برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

منو
برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

فهرست مطالب

شاید با تماشای این عنوان تعجب کرده باشید! مگر باشگاه رفتن هم آداب دارد؟ بله در این مقاله به نکاتی که باعث آزار و اذیت دیگران میشود توجه می کنیم. باشگاه بدنسازی یک مکان عمومی برای ورزش دسته جمعی و حتی ورزش تکی می باشد. یاد گرفتن آداب و فرهنگ در باشگاه خالی از لطف نیست. یاد گرفتن آداب رفتن به باشگاه لازمه ی شرکت در کلاس های عمومی باشگاه و استفاده از دستگاه های موجود در باشگاه می باشد.

مظاهر بی فرهنگی باشگاهی را بشناسید! 

اگر سابقه تمرینی زیادی در باشگاه داشته اید بی شک گاهی با برخی رفتارها آزار دهنده دیگران مواجه شده اید. که روی کیفیت دوران تمرینات شما تاثیر منفی داشته است. در این مقاله آداب باشگاه های بدنسازی را شرح می دهیم که اگر به هر کدام دچار هستید در سال جدید در اصلاح آن بکوشید.

انواع آداب باشگاه بدنسازی


  • تمرین بدون لباس

یکی از آداب مهم تمرین کردن با لباس است. بدون لباس تمرین کردن فلسفه عجیب و غریبی است. که خیلی ها اشتباه متوجه شده اند! واقعا فکر می کنید در باشگاهی که هر کس سرگرم تمرین خودش است برایش اهمیت دارد. که بدن شما را دائم تماشا کند! اگر اینطور فکر می کنید در اشتباه هستید. تمرین بدون لباس مختص مدل های واقعی و بدنسازان است. که آن هم اکثرا حین جلسات عکاسی اتفاق می افتد، حین تمرین تی شرت بپوشید. یا حداقل یک آستین حلقه ای یا رکابی بپوشید.


  • پرحرفی

دومین آداب مورد توجه در باشگاه پر حرفی است. آیا تا به حال در استراحت کوتاه بین تمرین با این پر حرف های باشگاه مواجه شده اید. که دنبال گوش شنوا برای حرف زدن می گردند؟ در این موقع یک استراحت ۶۰ ثانیه ای می تواند به یک کابوس ۲۰ دقیقه ای تبدیل شود که طی آن ناچارید به تمام پرحرفی های گوینده گوش دهید. و فاتحه تمرین خود را نیز بخوانید. باشگاه محل تمرین است و نباید با کافی شاپ اشتباه گرفت!! حین تمرین جذاب تر می شوند، شاید به ریشه انسان های اولیه باز گردد، در غیر اینصورت به هیچ عنوان کار جالب و جذابی نیست! و باز هم تکرار می کنیم که غرغر کردن زیر وزنه به جذابیت شما اضافه نمی کند! اگر دنبال جلب توجه هستید باید روش دیگری انتخاب کنید. در حقیقت غرغر کردن و داد زدن می تواند به جمع کردن نیروی کافی، برای انجام یک یا ۲ تکرار اضافی آخرین ست تمرین کمک کند. اما در حالت عمومی اگر دائم این کار را انجام دهید کار احمقانه ای است.


  • دزد تجهیزات!

باشگاه است دیگر تجهیزات آن محدودیتی دارد. اما کسی که آن را اصطلاحا دزد تجهیزات لقب داده ایم کسی است. که، همیشه به تجهیزاتی احتیاجی دارد که شما با آن مشغول تمرین هستید. و جالب است که همیشه همان لحظه تجهیزات را می خواهد. اینکه کسی تجهیزات مشابه شما را نیاز دارد، کاملا عادی است. اما برای سوال پرسیدن و اجازه گرفتن یک زمانی وجود دارد. و برای صبر پیشه کردن نیز یک وقت مشخص موجود است. برای اینکه سراغ تجهیزات مورد استفاده دیگران بروید صرفا سوال کردن کافی نیست. و باید خودتان هم نگاه کنید ببینید وضعیت چگونه است. باید ببینید آیا کسی که در حال تمرین است سو پرست نداشته باشد یا با کسی دیگر در حال تمرین مشترک نباشید. لازم است بدانید دنیا براساس برنامه تمرین شما نباید تنظیم شود. دیگران هم می خواهند عضله سازی کنند و در حال تمرین هستند. و این فقط شما یک نفر نیستید. که خیلی جدی دنبال کارتان هستید! سوال پرسیدن وسط ست پرت شدن حواس می تواند منجر به  بروز آسیب هم بشود.


