فهرست مطالب

دانش بدنسازی درباره ی اینکه چگونه وزنه هارا بلند کنید و چگونه غذاهای مخصوص مصرف کنید می باشد. تحقیقات در این علم در خصوص فواید وزنه برداری و چگونه وزنه زدن عاید انسان کرده است از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ضریب آسیب دیدگی استخوان ها را کاهش می دهد.
  2. انرژی ،قدرت و نیروی فوق العاده برای شما حاصل می شود.
  3. روحیه را تقویت می کند.
  4. انسان را شاد و خوشحال می کند.

یکی از عوامل مهم در علم بدنسازی پاسخگویی به سوال در مورد مصرف مواد غذایی می باشد که عبارتند از:

  1. چه مصرف کنیم.
  2. چگونه مصرف کنیم.
  3. در چه زمانی مصرف کنیم.

وقتی شما برای اولین بار آموزش برنامه ریزی شده ۹ بدنسازی را شروع می کنید احساس می کنید که قوی تر از قبل شده اید، این به دلیل جوانی شماست که عضلات واکنش عصبی نشان میدهند یعنی هنگامی که شروع به وزنه زدن می کنید این فعالیت جدید از طریق سیستم عصبی عضلات به مغز فرستاده می شود سپس مغز به ماهیچه ها دستور می دهد که منقبض شوند و ماهیچه مثل یک سرباز خوب دستورات را اجرا می کند و پس از تمرین، ماهیچه ها استراحت می کنند.

هری والمن فیزیوتراپ بخش فیزیوتراپیدا نشگاه نیودا در آمریکا می گوید: بدن شما مجبور است در مرحله اول وزنه ها را تحمل کند اما پس از یکی دو بار تمرین و آموزش وزنه برداری، اعصاب شما شروع به برقراری ارتباط موثر با ماهیچه ها می کند. این مرحله نیمی از فرمول و علم بدنسازی جهت افزایش قدرت بدن می باشد. نصف دیگر فرمول علم بدنسازی چگونگی ایجاد توده های ماهیچه ای و حجیم شدن عضلات می باشد.

برای مثال وقتی شما تمرینات بدنسازی را شروع می کنید وزنه متناسب وزن خود را ۶ مرتبه بلند می کنید پس از یکی دو روز ۸ مرتبه و در آخر هفته ۹ مرتبه آن را بلند می کنید و همزمان با این روند شما باز وزنه را افزایش دهید تا این چرخه ادامه پیدا کند پساز ۳ هفته تمرین افزایش نیروی قابل توجهی را احساس می کنید.

آموزش بدنسازی به گونه ای طراحی شده است که هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی برای شما مفید باشد. اما اگر شما ذهن خود را به دمبل زدن مشغول کنید و هرگز توجهی به ظاهر خود نداشته باشید ممکن است به بی اشتهایی عصبی دچار شوید.

جو ویدر پدر پرورش اندام مدرن می گوید: در گذشته بدنسازان برای پرورش عضلات و بزرگ کردن آن ها فقط به نیروی وزنه متکی بودند. فکر می کردند برای رسیدن به قدرت بازو و عضلاتی بزرگ فقط باید وزنه ایی سنگین را جا به جا کنند و هر روز وزنه ای سنگین تر داشته باشند. البته تا حدی درست فکر می کردند و اغلب به هدف مس رسیدند. اما راهی که آنها برای پرورش عضلات خود طی می کردند به مراتب از راهی که بدنساز و پرورش اندام تا امروز برای دستیابی به هدف خود می پیمایند، طولانی تر بود.

بدنسازی و پرورش اندام دیگر یک ورزش نیست بلکه یک علم است. تمرین امروز تنها جا به جا کردن وزنه نیست.

از ویژگی های بر خودار است که علم به آن بخشیده و موفقیت اندام کار را تضمین می کند.

اصول اساسی تمرین بدنسازی که بازدهی تمرین را بالا می برند عبارتند از:

اصل اول: حرکات و تمرین مناسب و استفاده از بهترین و موثر ترین وسایل از ویژگی های تمرین به حساب می آید.

اصل دوم: انطباق بدن با تمرین: وقتی که بدن با تمرین سازگار نباشد موفقیتی وجود ندارد.

اصل سوم: اضافه بار: وقتی بدن به فشار وزنه عادت کرد به تدریج وزنه را متناسب با سطح قدرت عضلات افزایش دهید.

اصل چهارم: تنوع پذیری: یکنواختی تمرین باعث بی تفاوتی عضلات به تمرین می شود به همین علت سعی کنید برنامه تمرین و حرکات را تغییر دهید.

اصل پنجم: برگشت پذیری: این اصل می گوید که پس از قطع تمرین این احتمال وجود دارد که بدن و عضلات پرورش اندام کار سازگاری خود را با تمرین از دست بدهند.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
آخرین مقالات
پاسخ به پر تکرار ترین سوالات شما

1- چطور یک برنامه بدنسازی یا فیتنس دریافت کنم؟

برنامه بدنسازی، تغذیه و مکمل برای هر فرد با شرایط بدنی او، قد، وزن و سابقه ورزشی اش متفاوت است باید یک مربی با در نظر گرفتن تمامی این شرایط برای شما برنامه طراحی کند.

دریافت برنامه آنلاین

2- چطور برای مربیگری بدنسازی و فیتنس اقدام کنم؟ 

برای مربی شدن نیاز است شما آموزش های اولیه را طی کنید سپس با آماده کردن مدارک و شرایط ثبت نام  جهت شرکت در کلاس های آن اقدام نمایید. بیشتر بخوانید…

3- برای چربی سوزی و کاهش وزن بهترین روش ها کدام است؟

بهترین، جدیدترین و کارآمد ترین روش آموزش، نکات ورزشی و تغذیه مناسب با هدف شماست به طوری که تغذیه ورودی خود را کنترول و تمرینات متناسب با توانایی بدنی خود را دنبال کنید.

4- چطور بفهمم چه مکمل و تغذیه ای برای من مفید است؟

افراد متخصصی که در مورد مکمل و تغذیه دوره دیده اند بهترین مرجع راهنمایی شما جهت تغذیه مناسب و مکمل متناسب هستند. 

سوالات متداول مصرف مکمل ها

5- چطور در خانه، بدنسازی و فیتنس کار کنم؟

وقتی شما یک برنامه راهنما برای تمرین در منزل داشته باشید می توانید با حداقل وسایل ورزشی و حتی با استفاده از لوازم منزل مناسب با زمان و توانایی بدن خود را تمرین بدهید.

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

ارسال دیدگاه