برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه های بدنسازی

تبلیغات

منو
برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه های بدنسازی

تبلیغات

فهرست مطالب

ناتوانی افراد در افزایش وزن

یکی از مشکلات این روزها بعضی از بدنسازان را گرفتار کرده است ناتوانی افراد در افزایش وزن آنهاست به نحوی که علی رغم تمام تلاش‌ های که می‌کنند و راه‌ های مختلفی که دنبال می‌ نمایند باز هم شاهد آن هستند که وزنشان یا اصلاً بالا نمی‌ رود و یا اینکه در حد بسیار ناچیز و برگشت‌ پذیر بالا می‌ رود و این مسئله عملاً آن ها را با مشکل مواجه ساخته است.

عدم توانایی این گروه در افراد را می‌توان از جهات مختلفی بررسی نمود. یکی از این عوامل فاکتورهای ژنتیکی می‌باشد که این افراد دارای بدنی لاغر و اکتومورف با استخوان‌ های غالباً ریز و حساس هستند. مشکل اکثر این افراد با داشتن اراده و پشتکار در تمرین و تغذیه مناسب قابل حل است و می‌توانند نه به سرعت سایر افراد بلکه با روندی آهسته ولی دائمی شاهد افزایش وزن باشند یکی دیگر از دلایل ناتوانی افراد در افزایش وزن نداشتن تغذیه‌ای مناسب و تعادل در کنار تمرین اصولی است اکثر این افراد مدعی هستند که اشتهای بالا دارند و حجم بالایی از مواد مغذی را مصرف می‌کنند در صورتی که اگر رژیم غذایی آن ها را بررسی کنید متوجه خواهید شد که بیشتر موادی که آن ها مصرف می‌ نمایند فاقد ارزش غذایی مناسب است و یا اینکه تمریناتشان آنقدر طولانی مدت و پر حجم است که به چندین برابر مقدار پیش‌ بینی شده کالری نیاز دارند.

دسته دیگر افرادی که وزن‌ شان متوقف شده و به قول خودشان استپ کرده است کسانی هستند که به طور بی رویه و بدون رعایت هیچ اصل و قاعده‌ ای از استروئیدها استفاده کرده‌اند در این گروه افراد اگرچه با شروع هر دوره استروئیدی به طور ناگهانی شاهد افزایش حجم و وزن خواهند بود اما بلافاصله پس از قطع استروئیدها هر دوره استروئیدی به طور ناگهانی شاهد افزایش وزن خواهند بود اما بلافاصله بعد از قطع استروئیدها هر آنچه را به دست آوردند از دست می‌ دهند هم وزنشان کاملاً برمی‌گردد و هم حجم شان.

علت آن نیز کاملاً مشخص است مصرف بی‌ رویه و غیر اصولی استروئیدها علاوه بر اینکه ساختار هورمونی بدن را به هم می‌ریزد عملکرد بسیاری از گیرنده‌ ها در بدن را نیز دچار مشکل می‌کنند و در نهایت پتانسیل رشد بدن و عضلات را تا حد صفر کاهش می‌دهد و در نتیجه این دسته از افراد نه حجم می‌گیرند و نه وزن و بایستی نحوه تمرین و تغذیه‌شان را بازبینی نمایند.

گروه دیگر افرادی که مشکل وزن نگرفتن دارند آن هایی هستند که به نحوی از بیماری خاصی رنج می‌برند برای مثال کسانی که دچار پرکاری تیروئید هستند نباید انتظار داشته باشند که تا قبل از درمان پرکاری تیروئید وزن بگیرند و یا کسانی که انگل دارند، وجود انگل سبب می‌شود تا وزن گرفتن در این افراد دچار مشکل شود بنابراین می‌توانند با مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات لازم و پس از آن درمان کامل و مطمئن باشند که می‌توانند به راحتی وزن خود را اضافه نمایند.

چرا در بدنسازی افزایش وزن پیدا نمیکنیم؟

اما دسته دیگر افرادی هستند که دچار هیچ یک از مشکلات فوق الذکر نمی‌ باشند اما باز هم مشکل اضافه کردن وزن دارند. در تحقیقاتی که اخیراً بر روی این گروه از افراد انجام شده است مشخص گردیده که این افراد دارای نوعی فعالیت درونی به نام فعالیت ترموژنیک بعد از تمرین هستند که به نام اختصاری neat مشخص می‌شود.

