برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

logo
منو
برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

پرهیز از ۵ ماده ی غذایی برای کاهش چربی

کاهش چربی

خود را با یک شلوار جین با اندامی ظریف تصور کنید. که با اعتماد به نفس حرکت می کنید. تنها چیزی که بین شما و آن شلوار جین وجود دارد چند کیلو اضافه وزن است. که در زندگی تان تداوم دارند. اما امیدتان را از دست ندهید. با لیست کار آمد از غذاهایی که باید برای کاهش چربی از آن ها پرهیز کرد، می توانید سایز کم کنید.

البته “پرهیز” واژه ای پر صلابتی ست و ما می دانیم ممکن است بارها و بارها غذاهای ناسالم شما را وسوسه کند. این می تواند برای هر کسی اتفاق بیوفتد. کافی ست تلاش کنید تعداد دفعات را به حداقل برسانید، بعدا شما سپاسگزار ما خواهید بود. بنابراین بی درنگ، مواد غذایی را بشناسیم که باید هیچ وقت (یا به ندرت) در سبد خرید شما قرار گیرند.

  • آبمیوه ها: طراحان بسته بندی آبمیوه ها به خوبی می دانند چطور بسته بندی آبمیوه ها را زیبا جلوه دهند، این طور نیست؟ معمولا با تصویر یک “قهرمان” تکه میوه ای زیر نور خورشید، به همراه باغ ها و مزارع سرسبز بر روی بسته بندی آبمیوه مواجه می شوید. جای تعجبی وجود ندارد، چگونگی ارتباط واژه ی “میوه” با “سالم”، آن ها بیش از میزان مصرفی توصیه شده آبمیوه می نوشند، بنابراین قند و کالری بیشتری مصرف می کنند. با این وجود، متاسفانه آبمیوه در رژیم غذایی شما موجب کمبود فیبر می شود. افرادی که به دنبال راه چاره ای برای کاهش وزن یا حفظ سلامتشان هستند به دنبال غذاها و نوشیدنی هایی با فیبر بالا می گردند، همانطور که فیبر به غنی شدن بدنتان کمک می کند، پس شما هم زیاده روی نکنید. اگر می خواهید طعم میوه را بدون از بین بردن راه های رسیدن به هدفتان حس کنید، تکه های میوه را به آب اضافه کنید.
  • کره مارگارین: به دو دلیل این ماده ی مضر در این لیست جای دارد: برای سایز دور کمر و سلامتتان مضر است. مارگارین سرشار از کالریست. برای کاهش وزن می بایست چربی بیشتری نسبت به مصرف روزانه بسوزانید، بنابراین هر تکه کوچک از آن شمرده می شود. با این حال شما می توانید مارگارین کم چرب در بازار پیدا کنید، این محصولات اغلب به مردم حس امنیت بیشتری می دهد. ممکن است هوس کنید مقدار فراوانی از مارگارین را به سیب زمینی پخته یا نان تست که این میزان بیش از مقدار توصیه شده (معمولا یک قاشق چای خوری) می باشد، اضافه کنید زیرا کم کالریست.

مارگارین حاوی چربی ترانس بالایی ست که در بافت چربی شما ذخیره می شود. این چربی های ترانس (حدودا ۳ گرم در هر قاشق چای خوری) کمک به نگهداری مواد روغنی در مارگارین می کند که برای سلامتتان بسیار مضر است.همچنین مارگارین حاوی ترکیبات و ویتامین های مصنوعی می باشد که کارایی کمی برای سلامت شما دارد. در حالی که کره می تواند به مراتب گران تر و مضر باشد، بسیاری از کارشناسان سلامت بر این باورند که کره گزینه ی بهتری نسبت به مارگارین می باشد.

  • آب نبات: ممکن است آب نبات مورد علاقه ی شما بسیار کوچک و بی ضرر به نظر برسد. چطور آب نبات به این کوچکی می تواند تاثیر بزرگ و بدی بر کاهش وزن شما داشته باشد؟ از خودتان بپرسید آیا می توانید تعداد را به یک یا دو آب نبات برسانید؟

در واقع، بسیاری از آب نبات ها بدون فکر و بی منظور مصرف می شوند (برای مثال هنگامی که مشغول تماشای فیلم هستید حتی متوجه نمی شوید که تمامی محتویات و خوراکی های داخل کیسه تمام شده) که این خوراکی ها علاوه بر غذاهای روزانه می باشد. به این معنا که میزان کالری مصرفی آب نبات بالاتر و فراتر از مقدار مصرفی غذای روزانه ی شماست. دلیل این افراط گری این است که آب نبات هیچ ارزش غذایی برای غنی ساختن بدن تان ندارد. و البته قند بالایی دارد (حدود ۱۴تا ۱۸ گرم / سه و نیم یا چهار و نیم قاشق چای خوری شکر در هر اونس در آب نبات های سفت). چرا وقتی میل به شیرینی داریم مدام می خواهیم به یک خوراکی شیرین دست یابیم؟ همان طور که گفته شد قند اضافی به ذخائر چربی می رود و شانس افزایش وزن را بالا می برد. حتی الامکان سعی کنید آب نبات های کوچک تری بخورید یا انتخاب به مراتب سالم تری داشته باشید.

