غذاهای انرژی زا

۸ ماده ی غذایی انرژی زا

مواد غذایی انرژی زا برای  انرژی داشتن غذا بخورید در این دنیای سرعت، ما اغلب راحتی را بر
آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

مواد غذایی انرژی زا

برای  انرژی داشتن غذا بخورید

در این دنیای سرعت، ما اغلب راحتی را بر سلامتی ترجیح می دهیم. ممکن است روز خود را با انرژی زاهای راحت و سریعی در قالب نوشیدنی های انرژی زا، قهوه های دارای قند تصفیه شده شروع کنید. اما این انرژی زاها اغلب همراه با یک سقوط هستند. خوشبختانه چند افزودنی ساده به رژیم خود می تواند مثل یک افزایش دهنده ی انرژی طبیعی عمل کند و به شما کمک می کند با خستگی مبارزه کنید. افراط در برخی از غذاهای سالم که بدن شما را با مواد مغذی اصلی تغذیه می کند نشان داده شده که برای بهبود انرزی و هوشیاری مفید هستند.

۱• انرژی بار (شیرینی با دانه های مغذی خشکبار)

انرژی بار برای موقعی است که شما در حال حرکت هستید زیرا آنها به طور طبیعی با مغر میوه های مهم مخصوص بدنسازی شیرین شده اند. این دانه های مغذی نه تنها قالب های ساده ی جویدنی و شیرین هستند بلکه انرژی لازم برای بدن های خسته را نیز تامین می کند. به علاوه این انرژی بارها منبع عالی پتاسیم، حتی دو برابر پتاسیم موجود در موز می باشند. پتاسیم نقش بسیار مهمی در متابولیسم انرژی و انقباض عضله دارد. این انرژی بارها در فروشگاه های مواد غذایی در همه جا پیدا می شوند یا اینکه خودتان می توانید آن را درست کنید. این شیرینی مغذی تنها سه ماده ی تشکیل دهنده دارد: خرما، آجیل و میوه های خشک شیرین نشده. این مواد را در یک مخلوط کن با هم میکس کنید سپس از میکسر به صورت قالب های شکلاتی شکل دهید و آنها را در فریزر بگذارید تا قالب ببندد.

۲• اسموتی سبزیجات

این اسموتی با یک لیوان پر از ویتامین ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان، اسموتی سبزیجات می تواند یک صبح پرنشاط به شما ببخشد. چیزی که یک لیوان قهوه نمی تواند با آن رقابت کند. خیلی راحت چند تا از بهترین سبزیجات انرژی زا را با هم مخلوط کنید، سبزیجات برگ تیره، میوه های منجمد و یک مایع کم کالری یا بدون کالری به انتخاب خودتان. سبزیجات برگ تیره غنی از آهن می باشند، یک ماده ی معدنی که به سلول های قرمز خون کمک می کند اکسیژن را به کل بدن برسانند و باعث تولید انرژی شوند. اضافه کردن میوه های مرکبات دارای ویتامین C مثل پاپایا و انبه می تواند همچنین به بالا بردن سطح انرژی کمک کند در حالی که همزمان طعم تلخ سبزی ها را می پوشاند. ویتامین C کمک می کند عملکرد درست غده ی آدرنالین حفظ شود که هورمون های درگیر در استرس و سطح انرژی را تنظیم می کند. به علاوه ویتامین C برای جذب درست آهن از سبزیجات برگ تیره مورد نیاز است.

۳• مخلوطی از آجیل، شکلات و دانه های غلات

وقتی این مواد بدرستی مخلوط شوند این مخلوط اسنکی قابل حمل و سبک وزن می شود که متشکل از مواد مغذی انرژی زا مثل آجیل، دانه های غلات (گندم، ذرت، سویا)، میوه های خشک و شکلات تلخ است. به جای خرید بسته های از قبل تهیه شده، این مواد غذایی را بصورت مجزا بخرید و آنها را با هم مخلوط کنید. تخمه کدو یکی از غنی ترین مواد منیزیم است که کمبود آن می تواند باعث کاهش سطح انرژی شود. منیزیم یک ماده ی معدنی مورد نیاز برای ۳۰۰ واکنش بیوشیمی در بدن است که شامل تجزیه کلوگز به انرژی می باشد. آجیل هایی مثل بادام منبع خوبی از منیزیم می باشند و پروتئین و فیبر بدن را برای ثابت کردن قند خون و تنظیم انرژی تامین می کنند.

