آیا رژیم‌های پر پروتئین واقعاً مضرند؟

آیا رژیم‌های پر پروتئین واقعاً مضرند؟

امروز شایعات بسیار زیادی در دنیای پر هیاهو و پر جنجال پرورش اندام و ورزش‌ های قدرتی بر
آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
1+
زمان مطالعه: کمتر از 7 دقیقه

رژیم‌های پر پروتئین

امروز شایعات بسیار زیادی در دنیای پر هیاهو و پر جنجال پرورش اندام و ورزش‌ های قدرتی بر سر زبان‌ ها افتاده و روزبه روز نیز بر تعداد این شایعات افزوده می‌ شود مرز بین واقعیت و خرافات در ورزش‌ های قدرتی گاه مقطع باریک می‌گردد که تشخیص این دو از هم برای اهل فن نیز مشکل و نا ممکن می گردد. از شایعه و خرافه استروئید بودن کراتین گرفته تا بی ضرر و مجاز بودن مصرف اکسی متولون همه و همه شایعاتی هستند که حتی در عصر انفجار اطلاعات نیز ورزشکاران زیادی را می‌ توان یافت که به این قبیل عقاید باطل کماکان معتقد بوده و سر سختانه نیز از موضع خود دفاع می‌ کنند.

بسیاری از ورزشکاران و مربیان رشته‌ های قدرتی بر این باور مصرانه تاکید دارند که رژیم‌ های پر پروتئین عاری از خطر نبوده و صدمات زیادی را به بدن وارد می‌ کند. این دسته از افراد اعتقاد دارند که رژیم‌های پر پروتئین که به شدت نیز مورد علاقه ورزشکاران رشته‌ های قدرتی است در بسیاری از موارد منجر به عوارض قلبی، نارسایی کبدی، نارسایی کلیوی و حتی پوکی استخوان می‌ گردد.

این عقیده به قدری قوت گرفته که کمیته تغذیه انجمن قلب آمریکا چندی قبل اعلام کرد بود کسانی که از رژیم‌ های سرشار از پروتئین بهره می‌ گیرند در معرض خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی، بیماری‌ های دستگاه گوارش و مجاری ادرار، استخوان‌ ها و اختلالات کبدی و کلیوی قرار دارند اما این نکته را نیز باید خاطر نشان کرد که این ادعا و این باورهای و دلیل محکم علمی نداشته و حتی امروزه از طرف بسیاری از متخصصین علم تغذیه نیز رد نشده است.

کلیه، شایعه اول

کلیه و مجاری ادراری در بدن آدمی مسئول مستقیم دفع نیتروژن اضافه و ترکیبات ثانویه ناشی از تجزیه و ترکیب‌ های انجام نشده روی این عنصر است. نیتروژن را می‌ توان از آن عناصر اصلی و اساسی شرکت کننده در ساختمان شیمیایی پروتئین‌ ها به حساب آورد این ادعا که مصرف پروتئین زیاد در رژیم غذایی به واسطه نیتروژن فراوان که وارد بدن می‌ کند، برای سلامت کلیه‌ ها مضر و خطرناک است به طور تئوری قابل قبول و درستی به نظر می‌رسد بر پایه همین تئوری نیز بسیاری از پزشکان و متخصصان تغذیه برای کسانی که از عوارض و بیماری های کلیوی رنج می برند، رژیم های کم پروتئین را تجویز می کنند.

اما در تحقیقی که روی بدنسازان و ورزشکاران رشته‌ های قدرتی انجام گرفته به این نتیجه رسیده است که ورزشکارانی که روزانه ۸/۲ گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن خود پروتئین مصرف می‌ کردند از نظر میزان شیوع نارسایی و بیماری‌ های کلیوی با ورزشکاران که از رژیم‌های کم پروتئین بهره می‌گرفت اند، تفاوت محسوس و قابل توجهی نداشته اند علاوه بر این متخصصین زیادی را می‌ توان اصالت مثال زد که عقیده دارند دلیلی برای حذف و یا کم کردن پروتئین در رژیم روزانه غذایی ورزشکاران وجود ندارد.

تحقیقات علمی نشان داده است که کاستن از مصرف پروتئین در رژیم غذایی کمترین تاثیری بر کاهش میزان بروز نارسایی‌ های کلیوی در بدن آدمی نداشته است.

