برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

logo
منو
برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

چربی سوزی سریع

چربی سوزی سریع

عضله یک بافت فعال است یعنی انرژی مصرف می کند. همین عضله هنگامی که ما کار خاصی انجام نمی دهیم چون از لحاظ متابولیکی فعال است. انرژی را می سوزاند بنابراین هر چه بدن عضلانی تر باشد، متابولیسم بدن بالاتر می رود.

  • تمرین با وزنه: وقتی می خواهیم چربی سوزی سریع شود تمرین با وزنه اثرات مفید و بسیاری دارد اول از همه تمرین بدنسازی (تمرین با وزنه) باعث سوخت بیشتر کالری در بدن می شود. دوم و مهم ترین دلیل این است که وقتی شما تمرین با وزنه انجام می دهید. سوخت و ساز بدن به مدت ۳۶ سال بعد از تمرین در حد بالای قرار می گیرد. به بیان دیگر به خاطر این است نوع تمرین، متابولیسم بدن تحریک شده باقی می ماند و شما علی رغم اینکه کاری انجام نمی دهید در طی ۳۹ ساعت بعد از تمرین کالری بیشتری می سوزانید.

کربوهیدرات ها تولید کننده انرژی برای یک جلسه تمرین سخت هستند. هرچه تمرین شما سخت تر باشد، ذخایر کربوهیدرات بدن شما بیشتر تخلیه می شود و در هنگام ریکاوری بدن چربی سوزی سریع می شود. در واقع همانطور که شدت تمرین بالا می رود به همان نسبت چربی سوزی بدن پس از تمرین نیز افزایش می یابد یکی از مطالعات انجام شده نشان داد که ۱۵ جلسه تمرین در ماه ( هر جلسه تمرین به مدت ۵۰ دقیقه و ۵۰ % ظرفیت اکسیژن گیری بدن) به کاهش ۲ پوند چربی اضافه منجر می شود که این ۲ پوند سوخت چربی فقط به خاطر بالا رفتن متابولیسم بدن در آن زمان گفته شده است، در حالی که ما هیچ گونه فعالیتی انجام نمی دهیم! این به معنای کاهش ۲۶ پوندی چربی (حدوداً ۵/۱۴ کیلو گرم) در طول یک سال است که این فقط چربی سوزی ناشی از بالا رفتن متابولیسم است.

جنبه دیگر تمرین با وزنه اضافه شدن وزن عضلانی بدن است. همانطور که می دانید عضله یک بافت فعال است یعنی انرژی مصرف می کند. همین عضله هنگامی که ما کار خاصی انجام نمی دهیم. چون از لحاظ متابولیکی فعال است انرژی را می سوزاند.

بنابراین هر چه بدن عضلانی تر باشد، متابولیسم پایه بدن بالاتر می رود. مطالعات نشان داده است که به ازای اضافه شدن هر پوند عضله (۴۵۳ گرم) به بدن. ۸۵ تا ۵۰ کالری از انرژی دریافتی را می سوزاند و یا به بیان دیگر هر هفته ۱ پوند از وزن چربی بدن کم می شود. بدون هیچ گونه تغیر در برنامه رژیمی یا تمرینی؟

از طرف دیگر، اگر شما هنگامی که رژیم لاغری دارید تمرین با وزنه انجام نمی دهید دو حالت بد برای شما اتفاق می افتد.

اول اینکه حداقل نصف وزنی که شما از دست خواهید داد از عضله خواهد بود و به دنبال این دومین دلیل هم به وجود می آید و آن اینکه با کاهش بافت عضلانی بدن متابولیسم بدن هم کاهش می یابد و شما خیلی کمتر چربی می سوزانید و در نهایت در این رژیم به نقطه توقف می رسید و به دنبال آن هر چه وزن کم کرده بودید دوباره اضافه می کنید.

همانطور که دیدید تمرین با وزنه یک عامل بسیار بسیار مهم و یک جزء بسیار ضرروی برای برنامه لاغری و چربی سوزی می باشد.

  • برای چربی سوزی سریع آب بیشتری مصرف کنید!

