فهرست مطالب

کمربند لیفت 

این روزها در باشگاه های ورزشی وجود کمربند مانند استفاده از دمبل، هالتر، دستگاه های هوازی و … کاملا رایج است. استفاده از کمربندهای لیفت سابقه خیلی زیادی دارد، حتی اگر سری به عکس ها و فیلم های قهرمانان قدیمی و پدرخوانده های بادی بیلدینگ و پاورلیفتینگ بزنید حتما چشمتان به یک کمربند خواهد خورد. هنگام انجام تمرینات قدرتی استفاده از کمربند ایرادی ندارد و حتی کاربردی است. مشکل اصلی افرادی هستند که از لحظه ورود به باشگاه کمربند می بندند و در همه تمرینات از آن استفاده می کنند.

فواید

تئوری استفاده ازاین وسیله در یک جمله خلاصه می شود: هنگامی که کمربند بسته می شود، فشار داخل شکمی افزایش می یابد (فشاری که از دیافگرام تا لگن ادامه دارد). با افزایش فشار ناحیه داخل شکمی پایداری ستون فقرات کمری زیادتر می شود که عامل مهمی برای کاهش آسیب پذیری کمر است. به بدن اجازه تحمل وزن بیشتری را خواهد داد. تاکنون در مقالات پزشکی ورزشی تحقیقات زیادی جهت بررسی فواید این وسیله انجام شده که نتایج آن ها حاکی از آن است که استفاده از کمربند تنها در زمان بکارگیری ماکزیمم قدرت سودمند است و در زمانی که فشارهای کمتر از قدرت بیشینه وارد می شود نیازی به استفاده از آن نیست. طبق تحقیقی در مجله علمی کلینیکال بیومکانیک اثرات استفاده از کمربند بر روی عملکرد ورزشی، فعال سازی عضلات، فشار داخل شکمی و فشار داخل عضلانی مربوط به عضلات باز کننده ستون فقرات (فیله کمر) مورد بررسی قرار گرفت و یافته ها نشان داد که با بستن کمربند فشار بین فیبرهای عضلانی فیله کمر زیاد شده و ناحیه سینه ای و کمری بدن پایدارتر می شود. تحقیق دیگری بین ۷۰ زن ورزشکار سالم که به دو گروه با کمربند و بدون آن تقسیم شده و لیفت را انجام دادند نشان داد که در صورت اجرای تکنیک صحیح، استفاده از کمربند ظرفیت و توانایی اجرای حرکت را افزایش می دهد.

روی دیگر سکه

۲ مورد تحقیق از شمار تحقیقات زیادی که درباره فواید استفاده از کمربند انجام شده را گفتیم اما در سوی دیگر مخالفان نتایجی را اعلام می کنند که کمربند به عنوان یک عامل خارجی حمایت کننده عضلات ناحیه مرکزی بدن (core) منجر به کاهش فعالیت این عضلات هنگام وزنه زنی می شود.

Core به عنوان بالانس کننده عضلات عمقی و سطحی، پایداری تنه را فراهم کرده و موجب حرکت تنه در راستای صحیح و مناسب می شود، بنابراین اگر بخواهید در تمامی حرکات اصلی چند مفصلی درگیرکننده core‌ مانند اسکوات، ددلیفت، پارویی عمودی از کمربند استفاده کنید باعث ضعیف ماندن این ناحیه می شوید.

بهترین زمان برای استفاده از کمربند

نوع فعالیت

درستنادرست

گرم کردن عمومی بدن (هوازی)

×

گرم کردن اختصاصی عضلات

×
حرکات چند مفصلی زیر قدرت بیشینه با ۵ تکرار یا بیشتر

×

حرکات چند مفصلی زیر قدرت بیشینه با ۴ تکرار یا کمتر

×

حرکات تک مفصلی

×

هوازی پس از تمرین وزنه

×

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
آخرین مقالات
پاسخ به پر تکرار ترین سوالات شما

1- چطور یک برنامه بدنسازی یا فیتنس دریافت کنم؟

برنامه بدنسازی، تغذیه و مکمل برای هر فرد با شرایط بدنی او، قد، وزن و سابقه ورزشی اش متفاوت است باید یک مربی با در نظر گرفتن تمامی این شرایط برای شما برنامه طراحی کند.

دریافت برنامه آنلاین

2- چطور برای مربیگری بدنسازی و فیتنس اقدام کنم؟ 

برای مربی شدن نیاز است شما آموزش های اولیه را طی کنید سپس با آماده کردن مدارک و شرایط ثبت نام  جهت شرکت در کلاس های آن اقدام نمایید. بیشتر بخوانید…

3- برای چربی سوزی و کاهش وزن بهترین روش ها کدام است؟

بهترین، جدیدترین و کارآمد ترین روش آموزش، نکات ورزشی و تغذیه مناسب با هدف شماست به طوری که تغذیه ورودی خود را کنترول و تمرینات متناسب با توانایی بدنی خود را دنبال کنید.

4- چطور بفهمم چه مکمل و تغذیه ای برای من مفید است؟

افراد متخصصی که در مورد مکمل و تغذیه دوره دیده اند بهترین مرجع راهنمایی شما جهت تغذیه مناسب و مکمل متناسب هستند. 

سوالات متداول مصرف مکمل ها

5- چطور در خانه، بدنسازی و فیتنس کار کنم؟

وقتی شما یک برنامه راهنما برای تمرین در منزل داشته باشید می توانید با حداقل وسایل ورزشی و حتی با استفاده از لوازم منزل مناسب با زمان و توانایی بدن خود را تمرین بدهید.

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

ارسال دیدگاه

4 دیدگاه در “کمربند لیفت : آری یا خیر؟

ارسال دیدگاه