موازنه مثبت نیتروژن مبحثی است که ورزشکاران و محققین عرصه ورزش‌ های قدرتی با آن آشنایی کامل دارند به طوری که می‌ توان این پدیده را راز اصلی افزایش واقعی حجم و وزن قلمداد کرد اما این حقیقت که در صورت بروز بیماری‌ ها و نارسایی‌ های کلیوی در بدن باید از میزان مصرف پروتئین روزانه کم کنیم حقیقتی است که کمترین تردیدی در مورد آن نمی‌توان روا داشت. با این وجود و با تمام قوت می‌ توان ادعا نمود که رژیم‌ های کم پروتئین برای ورزشکاران مناسب نیست و ورزشکاران رشته‌ های قدرتی برای رسیدن به حجم پایدار و قابل قبول ناگزیر از افزایش معقول پروتئین مصرفی روزانه خود هستند.

این نکته را نیز مد نظر داشته باشید که این گفته‌ ها اگرچه مصرف پروتئین ناکافی در طول روز را رد می‌ کند اما از افراد در مصرف پروتئین نیز حمایت نمی‌ کند.

 کبد، شایعه دوم

برخلاف آنچه که بسیاری از ورزشکاران و حتی افراد عادی نیز بدان معتقد هستند مصرف پروتئین زیاد و منطقی در طول روز کمترین تاثیری و تخریب بافت کبد ندارد. وجود پروتئین کافی در رژیم روزانه غذایی حتی برای ساخته شدن و ترمیم بافت‌ های فرسوده و آسیب دیده کبدی نیز بسیار مفید و مؤثر است.

متیونین موجود در فرآورده‌ های پروتئینی برای تبدیل چربی‌های موجود در کبد به دلیل لیپو پروتئین و دفع این قبیل چربی‌ های مضر از بافت‌ های حساس و آسیب پذیر کبد ضروری است.

آمینو اسیدهای موجود در پروتئین و فرآورده‌ های پروتئینی اصلی‌ترین منبع سوخت رسانی کبد به شمار رفته و علاوه بر این، مصرف کافی این قبیل ترکیبات برای بهبود عملکرد کبد کسانی که به دلیل مصرف زیاد الکل و سایر داروها و فرآورده‌ های مضر از عوارض و نارسایی‌ های کبدی رنج می‌برند بسیار مؤثر و مفید است.

په نوع پروتئینی مصرف کنیم؟

اسید آمینه‌ های شاخه ای موجود در فرآورده‌ های پروتئینی حتی برای درمان برخی ناراحتی‌ ها و نارسایی‌ های کبدی مؤثر بوده و از میزان تخریب بافت کبد نیز به خوبی جلوگیری می‌ کنند وجود پروتئین و اسید آمینه کافی در رژیم روزانه غذایی برای حفظ سلامتی و ترمیم صدمات وارد شده به دیگر ارگان‌ ها و بافت‌ های بدن نیز ضروری است. البته نا گفته نماند که افراد در مصرف پروتئین نیز به هیچ وجه توصیه نمی‌ شود.

 استخوان ها، شایعه سوم

شایعه و خوراکی دیگری در مورد مصرف پروتئین‌ ها بر سر زبان ها است ارتباط این درشت مغذی موازی با دفع کلسیم از بدن است فرضیه تأیید نشده‌ای دراین باره ادعا می‌ کنند که پیروی از رژیم‌های پر پروتئین در طولانی مدت می‌تواند منجر به دفع شدید کلسیم از بدن شده و در نهایت نیز به عارضه پوکی استخوان ختم شود.

پوکی استخوان که در اصطلاح علمی استو و پروسیس نیز خوانده می‌شود به بیماری خاصی اطلاق می‌ گردد که غالباً در دوران پیری رخ داده و با شکننده و ضعیف شدن استخوان‌ ها و کم شدن شدید منابع و ذخایر کلسیم ۲۰۱۰ همراه است. این عارضه در زنان یائسه دیده می‌ شود.

فرضیه یاد شده امروزه با گسترش علم و با انجام تحقیقات جدید متزلزل شده و در آستانه رد شدن قرار دارد. این تحقیقاتی که اخیراً روی افراد جوامع گوناگون انجام گرفته، به این نتیجه رسیده است که مصرف پروتئین زیاد اما معقول در رژیم روزانه غذایی در افزایش تراکم استخوانی نیز نقش به سزایی داشته است.

