فهرست مطالب

برنامه بدنسازی آنلاین برنامه تمرین و تغذیه

در مورد بدنسازی و رشد قد هر روز ده ها سوال در زیر مقالات سایت بادی فول گذاشته می شود که میپرسند آیا بدنسازی  برای سن ۱۳ سال یا ۱۴ سال… مضر است یا آیا بدنسازی برای این سنین باعث کوتاهی قد می شود یا نه

به نظر می رسد نوجوانان و جوانان بدنساز عصر حاضر بسیار زود دست به کار بدنسازی شده اند البته این خبر جالب و خوبیست. ما در سایت بادی فول برنامه های مخصوص این سنین را طراحی می نماییم ولی قبل از آن نیاز است که چند نکته را بدانند.

بانوان در ۹ سالگی و آقایان ۱۵ سالگی به بلوغ می رسند و رشد استخوان های آنها تا چند سال بعد هم ادامه دارد طی تحقیقات علمی دانشمندان معتقدند قد هر نوجوان وابسته به قد پدر و مادر قابل پیش بینی می باشد ولی غیر از آن عوامل محیط زندگی نیز در رشد قد آنها موثر است. حدودا با یک رقم کلی می توانیم بگوییم ۸۰ درصد رشد قد به ژنتیک و ۲۰ درصد به محیط و شرایط دیگر وابسته است.

تغذیه استراحت ورزش و شرایط زندگی نقش مهمی در رشد قد یک نوجوان دارد.

شایعه ای فراگیر در ایران منتشر شده که ورزش بدنسازی قد را کوتاه میکند و یا باعث جلوگیری از رشد قد می شود این شایعه کاملا اشتباه این است اولا قد انسان بعد از رشد با حرکات ورزش کوتاه نمی شود و دوم این که ورزش و فعالیت بدنی بخصوص حرکات کششی و کشش باعث تحریک استخوان ها به رشد ترشح بیشتر هورمون رشد می شود البته اگر فرد در سن و سال رشد قرار داشته باشد.

در تحقیقات اخیر دانشمندان در مورد حرکات قدرتی بخصوص تمرین با وزنه در مورد رشد قد دریافتند که این گونه تمرین باعث خواب عمیق تر و ترشح سوماتروپین (همان هورمون موثر در رشد) خواهد شد و بخصوص حرکات قدرتی پا باعث ترشح هورمون مردانه تستسترون خواهد شد و در بالا بردن سوخت و ساز مواد در بدن تاثیر بیشتری دارد که این خود کمک میکند رشد قد در افراد نوجوان و جوان سرعت بیشتری بگیرد.

البته نکته قابل توجه که نوجوانان و جوانان باید بدانند مقدار ورزش و روزهای تمرین بدنسازی برای آنها حد و اندازه ای دارد و تمرین قدرتی بیش از حد از کیفیت رشد آنها جلوگیری می کند.

برنامه بدنسازی برای رشد  قد

خواب عمیق و به موقع و کافی یکی از عواملی است که در رشد قد موثر است همانطور که ذکر شد هورمون سوماترونین در خواب بخصوص خواب عمیق بیشتر ترشح می شود و در همان خواب باعث رشد اندام ما می شود بعضی از افراد تصور می کنند قد در هنگام ورزش بدنسازی می خواهد رشد کند و فشار وزنه ها مانع رشد آن می شود بخصوص تصور می کنند در هنگام حرکات پا مثل اسکات پرس پا یا هاگ پا می باشد که این کاملا اشتباه است و قد در خواب رشد می کند نه در سالن بدنسازی.

افراد زیادی در شبکه های مجازی پول های نجومی می گیرند و داروهای ناشناخته و بدون مجوزی را تحت عنوان رشد قد تبلیغ می کنند که نوجوانان باید مواظب این کلاهبرداران باشند ولی قابل ذکر است که مکمل آرژنین در صورتی که با مشورت پزشک مصرف شود و صفحه رشد استخوان های شما بسته نشده باشد در رشد قد موثر است البته با تجویز پزشک و آزمایشات لازم.

تاثیر پرورش اندام در رشد قدی

باز دسته ای از افراد مدعی هستند که با حرکات اصلاحی و حرکات درمانی باعث رشد قد می شوند و با هزینه های گزاف حرکات تکراری و بی خاصیت را به شما آموزش می دهند که نهایت این کار این است که شما کمی بدون قوس کمر و کشیده می نشینید و می ایستید و ۲ سانت قد بلند می شوید در حالی قبلا در همین سایز قد بوده اید. نکته جالب این است که این افراد سود جو قد همه افراد در تمامی سنین را قابل رشد می دانند.

نکته نهایی که می توانیم به آن اشاره کنیم این است که قد دختران تا ۱۸ و قد پسران تا ۲۰ سال در حال رشد است و ۳ عامل حرکات ورزشی حساب شده و منظم تغذیه مقوی بخصوص کلسیم دار و استراحت بموقع شب باعث حداکثر رشد قد خواهد شد.

نویسنده: اصغرمرادی

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
آخرین مقالات
پاسخ به پر تکرار ترین سوالات شما

1- چطور یک برنامه بدنسازی یا فیتنس دریافت کنم؟

برنامه بدنسازی، تغذیه و مکمل برای هر فرد با شرایط بدنی او، قد، وزن و سابقه ورزشی اش متفاوت است باید یک مربی با در نظر گرفتن تمامی این شرایط برای شما برنامه طراحی کند.

دریافت برنامه آنلاین

2- چطور برای مربیگری بدنسازی و فیتنس اقدام کنم؟ 

برای مربی شدن نیاز است شما آموزش های اولیه را طی کنید سپس با آماده کردن مدارک و شرایط ثبت نام  جهت شرکت در کلاس های آن اقدام نمایید. بیشتر بخوانید…

3- برای چربی سوزی و کاهش وزن بهترین روش ها کدام است؟

بهترین، جدیدترین و کارآمد ترین روش آموزش، نکات ورزشی و تغذیه مناسب با هدف شماست به طوری که تغذیه ورودی خود را کنترول و تمرینات متناسب با توانایی بدنی خود را دنبال کنید.

4- چطور بفهمم چه مکمل و تغذیه ای برای من مفید است؟

افراد متخصصی که در مورد مکمل و تغذیه دوره دیده اند بهترین مرجع راهنمایی شما جهت تغذیه مناسب و مکمل متناسب هستند. 

سوالات متداول مصرف مکمل ها

5- چطور در خانه، بدنسازی و فیتنس کار کنم؟

وقتی شما یک برنامه راهنما برای تمرین در منزل داشته باشید می توانید با حداقل وسایل ورزشی و حتی با استفاده از لوازم منزل مناسب با زمان و توانایی بدن خود را تمرین بدهید.

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

ارسال دیدگاه

2 دیدگاه در “آیا بدنسازی و حرکات پا برای رشد قد مضر است؟

    1. نویسنده

ارسال دیدگاه