فهرست مطالب

ناتوانی در افزایش وزن

هر روز در باشگاه ها شاهد این هستیم که بدنسازان بنا به توصیه مربیشان از مکمل ها و ترکیبات مختلفی استفاده می کنند. گاهی این ترکیبات و توصیه ها مضر و پر خطر بوده و گاهی نیز بسیار سودمند می باشند. یک دسته از موادی که اخیرا توجه زیادی به تامین مقدار لازم آن برای بدنسازان می شود ویتامین ها هستند و یتامین ها ترکیباتی هستند که وجودشان جهت بسیاری از اعمال حیاتی بدن انسان ضروری و لازم می باشد دربین این ویتامین ها، ویتامین های C،AوE بیشتر سایر ویتامین ها مورد توجه قرار گرفته اند به همین خاطر کاربردها و توانایی های ویتامین C را برای شما بازگو می کنیم.

تاکنون خواص بیشماری را برای ویتامین C به اثبات رسانده اند که هر کدام از آن ها به نوبه خود نقش مهمی را در اعمال حیاتی بدن انسان ایفا می کند. ویتامین C در تقویت و قوی شدن استخوان ها و افزایش وزن و بافت های اتصالی ( رباط ها، تاندون هاو….) کمک به التیام و شفا دادن سریع زخم ها و جراحات علی الخصوص جراحات ناشی از سوختگی ها و افزایش کارایی سیستم ایمنی بدن بسیار موثر است. شاید یکی از مهم ترین خواص خارق العاده ویتامین C همان توان بالای آنتی اکسیدان آن باشد. این ویتامین سبب حفظ و بقای سلول های بدن به ویژه سلول های عضلانی در مقابل حمله رادیکال های آزاد و تخریب سلولی می شود. در نتیجه به طور غیر مستقیم می تواند در افزایش حجم عضلات و نگهداری آن موثر باشد.

ویتامین C تقویت دیواره رگ ها نقشی اساسی را در سلامتی رگ ها و متعادل نگه داشتن جریان خون ایفا می کند. این ویتامین از تخریب دیواره سلول های بدن و فساد آن ها که عامل اصلی بروز بسیاری از سرطان ها می باشد جلوگیری می نماید. ضمن این که عامل یاد شده سبب جلوگیری از امراض قلبی، پیری زودرس و چین و چروک خوردن و شکستگی صورت (به خصوص در رژیم های سخت پیش از مسابقات) و ورم مفاصل می گردد. بر اساس تحقیقات انجام شده ثابت گردیده که مصرف روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم ویتامین C سبب کاهش سطح کورتیزول در بدن شده و به عضلات اجازه می دهد که رشد کرده و پیشرفت بیشتری داشته باشند ( کورتیزول هورمونی است که در بدن ترشح شده و سبب تخریب سلول ها و بافت های عضلانی می شود.) همچنین این ویتامین به تولید اسید آمینه ال- کارنتین در بدن که عامل انتقال چربی ها به مرکز سلول و سوزاندن آن هاست کمک می نماید در نتیجه در افزایش سرعت سوختن چربی ها در بدن موثر است. از طرف دیگر ویتامین C در کنار ویتامین گروه B عامل کاهش خستگی و استرس های روزانه می باشد در نتیجه توان جسمانی افراد را افزایش می دهد. از طرف دیگر از ایجاد التهاب در عضلات ورزشکاران رشته های سنگین مانند بدنسازی و پاورلیفتینگ جلوگیری می نماید و در نتیجه در کاهش صدمات و آسیب دیدگی های عضلانی بسیار موثر است.

همه افراد به خصوص کسانی که تمرینات بدنی سنگین همچون بدنسازی و پاور انجام می دهند به ویتامین C نیازمندند ویتامین C سبب افزایش سطح تستوسترون را پایین می آورد و این مطلب به شما کمک می کند تا راحت تر عضله سازی کرده و کارآیی ورزشی خود را افزایش دهید. از آنجایی که ویتامین c از جمله ویتامین های محلول در آب است در نتیجه بدن انسان توانایی ذخیره آن برای مدت زمان بیش از ۱تا۲ روز را ندارد به همین جهت بایستی به طور متناوب و روزانه مصرف شود و میزان مصرف آن برای افراد عادی ۵۰۰ میلی گرم و وبار در روز است که این میزان برای بدنسازان به ۳ گرم در روز می رسد و شما می توانید در زمان خشک کردن رژیم پیش از مسابقه آن را به صورت ۸ گرم در روز و در فواصل مساوی و معین مصرف نمایید. منابع اصلی ویتامین C عبارتند از: گوجه فرنگی، مرکباتی همچون پرتغال، لیمو شیرین و لیمو ترش و اکثر قریب به اتفاق میوه هایی که دارای پوست سبز یا زرد هستند.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
آخرین مقالات
پاسخ به پر تکرار ترین سوالات شما

1- چطور یک برنامه بدنسازی یا فیتنس دریافت کنم؟

برنامه بدنسازی، تغذیه و مکمل برای هر فرد با شرایط بدنی او، قد، وزن و سابقه ورزشی اش متفاوت است باید یک مربی با در نظر گرفتن تمامی این شرایط برای شما برنامه طراحی کند.

دریافت برنامه آنلاین

2- چطور برای مربیگری بدنسازی و فیتنس اقدام کنم؟ 

برای مربی شدن نیاز است شما آموزش های اولیه را طی کنید سپس با آماده کردن مدارک و شرایط ثبت نام  جهت شرکت در کلاس های آن اقدام نمایید. بیشتر بخوانید…

3- برای چربی سوزی و کاهش وزن بهترین روش ها کدام است؟

بهترین، جدیدترین و کارآمد ترین روش آموزش، نکات ورزشی و تغذیه مناسب با هدف شماست به طوری که تغذیه ورودی خود را کنترول و تمرینات متناسب با توانایی بدنی خود را دنبال کنید.

4- چطور بفهمم چه مکمل و تغذیه ای برای من مفید است؟

افراد متخصصی که در مورد مکمل و تغذیه دوره دیده اند بهترین مرجع راهنمایی شما جهت تغذیه مناسب و مکمل متناسب هستند. 

سوالات متداول مصرف مکمل ها

5- چطور در خانه، بدنسازی و فیتنس کار کنم؟

وقتی شما یک برنامه راهنما برای تمرین در منزل داشته باشید می توانید با حداقل وسایل ورزشی و حتی با استفاده از لوازم منزل مناسب با زمان و توانایی بدن خود را تمرین بدهید.

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

ارسال دیدگاه