  • سو استفاده از دمبل

افرادی که از دمبل ها سو استفاده می کنند فقط تا زمانی که تمرین دارند. عاشق دمبل ها هستند و از لحظه ای که ست تمرین شان تمام می شود. دیگر هیچ کاری با دمبل ها ندارند. و آنها را روی کف باشگاه به حال خود رها می کنند!! در واقع این افراد فکر می کنند بعد از اتمام ست های تمرین شان یکی دیگر بیاید. و وزنه را سر جای خودش بگذارند! و این کار نیازمند داشتن فرهنگ و آداب رفتن به باشگاه وزشی است. به عنوان یک عضو مسؤلیت پذیر و عادی باشگاه همیشه وظیفه دارید وزنه های خود را سر جای اول باز گردانید. این کار به جلوگیری از آسیب دیدن دیگران و خودتان کمک می کند. دمبل هایی که روی زمین رها شده باشند موانعی برای رفتن به حساب می آیند.


  • پرتاب وزنه

هر تجهیزات، محیط، ابزار و … نیاز به فرهنگ و آداب دارد در غیر اینصورت نه تنها استفاده از آن به عمل نمی آید. بلکه می تواند منجر به ایجاد اخلال در نظم عمومی شود. شما در باشگاه هستید و یک محیط عمومی است، بنابراین دیگران نباید نگران پرت کردن وزنه از جانب شما باشند! وقتی در باشگاه هستید رها کردن و پرتاب کردن وزنه ها می تواند برای کسانی که اطراف تان هستند، خطر ساز باشد. اگر در حال اجرای حرکاتی مثل لیفت یک ضرب، ددلیفت یا لیفت دو ضرب هستید، جایی که باید وزنه خود را رها کنید جایی است که فضای آزاد اطرافتان زیاد است. اگر می خواهید وزنه را رها کنید بهتر است یک جفت دمبل ۱۵ کیلویی نباشد. چرا که در غیر اینصورت باشگاه با مدیریت درست، شما را اخراج خواهد کرد. و یا حداقل این است که باید اخراج تان کند.


  • کثیف کننده ها!

یکی از بدترین صحنه هایی که در باشگاه مواجه می شویم، تشک های خیس شده از عرق نفر قبلی است. بعضی ها نسبت به دیگران تعرق بیشتری دارند. و از هر دستگاهی استفاده می کنند رد خود را به جای می گذارند. و این اتفاق براحتی قابل پیشگیری است. کافی است افراد فرهنگ تمیز نگه داشتن تجهیزات باشگاه را بدانند. و هر کسی یک عدد حوله شخصی همراه خود داشته باشد. و از آن در طول تمرین استفاده کند تا برای دیگران ایجاد مزاحمت نکند.


  • عاشقان سوپرست

اگر می خواهید چندین حرکت را پشت سر هم اجرا کنید؛ توصیه می کنیم در ساعات پیک باشگاه این کار را انجام ندهید. دیگران هم می خواهند تمرین کنند و نمی توانید از همه توقع داشته باشید. ۲۰ دقیقه دست از تمرین بردارند تا شما هر ۳ یا ۴ سری سوپرست خود را به پایان برسانید. اگر در ساعات شلوغی باشگاه همچنان اصرار به استفاده از سوپرست دارید. سعی کنید از حرکات مشابه استفاده کنید که از یک وسیله قابل اجرا باشند. به طور مثال: می توانید در تمرین زیر بغل حرکت زیر بغل سیمکش دست باز و حرکت زیر بغل کمک می کند. با این فرق که در حرکت دوم به لحاظ بیومکانیکی قوی تر هستید. وقتی باشگاه شلوغ است تری دست و جاینت ست را به فراموشی بسپارید. چرا که لازم است به فکر هم باشگاهی های خود نیز باشید.


