برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

logo
منو
برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

آلفا لیپوئیک اسید

آلفا لیپوئیک اسید

امروزه مصرف انسولین در میان ورزشکاران و مخصوصا در میان ورزشکاران رشته های قدرتی شدیدا شیوع پیدا کرده است و صد البته در این میان هر از چند گاه یکی دو راس از این ورزشکاران نیز در اثر مصرف همین هورمون به دیار باقی می شتابند.

مکمل های انسولینی

کمپانی های مکمل سازی نیز در این میان بی کار نبوده و ترکیباتی تولید و عرضه کرده اند تا افراد بدون مصرف انسولین بتوانند این هورمون را در بدن خود تقویت کرده و سطح سرمی این هورمون در خون خود را افزایش داده و بدین ترتیب از اثرات این هورمون استفاده کنند بی آنکه خطر بروز شوک انسولینی و مرگ در میان باشد.

ماهیت این مکمل ها به گونه ای است که موفق به راندن قند به درون بافت های عضلانی شده و یا نهایتا خود بدن را تحریک به ترشح انسولین می کنند که در برخی موارد به غلط از این مکمل ها به عنوان انسولین دار یاد شده است که این ترفند را نیز باید در زمره ترفندهای تجاری بازی و فریب کارانه کمپانی های سازنده مکمل های غذایی و فروشندگان این محصولات دانست.

هشدار

انسولین امروزه جز به صورت تزریقی در دسترس نبوده و تولید نشده است و از این رو هیچ مکمل غذایی را نمی توان پیدا کرد که از راه گوارش وارد بدن شده و در عین حال حاوی انسولین باشد! پس، از این بابت خیال شما را راحت کنم هر مکملی که خوراکی است و ادعا می شود که انسولین دار است را بی بر و برگرد و دست کم به این دلیل که انسولین را نمی توان به صورت خوراکی وارد بدن کرد مردود اعلام کنید.

انسولین استنشاقی

البته لازم به ذکر است که گویا جدیدا فرمی از انسولین که بتواند از طریق استنشاقی وارد بدن شده و به بیماران دیابتی کمک کند نیز در شرف تولید است ولی هنوز به بازار عرضه نشده است و هنوز در مراحل آزمایشات بالینی قرار دارد و شاید در آینده جایگزین فرم های تزریقی این هورمون بشود.

آلفا لیپوئیک اسید

از جمله ترکیباتی که به منظور افزایش ترشح طبیعی هورمون انسولین در بدن تولید و عرضه شده است می توان به آلفا لیپوئیک اسید اشاره کرد که در این قسمت در مورد این ترکیب و در مورد مکمل های حاوی این ترکیب سخن خواهیم گفت.

پیش فاکتور

در مورد این ترکیب می توان چنین گفت که این ماده در حقیقت پیش فاکتور و پیش عاملی برای آزاد شدن انرژی ناشی از متابولیسم در بدن انسان و حتی در بدن دیگر موجودات زنده است و از این رو این ماده را می توان به کوآنزیم تشبیه کرد که وجود این کوآنزیم برای فعال شدن آنزیم و برای انجام واکنش شیمیایی الزامی خواهد بود.

خاصیت آنتی اکسیدانی

علاوه بر این گفته می شود که آلفا لیپوئیک اسید تا حدود زیادی خاصیت آنتی اکسیدانی نیز داشته و خواص این سری از مواد را نیز از خود بروز می دهد و با این وجود به این مهم نیز باید اشاره کرد که میزان آلفا لیپوئیک اسید تولید شده در بدن معمولا به اندازه ای نیست که بتوان آثار آنتی اکسیدانی از آن مشاهده و تجربه کرد و افزودن بر میزان آلفا لیپوئیک اسید بدن با استفاده از مصرف مکمل های غذایی، دست کم در دو مورد یاد شده بالا به کمک ورزشکار خواهد شتافت و صد البته افزایش میزان ترشح انسولین در بدن نیز جای خود دارد.

متابولیسم قندها

علاوه بر موارد یاد شده گفته می شود که استفاده از مکمل های غذای حاوی آلفا لیپوئیک اسید به متابولیسم هرچه بهتر قندها در بدن آدمی نیز کمک خواهد کرد.

رادیکال های آزاد

بسیاری از اثرات مثبت که از آلفا لیپوئیک اسید می بینیم را در حقیقت مدیون همین خواص آنتی اکسیدانی آن هستیم به گونه ای که این اسید به راحتی می تواند با رادیکال های آزاد که در بدن شما رها بوده و منشاء اثرات نامطلوب می شوند مقابله کند.
تحقیقات اخیر نشان داده است که رادیکال های آزاد به راحتی موفق به تخریب سلول های بدن می شوند و این تخریب نیز به صورت تشدید روند پیری و از دست رفتن طراوات جوانی و در مورد ورزشکاران نیز به صورت از دست رفتن حجم عضلانی دیده می شود.
همچنین برخی بیماری ها همانند آلزایمر و پارکینسون و روماتیسم مفصلی و حتی سرطان نیز بی ارتباط با مقوله رادیکال های آزاد نبوده است و اگر چه اصلی ترین عامل بروز این بیماری ها را نمی توان رادیکال های آزاد دانست ولی با این وجود از تاثیر این رادیکال ها در بروز و یا به عبارت بهتر در تشدید و یا در بروز زودرس این بیماری ها نیز نمی توان چشم پوشید.
بدن به طور طبیعی برای مقابله با این رادیکال های آزاد از آنتی اکسیدان هایی که در اختیار دارد بهره می گیرد ولی در برخی موارد به دلیل کمبود آنتی اکسیدان ها به طور کامل موفق به مهار اثر منفی رادیکال های آزاد نمی شود و در این شرایط خاص به خوبی می توان از مکمل هایی که برای همین منظور ساخته شده اند استفاده کرد.
البته مهار این رادیکال ها در مورد افراد عادی، برای بدن شاید امکان پذیر باشد ولی در شرایطی که همه روزه در شرایط دشوار و سخت تمرین می کنید و بدن را با تمرینات شدید و طاقت فرسا که گاه آه از نهاد فرد به هوا بلند می کند تمرین می دهید مسلما برای مقابله با شرایط منفی حاصل شده از چنین برنامه های تمرینی باید کمک های لازم به بدن را برسانید وگرنه خود بدن به تنهایی از پس تبعات منفی این چنین تمریناتی برنخواهد آمد.
در مورد مکمل های حاوی آلفا لیپوئیک اسید از تجاری بازی که بگذریم باید اشاره کرد که این مکمل ها برای همه افراد مفید بوده و در این میان برای افرادی که از قند خون و از کلسترول خون بالا رنج می برند مفیدتر خواهد بود.

