برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

منو
برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

فهرست مطالب

دلایل مختلفی هرکسی ممکن است دچار کم اشتهایی شود. و میل شما به غذا در مقطعی کم شود علاقه تان به خوردن را از دست بدهید. و اگر غذایی کافی به بدن شما نرسد. ممکن است دچار بیماری و کاهش وزن ناسالم شوید. و از طرفی بسیاری از ورزشکاران در دوره حجم به دنبال افزایش اشتها هستند. بهترین راهکار های افزایش اشتها را در سنین مختلف در این مقاله به شما معرفی خواهیم کرد.

چرا بی اشتها می‌شویم؟

دلایل جسمی یا روانی می تواند منجر به از کم شدن یا از دست دادن اشتها باشد. در بیشتر وقت ها اشتهای فرد به غذا، وقتی کم می شود دلایلی دارد مثل به هم خوردن نظم سیستم گوارشی که موقتی است. و بعد از بهبودی باز اشتها بر می گردد.-برخی بی اشتهایی عصبی یا آنورکسیا از نوعی اختلال مربوط به سلامت روان است که فرد بی اشتهای کامل است و و قادر به غذا خوردن نیست. عفونت های ویروسی و… مقصر ماهش اشتها هستند. و فرد بیمار شروع به بهبودی میکند اشتهای فرد باز می گردد.

17 راهکار فوق‌العاده افزایش اشتها
۱۷ راهکار فوق‌العاده افزایش اشتها

از دلایل دیگر بی اشتهایی:

  1. بیماری‌های جدی و شرایط خاص پزشکی، مثل بیماری کبدی …
  2. عدم تعادل هورمونی (به خصوص در تیروئید)
  3. باکتری‌ها یا عفونت‌های ویروسی
  4. فشارهای روحی و عاطفی
  5. مصرف الکل یا مواد مخدر
  6. سرماخوردگی، آنفولانزا
  7. عوارض جانبی دارو
  8. عفونت‌های تنفسی
  9. مسمومیت غذایی
  10. مسائل گوارشی
  11. رفلکس اسیدی
  12. بارداری
  13. یبوست
  14. آلرژی

بهترین راه حل های تغذیه ای برای افزایش اشتها:

۱. خوردن غذا به دفعات زیاد و اما در حجم بسیار کم:

به جای خوردن ۳ وعد غذایی در روز می توانید به وعدهای غذایی را به ۵ یا ۶ در روز تقسیم کنید. و این کار باعث می شود کم کم اشتهای شما باز شود و می توان کالری دریافتی خود را بالا ببرید.

۲. داشتن برنامه غذایی منظم:

سعی کنید وعده های غذایی و میان وعده ها را در زمان های دقیق مصرف کنید. تا بدن شما دچار مشکل نشود و همچنین بدن شما به خوردن ناهار یا میان وعده ها در ساعت مشخص شده عادت کند. برای مثال به خود قول دهید و طبق برنامه باید غذا بخورید. و پس از مدتی متوجه می شود که ساعت ۱۳ حس یا احساس گرسنگی و اشتها به غذا خوردن دارید.

  1. صبحانه ساعت ۸ صبح
  2. میان وعده در ساعت ۱۱ صبح
  3. ناهار ساعت ۱۳
  4. میان وعده اواسط بعد از ظهر ساعت ۳ بعد از ظهر
  5. شام ساعت ۱۸
  6. وعده بعد از شام ساعت ۸ شب

۳. انتخاب غذاهای غنی از مواد مغذی:

بسیار مهم است برای کسانی که میل و اشتهای خوبی ندارند غذاهای بخورند که مغذی و مفید باشد و از غذاهای ناسالم دوری کنند مانند پفک و چیپس و…

۴. انتخاب غذای مورد علاقه:

بهتر است بگوییم دوست داشتن برنامه تغذیه یا غذای بسیار می تواند مهم باشد. چرا که اهمیت و ماهیت خود رژیم غذایی علاقه به آن هم اهمیت دارد. که وعده های غذای یا میان وعده های را انتخاب کنید که واقعا از آن لذت می بریدکه در این مورد نکته ای وجود دارد که غذا بخورید و اشتهایتان دوباره باز شود.

بهتر است که نیم ساعت قبل از غذا آب ننوشید و همچنین در بین غذا خوردن تا اشتهای شما کور نشود و بتوانید بیشتر بخورید.

چند ایده خوب برای صبحانه عبارتند از:

  1. خوراک عدسی یا خوراک لوبیا
  2. کیک خانگی با شیر و عسل
  3. املت با گوجه و نان
  4. پنکیک عسلی
  5. اوت میل

۸. تعادل در مصرف فیبر:

ثابت شده است که فیبر بالا در رژیم‌های غذایی باعث افزایش احساس سیری و کاهش کالری دریافتی برای کسانی می‌شود که به دنبال کاهش وزن هستند. اما قرار نیست که فیبر و سبزیجات را به کلی حذف کنیددر وعد های غذای خود. چرا که لازم است برای سلامت دستگاه گوارش . فقط توصیه می‌کنیم که برای داشتن اشتهای بیشتر به غذا، تعادل در میزان مصرف فیبرداشته باشید.

