دستورالعمل رژیم غذایی کتوژنیک و کم کربوهیدرات

دستورالعمل رژیم غذایی کتوژنیک و کم کربوهیدرات

رژیم غذایی کم کربوهیدرات بر پایه و اساس همان رژیم غذایی کتوژنیک است: کاهش میزان دریافتی کربوهیدرات باعث
آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
  • رژیم غذایی کتوژنیک در مقابل رژیم غذایی کم کربوهیدرات

رژیم غذایی کم کربوهیدرات بر پایه و اساس همان رژیم غذایی کتوژنیک است: کاهش میزان دریافتی کربوهیدرات باعث کاهش کالری و سطح انسولین خون می شود. اگر چه که این دو از یک فرضیه پیروی می کنند اما از لحاظ فیزیولوژیکی مخصوصا در تاثیری که آن ها بر کتون های خون می گذارند بسیار متفاوت عمل می کنند. در رژیم غذایی با کربوهیدرات های کم کتون ها در خون به طور چشم گیری جمع نمی شوند که این امر باعث می شود دربافت های کلیدی مانند قلب و مغز تغییراتی ایجاد کند. بسیار تاکید شده است که اگر رژیم غذایی با میزان بسیار کم از کربوهیدرات ها گرفتید حتما باید از کتوژنیک ها برای عملکرد بهتر بافت های خود استفاده کنید. با این حال موضوع بیشتر باید مورد مطالعه قرار گیرد.

  • چگونه می توان یک کتوسیس باشیم؟

به منظور استفاده از یک رژیم غذایی کتوژنیک باید میزان کربوهیدرات دریافتی در بدن کمتر از یک حد مشخص شده باشد. این میزان، در هر فرد متفاوت است. اما برای اکثر مردم معمولا بین ۵ تا ۱۵ در صد از کالری های دریافتی روزانه به عنوان یک نقطه شروعی می باشد. معمولا، بررسی سطح کتون ها در یک فرد، این امکان را ایجاد می کند تا میزان مناسبی برای رسیدن یک حالت کتوژنیک را مشخص کند. در حالت کتوژنیک مصرف پروتئین، نیز باید در سطح پایینی باشد. مصرف بیش از حد مشخص از پروتئین منجر می شود که یک شخص گلوکوزیک تبدیل شوید. به این معنا که گلوکز در بدن شما می تواند تولید شود و به عنوان سوخت برای بدن شما استفاده گردد. که این امر باعث خروج شما از حالت کتوژنیک می شود.

  • زمان بندی مصرف غذایی

به طور کلی در این نوع رژیم غذایی، زمان بندی مشخص برای مصرف غذایی وجود ندارد. با این وجود، در زمان هایی که هیچ غذایی مصرف نمی کنید خیلی راحت تر می توانید به یک فرد کتوسیس تبدیل شوید. گفته شده است که اگر مقادیر بسیار زیادی از چربی دریافت کنید، و در مقابل پروتئین و کربوهیدرات بسیار کم، شما می توانید یک فرد کتوسیس باقی بمانید.

  • آیا این رژیم غذایی دارای مراحلی است؟

معمولا فاقد فاز و مراحل مشخصی است که بتوان آن ها را دنبال کرد. یعنی از افراد از یک چرخه رژیم غذایی کتوژنیک استفاده می کنند و ۴ – ۵ روز را با آن سپری می کنند، سپس دوباره شروع به خوردن کربوهیدرات می کنند.

  • این رژیم غذایی برای چه کسانی مفید است؟

برای کسانی جذاب است که از مصرف کالری لذت چندانی نمی برند و محدودیتی در این باره در مورد رژیم غذایی خود حس نمی کنند و همچنین برای ورزشکارانی غیر حرفه ای مناسب است. افرادی که تمایل دارند بسیار سریع کاهش وزن داشته باشند، (به عنوان مثال کسانی که می خواهند وزن خود را قبل از مسابقات خیلی سریع کاهش دهند و یا برای نمایش اندام خود نیاز به این کار دارند.)

  • نتیجه گیری:
    رژیم غذایی کتوژنیک، ابزاری است که هم به صورت درست و هم به صورت نادرست از آن استفاده می شود. با این حال، در مقایسه با رژیم های غذایی دیگر نمی توان از این رژیم نتایج فوق العاده و جادویی را انتظار داشت. استفاده از این رژیم در ورزشکاران پر قدرت با عملکرد ها و فعالیت های بسیار زیاد باعث کاهش عملکرد و ریکاوری آن ها شده است.

منبع: مجله بدنسازی بادی فول – شماره ۲۲

به اشتراک بگذارید:
داغترین مطالب سایت
تاثیر بدنسازی و پرورش اندام در رشد قد
تاثیر بدنسازی و پرورش اندام در...
 
۷۸۲دیدگاه
مکمل ارژنین
آشنایی با مکمل ال-آرژنین و سوا...
 
۷۵۵دیدگاه
برنامه بدنسازی
مشاوره و دریافت آنلاین برنامه ...
 
۵۷۴دیدگاه
نوجوانان ، بدنسازی، تهدیدها وفرصتها
نوجوانان – بدنسازی، تهدی...
 
۵۱۵دیدگاه
روش دریافت کارت مربیگری بدنسازی
روش دریافت کارت مربیگری بدنساز...
 
۴۷۲دیدگاه
سوال جواب های متداول و رایج در بدنسازی و فیتنس
سوال جواب های متداول و رایج در...
 
۴۰۳دیدگاه

ارسال دیدگاه