  • گوشت فرآوری شده: وقتی سخن از گوشت به میان می آید احتمالا به پروتئین گوشت هم می اندیشید. و پروتئین برای بدن مفید است، این طور نیست؟ به همه ی ما گفته شده برای عضله سازی و چربی سوزی غذاهای حاوی پروتئین را به رژیم غذایی خود بیافزاییم.

متاسفانه گوشت های فرآوری شده از ارزش کیفیت بالای پروتئین بی بهره اند. (در ادامه شاهد انتخاب های بهتر می باشیم!). گوشت فرآوری شده تعریف یک موسسه ی آمریکایی تحقیقات سرطان از گوشت فرآوری شده نوعی از نگهداری گوشت با دودی کردن، پختن (فیله)، نمک سود کردن یا افزودن مواد نگهدارنده شیمیایی می باشد که در طولانی مدت موجب اضافه وزن و مشکلات سلامتی می شود.

گوشت ها در این لیست وسوسه برانگیز مانند کالباس ها، هات داگ ها، گوشت نمک سود شده ی خوک و سوسیس می باشند. این ها چربی بالا و پروتئین کمی دارند و اغلب در محیط نیتریت ها و نیترات ها بسته بندی می شوند که به نگهداری غذا در دمای اتاق کمک می کند. اگر شما گوشت فرآوری شده را در آشپزخانه نگهدارید بلافاصله خراب نمی شود در حالی که گوشت خام تازه خیلی زود کیفیتش را از دست می دهد. تمامی اینها را مدیون مواد نگهدارنده ی شیمیایی ست. متخصصان تغذیه بر این باورند غذاهای فرآوری شده ی این چنینی کاهش وزن را به مراتب برای مردم سخت تر می سازند. ممکن است ما همان غذایی را بخوریم که اجداد ما می خوردند و ورزش هایی را بکنیم که اجداد ما می کردند اما با این حال اضافه وزن ما بیشتر است زیرا مواد شیمیایی اضافه شده و ماده ی غذایی از ارزش غذایی پایینی برخوردار است. اگر به دنبال یک منبع پروتئین سالم تر هستید، فیله ی نازک سینه ی مرغ، ماهی تن، یا کشک را جایگزین کنید.

  • سس های سالاد: آیا تاکنون پیش آمده که با دوستانتان به رستوران بروید و سالاد سفارش دهید؟ در حالی که بقیه با همبرگر و غذاهای سرخ شده و سوخاری خرسند هستند شما به اجبار سبزیجات را با سس اضافی خوردید. به محض اینکه یک سبزی خشک در ظرفتان به چشم خورد بلافاصله از پیش خدمت مقداری سس طلب کردید.

نکاتی برای جلوگیری از اضافه وزن در تعطیلات

تلاش شما ستودنی ست، و سبزیجات همیشه انتخاب خوبی هستند، اگر در تلاش کاهش وزن و سالم ماندن هستید، سس سالاد دوست شما نیست. یکی از دلایل آن، چربی های اشباع شده ی بالا و حتی چربی های ترانس می باشد. همچنین سس های سالاد حاوی مقدار زیادی سدیم می باشند که موجب نفخ و چهره ی پف کرده می شود. و مانند سایر موارد ذکر شده در این لیست قند بالایی دارد، مانند شربت ذرت (کورن سیروپ) از فروکتوز بالایی برخوردار است.

در اینجا نقش کنترل یک بخش اعمال می شود. یک قاشق چای خوری سس سالاد برایمان بد نیست، اما چند نفر از ما آنچه که مصرف می کنیم را اندازه گیری می کند؟ پاداش این کار را می بینیم.آن را بپذیرید. تاکنون چند بار پیروزی رژیم غذایی تان را با سفارش یک سالاد و بلافاصله سفارش یک دسر جشن گرفته اید؟ بله، ما این کار را به انجام رساندیم.

پس چطور می توانید به اندام مطلوبتان برسید اما همچنان سالاد را مزه دار کنید؟ اگر به رستوران رفتید از پیش خدمت بخواهید سس را در کنار سالاد قرار دهد بنابراین شما می توانید به میزان لازم سس مصرف کنید. یا بخواهید کمی سرکه و روغن زیتون را مخلوط کند که مانند سایر سس ها قند بالایی ندارند.

اگر در خانه سالاد درست می کنید مخلوط روغن و سرکه را تهیه کنید. اگر ترجیح می دهید از سس های آماده ی موجود در بازار استفاده کنید، سس های سرد را انتخاب کنید. با اینکه این سس ها هم حاوی چربی، سدیم و قند می باشند مواد نگهدارنده ی کمتری دارند.

به طور خلاصه… رژیم غذایی برای کاهش وزن به معنای محدودیت نیست. به این معناست که چه چیز برای بدنتان خوب است و چه چیزی خوب نیست بنابراین می توانید انتخاب های سالمی برای بهترین نتایج داشته باشید. در رابطه با موارد ذکر شده محتاط باشید تا خوب پیش روید.

منبع: مجله بدنسازی بادی فول – شماره ۱۸

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
مقالات تصادفی

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درج آگهی بدنسازی