بدنسازی می تواند مانع رشد قدی نوجوانان شود؟

بدنسازی بخش پایه و اساس هر برنامه ی تمرینی است. خواه تلاش کنید عضله بسازید ، وزن کم کنید یا سایز و شکل بدن دلخواه خود را حفظ کنید، اضافه کردن بدنسازی با وزنه به برنامه ی تمرینی روزانه ی خود می تواند به شما برای دستیابی به اهدافتان کمک کند. در حالی که این مزایا ممکن است برای رشد کامل بزرگسالان واقعی باشد اما شاید شما که یک ورزشکار نوجوان یا والدین محتاط هستید بخاطر اثرات بدنسازی بر بدن در حال رشد نگران باشید.

اثرات آن بر صفحات رشد

صفحات غضروف که به صفحات رشد معروفند مسئول رشد استخوان در کودکان و نوجوانان است که در انتهای استخوان ها قرار گرفته، این صفحات غضروفی در کل دوران رشد کودک تقسیم و بازسازی می شود و به رشد استخوان جدید کمک می کند. روند بازسازی درنهایت موقعی متوقف می شود که به بلندترین قد خود رسیده باشید. طبق تحقیق ۲۰۰۹ توسط کاترین داهاب و تری مک کمبریج از دانشگاه جانز هاپکینز به خاطر اثر بدنسازی بر استخوان ها و مفاصل، نگرانی در مورد آسیب به صفحات رشد باور ارتباط بین بدنسازی و متوقف شدن رشد تقویت شده است.

هورمون ها و رشد استخوان

در یک تحقیق ۲۰۱۰، آندریو فری از دانشگاه کاناساس و کوری لونیز از دانشگاه واشنگتن ورزش تمرین با وزنه را به افزایش تولید تستوسترون ربط دادند. هورمون تستوسترون که در رشد استخوان، توسعه عضله و بسته شدن صفحات رشد درگیر است ممکن است اثرات متناقصی بر رشد داشته باشد. در یک بررسی بر هورمون ها و رشد استخوان بارت کلارک و ساندیپ خولسا از مایو کلینیک شواهدی برای اثر تستوسترون بر رشد استخوان و بسته شدن صفحات رشد ارائه دادند. اگرچه تحقیقات آنها نشان داد که تستوسترون ممکن نیست اثر زیادی بر بسته شدن صفحات رشد داشته باشد اما این یافته ها نشان می دهند که بدنسازی ممکن است رشد را متوقف کند.

رد کردن افسانه ها

طبق گفته های دکتر اوری فایگنباوم از دانشگاه ماساچوست نگرانی ها در مورد متوقف شدن رشد با بدنسازی کودکان و نوجوانان از رده خارج و گمراه کننده است. در عوض او پیشنهاد داده که یک رژیم سالم و ورزش منظم باعث می شود شما به حداکثر قد خود برسید اما با کم تحرکی و رژیم ناسالم به احتمال زیاد رشد شما متوقف می شود. بتسی کلر از دانشکده ی ایتاکا نشان می دهد که این افسانه وجود دارد زیرا برخی از محققان تنها بر روی گروه های خاصی از ورزشکاران تمرکز می کنند. او مدرکی برای تاثیر منفی بدنسازی بر روی رشد را نشان داد که از ورزش های ناشی شدند که تنها برای افراد کوتاه قد مناسب هستند مثل ژیمناستیک زنان و مسابقات رقص.

نتیجه گیری

در مقایسه با پیشنهادات متوقف شدن رشد در میان نوجوانان بدنساز، بتسی کلر اشاره می کند که بدنسازی ممکن است از دیگر فورم های ورزشی در بالا بردن رشد و تراکم استخوان در نوجوانان موثرتر باشد. جاشوا یارو از مرکز پزشکی وترانس این گواهی را حمایت می کند. این محققان دریافتند که تزریق تستوسترون هم طول استخوان و هم تراکم آن را افزایش می دهد و اعلام کردند که تاثیر بدنسازی بر روی تستوسترون ممکن است مفید باشد.

با مدارک مستقیم و غیر مستقیم ارائه شده که بدنسازی شاید طول و تراکم استخوان را افزایش دهد، بنظر می رسد این افسانه های اثرات منفی بدنسازی در نوجوانی و کودکی نادرست باشد. به جای متوقف شدن رشد، بدنسازی در نوجوانی ممکن است باعث شود قد شما بلندتر از موقعی شود که هیچ ورزشی انجام ندهید.

 منبع : www.livestrong.com