رژیم‌ های کم پروتئین و کلسیم کمتری را از بدن دفع می‌ کنند، اما باعث کم شدن جذب کلسیم در روده‌ ها نیز می‌ شوند که نتیجه کار به صورت کم شدن از ذخایر کلسیم موجود در بدن دیده می‌ شود.

بیماری های قلبی، شایعه چهارم

تحقیقات انجام شده بر روی نمونه‌ های مختلف انسانی و حیوانی رابطه بین مصرف پروتئین زیاد و ابتلا به بیماری‌ های قلبی – عروقی را قویا رد کرده است این تحقیقات حتی به این نکته نیز رسیده است که رعایت رژیم‌های غذایی پر پروتئین در پیشگیری از ابتلای فرد به بیماری‌ های قلبی عروقی نیز مؤثر است. مصرف پروتئین کافی در طول روز از میزان بروز بیماری‌ های عروق کرونر نیز به خوبی کم می‌ کند.

تحقیقات دیگری به این نتیجه رسیده است که جایگزین کردن‌ های قند های مصرفی روزانه با پروتئین حتی از میزان تری گلیسیرید و چربی مضر خون کاسته و بر میزان HDL (کلسترول مفید خون) نیز می افزاید. افزایش متابولیسم چربی‌ ها و قندها باعث افزایش میزان رادیکال‌های آزاد موجود در بدن شده و روند طبیعی پیری را تشدید می‌کند این در حالی که مصرف پروتئین‌ ها در مقایسه با دو دسته از درشت مغذی های یاد شده رادیکال های آزاد کمتری را تولید می‌ کند.

بالا بودن میزان رادیکال‌ های آزاد در بدن با سفت شدن دیوار‌ه ژل ها و در نتیجه با بروز بیماری‌ های قلبی عروقی نیز همراه خواهد بود.

 دیابت و کاهش وزن زاید

رعایت رژیم‌ های سرشار از پروتئین در پیشگیری از بیماری های دیابت و عارضه چاقی بسیار مفید و مؤثر است تحقیقات اخیر نشان داده است که رژیم‌هایی که پروتئین، قند و چربی‌ها به ترتیب زیر ۳۰ و ۴۰و ۳۰ درصد آن ها را تشکیل می‌ دهند در مقایسه با رژیم با رژیم‌های ۱۵و ۵۵ و ۳۰ درصدی ترشح میزان انسولین بیشتری را در بدن سبب شده و از بروز بیماری‌ های دیابت در افراد مستعد ابتلا به این بیماری نیز به خوبی جلوگیری می‌کند. رژیم‌های پر پروتئین در پیشگیری از بروز چاقی مفرط در افراد مختلف نیز مؤثر واقع می‌ شود.

 نتیجه

بر خلاف آنچه که در برخی از مشاورین و مربیان عرصه پرورش اندام بدان معتقد هستند، محروم کردن بدن از اصلی‌ ترین نیاز خود برای فرایند عضله سازی نه تنها سلامت جسمی را به ارمغان نخواهد آورد، بلکه، با کند شدن آهنگ رشد عضلات و افزایش قدرت بدنی نیز همراه بوده و پیشرفت‌ های ورزشی را به تعویق خواهد انداخت.

افراط در مصرف پروتئین تحت هیچ شرایطی توصیه نمی‌ شود اما مصرف ناکافی این درشت مغذی نیز کار معقولانه قابل قبولی نیست.

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.
به اشتراک بگذارید:
داغترین مطالب سایت
تاثیر بدنسازی و پرورش اندام در رشد قد
تاثیر بدنسازی و پرورش اندام در...
 
۷۹۶دیدگاه
مکمل ارژنین
آشنایی با مکمل ال-آرژنین و سوا...
 
۷۵۹دیدگاه
روش دریافت کارت مربیگری بدنسازی
روش دریافت کارت مربیگری بدنساز...
 
۵۹۲دیدگاه
برنامه بدنسازی
مشاوره و دریافت آنلاین برنامه ...
 
۵۸۸دیدگاه
نوجوانان ، بدنسازی، تهدیدها وفرصتها
نوجوانان – بدنسازی، تهدی...
 
۵۳۷دیدگاه
سوال جواب های متداول و رایج در بدنسازی و فیتنس
سوال جواب های متداول و رایج در...
 
۴۳۵دیدگاه

ارسال دیدگاه