برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

logo
منو
برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

فدراسیون جهانی بدنسازی و پرورش اندام

فدراسیون جهانی بدنسازی

غیر از فدراسیون جهانی بدنسازی I.F.B.B که توسط دکتر بن ویدر و در سال ۱۹۴۶ تأسیس شد، کوشش و تلاش رییس و اعضای توانمندش توانست بیش از ۱۷۲ کشور در این فدراسیون جمع آوری نماید، تا به آرزوی دیرینه اش که همانا رسمیت پرورش اندام توسط کمیته بین المللی المپیک و پذیرش پرورش اندام به عنوان یکی از رشته های رسمی بازی های المپیک در سال ۲۰۰۴ در آتن بود، برسد. اشخاص دیگری نیز سعی در به وجود آوردن فدراسیون جهانی پرورش اندام W.B.F علیه فدراسیون بین المللی بدنسازان I.F.B.B داشتند تا به رقابت با فدراسیون I.F.B.B بپردازند اما این رقابت فقط هجده ماه طول کشید یعنی از ژانویه ۱۹۹۱ تا جولای ۱۹۹۲. در این مقاله به تاریخچه فدراسیون جهانی پرورش اندام می پردازیم که به وسیله پیتر مک جوز به رشته تحریر در آمده است.

اواخر بهار ۱۹۹۰ با خبری ماجرا آغاز شد. وینس مک ماهون (رییس فدراسیون جهانی کشتی و ورزش های پهلوانی TITAN SPORTS قصد داشت تا مجله ای مخصوص پرورش اندام را افتتاح کند که بدین وسیله برای رقابت با I.F.B.B پیشقدم گردد. در طول تابستان ۱۹۹۰ مک هامون و همکارانش هرگونه طرح و برنامه ای را برای تشکیل فدراسیون پرورش اندام انکار کرده و این گونه اظهار می کردند که فقط نظرشان این بود که مجله ای تحت عنوان BODY BUILDING LIFE STYLES (روش های زندگی پرورش اندام) را به چاپ برسانند.

اواسط تابستان اعلام کردند تام پلاتز یکی از معروف ترین قهرمانان پرورش اندام به مجله و گروه آنان ملحق شده است تا در جهت توسعه و سفارش مجله، تیتان اسپورتس در مسابقات پرورش اندام آقای المپیا ۱۹۹۰ غرفه ای در این مسابقات رزرو نمود. در واقع بدین وسیله قصد داشتند مردم را با فدراسیون جدید پرورش اندام یعنی فدراسیون جهانی پرورش اندام یعنی (W.B.F) آشنا کنند و در آن فراز و نشیب نامزدهای فدراسیون جهانی پرورش اندام در این بیانیه ادعا می کردند که فدراسیون جهانی پرورش اندام رویدادی جدید است که بسیار حرفه ای عمل کرده و در تاریخچه ورزش از پولدارترین سازمانهاست.

تام پلاتز مسئول تبلیغات فدراسیون جهانی پرورش اندام بود. سرتاسر پاییز و زمستان کاندیداهای فدراسیون جهانی پرورش اندام راهی اداره مرکزی تیتان اسپرت جهت عقد قرارداد شدند و تمام افکار این بود که چه کسی دوست دارد با W.B.F قرارداد امضاء نماید. جملگی این ایده ها در ۳۰ ژانویه ۱۹۹۱ در کنفرانس مطبوعاتی در هتل پالاس نیویورک به حقیقت پیوست در حالی که در این کنفرانس ۱۳ تن از ورزشکاران بدین شرح حضور داشتند: آرون بیکر، مایک کریستین، وینس کامفورد، دیوید درت، بری دمی، جونی مورات، دنی پادیلا، تونی پرسون، جیم کوئین، مایک کوئین، ادی رابینسون، گاری استریدوم و تری زوکولوتو.

در این اجتماع فدراسیون جهانی پرورش اندام حرف های زیادی برای گفتن داشت. همچنین گزارش شد که ارزش گری استریدوم هر ۳ سال ۰۰۰/۴۰۰ دلار است. مک ماهون اعلام نمود که اولین سری از مسابقات فدراسیون جهانی پرورش اندام ۱۵ ژوئن ۱۹۹۱ در شهر آتلانتیک برگزار می شود. پالاس هتل محل اسکان ورزشکاران آنقدر فوق العاده بود که قهرمانان فکرش را نمی کردند. تام پلاتز گفته بود که قبل از فرار رسیدن ۱۵ ژوئن و زمان موعد ترتیب کارها داده خواهد شد.

