برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

logo
منو
برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

فیبرها در خدمت چربی سوزی

فیبرها و چربی سوزی!؟ امکان ندارد!

همه ما می دانیم که فیبر برای مقابله با بیماری های قلبی، دیابت، کلسترول بالا و سرطان کولون به بدن کمک می کند. اما فیبرها یک نقش دیگری در بدن بازی می کنند. آن هم این است که علیه چاقی و تجمع چربی در بدن فعالیت می کنند.

فیبر یک ترکیب و مجموعه ای است که فقط در گیاهان وجود دارد. فیبرهایی که ما از غذاهای گیاهی بدست می آوریم و استفاده می کنیم فیبرهای رژیمی نام دارند. پس فیبرهای رژیم فقط از طریق گیاهان تامین می شود (مثل غلات، حبوبات، جو، میوه جات و …) و به هیچ عنوان فیبرها در منابع غذایی حیوانی مانند گوشت ها یافت نمی شوند. فیبرها به دو دسته تقسیم می شوند: ۱- فیبرهای محلول ۲- فیبرهای غیر محلول

متاسفانه مقدار معین و مشخصی برای میزان مصرف فیبرها وجود ندارد. البته متخصصان تغذیه به مصرف ۲۰-۳۵ گرم فیبر را به طور روزانه توصیه می کنند. به طور متوسط مردم حدود ۱۲ گرم فیبر در روز مصرف می کنند.

فیبرهای محلول:

فیبرهای محلول همانطور که از نامش پیداست، در آب حل می شوند. این نوع فیبرها به اسیدهای صفراوی منتقل می شوند و آن ها را از روده کوچک خارج می کند کلسترول اضافی به همراه اسیدهای صفراوی در کبد کنترل می شود و به آن سرو سامان داده می شوند. اسیدهای صفراوی سپس به روده کوچک انتقال داده می شوند. تا به بدن برای هضم لیپید ها (چربی ها) کمک کنند. اسیدهای صفراوی همچنین برای جذب مواد هضم شده ضروری هستند.

اثر این اسیدهای صفراوی باعث کاهش سطح کلسترول در بدن می شود (البته اثر این اسیدها به همراه فیبرهای مصرفی). همچنین دانشمندان گفته اند که فیبرهای محلول تا حد زیادی به بدن برای کنترل قند خون کمک می کند.

فیبرهای نامحلول:

فیبرهای نامحلول هم همانطور که از اسمشان پیداست. در آب حل نمی شوند. این نوع فیبرها به عنوان غذا به حساب نمی آیند ولی باعث می شود که همان عکس العملی که روده ها در برابر غذا دارند. در قبال مصرف این فیبر هم داشته باشند. اگر چه این نوع فیبرها در آب حل نمی شوند ولی باعث جذب آب می شود یعنی در واقع آب جذب می کند و به همین دلیل در سایز و اندازه این فیبر افزایش حجم ملاحظه می شود (آب به بدنه این فیبر وارد می شود). این افزایش حجم باعث تمیز و پاک شدن روده ها و دستگاه گوارش بدن می شود. با مصرف مداوم این نوع فیبرها مدت زمان ماندن غذاهای هضم شده در روده ها کاهش پیدا می کند این کار و این مکانیزم باعث می شود که بدن در روده ها قند و نشاسته جذب نکند. فیبرهای نامحلول مسئول احساس سیری و پر بودن، بعد از مصرف غذا می باشد که این به کسانی که رژیم دارند کمک می کند که غذای کمتر و در نتیجه کالری کمتری دریافت کنند بدون اینکه احساس گرسنگی داشته باشند.

فیبرهای نامحلول در مقابل هضم مقاوم هستند. بنابراین بعد از هضم هنگامی که به روده ها می رسند همچنان همان ساختار قبلی خود را دارند و در واقع دست نخورده باقی می مانند (البته نه به صورت کاملاً دست نخورده، ولی همچنان همان خواص را دارند). به خاطر همین قضیه است که بر اثر مصرف فیبرهای مدفوع حجیم می شود (از این عمل فیبرها در پزشکی برای جلوگیری از یبوست استفاده می شود) از آنجا که این دسته از فیبرها به طور کامل هضم نمی شوند. برای بدن سخت است که از کالری حاصل از مواد هضم نشده استفاده کند. توسط کاهش کالری بدن (به خاطر عمل فیبرها) و همچنین کاهش کلسترول خون یک شخص می تواند خیلی راحت تر وزن کم کند.

۵ ماده غذایی فیبردار برای صبحانه 

بهترین منابع فیبرها:

بهترین منبع فیبر، فیبرهای رژیمی یا همان گیاهان هستند. این به خاطر این است که فیبرهای رژیمی مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن را هم در اختیار ما قرار می دهد. اگر شما به مقدار لازم فیبر از طریق غذا مصرف می کنید، احتیاجی به مکمل های حاوی فیبر نمی باشد.

با تبعیت از هرم غذایی موجود، دیگر نباید مصرف کافی فیبرها سخت باشد. مکمل های حاوی فیبر دقیقاً همان خاصیت فیبرهای طبیعی را ندارد. (همانطور که می دانید هیچ وقت، هیچ مکملی نمی تواند مانند غذای طبیعی عمل کند). در سال ۱۹۹۱ سازمان غذا و داوری آمریکا FDA خیلی از مواد غذایی (مکمل غذایی) حاوی فیبر را ممنوع اعلام کرد چون هیچ مدرکی دال بر سالم و مفید بودن آنها در دست نبود. قبل از مصرف هر گونه مکمل حاوی فیبر حتماً با متخصص تغذیه خود مشورت کنید و این نکته را مد نظر داشته باشید که هیچ مکملی نمی تواند مانند مواد غذایی طبیعی عمل کند. فیبر یک راه حل طبیعی برای کم به چربی سوزی بدن می باشد. این عمل فیبرها (چری سوزی) از طریق کاهش دریافت کالری ممکن می شود نه از طریق متابولیسم چربی ها. همچنین مقدار کلسترول موجود آن در خون را کم می کند. فیبرها همچنین یک راه طبیعی برای جلوگیری از بیماری هایی مثل (دیابت، امراض قلبی و سرطان کولون و … می باشد)

فیبر ماده ای است که حتماً باید توسط ما در سبد غذایمان باشد به خاطر فواید زیاد آن وقتی که فیبر موجود در رژیم تان را افزایش می دهید. خیلی خوب است که آن را آرام مصرف کنید (کم کم مصرف کنید، نه یکدفعه به مقدار زیاد) ابتدا مقداری فیبر به رژیم تان اضافه کنید تا روده ها بتوانند خود را با این مقدار تنظیم کنند. در غیر این صورت دل درد (نفخ و اسهال و یا یبوست) به سراغ شما خواهد آمد.

یک راه حل دیگر برای کم کردن این اثرات مصرف حداقل ۳ لیتر آب در روز می باشد.

*

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
مقالات تصادفی

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درج آگهی بدنسازی