می دانم که این حرف را بارها و بارها از همه شنیده اید ولی واقعاً چند نفر از ما به مقدار کافی آب مصرف می کند؟ حداقل میزان آب باید ۷ لیوان در روز باشد شما باید واقعاً سعی کنید که آب کافی در روز مصرف کنید.

می پرسید چرا؟ برایتان توضیح می دهم، اول از همه اینکه ۷۰ % بدن ما از آب تشکیل شده است. شما می دانید که مدت زمانی را که بدون غذا می توان زنده ماند بسیار بیشتر از مدت زمانی است که دچار کمبود آب هستیم. بدن برای اینکه بتواند درست کار کند به آب احتیاج دارد. به علاوه آب به بدن برای دفع سموم کمک می کند. و بدن را برای چربی سوزی آماده می سازد. بیشتر از ۷۰ % عضله از آب تشکیل شده است.

اگر بدن شما به قدر کافی آب جذب کند، آب درون سلول های عضلانی را به مصرف می رساند و علاوه بر آن برای آنکه با این کم آبی کنار بیاید آب زیر پوست را دفع نمی کند و در خود نگه می دارد و باعث می شود که بدن پف کند و فرم بسیار بدی پیدا کند و برای اینکه از این حالت پف کردگی خارج شوید. باید آب کافی مصرف کنید با این کار بدن آب را کم کم دفع می کند و خود را برای چربی سوزی آماده می کند. هنگامی که شما آب کافی مصرف کنید بدن شروع به کاهش وزن می کند که البته این کاهش وزن ناشی از دفع آب بدن است و علاوه بر آن بدن کم کم شروع به سوزاندن چربی های انباشته خود می کند.

  • یکی دیگر از راه های چربی سوزی سریع این است که در روز ۶ وعده غذا مصرف کنید.

تعداد وعده های غذایی که شما می خورید مهم ترین جنبه برنامه غذایی شما می باشد. اگر این کار را به درستی انجام دهید وزن عضلانی اضافه خواهید کرد. چربی خواهید سوزاند و در کنار یک برنامه تمرینی مقاومتی به راحتی به بدن رویایی خودتان دست پیدا خواهید کرد. کارهایی را این مطلب را به درستی انجام دهید، البته همه اینها در حد پیشنهاد است. واقعیت این است که افراد زیادی ممکن است این کارها را بدانند ولی عده ی کمی از آن ها این گفته ها را عملی می سازند من در طول روز ۶ وعده غذا مصرف می کنم البته اکثر اوقات در هر وعده به مقدار کافی پروتئین مصرف می کنم. اکثر اوقات تمرین پر شدت و با وزنه انجام می دهم چطور؟

این کارها احتیاج به هدف، پایداری، برنامه ریزی و کمی سختی دارد!

ولی چیزی که ارزش به دست آوردن را داشته باشد به آسانی به دست نمی آید! این کارها ساده است اما آسان نیست!

شش وعده غذا در روز مصرف کنید. هیچ بهانه و استثنایی وجود ندارد، بی خود بهانه جویی نکنید. باید شش وعده غذا بخورید. به شما گفته بودم که این کار ساده است. حتماً به من خواهید گفت که این توصیه چندان مهمی نبود که این همه برایش حاشیه چینی می کنم. ولی به عنوان یک سئوال، شما چند روز پشت سر هم ۶ وعده غذا در روز مصرف کرده اید؟ مطمئناً بیش از یک هفته نبوده!

بنابراین اگر شما می دانید که این دستور یکی از مهم ترین کارها برای رسیدن به بدن ایده آل شما است. پس چرا این کار را انجام نمی دهید؟ به خاطر اینکه این کار احتیاج به وقت شناسی دارد و این خود یک کمی سختی بیشتر از ما طلب می کند.

البته این گفته به این معنا نیست شما دائماً در خانه بمانید چون باید هر ۳ ساعت یک وعده غذا بخورید، اصلاً! شما می توانید غذای خود را هر جا که می رسید با خود ببرید و مصرف کنید !

