ماه رمضان و بدنسازی

يكی از مباحث عمده ای كه اين روزها ذهن ورزشكاران و بخصوص بدنسازان مسلمان را در كشورهای گوناگون

يكی از مباحث عمده ای كه اين روزها ذهن ورزشكاران و بخصوص بدنسازان مسلمان را در كشورهای گوناگون به خود مشغول كرده است مسئله چگونگی نظام تغذيه در ماه رمضان است.

افطار

سؤالی كه معمولا بدنسازان مي پرسند اين است كه آيا روزه بگيريم يا خير ؟

از نظر تجربی پاسخ به اين سوال كاملا مثبت است چرا كه جدای از مسائل اعتقادی و مذهبی ، روزه گرفتن خود باعث رفرش و نوگرايی تازه در سيستم گوارش و نيز جذب و فرآوری بهتر مواد غذايی در بدن انسان است . در مدتی كه شما آب و مواد غذايی را به بدن خود نمی رسانيد بدن شما استقاده بهينه از مواد غذايی را می آموزد و به بيان بهتر اين عمل نه تنها باعث افت كيفيت سيستم گوارش نمی شود بلكه به علت استراحت اين سيستم بعد از پايان ماه رمضان شما خود به معجزه ای كه در بدنتان رخ داده است پی خواهيد برد .

اما در خصوص متد تغذيه ، در اين مورد دو روش وجود دارد كه مبتنی بر دو راهكار است ، يكي آنكه شما قصد نداريد روزه بگيريد كه اين عمل تقريبا هيچ تغيری در سيستم تغذيه و تمرينات شما ايجاد نمي كند اما بحث ما در خصوص بدنسازانی است كه می خواهند علاوه بر روزه داری تمرينات خود را ادامه دهند .

شكی نيست كه در ماه رمضان به علت ايجاد ضعف عمومی قواي بدنی بخصوص در هفته اول اين ماه وضعيت بدن با افت محسوس رو به رو می شود اما شما با داشتم يك برنامه خوب تغذيه مبنتی بر درصد های مناسب پروتئين ، ئيدرات كربن ، ليپيد و مواد معدنی و در كنار همه اينها مصرف منطقی آب ، مي توانيد بعد از سه روز بر اين مشكل فائق آمده و تمرينات خود را با كيفيت عادی ادامه داده و حتی بر شدت آنها هم بيفزاييد

اما نكته اي كه در اين خصوص بايد مد نظر داشته باشيد كيفيت و ارزش غذايی بالای موادی است كه شما مصرف می كنيد چرا كه عملا تعداد وعده های غذايی شما از حداقل چهار وعده در روز به دو وعده تقليل يافته و می بايد اين كاهش سطح كمی غذا با افزودن بر كيفيت آن جبران شود

مسئله كيفيت غذای مصرفی ورزشكاران از مواردی است كه  تاكيد بسياری بر آن میشود و به همه انها توصيه میشود كه در كنار وعده های سرشار از پروتئين و هيدرات كربن مصرف فيبرين ها را فراموش نكنند چرا كه مصرف فيبرين هايی مثل سبزيجات و ميوه های سبك علاوه بر تامين سلامتی سيستم گوارش ، مواد معدنی و ويتامينهای مورد نياز بدن شما را تا حد زيادی تامين می كند.

به هر جهت ماه رمضان شايد با مشكلاتی مثل ضعف ، سرگيجه و كسلی در حين تمرين براي ورزشكاران به علت قرار گرفتن بدن در وضعيتی فوق العاده همراه باشد اما پس از پايان ماه رمضان است كه ورزشكاران در همان هفته های نخستين با شگفتی وضعيت مساعد بدن خود را مشاهده می كنند و از نتايج به دست آمده در شگفت خواهند ماند.

درباره اصغر مرادی

قهرمان هشت دوره پرورش اندام ومربی بین المللی فدراسیون جهانی بدنسازی IFBB-تحصیل کرده تربیت بدنی-مدیر مجتمع ورزشی گلها-مدیر شرکت تولید دستگاههای بدنسازی بادی فول-مدیر سایت اتحادیه بدنسازی ایران-مشاور مربیگری ,مدیریت وبازاریابی باشگاههای بدنسازی

18 thoughts on “ماه رمضان و بدنسازی

  1. alikhandani110@gmail.com'
    1. نویسنده:
  2. mr_sh2004@yahoo.com'
    1. نویسنده:
  3. m.malekpour@aut.ac.ir'
    1. نویسنده:
  4. www.amirhosaynnikouie@yahoo.com'
    1. نویسنده:
  5. s.m8655@yahoo.com'
  6. s.m8655@yahoo.com'
  7. mohammmad7991@yahoo.com'
  8. alikarameddin@gmail.com'
  9. www.hossein.razavi1991@gmail.com'
    1. نویسنده:
  10. 123@gmail.com'
    1. نویسنده:
  11. abed.osmani5@gmail.com'
    1. نویسنده:

ثبت دیدگاه