص مفید: مفید برای سلامتی
درجه تاثیر: ۵ ستاره

فواید: این مکمل دارای دامنه وسیعی از فواید برای سلامتی می باشد که شامل بهبود سلامت مفاصل، سلامت کبد، متابولیسم صحیح و کارایی ذهنی می باشد.

SMSeبه خوبی به عنوان یک واحد ضد افسردگی طبیعی و بی خطر شناخته شده است.

مقدار مصرف: ۴۰۰ الی ۸۰۰ میلی گرم در روز به شکل تقسیم شده در ۲ یا ۳ بخش مصرف کنید.


۱.۶ و.ایکس.۱وOXO
خواص مفید: عضله ساز، قدرت ساز
درجه تاثیر: ۴ ستاره

فواید: برای بدنسازان OXO-6 به محدودیت تاثیر مفید استروژن توسط اجازه دادن به بالا ماندن سطح تستوسترون بدون رسیدن به حد تبدیل به استروژن، کمک می کند. تحقیقات نشان داده است که افراد بعد از ۶ هفته مصرف OXO-6 سطح تستوسترون نرمال بدن شان ۲ برابر شده است.

مقدار مصرف: ۳۰۰ الی ۶۰۰ میلی گرم روزانه مصرف شود.


تایورین Tauvine
خواص: عضله ساز، قدرت ساز، انرژی زا
درجه تاثیر: ۳ ستاره

فواید: تایورین کارایی انقباضی عضلات را بهبود می دهد از جمله در عضله قلب و این یعنی قدرت و استقامت بدن بهتر می شود. این مکمل همچنین دارای تاثیر بزرگ سازی مقدار سلول های عضلانی می باشد که باعث آبدار شدن سلول ها می شود. گر چه یک آمینو اسید واقعی نیست، اما در عضلات معده و متابولیسم چربی های رژیمی درگیر است. برخی از نوشیدنی های رایج انرژی زا دارای تایورین هستند.

مقدار مصرف: روزی ۲ الی ۶ گرم تقسیم شده در ۲ یا ۳ وعده مصرف شود.


تیامین Theamin
خواص مفید: برای سلامتی، هشیار کننده ذهن
درجه تاثیر: ۳ تاره

فواید: آمینو اسید تیامین به بهبود کیفیت خواب کمک می کند و بدنسازان را قادر می سازد تا از تمرینات خود بهتر ریکاوری شوند.

تیامین همچنین به توسعه ریلکس بودن کمک می کند. ولی آمینواسید به صورت ترکیبی با منیزیم، HTP-5 و ملاتونین برای خواب و ریکاوری خیلی خوب عمل می کند.


تایروسین Tyrosiue
خواص: چربی سوز، انرژی زا
درجه تاثیر: ۵ ستاره

فواید: تایروسین یک آمینو اسید چربی سوز است که چربی سوزی دیگر چربی سوزها را بهبود می دهد. همچنین کنترل اشتها را بهتر می کند و به عنوان محرکی جهت افزایش شدت و تمرکز تمرین عمل می کند. تایروسین بلوک اصلی سازنده نوراپی نفرین که یک هورمون چربی سوز است می باشد. این آمینواسید تولید دوپامین را که به تمرکز ذهنی حین تمرینات سنگین کمک می کند را بالا می برد.

مقدار مصرف: ۱ الی ۲ گرم تایروسین را با معده خالی ۲ بار در روز مصرف کنید.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
مقالات تصادفی

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درج آگهی بدنسازی