برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

logo
منو
برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

اصول تناسب اندام و کاهش وزن

اصول تناسب اندام و کاهش وزن

هفته گذشته و در آخرین اصل از از اصول نه گانه تناسب اندام و کاهش وزن بدون از دست دادن حجم عضلانی بر استفاده به موقع از چربی سوزها تاکید کردیم و سه چربی سوز از خانواده بزرگ چربی سوزها را معرفی نمودیم در این هفته که قسمت پایانی این اصول است ادامه چربی سوزی های موثر موجود در بازار را که بعضی از آن ها اخیرا وارد کشورمان شده و تقریبا شناخته شده اند را بازگو می نماییم.

۴) گابا(GABA) چه نقشی در تناسب اندام و کاهش وزن :

مکمل گابابا گاما آمینوبوتریک اسید یک اسید آمینه است که پس از مصرف در بدن با تحریک هورمون رشد یا همان HGH به تولید بیشتر سبب می شود که متابولیسم چربی ها در بدن بالا رفته و علاوه بر این که کمک می کند تا یک بدنساز بتواند از درصد چربی های بدن خود بکاهد بلکه افزایش سطح هورمون رشدی که در اثر مصرف گابا اتفاق می افتاد باعث می شود تا حجم عضلات نیز افزایش یابند. بنابراین می توانید مطمئن باشید که با مصرف گابا بدنی خشک تر و عضلانی حجیم تر خواهید داشت. علاوه بر این بدنسازانی که به علت حجم بالای تمرینات و شدت زیاد آن ها نمی توانند در طول شبانه روز به راحتی بخوابند می توانند به عنوانی یک آرام بخش از این بهره ببرند. اخیرا نیز ثابت شده که مصرف گابا در درمان آرتروز و ورم مفاصل نیز مفید است. مقدار توصیه شده مصرف گابا۵/۱ گرم در روز است که بهتر است هنگام خواب و حدود ساعت ۱۱ شب مصرف گردد اما بدنسازانی که می خواهند سطح هورمون رشدشان بالاتر می رودو جایگزینی برای سوما داشته باشند می توانند در طول روز سه تا پنج گرم گابا مصرف نمایند.

۵) نقش ال-تیروسین در تناسب اندام و کاهش وزن :

شاید به اغراق بتوان گفت که همه نیازمند مصرف ال-تیروسین یک اسید آمینه غیر ضروری است که پیش ساز دوپامین و نیز هورمون های غدد فوق کلیوی نورپینفرین و اپینفرین می باشد این اسید آمینه در بدن از اسید آمینه دیگری به نام فنیل آلانین ساخته شده و به تنهایی در گوشت، جو، گندم و غذاهای دریایی یافت می شود. چربی سوزی هایی همچون دروکسین نیز حاوی این ماده هستند. ورزشکارانی که اضافه وزن داشته و یا استعداد چاقی زیادی دارند به این اسید آمینه نیازمندند. این اسید آمینه با تاءثیر گذاری برتیروکسین ( وابسته به تیروئید) در بدن می تواند به طور موثری در کاهش وزن افراد تائثیر گذار باشد. همچنین از این اسید آمینه در تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل ویروس ها نیز استفاده می شود بنابراین برای ورزشکارانی که سیستم ایمنی بدنشان به هر دلیلی دچار مشکل شده و یا تضعیف شده است و بدنشان اغلب وارد فاز کاتابولیسم یا تخریب عضلات می شود این مکمل بسیار سودمند خواهد بود. از طرف دیگر ال-تیروسین می تواند مانع از پدیده اورترینینگ یا بیش تمرینی در ورزشکاران شود و تنها علت به تاءخیر انداختن خستگی و اورترینینگ در ورزشکاران این است که ال-تیروسین یک پیش ساز دوپامین در بدن می باشد بنابراین کسانی که رژیم های پیش از مسابقات هستند به خوبی می توانند از این مکمل بهره مند شوند.

۶) کانجوگیتد لینولئیک اسید:

کانجو گیتد لینولئیک اسید یا همان CLA معروف ماده است که به طور ظبیعی و به میزان کم در گوشت قرمز و لبنیات یافت می شود. تحقیقاتی که بر روی CLA انجام شده ثابت کرده است که این ماده در ساخت عضلات، کاهش چربی بدن، جلوگیری از تخریب و فساد سلول ها و بازسازی آن ها نقش موثری را ایفا می کند. امروزه CLA از طریق یک تکنولوژِ پیشرفته ترکیب و سنتز چربی ها به صورت مکمل تولید شده و اکثرا به صورت کپسول های ژله ای در بازار موجود است و یا این که در ترکیب با سایر مواد در مکمل ها وجود دارد. ثابت شده است که CLA سبب افزایش جرم و توده عضلانی همزمان با کاهش درصد چربی های بدن می شود از طرف دیگر این ماده خواص آنتی کاتابولیک (ضد تخریب سلول های عضلانی)، آنتی اکسیدان و افزایش دهنده سیستم ایمنی بدن را دارند و نیز باعث کاهش کسترول بد در بدن می شود. اگر چه تمام کارایی های CLA هنوز کشف نشده است. اما خنثی کردن اثرات منفی اسیدهای چرب و چربی ها و متابولیسم پروتئین در آن کاملا به اثبات رسیده است. همچنین به تازگی دریافته اند که CLA در تنظیم متابولیسم و افزایش انرژی بسیار موثر بوده و از طرف دیگر بهترین اسید چرب جهت افزایش فاکتور رشد در عضلات و بدن می باشد. در این بین از تاثیری که CLA در جذب مواد غذایی می گذارد نمی توان چشم پوشی کرد. این روزها CLA در کپسول ها یا قرص های روکش دار با دوزی معادل ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی گرم در بازار مجود است. مصرف روزانه آن بستگی به سطح تمرین شما و موقعیت بدنی تان داشته و از ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ میلی گرم در تغییر است.

۷) نقش کروم در تناسب اندام و کاهش وزن :

مکمل های حاوی پیکولینات کروم که ترکیبی از یک ماده معدنی به نام کروم می باشند جهت تولید انسولین در بدن ضروری و لازم می باشند و همانطور که می دانید انسولین هورمونی است که جهت تثبیت و پایداری سطوح قند خون به کار می رود. از میان مواد غذایی مخمر آبجو منبع بسیار مناسبی برای این ماده می باشد همچنین ذرت، سیب درختی، چغندر، سبوس برنج و گوجه فرنگی حاوی مقادیر متغیری از کروم هستند. بر اساس تحقیقات انجام شده پیکولینات کروم فواید بسیاری را در تغذیه روزانه ما داشته و ماده ای ضروری در برنامه غذایی ما می باشد. این ماده می تواند اثر انسولین را در بدن افزایش داده و جذب گلوکز را به خصوص در سلول های عضلانی تقویت کند بنابراین سبب گردش خون بهتر، ثابت ماندن سطوح قند خون در بدن و بارگیری سریع عضلات از گلوکز و سوخت مجدد می شود. از طرف دیگر کروم باعث پایین آمدن کلسترول بد در بدن و تصلب شرایین می گردد. بنابراین کروم می تواند انرژی شما را تامین کرده و سریعا ذخایر بازسازی کند، و از همه مهمتر سبب ساخت و پرورش سریع تر و بهتر عضلات گردد. از طرف دیگر این ماده جایگزین کردن و ساختن بافت عضلانی به جای ماده با جایگزین کردن ساخت بافت عضلانی به جای چربی ها مانع از کاهش وزن بدن شما در دوره های بدنسازی می گردد. پایین آوردن درصد چربی بدن و افزایش حجم و وزن خشک عضلانی از جمله خواص بارز این ماده به شمار می رود. در اثر مولتی ویتامین ها از کروم جهت بهبود و افزایش توانایی این مواد استفاده شده است. مصرف روزانه ۵۰ تا ۳۰۰ میکروگرم از این مکمل برای افراد عادی که تغذیه ای معادل ۲۰۰۰ کالری در روز دارند کافی بوده و برای بدنسازانی که تغذیه ای معادل ۳۵۰۰ تا ۵۰۰۰ کالری در روز دارند دوزی معادل ۲۰۰ تا ۴۰۰ میکروگرم آن توصیه می شود.

۸) نقش کاین در تناسب اندام و کاهش وزن :

مکمل های چربی سوز اکثرا حاوی این گیاه هستند. کاین نام گیاهی است که در آفریقا می روید و جزو خانواده فلفل می باشد و حاوی ماده ای به نام کاپسیوم اولئورسین و مقادیر فراوانی پتاسیم و ویتامین c می باشد. این گیاه استفاده گسترده و موثری در درمان تئوروپاتی در بیماران دیابتی دارد و مورد مصرف آن در بدنسازی خاصیت کاهش دهنده وزن این ماده می باشد. به طوری که سرعت چربی سوزی در بدن را به طور موثری بالا می برد این ماده را می توانید در بعضی از عطاری های کشور خودمان و به عنوان ادویه و چاشنی غذاها بیابید ضمن این که در چربی سوزهایی همچون ریپیدفیول ساخت شرکت توین لب و سوپر کاتس تری ساخت شرکت یونیورسال و از همه مهم تر موهیدروکسایدرین ساخت شرکت انسی این ماده به میزان لازم موجود می باشد.