۴• سالمون

ماهی های چرب مثل سالمون (قزل آلا) یکی از بهترین منابع طبیعی اسیدهای چرب امگا ۳ است. به علاوه برای بهبود سلامت قلب سطح امگا ۳ EPA و DHA را در مغز افزایش می دهد و انرژی و تمرکز را بالا می برد. سالمون نیز منبع عالی تیروزین است. تیروزین آمینواسیدی است که نقش یک پیش ماده در تولید هورمون های بدن (نوراپی نفرین، اپی نفرین و دوپامین) را دارد. این هورمون ها می توانند بر خلق و خو، انرژی وهوشیاری اثر بگذارد. در آخر سالمون سرشار از ویتامین B12 است ویتامینی که سطح انرژی را افزایش می دهد.

۵• دوغ کفیر

یکی از آخرین غذاهایی است که از تخمیر روند غذاها بدست می آید و بسیار مغذی است. دوغ کفیر یک نوشیدنی ساخته شده از شیر تخمیر شده از دانه های کفیر است. گفته می شود که عملکرد پروبیوتیک قوی تری از ماست دارد. خوردن یک لیوان از دوغ کفیر سیستم ایمنی و استقامت بدن را بالا می برد. پروبیوتیک باکتری خوبی است که معده ی شما را سالم نگه می دارد. کفیر همچنین منبع خوبی از انرژی زای ویتامین B12 است که معمولا در مکمل های انرژی زا یافت می شود.

۶• روغن نارگیل

اگرچه روغن نارگیل حاوی مقدار زیادی چربی اشباع شده است که بیش از دوسوم آن شکل واحدی از چربی اشباع شده معروف به تری گلیسرید است. جذب آن برای صفرا و کبد نسبت به بقیه روغن ها راحتتر است و همچنین افزایش دهنده ی انرژی است . بعضی ها قسم می خورند این روغن انرژی کل روز بدن را تامین می کند.

۷• ماتچا

ماتچا پودر چای سبز ساخته شده از برگ های سبز می باشد. درحالی که کل چای سبز به طور طبیعی حاوی کافئین است، ماتچا در بالا بردن و تولید انرژی منحصربفرد است در حالی که عوارض جانبی منفی از محرک ها را از بین می برد. ماتچا علاوه بر نوشیدنی داغ آن می تواند به اسموتی سبزیجات اضافه شود و به بستنی طعم دهد و حتی با آن کیک درست کرد.

۸• جو نگینی

مصرف غذای دانه های مشهور مثل نان سفید و پاستا برای ناهار می تواند به شما احساس کسلی در بعد از ظهر بدهد. انتخاب دانه های درست – آنهایی که کمتر فرآوری شده اند و دارای شاخص گلیسمی پایین تری هستند- می توانند بدن شما را با مواد مغذی مهیا کنند که برای سلامتی و حفظ انرژی نیاز می باشند. جو نگینی کمترین شاخص گلیسمی را دارد غذاهای دارای شاخص گلیسمی کم، از دیگر غذاهای دارای گلیسیمی بالاتر آهسته تر شکسته می شوند و جریان ثابتی از گلوکز درون بدن تولید می کند که سطح انرژی را ثابت نگه می دارد. جو نگینی همچنین سرشار از آهن است. آهن ماده اصلی برای انتقال اکسیژن و تولید انرژی است.

منبع : www.muscleandfitness.com

به اشتراک بگذارید:
داغترین مطالب سایت
تاثیر بدنسازی و پرورش اندام در رشد قد
تاثیر بدنسازی و پرورش اندام در...
 
۷۷۹دیدگاه
مکمل ارژنین
آشنایی با مکمل ال-آرژنین و سوا...
 
۷۵۳دیدگاه
برنامه بدنسازی
مشاوره و دریافت آنلاین برنامه ...
 
۵۶۸دیدگاه
نوجوانان ، بدنسازی، تهدیدها وفرصتها
نوجوانان – بدنسازی، تهدی...
 
۵۱۱دیدگاه
روش دریافت کارت مربیگری بدنسازی
روش دریافت کارت مربیگری بدنساز...
 
۴۲۵دیدگاه
سوال جواب های متداول و رایج در بدنسازی و فیتنس
سوال جواب های متداول و رایج در...
 
۳۸۵دیدگاه

ارسال دیدگاه