راندن قند به سمت سلول ها

آلفا لیپوئیک اسید همچنین ورود قند و مواد قندی به درون سلول ها را به خوبی تسهیل و تشدید می کند و از این رو از این مکمل ها هم برای کم کردن از میزان قند خون و هم به منظور افزایش محسوس وزن و هم به منظور بهره بردن مجاز از اثرات انسولین نیز می توان بهره برد.

مهار دیابت

کسانی که از بیماری هایی همانند دیابت رنج می برند و این بیماری در بدن این افراد چندان پیشرفته نیست و نیاز به مصرف دزهای بالای انسولین ندارند گفته می شود که می توانند از این سری مکمل ها برای تخلیه کردن قند خون استفاده کنند.

هشدار کلی

به طور کلی می توان گفت هر ماده ای که به صورت سنتیک تهیه شده و یا از منابع طبیعی تهیه گردیده و در دزهای بالا وارد بدن شود ممکن است تبعات منفی و عوارض جانبی نیز در پی داشته باشد و این موضوع در مورد این محصول نیز صدق می کند ولی با این وجود می توان اطمینان داد که مصرف روزانه ۵۰ میلی گرم از آن کاملا عاری از عارضه خواهد بود.

آزمایشات بالینی

برای پی بردن به تبعات منفی احتمالی این ترکیب در بدن، آزمایشات بالینی به این شرح انجام شد که روزانه بین ۱۰۰ الی ۶۰۰ میلی گرم از این ترکیب به مدت سه هفته الی ۶ ماه به افراد منتخب داده شد و برخی از تبعات منفی ناشی از مصرف افراطی و طولانی مدت آلفا لیپوئیک اسید رخ نمود:

افت قند خون

دزهای بالای این ترکیب در برخی از افراد منجر به افت محسوس قند خون و بروز حالت های خوب آلودگی شد و صد البته این حالات با شوک انسولینی ناشی از مصرف دزهای بالای انسولین تفاوت های عمیق دارد و هرگز کشنده نخواهد بود.

مشکلات پوستی

در برخی موارد افرادی که از دزهای بالای این ترکیب استفاده کرده بودند حساسیت های پوستی را نیز گزارش کردند و به طور کلی عارضه ای غیر از این دو عارضه که این دو عارضه نیز در دزهای بالای دیده می شد و چندان عوارض مشکل سازی نبودند رویت نشد.

اثرات

گفتیم که اصلی ترین تاثیر این ترکیب در بدن در زیر مجموعه آنتی اکسیدان ها خلاصه می شود و با این وجود رانده شدن قند و اسید آمینه های خون به درون بافت های عضلانی نیز اثر کمی نبوده و برای کسانی که از انسولین و از اثرات این هورمون در بدن آگاه هستند به غایت مهم است.
و از اثرات این هورمون در بدن آگاه هستند به غایت مهم است.

  1. تشدید رشد
  2. مقابله با پیری زودرس
  3. تنظیم قند خون

البته افراد و شرکت هایی که به نوعی از فروش این ترکیبات که در قالب مکمل های غذایی تولید و عرضه می شوند سود می برند در باب اثرات این ترکیب داستان های تخیلی زیادی از خود در می کنند که از آن جمله می توان به متوقف کردن روند پیری و درمان اثرات منفی به جای مانده از سکته های قلبی و موارد مشابه اشاره کرد که این ادعاها از بیخ کذب بوده و صرفا برای فریب مشتری و فریب مخاطب بوده است و به دلیل اینکه رویکرد این مقالات جهت دادن به شما و هدایت کردن شما به سمت و سوی مکمل های خاص نبوده است و اهداف کاملا علمی و اطلاع رسانی را دنبال می کنیم تنها و تنها حقایق مسجل را بازگو می کنیم.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
مقالات تصادفی

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

8 پاسخ

  1. سلام من در حال وزن کم کردن هستم و با دویدن روزی نیمساعت
    سوالم اینه بهترین زمان مصرف الفا لیپوییک اسید ۳۰۰چه وقتی میباشد؟

  2. عالی بود ممنون.باز تشکر میکنم چون تو این رشته خیلی ضربه خوردم و به اون نتیجه ای که میخواستم نرسیدم با اینکه ادمهای مشهوری کنارم بودن.خدا قوت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درج آگهی بدنسازی