فهرست مطالب

ستون فقرات دربدنسازی

اگر شما در زمان تمرین مدام به بالا یا پایین نگاه می­ کنید، ممکن است به زودی به خودتان آسیب برسانید.

با وجود اینکه تنظیم موقعیت گردن و ستون فقرات جزو جذاب ­ترین چیزهایی که در مورد بدنسازی خواهید شنید نیستند، ولی می­توانند جزو مهم ترین آن ها به حساب بیایند. مشکل ­های گردن و  ستون فقرات در بدنسازان کم پیدا نیست و هیچ کسی هم نمی­خواهد که به خاطر یک آسیب دیدگی، از تمرینش عقب بماند. خبر خوب این است که اگر شما چند نکته بسیار ساده را رعایت کنید، جلوگیری از این مشکل ­ها به نسبت آسان است.

قرارگیری مناسب ستون مهره­ ها، پایه اصلی یک قامت خوب و یک بدن قوی را می­ سازد.

رشته کایروپراکتیک بر روی ریشه این نظریه بنا شده است که سلامت کامل، از یک ستون مهره به خوبی تنظیم شده شکل می­ گیرد و یک ستون مهره خنثی یا آناتومیکی، ستونی است که وقتی از نمای  کناری به آن نگاه کنید، ۳ قوس مشخص را در آن خواهید دید بخش پایینی(کمری) و بالایی (گردنی) این ستون در یک جهت و بخش میانی (پشتی) آن به سمت مخالف قوس دارند. وقتی که یک ستون مهره طبیعی را از جلو به پشت ببینید، یک خط صاف و عمودی را دنبال می­کند. مهره­ های گردنی شما، از ۷ مهره ابتدایی که در زیر جمجمه ­تان قرار دارند، شکل گرفته ­اند. با وجود  اینکه این مهره ­ها بسیار انعطاف پذیر هستند، ولی خارج شدن از موقعیت آناتومیکی فشارهای وارد شده بر روی این مهره ها را افرایش می­دهد و حتی شاید بتواند بر روی طناب نخاعی که از آن محافظت می­کنند هم اثری را بگذارد. نیروهایی که با کار با وزنه ها در بالای سر به مهره ها فشار می آورند را هم اضافه کنید و روش پخت یک فاجعه به سادگی به دست می­ آید. یکی از اشتباه ­های رایج بدنسازان تازه کار این است که تلاش می­کنند در زمان اجرای حرکت­ها، گردن­شان را خم و به پایین نگاه کنند. بدنسازان با تجربه هم به طور معمول برعکس این کار را انجام می ­دهند و به بالا نگاه می­کنند، که می­تواند باعث بیش از حد کشیده شدن گردن به سمت عقب بشود. هر دوی این موقعیت­ ها می­تواند فشار بیش از حدی را به مهره های گردنی شما وارد کند.

اجتناب از این ۱۰ اشتباه باشگاهی

برای به حداقل رساندن نیروی­ های ایجاد شده بر روی گردن و ستون مهره­ ها، در زمان اجرای حرکت ­ها، مستقیم به جلو نگاه کنید و سعی داشته باشید که گردن­تان را خم نکنید. اگر شما مثل زمان اجرای حرکت زیر بغل پارویی خم یا نشر پشت خم در حالت ایستاده قرار ندارید، سر شما باید در همان صفحه بالاتنه ­تان قرار داشته باشد ممکن است که شما همیشه نتوانید خودتان را درآینه ببینید، ولی فاید­ه­ های این کار ارزشش را دارند.


  1.   همیشه در حال کار کردن، استراحت، تمرین، خواب، نشستن، ایستادن یا دراز کشیدن حالت قرار گیری بدن­تان را به شکل مناسبی نگه دارید.
  2.  بهترین موقعیت قرارگیری ستون مهره ­ها، همان حالت خنثی یا آناتومیکی است که در آن ستون مهره ­های شما قوس ­هایی طبیعی را در ناحیه ­های گردن، سینه و پایین کمر دارد.
  3. خم کردن یا کشیدن بیش از حد (جلو به عقب یا پهلو) ستون مهره ­ها و یا چرخش ستون مهره ها به خصوص در زمان فعالیت ورزشی، نیروی بسیار زیادی را به مهره ­ های شما وارد می­کند.
  4. تنظیم ستون مهره ­ها به طور معمول از دو انتها (سر /گردن و ران/ لگن) ریشه می­گیرد. تمرکز کردن بر روی این ناحیه­ ها، یکی از آسان­ ترین راه ­ها برای حفظ موقعیت مناسب ستون مهره هاست.
  5.  حالت اجرای نامناسب در حرکت های بدنسازی به طور معمول باعث بهم خوردن تنظیم ستون مهره ­ها می­شود و با اضافه شدن بار مقاومت خارجی(وزنه­ ها)، احتمال بروز افزایش پیدا می­کند.

*

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
آخرین مقالات
پاسخ به پر تکرار ترین سوالات شما

1- چطور یک برنامه بدنسازی یا فیتنس دریافت کنم؟

برنامه بدنسازی، تغذیه و مکمل برای هر فرد با شرایط بدنی او، قد، وزن و سابقه ورزشی اش متفاوت است باید یک مربی با در نظر گرفتن تمامی این شرایط برای شما برنامه طراحی کند.

دریافت برنامه آنلاین

2- چطور برای مربیگری بدنسازی و فیتنس اقدام کنم؟ 

برای مربی شدن نیاز است شما آموزش های اولیه را طی کنید سپس با آماده کردن مدارک و شرایط ثبت نام  جهت شرکت در کلاس های آن اقدام نمایید. بیشتر بخوانید…

3- برای چربی سوزی و کاهش وزن بهترین روش ها کدام است؟

بهترین، جدیدترین و کارآمد ترین روش آموزش، نکات ورزشی و تغذیه مناسب با هدف شماست به طوری که تغذیه ورودی خود را کنترول و تمرینات متناسب با توانایی بدنی خود را دنبال کنید.

4- چطور بفهمم چه مکمل و تغذیه ای برای من مفید است؟

افراد متخصصی که در مورد مکمل و تغذیه دوره دیده اند بهترین مرجع راهنمایی شما جهت تغذیه مناسب و مکمل متناسب هستند. 

سوالات متداول مصرف مکمل ها

5- چطور در خانه، بدنسازی و فیتنس کار کنم؟

وقتی شما یک برنامه راهنما برای تمرین در منزل داشته باشید می توانید با حداقل وسایل ورزشی و حتی با استفاده از لوازم منزل مناسب با زمان و توانایی بدن خود را تمرین بدهید.

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

ارسال دیدگاه