شما می توانید این کار را با بردن نوشیدنی های پروتئینی به محل کار خود انجام دهید. می دانم که درست و به موقع غذا خوردن سخت است. اما اگر شما واقعاً می خواهید اندامی زیبا داشته باشید جزء لاینفک برنامه غذایی شما مصرف ۶ وعده غذا باید باشد. خوب تا اینجا در مورد لزوم وجود ۶ وعده غذا در طول روز صحبت کردم حالا ببینم که این کار چه نفعی برای عضله سازی و چربی سوزی سریع دارد؟

در طول دوران زیست بشر ژنتیک انسان ها تغییر نکرده است، در اوایل دوران زندگی بشر دسترسی به غذا مشکل بود و اجداد ما نمی دانستند که وعده غذایی بعدی آن ها کی و کجا خواهد بود و این برای بدن طبیعی است که غذا را به صورت چربی جمع کند تا در هنگام گرسنگی و روز مبادا از آن مصرف کتد. این باعث می شد که بدن قادر به حیات باشد. اگر چه الان هم که غذای ما با یک تلفن آماده می شود! به صورت غذای آماده و سرد! اصلاً کار خوبی نیست چون باعث می شود که کالری آن ها به صورت چربی های بد شکل در بدن ذخیره شود. آیا شما می خواهید بدنتان مانند یک خرس باشد؟ مسلماً جواب تان نه خواهد بود.

این یکی از علت های خوردن ۶ وعده غذا در طول روز است در کل ۳ عامل باعث می شود بدن شروع به ذخیره چربی کند و یکی مصرف زیاد غذا در یک وعده است این هشداری برای بدن است که این آخرین وعده غذایی است. بدن هم با این هشدار کالری مصرفی را به صورت چربی در بدن ذخیره می کند تا بعداً از آن استفاده کند.

دومین دلیل فاصله زیاد بین وعده های غذایی است. درباره این کار در بدن هشدار می دهد که غذا را به صورت چربی ذخیره کند چون معلوم نیست وعده غذایی بعدی کی باشد. و سومین دلیل محدودیت شدید و ناگهانی دریافت کالری است. این کار هم مانند کارهای قبل باعث ذخیره چربی در بدن می شود.

  • پروتئین بیشتری مصرف کنید.

بله، این مهم است که شما دریافت پروتئین تان بالا باشد تا اینکه ممکن شوید بدنتان از پروتئین موجود در عضلات استفاده نخواهد کرد. اما من به این دلیل شما را به مصرف پروتئین راغب نکردم. به این دلیل می گویم باید پروتئین مصرف کنید که متابولیسمتان افت کند و در کنار حفظ وزن عضلانی، چربی بیشتری بسوزانید در تحقیقاتی که در مجله فیزیولوژی آمریکا انجام شده بود افراد به دو گروه تقسیم شدند، گروه اول یک رژیم پر پروتئین داشتند (بیشتر از ۱ گرم پروتئین به ازا هر پوند وزن بدن) و گروه دوم پروتئین شان مطابق مطابق HDA (مقدار توصیه شده جهانی مصرف پروتئین) بود. گروهی که رژیم پر پروتئین داشتند چربی بیشتری نسبت به گروه دوم از دست داده بودند یکی از دلایل این قضیه مربوط به تأثیر گرمایی پروتئین است. افراد گروه اول در اثر مصرف پروتئین بیشتر تأثیر گرمایی حدود ۴۲ % داشته در حالی که گروه دوم در حدود ۱۶ % تقریباً ۳ برابر! مصرف ۶ وعده غذا در طول روز یعنی این که هر ۲ تا ۳ ساعت شما باید یک وعده غذا بخورید که این کار باعث سوزاندن کالری بیشتر در طول روز می شود و به علاوه با مصرف پروتئین بیشتر شما متابولیسم تان را بالا خواهید برد. بدن برای هضم پروتئین انرژی بیشتری نسبت به هضم کربوهیدرات ها احتیاج دارد. بنابراین نکات گفته شده را رعایت کنید تا بدنی رویایی داشته باشید.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
مقالات تصادفی

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درج آگهی بدنسازی