افرادی که دارای پدیده nate هستند اگر چه بیش از سایر افراد کالری مصرف می‌ کنند اما استعداد ذاتی آن ها در افزایش وزن بسیار پایین است حتی اگر تمریناتشان را را از ۶ یا ۵ روز به سه الی چهار روز محدود نماییم باز هم وزن قابل توجهی نخواهد گرفت.

علت عدم وزن گیری آنها نیز درسه فاکتور عمده خلاصه می‌شود:

  1. BMR یا میزان متابولیسم پایه آن ها هنگامی که در زمان استراحت هستند بسیار بالاست.
  2.  بعد از صرف وعده‌های غذایی میزان سوخت و ساز و انرژی لازم جهت هضم و جذب غذا و در نهایت ذخیره انرژی در این گونه افراد بالاست.
  3. فعالیت‌ های فیزیکی این افراد، استرس‌ها و فشارها و نیز پدیدهٔ NEAT در این گروه زیاد است اما بایستی بدانیم که راهکار مبارزه با این پدیده چگونه است؟

در این گونه افراد نباید به یکباره کالری‌ های مصرفی افزایش پیدا کند به طوری که افزایش ۱۰۰۰ کالری در هفته کافی می‌ باشد ضمن اینکه تعداد وعده‌های غذایی باید به ۶ یا ۸ و عده سبک افزایش پیدا کرده و در طول روز از مواد غذایی و مخصوصاً کربوهیدرات‌ های دیرهضم و باگیلیسیمیک پایین استفاده کرد.

ساعت خواب شبانه این افراد باید کاملاً تنظیم شود. از استرس‌ ها و فشارهای عصبی بپرهیزند. در مصرف مواد غذایی دقت شود که از محرک‌ های همچون فلفل زردچوبه و سایر ادویه‌ های محرک استفاده نگردد و در نهایت از غذای آرامش بخش اعصاب همچون آویشن و غیره استفاده کنند تا بتوانند بر پدیده NEAT غلبه نمایند ضمن اینکه مدت تمرینات این افراد بایستی بسیار محدود و کنترل شده و با فشاری مضاعف باشد.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

5/5 – (1 امتیاز)
آخرین مقالات
پاسخ به پر تکرار ترین سوالات شما

1- چطور یک برنامه بدنسازی یا فیتنس دریافت کنم؟

برنامه بدنسازی، تغذیه و مکمل برای هر فرد با شرایط بدنی او، قد، وزن و سابقه ورزشی اش متفاوت است باید یک مربی با در نظر گرفتن تمامی این شرایط برای شما برنامه طراحی کند.

دریافت برنامه آنلاین

2- چطور برای مربیگری بدنسازی و فیتنس اقدام کنم؟ 

برای مربی شدن نیاز است شما آموزش های اولیه را طی کنید سپس با آماده کردن مدارک و شرایط ثبت نام  جهت شرکت در کلاس های آن اقدام نمایید. بیشتر بخوانید…

3- برای چربی سوزی و کاهش وزن بهترین روش ها کدام است؟

بهترین، جدیدترین و کارآمد ترین روش آموزش، نکات ورزشی و تغذیه مناسب با هدف شماست به طوری که تغذیه ورودی خود را کنترول و تمرینات متناسب با توانایی بدنی خود را دنبال کنید.

4- چطور بفهمم چه مکمل و تغذیه ای برای من مفید است؟

افراد متخصصی که در مورد مکمل و تغذیه دوره دیده اند بهترین مرجع راهنمایی شما جهت تغذیه مناسب و مکمل متناسب هستند. 

سوالات متداول مصرف مکمل ها

5- چطور در خانه، بدنسازی و فیتنس کار کنم؟

وقتی شما یک برنامه راهنما برای تمرین در منزل داشته باشید می توانید با حداقل وسایل ورزشی و حتی با استفاده از لوازم منزل مناسب با زمان و توانایی بدن خود را تمرین بدهید.

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

ارسال دیدگاه

درج آگهی بدنسازی

حداکثر 10 عکس مجاز می باشد