برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

منو
برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

فهرست مطالب

اقتصاد کاذب در باشگاه های بدنسازی

باشگاه های بدنسازی و پرورش اندام در ایران با سرعت بالایی در حال گسترش است اما آیا قدرت فنی و اخلاقی مربیان بدنسازی هم در آنها وسیعتر شده است؟ امروز مربیان و مدیران به درامد بیشتر از دیروز می اندیشند به نظر شما این درآمد بیشتر چگونه محقق می شود؟

آیا آنها باید به فکر خدمات بهتر، رفاهیات بیشتر، اجرای ورزش علمی، بالا بردن انگیزه روحی ورزشکاران فعال سازی ساعت های غیر فعال و خلوت باشگاه و… یا نه فقط باید دریافت پول از ورزشکاران را به هر طریقی بیشتر کرد.

به عنوان مثال بعضی از همکاران در باشگاه ها به عنوان مربی تجویزهایی میکنند که نه تنها ورزشکاران واقعی و ثابت بدنسازی را اضافه نمی کند بلکه تعداد افراد متضرر، ضربه خورده و ورزش گریز را اضافه تر از گذشته می کند این افراد غالبا به دنبال کسب در آمد از فروش انواع مکمل های پروتئینی، ژل های لاغری، چربی سوزها و از همه بدتر داروهای هورمونی و پپتایدها هستند. شاید بعضی بگویند این مساله دیگر عادی شده اما عرض می نمایم در هیج جای دنیا به این شدت وحدت نیست و از آن جایی که هر کاری حد و اندازه ای دارد این کار نیز دارای حد و اندازه ای است.

بنده موافق راهنمای ورزشکاران توسط مربیان مجرب جهت تهیه مکمل های مجاز هستم و حتی فروش و عرضه آن را از طرف آنها اشتباه نمی دانم (هر چند در کشور ما غیر قانونیست) اما روی سخنم با افرادی است که در روزهای اولیه ثبت نام ورزشکار بدون توجه به اصول آموزش تغذیه و تمرینات برای سر کیسه کردن او که به هزار امید و آرزو و جهت لاغری، تناسب یا تقویت قوای بدنی خود به باشگاه آمده ۵ مکمل با هورمون برای لاغری ویا اضافه کردن وزن به او تجویز می کنند و بعد هم با ۲۰ تا ۵۰ در صد بیشتر از قیمت معمول بازار آن را به ورزشکار بیچاره غالب می کنند.

لاغری سریع با تغذیه طبیعی

در نظر بگیرید مثلا یک جوان ۲۰ ساله که برای اضافه نمودن به حجم عضلات لاغر خود مراجعه نموده از روز اول کراتین، گلوتامین، پروتئین کربوهیدرات، آمینواسید، آرژنین و… را با هم مصرف کند چه برسر معده و گوارش آن خواهد آمد در حالی که بسیاری از حرفه ای های این ورزش هم از این طریق و به این اندازه مصرف ندارند این جوان بیچاره بعد از چند روز ناراحتی معده و سوء تغذیه به دلیل عادت نداشتن و یا حساسیت به مکمل ها و هورمون ها (که اکثرا تقلبی هستند) مقداری اضافه وزن پیدا می کند و کمی پیشرفت هم می کند (ابدار میشود) ولی بعد از چند هفته که از قیمت های اصلی با خبر شد، بدنش اشباح و پر از جوش های رنگارنگ شد و تغییری به سرعت روزهای اول نداشت، احتمالا از هزینه کردن بیشتر هم ناتوان ماند از این مشکلات و کلاهی که سرش رفته به نوعی ورزش زده میشود و دیگر به باشگاه بدنسازی که مراجعه نمی کند هیچ تبدیل به یکی از شاکیان و معترضین این رشته هم می شود.

در حالیکه آن مربی میتوانست مثلا برای اضافه کردن وزن و به اصطلاح حجیم سازی آن جوان بعد از سه ماه تمرین اصولی و آشنایی با اصول اولیه تمرین و پیشرفت طبیعی با تمرین که در روزهای اولیه سرعت خوبی هم دارد آن ورزشکار را به نتیجه مطلوب برساند بعدا با معرفی یک کراتین دقت کنید فقط یک کراتین دو ماه را در همین مسیر پیشرفت راهنمایی نماید بعد از یک یا دو هفته استراحت مکمل کراتین را تکرار نماید با مقدار بالاتر در دوره های ماهیانه بعد گلوتامین یا پروتئین را برای ۲ یا ۶ ماه تکرار نماید و جمعا بعد از یکسال مصرف کراتین و پروتئین به مراحل بعدی و پیشرفت بیشتر راهنمایی کند یکسال تمرین به این شکل را برای مبتدی که لاغر اندام و یا اندام متوسطی دارد یعنی چیزی در حدود ۱۲ کیلو اضافه وزن و چند برابر شدن قدرت اما در حالت اولیه که توضیح داده شد یعنی ۵ مکمل همراه با هم در همان روزهای اولیه یعنی فرار این ورزشکار و شاکی شدن او برای همه عمر.

به راستی مشکل در کجاست؟

دقت کنید:

۱- مربیان برای کسب درآمد عجله دارند و می خواهند درآمد دریافتی از یک ورزشکار را که طی یکسال کسب می شود یک ماهه دریافت نمایند در این قضیه موفق که نمی شود هیچ در حقیقت شکست هم می خورد.

