فهرست مطالب

چاقی در کودکان

 محققین در سال های اخیر دریافته اند که کودکان و نوجوانانی که کمتر می خوابند، در مسیر ابتلا به بیماری ها و مشکلات سلامتی متعدد به خصوص اضافه وزن و چاقی قرار دارند. یکی از موارد قابل بحث پیرامون این موضوع این است که آیا زمان به خواب رفتن کودکان تاثیر گذارتر است یا مدت زمان خواب و بیدار بودن آن ها. محققین معتقدند که زمان بندی خواب مهمتر از مقدار خواب است.

دانشمندان انستیتوی تحقیقات سلامت در استرالیا، طی مطالعه مشاهده ای و به منظور بررسی تاثیر زمان بندی خواب و بیداری بر وضعیت وزن کودکان، اطلاعات مربوط به زمان به خواب رفتن و از خواب برخاستن ۲۲۰۰ کودک و نوجوان استرالیایی را که در سنین بین ۹ تا ۱۶ سال قرار داشتند را جمع آوری نمودند. آنها همچنین وزن افراد و فعالیت هایی که آنها در زمان فراغت خود در طی ۴ روز انجام داده بودند را مورد مقایسه قرار دادند.

نتایج حاصل از مطالعات نشان داد کودکانی که دیر می خوابند و دیر از خواب بر می خیزند و کودکانی که زود برمی خیزند و زود هم به خواب می روند در کل مقدار زمان خواب برابری داشته اند ولی کم تحرکی در کودکان و نوجوانان شب زنده دار، ۲ برابر بیشتر از سایرین بوده و زمان تماشای تلویزیون و کار با کامپیوتر و انجام بازی های ویدئویی ۳ برابر بیشتر بوده است. کودکانی که ۹۰ دقیقه زودتر به خواب رفته اند، حداقل یک ساعت زودتر از خواب برخاسته و ۲۷ دقیقه بیشتر به فعالیت های ورزشی و سنگین روزانه پرداخته اند. کودکان شب زنده دار BMI بیشتری داشته و احتمال اضافه وزن و چاقی در آنها بیشتر است. طبق آمار بدست آمده شب زنده داران معمولا خواهر و برادر کمتری دارند، در شهر های بزرگ زندگی می کنند و از خانواده های کم درآمد هستند.

محققان معتقدند به طور طبیعی الگوی خواب در زمان نوجوانی با کودکی و بزرگسالی کاملا متفاوت است و نوجوانان به طور طبیعی تمایل به بیدار ماندن تا دیر وقت و دیر برخاستن از خواب دارند و این امر نگران کننده است زیرا غالبا فعالیت های زمان بیدار بودن آنها نیز کم تحرک و براساس کار با کامپیوتر و یا تلویزیون و پشت میز نشستن است.

ارتباط خواب و وزن شما

نکته علمی: نتایج نشان می دهند که احتمال چاقی در کودکان شب زنده دار ۱.۵ برابر بیشتر از دیگر کودکان است. کودکانی که تا دیر وقت بیدار هستند، در زندگی روزمره شان تحرک کمتری دارند. زود به خواب رفتن و زود از خواب برخاستن ممکن است به نوجوانان در لاغر ماندن و داشتن فعالیت بدنی بیشتر کمک کند.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
آخرین مقالات
پاسخ به پر تکرار ترین سوالات شما

1- چطور یک برنامه بدنسازی یا فیتنس دریافت کنم؟

برنامه بدنسازی، تغذیه و مکمل برای هر فرد با شرایط بدنی او، قد، وزن و سابقه ورزشی اش متفاوت است باید یک مربی با در نظر گرفتن تمامی این شرایط برای شما برنامه طراحی کند.

دریافت برنامه آنلاین

2- چطور برای مربیگری بدنسازی و فیتنس اقدام کنم؟ 

برای مربی شدن نیاز است شما آموزش های اولیه را طی کنید سپس با آماده کردن مدارک و شرایط ثبت نام  جهت شرکت در کلاس های آن اقدام نمایید. بیشتر بخوانید…

3- برای چربی سوزی و کاهش وزن بهترین روش ها کدام است؟

بهترین، جدیدترین و کارآمد ترین روش آموزش، نکات ورزشی و تغذیه مناسب با هدف شماست به طوری که تغذیه ورودی خود را کنترول و تمرینات متناسب با توانایی بدنی خود را دنبال کنید.

4- چطور بفهمم چه مکمل و تغذیه ای برای من مفید است؟

افراد متخصصی که در مورد مکمل و تغذیه دوره دیده اند بهترین مرجع راهنمایی شما جهت تغذیه مناسب و مکمل متناسب هستند. 

سوالات متداول مصرف مکمل ها

5- چطور در خانه، بدنسازی و فیتنس کار کنم؟

وقتی شما یک برنامه راهنما برای تمرین در منزل داشته باشید می توانید با حداقل وسایل ورزشی و حتی با استفاده از لوازم منزل مناسب با زمان و توانایی بدن خود را تمرین بدهید.

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

ارسال دیدگاه