۱۰. استفاده از روغن ها:

روغن‌ها یکی از بهترین راهکار استفاده می باشد. برای افزایش اشتها و کالری دریافتی می توانید از آن بهره بگیرید مثل روغن نارگیل یا روغن زیتون است.

۱۱. استفاده از مکمل های اشتها آور:

منجر به کمتر شدن اشتها می‌شود فقر مواد معدنی و در یک چرخه اشتباه گیر می‌کنید. مکمل‌های زیر برای افزایش اشتها توصیه می‌شود که میتوانیددر مصرف این مکمل‌ها با پزشک مشورت کنید.

  • مکمل روی (زینک)
  • پروبیوتیک‌ها
  • ویتامین B1
  • روغن ماهی
  • بتائین HCL

۱۲. اضافه کردن ادویه جات و گیاهان معطر به غذای خود:

ادویه جات غذاها را بسیار خوشمزه و خوش طعم می‌کند،و همچنین کمک می‌کند. به برطرف شدن نفخ و گازهای دستگاه گوارش. نفخ، که این خود عاملی برای بی اشتهایی است.

از ادویه‌ها و گیاهان اشتها آور عبارتند از:

  1. رازیانه
  2. نعناع فلفلی
  3. فلفل سیاه
  4. گشنیز
  5. نعنا
  6. زنجبیل و دارچین
  7. آویشن
  8. پودر سیر و پیاز
  9. جوز هندی

۱۳. زیبای به وعده های غذایی خود بدهید:

در زمان آشپرشی به تزئینات هم وقت صرف کنید. چراکه یک بشقاب رنگارنگ می تواند اشتها را تحریک کند. مانند: سالاد و لمیو ترش به شیوه ای زیبا بچینید.

استراحت کافی بگوییم کلید افزایش اشتهای شما باشد. خستگی در طول روز همچنین می تواند انگیزه درست کردن غذای سالم و مغذی را از بین ببرد و استراحت کافی معمولاً بین ۷ تا ۹ ساعت است.

۱۶. داشتن برنامه ورزش منظم:

ورزش کردن یک راه حل اصلی برای افزایش اشتها می باشد. و این که معمولا به افراد لاغر یا بی‌اشتها ورزش توصیه نمی‌شود. اما باید بدانید که واقعا برای افزایش اشتها مفید است. هرچه انرژی بیشتری بسوزانید بدنتان غذای بیشتری نیاز دارد و ورزش منظم توده عضلانی را افزایش می‌دهد و بر هورمون‌هایی که اشتها را افزایش می‌دهند، تأثیر می‌گذارد.

۱۷. کنترل استرس و اضطراب:

از ۲ طریف معمولاً بر اشتها تأثیر می گذارد استرس و اضطراب یک از افراد زمانی که استرس پیدا می کنند با خوردن غذا آرامش پیدا می کنند و یه دسته از افراد دیگر که زمانی که استرس یا اضطراب پیدا میکنند به طور کامل میل و اشتها خورد را برای غذا خوردن از دست می دهند.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
آخرین مقالات
پاسخ به پر تکرار ترین سوالات شما

1- چطور یک برنامه بدنسازی یا فیتنس دریافت کنم؟

برنامه بدنسازی، تغذیه و مکمل برای هر فرد با شرایط بدنی او، قد، وزن و سابقه ورزشی اش متفاوت است باید یک مربی با در نظر گرفتن تمامی این شرایط برای شما برنامه طراحی کند.

دریافت برنامه آنلاین

2- چطور برای مربیگری بدنسازی و فیتنس اقدام کنم؟ 

برای مربی شدن نیاز است شما آموزش های اولیه را طی کنید سپس با آماده کردن مدارک و شرایط ثبت نام  جهت شرکت در کلاس های آن اقدام نمایید. بیشتر بخوانید…

3- برای چربی سوزی و کاهش وزن بهترین روش ها کدام است؟

بهترین، جدیدترین و کارآمد ترین روش آموزش، نکات ورزشی و تغذیه مناسب با هدف شماست به طوری که تغذیه ورودی خود را کنترول و تمرینات متناسب با توانایی بدنی خود را دنبال کنید.

4- چطور بفهمم چه مکمل و تغذیه ای برای من مفید است؟

افراد متخصصی که در مورد مکمل و تغذیه دوره دیده اند بهترین مرجع راهنمایی شما جهت تغذیه مناسب و مکمل متناسب هستند. 

سوالات متداول مصرف مکمل ها

5- چطور در خانه، بدنسازی و فیتنس کار کنم؟

وقتی شما یک برنامه راهنما برای تمرین در منزل داشته باشید می توانید با حداقل وسایل ورزشی و حتی با استفاده از لوازم منزل مناسب با زمان و توانایی بدن خود را تمرین بدهید.

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درج آگهی بدنسازی

حداکثر 10 عکس مجاز می باشد