۲- ورزشکاران و علاقه مندان بدنساری نیز عجله دارند و با دیدن ورزشکاران بعضا حرفه ای و بعضی از فیلم ها وسوسه میشوند و قصد پیمودن مسیر یکساله طی یک ماه رادارند. در واقع یک طرف این اشتباه آنها هستند.

۳- بعضی از مربیان حوصله و توان کار علمی و عملی ندارند و به جای کار روی حرکات و تمرکز روی فشار در تمرین، دقت در تغذیه و ترویج فرهنگ اصلی این رشته به خود نمایی و حجیم کردن ورزشکار در کوتاهترین زمان می پردازند در حالیکه این مسٱله در طولانی مدت حتما ضرر مالی، اجتماعی و اخلاقی دارد. این مسٱله قابل اثبات است.
چه بسا مربی اگر بخواهد وقت بگذارد، توان و همت او از وقت باشگاه و تعداد شاگردان کمتر باشد اکثر این مربیان عجول شاگردانی هم که تربیت میکنند بدن هایی آبدار و بدون زیرسازی دارند و به قول معروف لباسی و آبدار هستند! در حالی که اهالی فن می دانند برای حجم عضلانی واقعی و خالص روزها و ساعت ها وقت و انرژی لازم است.

۴- ورزشکاران به جای عمل به نقشه ها و برنامه های این مربیان باید بدون نگاه به ورزشکاران با سابقه به بدنسازی پایدار و علمی بپردازند و بدن خود را هر ماه با ماه پیش خود مقایسه کنند، چون نگاه به ورزشکاران پیشرفته تر حس عجله کردن و اشتباه کردن را افزایش می دهد.
دوستی می گفت در کشور کانادا در باشگاهی ثبت نام نمودم با شهریه عمومی و نه خصوصی، حدود ۶ ماهی که عضو آن باشگاه بودم یک مربی مخصوص آن ساعت از دور یا نزدیک به صورت ایستاده تمرین من و بقیه افراد را زیر نظر داشت و مرتب ایرادات و مشکلات تمرین ما را رفع میکرد. از او پرسیدم هیچ وقت پیشنهاد خرید مکمل، دوپینگ یا قهرمانی در ۶ ماه (وعده هایی که در بعضی از باشگاه های ایران معمول است) به شما نداد. از سوالم متعجب شد و گفت: نه چطور؟

به هرحال درست است که ما در سطح جهان و آسیا هر ساله در بدنسازی و پرورش اندام چندین مدال میگیریم و تیم های ما درسکوی اول دوم قرار میگیرند اما بسیاری از روش های ما در آموزش و در سطح باشگاه ها کشور اشتباه است از جمله این که اکثر مربیان فکر میکنند برای این که معروف بشوند و کسب درآمد بیشتر باید هر کس به باشگاهشان مراجعه میکند او را برای مسابقات آماده کنند و هر چه که از علم ورزش کم دارند با هورمون جبران میکنند. بعضی از آنها اصلا فراموش کرده اند که اخلاق، علم روز ورزش، امانت بودن جوان های مردم و عاقبت آنها چیست و یعنی چه. این مشکل بزرگ را باید در طرز فکر اشتباه مربیان اصلاح نمود.

نویسنده: اصغر مرادی

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
آخرین مقالات
پاسخ به پر تکرار ترین سوالات شما

1- چطور یک برنامه بدنسازی یا فیتنس دریافت کنم؟

برنامه بدنسازی، تغذیه و مکمل برای هر فرد با شرایط بدنی او، قد، وزن و سابقه ورزشی اش متفاوت است باید یک مربی با در نظر گرفتن تمامی این شرایط برای شما برنامه طراحی کند.

دریافت برنامه آنلاین

2- چطور برای مربیگری بدنسازی و فیتنس اقدام کنم؟ 

برای مربی شدن نیاز است شما آموزش های اولیه را طی کنید سپس با آماده کردن مدارک و شرایط ثبت نام  جهت شرکت در کلاس های آن اقدام نمایید. بیشتر بخوانید…

3- برای چربی سوزی و کاهش وزن بهترین روش ها کدام است؟

بهترین، جدیدترین و کارآمد ترین روش آموزش، نکات ورزشی و تغذیه مناسب با هدف شماست به طوری که تغذیه ورودی خود را کنترول و تمرینات متناسب با توانایی بدنی خود را دنبال کنید.

4- چطور بفهمم چه مکمل و تغذیه ای برای من مفید است؟

افراد متخصصی که در مورد مکمل و تغذیه دوره دیده اند بهترین مرجع راهنمایی شما جهت تغذیه مناسب و مکمل متناسب هستند. 

سوالات متداول مصرف مکمل ها

5- چطور در خانه، بدنسازی و فیتنس کار کنم؟

وقتی شما یک برنامه راهنما برای تمرین در منزل داشته باشید می توانید با حداقل وسایل ورزشی و حتی با استفاده از لوازم منزل مناسب با زمان و توانایی بدن خود را تمرین بدهید.

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درج آگهی بدنسازی

حداکثر 10 عکس مجاز می باشد