۹) نقش چیتوسان در تناسب اندام و کاهش وزن :

چیتوسان به صورت طبیعی یک فیبر غیر قابل هضم می باشد که تمایل زیادی در چسبیدن به مولکول های چربی دارد بدین معنا که این ماده به صورت گسترده ای چربی ها را جذب می نماید. چیتوسان به چربی ها چسبیده و قبل از این که چربی ها جذب شوند سبب دفع آن ها می شود. بنابراین با جذب چربی ها و کلسترول توسط چیتوسان و دفع آن ها درصد این مواد در بدن کاسته شده و علاوه بر این که بدن کالری کمتر جذب می کند از میزان آن ها در بدن نبز کاسته می شود. هر مولکول چیتوسان می تواند تا هفت برابر وزن خود چربی جذب کند و باعث دفع آن ها شود. اما برای بدنسازی این ماده به تنهایی چندان اثری ندارد و برای این که چربی های بدن شما سریع تر و موثرتر آب شوند و از میزان آن ها کاسته شود بهتر است که این ماده را همراه با یک مکمل ترموژنیک که حاوی افدرین و کافئین باشد مصرف نمایید ( مصرف افدرین این روزها به صورت گسترده ای در مکمل های کشورهای اروپایی و آمریکایی محدود شده است) بدین ترتیب علاوه بر این که چربی های مصرفی جذب نمی شوند چربی های موجود ذخیره شده در بدن نیز به راحتی تجزیه شده و به سوخت تبدیل می شوند.

۱۰) کافئین در تناسب اندام و کاهش وزن چه نقشی دارد؟

مطمئنا کافئین به عنوان مهمترین، مشهور ترین و بهترین چربی سوز در سرار جهان شناخنه شده است. کافئین یک ماده قلیایی است که می توان آن را به طور طبیعی در گیاهانی همچون گوارانا،کولا، قهوه، چای و و غیره یافت. کافئین یک افزاینده نیرو و انرژی است. این ماده یک نیروزای بسیار قوی و تمام عیار بخصوص جهت تمرینات قدرتی است. این ماده سریع الاثر مولکول ها را به سرعت وارد سیستم انرژی بدن ما کرده و بدین طریق ماکزیمم انرژی و قدرت را به ما می دهد. کافئین نیز همانند افدرین ماده است که سبب هوشیاری و افزایش واکنش های سیستم عصبی جهت بهره وری بیشتر در هنگام تمرینات می گردد. کافئین به عنوان یک محرک عمل نمی کند بلکه این ماده به عمق سلول های عضلانی نفوذ کرده و آستانه خستگی در عضلات را به تاخیر می اندازد. همچنین کافئین سبب می شود تا موادی که به درون سلول رفته اند به صورت یک سوخت بسیار قوی و موثر با راندمان بالا در سیستم انرژی ما وارد شوند. حال باید دانست که روش کار کافئین در تولید این انرژی برای افزایش قدرت و پایداری چگونه است؟ کافئین بر روی CNS (سیستم اعصاب مرکزی) اثر گذاشته و سبب هوشیاری بیشتر و بالا رفتن سطح تمرکز می گردد. ساختمان شیمیایی کافئین از بسیاری جهات شبیه آدنین (ترکیبی از ATP,DNA و زنجیره A.M.P) می باشد. شباهت بسشیار زیاد ساختمان کافئین با آدنین باعث می شود که توسط گیرنده های آدنوزین اشتباه گرفته شود و زنجیره AMP را فعال تر کند. زمانی که این زنجیره شکست منابع تامین انرژی کاهش پیدا می کند بنابراین منابع زنجیره AMP در سطح بالاتر و طولانی تری باقی می مانند. بنابراین به راحتی می توانید از کافئین به عنوان قوی ترین و بهترین چربی سوز استفاده نمایید.

۱۱) نقش ال- کارنتین در تناسب اندام و کاهش وزن :

همانطور که می دانید ال- کارنتین یک اسید آمینه غیر ضروری است که چربی ها را به مرکز سوخت سلول (میتوکندری) برده و به عنوان یک سوخت به مصرف می رساند. بنابراین برای کسانی که تمرینات هوازی دارند مصرف این ماده به راحتی می تواند آن ها را در سوزاندن چربی های بدنشان یاریی دهد. دوز مصرفی روزانه ال _کارنتین بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ میلی گرم بوده که بایستی جهت افزایش کارایی آن در فواصل زمانی مساوی مصرف شود.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
مقالات تصادفی

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درج آگهی بدنسازی