با نگاهی به گذشته روزهای خوشبختی فدراسیون جهانی پرورش اندام (W.B.F) همان روز کنفرانس بود و فقط در همان روز خلاصه شد. ۱۸ ماه بعد در ۱۵ جولای ۱۹۹۲ وینس مک ماهون از کار کناره گرفت و به جو و بن ویدر لقب پدران پرورش اندام داد و به آن ها گفت که به کار انتشار مجله و همچنین فدراسیون جهانی پرورش اندام خاتمه خواهد داد.

از ۳۰ ژانویه ۱۹۹۱ در زمان تشکیل کنفرانس مطبوعاتی از فدراسیون جهانی پرورش اندام چیزی به جز بدبختی و مصیبت و دو مسابقه بی فایده فقط بدین خاطر که به مردم بفهمانند که ما هنوز هم هستیم باقی نماند. احتمالاً بدین خاطر مک ماهون با برادران ویدر تماس گرفت چرا که گمان می کرد توانایی آن را دارد تا کار تبلیغاتی و آگهی مجلات را به عهده بگیرد چون میلیون ها دلار بر روی مکمل های غذایی سرمایه گذاری کرده بود. شرم آور است ولی عده ای از ورزشکاران می گفتند که او در حملات مکررش به پرورش اندام ۱۵ میلیون دلار خرج کرده است. مک ماهون به این شکست تن داد و تسلیم شد. بالاخره پس از بحث و اختلافات مجدداً فدراسیون بین المللی I.F.B.B در اوج ماند.

در فوریه ۱۹۹۳ اعلام شد که ورزشکاران فدراسیون جهانی پرورش اندام می توانند در مسابقات فدراسیون بین المللی پرورش اندام شرکت کنند. برنده ها ۱۰ درصد از حقوق سالیانه ای را که در فدراسیون جهانی پرورش اندام کمی گرفتند را دریافت خواهند کرد. از ۱۳ ورزشکار فدراسیون جهانی در ۱۹۹۳ فقط ۶ نفرشان در مسابقات فدراسیون بین المللی شرکت کردند اما هیچ کدام موفق به راهیابی به المپیا نشدند. در سال ۱۹۹۱ فدراسیون جهانی با ۱۳ نفر شروع به کار کرد و پس از گذشت دو دوره مسابقات در سال ۱۹۹۲ کارش را با همان ۱۳ نفر خاتمه داد.

مک ماهون در کمال خود خواهی فکر می کرد می تواند طی ۲ سال بیش از آنچه که بن و جو ویدر در طی ۵۰ سال به دست آوردند به دست آورد و پیشرفت کند. اگر یک کشتی گیر حرفه ای باشید برایتان خیلی دشوار خواهد بود که به پایان کار فکر کرده و واقع بین باشید. ورزشکارانی که عضو فدراسیون جهانی بودند دستمزد سالیان را دریافت می کردند، همه چیز خوب و درست پیش می رفت.

فدراسیون جهانی بدنسازی به این نتیجه رسید که حساب، حساب است و فدراسیون بین المللی جریمه کمی برایشان قائل شد حتی کمتر از آنکه فکرش را می کردند اگر چه عده ای می گفتند نباید جریمه ای گرفته شود اما چگونه آنان انتظار این گونه ملایمت ها را داشتند آن هم کسانی که اعمال ناشایست فدراسیون جهانی را نادیده گرفته و انکار می کردند.

در اولین روزهای ماه مه ۱۹۹۳ و شب مسابقه آقای المپیا به افتخار بازگشت ورزشکاران فدراسیون جهانی بدنسازی به فدراسیون بین المللی جشنی برگزار شد. اسامی و عنوان های آن ها دوباره احیا و زنده شد و با همان مقام گذشته به فدراسیون بین المللی ملحق شدند. تابلویی با اشعار جان سباستین با عنوان «خوش آمدید» نصب شد. شاید سمبل این سناریو سؤال برانگیز نباشد و اشعار آنقدر احساسی بود که دیگر جایی برای سؤال باقی نماند. به هر حال ورزشکاران و اعضای فدراسیون جهانی حالا از اعضای فدراسیون بین المللی هستند. در آینده نباید به گذشته توجه کرد چون داستان فدراسیون جهانی پرورش اندام W.B.F پایان پذیرفت و این ماجرا ثابت نمود برادران ویدر پدران پرورش اندام هستند و با خلوص نیت و تلاش و پشتکار توانستند I.F.B.B را به این مرحله از رشد برسانند که اکنون در المپیک پرورش اندام جایگاه رفیعی دارد و متخصصین نیز پرورش اندام را به عنوان ورزشی دوست داشتنی قبول دارند.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

4.7/5 – (3 امتیاز)
مقالات تصادفی

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درج آگهی بدنسازی