فهرست مطالب

شما در کمتر برنامه بدنسازی نشانی از تمرین دهی عضلات گردن می بینید این عضلات حساس وزن سر را در بیداری و فشار جابه جایی بدن را در خواب تحمل می کنند. اما اکثر افراد کمترین اهمیتی به تقویت آن نمی دهیم حال آنکه در زیبایی و تناسب اندام ما با لباس و بی لباس (در مسابقات) بسیار پر اهمیت جلوه می کند.

امروزه قهرمانان بزرگ و حرفه ای تمرینات هفتگی خاصی برای عضلات گردن دارند اما این عضلات هنوز در آماتورها با بی مهری مواجه اند.

به نظر اکثر متخصصین ورزش درمانی و آسیب ورزشی تمرینات اشتباه عضلات گردن بسیار آسیب زاست هم به لحاظ وجود عصب های زیادی که در نزدیک آنها قرار دارند و هم وجود مهرهای گردن درمیان آن.

اما دو نوع تمرین که ما پیشنهاد می کنیم و مورد توجه کارشناسان نیز هست یک تمرین ثابت و یک تمرین متحرک گردن می باشد.

تمرین اولی برای تمامی سنین حتی کودکان و بزرگسالان مناسب است، به این ترتیب که سر را از چهار جهت در کف دست خود فشار دهیم مدت فشار برای شروع در هر جهت ۱۰ ثانیه و در افراد ورزیده تر ۲۰ ثانیه کافی می باشد تکرار از هر جهت برای مبتدیان ۳ بار و برای افراد ورزیده ۶ بار است.

برای اجرای تمرین دوم از چهار جهت روی نیمکت دراز کشیده و سر خود را به آرامی به سمت بالا و پایین حرکت دهید. دقت کنید انجام این حرکت برای مبتدی ها و افراد ورزیده باید به آرامی انجام شود تا از دخالت منفی و آسیب به مهره های گردن جلوگیری شود.

تکرار از هر طرف ۲ ست ۱۰ تا ۱۵ بار برای افراد حرفه ای ۱۵ تا ۲۰ تکرار و از هر جهت ۴ ست می باشد. افراد حرفه ای می توانند برای فشار بیشتر از قرار دادن کف دست روی سر در مسیر حرکت استفاده نمایند. ولی دقت کنید سرعت حرکت با فشار یا بدون فشار ثابت است.

حرکاتی مثل پل زدن در کشتی از لحاظ پزشکی ورزشی مردود شده اگر چه بعضی از کشتی گیران مجبور به این تمرین می باشند تا از آسیب های جدی تر حین مسابقه در امان باشند.

تمرینات با دستگاه های طراحی شده و اتصال وزنه به سر باید با نظارت افراد مربیان انجام گیرد در غیر این صورت آسیب های جدی متوجه ورزشکار خواهد بود.

نویسنده: اصغر مرادی 

 

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
آخرین مقالات
پاسخ به پر تکرار ترین سوالات شما

1- چطور یک برنامه بدنسازی یا فیتنس دریافت کنم؟

برنامه بدنسازی، تغذیه و مکمل برای هر فرد با شرایط بدنی او، قد، وزن و سابقه ورزشی اش متفاوت است باید یک مربی با در نظر گرفتن تمامی این شرایط برای شما برنامه طراحی کند.

دریافت برنامه آنلاین

2- چطور برای مربیگری بدنسازی و فیتنس اقدام کنم؟ 

برای مربی شدن نیاز است شما آموزش های اولیه را طی کنید سپس با آماده کردن مدارک و شرایط ثبت نام  جهت شرکت در کلاس های آن اقدام نمایید. بیشتر بخوانید…

3- برای چربی سوزی و کاهش وزن بهترین روش ها کدام است؟

بهترین، جدیدترین و کارآمد ترین روش آموزش، نکات ورزشی و تغذیه مناسب با هدف شماست به طوری که تغذیه ورودی خود را کنترول و تمرینات متناسب با توانایی بدنی خود را دنبال کنید.

4- چطور بفهمم چه مکمل و تغذیه ای برای من مفید است؟

افراد متخصصی که در مورد مکمل و تغذیه دوره دیده اند بهترین مرجع راهنمایی شما جهت تغذیه مناسب و مکمل متناسب هستند. 

سوالات متداول مصرف مکمل ها

5- چطور در خانه، بدنسازی و فیتنس کار کنم؟

وقتی شما یک برنامه راهنما برای تمرین در منزل داشته باشید می توانید با حداقل وسایل ورزشی و حتی با استفاده از لوازم منزل مناسب با زمان و توانایی بدن خود را تمرین بدهید.

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

ارسال دیدگاه