  • پایه های پایه دمبل

بعضی ها حس نزدیک و خاصی به پایه دمبل دارند. به طوری که وقتی به آن نزدیک می شوند. دیگر نمی شود هیچ حرکت عرضی یا طولی را در آنها متصور شد!! می آیند دمبل را بر می دارند و همانجا جلوی پایه دمبل شروع می کنند. به انجام حرکت نشر از جانب یا جلو بازو و این یعنی هیچ شخصی در این مدت به پایه دمبل دسترسی ندارد!!! وقتی کسی دمبل مورد نظر را از پایه بر میدارد لازم است به اندازه کافی از آن محل فاصله بگیرد. تا دیگران بتوانند وزنه های مورد نظر را بردارند.


  • تمرین با ساک

بعضی ها برای داشتن یک حوله و یک بطری آب، ساک ورزشی خود را به سالن تمرین می آورند. و فضای خیلی زیادی را اشغال می کنند که در خیلی موارد ممکن است باعث برهم خوردن تعادل دیگران شود! ساک ورزشی باید در کمد باشگاه گذاشته شود. نه اینکه به موانع حرکتی در سالن تبدیل شود.


  • رد شدن از مقابل افرادی که در جلوی آینه تمرین می کنند

باشگاه ورزشی یک مکان عمومی است که رفتار در آن فرهنگ خاصی را طلب می کند. وقتی کسی در مقابل آینه در حال تمرین است به حریم خصوصی اش احترام بگذاریم و از مقابلش رد نشویم. چرا که این کار ما باعث بهم خوردن تمرکز او می شود. چه بسا که باعث پرت شدن وزنه یا دمبل از دستش و آسیب دیدن او و خود ما شود.


باشگاه بدنسازی و آداب حضور در آن

در تصویر بالا چند نمونه دیگر از رعایت نکردن آداب حضور در سالن بدنسازی نمایش داده شده است.

شما چه مواردی را دیده اید؟ توصیه شما چیست؟ نظر خود را در مورد این مطلب بنویسید.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

3.9/5 – (8 امتیاز)
آخرین مقالات
پاسخ به پر تکرار ترین سوالات شما

1- چطور یک برنامه بدنسازی یا فیتنس دریافت کنم؟

برنامه بدنسازی، تغذیه و مکمل برای هر فرد با شرایط بدنی او، قد، وزن و سابقه ورزشی اش متفاوت است باید یک مربی با در نظر گرفتن تمامی این شرایط برای شما برنامه طراحی کند.

دریافت برنامه آنلاین

2- چطور برای مربیگری بدنسازی و فیتنس اقدام کنم؟ 

برای مربی شدن نیاز است شما آموزش های اولیه را طی کنید سپس با آماده کردن مدارک و شرایط ثبت نام  جهت شرکت در کلاس های آن اقدام نمایید. بیشتر بخوانید…

3- برای چربی سوزی و کاهش وزن بهترین روش ها کدام است؟

بهترین، جدیدترین و کارآمد ترین روش آموزش، نکات ورزشی و تغذیه مناسب با هدف شماست به طوری که تغذیه ورودی خود را کنترول و تمرینات متناسب با توانایی بدنی خود را دنبال کنید.

4- چطور بفهمم چه مکمل و تغذیه ای برای من مفید است؟

افراد متخصصی که در مورد مکمل و تغذیه دوره دیده اند بهترین مرجع راهنمایی شما جهت تغذیه مناسب و مکمل متناسب هستند. 

سوالات متداول مصرف مکمل ها

5- چطور در خانه، بدنسازی و فیتنس کار کنم؟

وقتی شما یک برنامه راهنما برای تمرین در منزل داشته باشید می توانید با حداقل وسایل ورزشی و حتی با استفاده از لوازم منزل مناسب با زمان و توانایی بدن خود را تمرین بدهید.

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درج آگهی بدنسازی

حداکثر 10 عکس مجاز می باشد