فهرست مطالب

یادآوری مهم: درج این مطالب در این ستون به منزله تأیید و یا تصدیق کامل ادعاهای کمپانی‌ های سازنده این مکمل‌ ها (اسید های چرب ضروری) نیست.

بسیاری از این مکمل‌ هایی که در اینجا آن ها را معرفی کرده و در مورد آن ها بحث و گفتگو می‌ کنیم، در بازار مکمل ایران به فراوانی وجود داشته و با کمی دقت می‌ توان با نمونه‌ های اصلی و واقعی آن دست یافت. اما در اینجا گاه به نمونه‌ هایی نیز اشاره می‌ کنیم که اصولاً در بازار دارویی ایران موجود نبوده و درج مطلب درباره آن ها در این ستون نیز با این هدف صورت می‌ گیرد تا با آشنایی بیشتر واردکنندگان و همچنین مصرف کنندگان و ورزشکاران با این موارد و ترکیبات که وجود آن ها در کشور برای کم کردن عوارض انبوه داروهای مصرف شده در بین ورزشکاران و برای بالاتر رفتن کاراریی ورزشکاران ایرانی لازم و ضروری به نظر می‌ رسد، زمینه برای ورود این ترکیبات نیز فراهم شود.

البته ذکر این نکته را نیز خالی از لطف نمی‌ دانم که ما هیچگونه مکمل و یا دارو و یا فرآورده‌ ای برای فروش نداشته و در ترجمه مقالات نیز به جز حقایق مسلم علمی و تأیید شده، به هیچ چیز دیگری، توجهی نداشته و نخواهم داشت.

آمریکایی‌ ها تقریباً چند دهه‌ ای هست که به قول خودشان چربی را از زندگی روزانه خود کنار گذاشته و بدین وسیله نیز قصد زدودن چربی‌های زاید از پهلوها و قصد رسیدن به تناسب اندام را داشته‌اند اما در کمال تعجب می‌ بینیم که اکثریت قریب به اتفاق همین مردمی که استفاده از رژیم‌ های عاری از چربی را از دیر باز سرلوحه کار خود قرار داده و این قبیل رژیم‌ ها را نیز در سطح جهانی و در بین دیگر ملت‌ ها که استعداد خوبی از تقلید از بیگانه داشته و مرغ همسایه را همیشه غاز می‌ بینند، شیوع داده اند، امروز بیش از پیش از مشکل و از عارضه چاقی رنج می‌ برند. تجربه و تحقیق به به روشنی اثبات کرده است که رژیم‌های عاری از چربی نه تنها به لاغری و به تناسب اندام پایدار در انسان ختم نشده است بلکه حتی در بسیاری از موارد با چاق‌ تر شدن و از دست رفتن سلامتی انسان نیز همواره بوده است.

شاید شما از این نکته اطلاع داشته باشید اسکیموهای ساکن آلاسکا در حدود ۷۰ درصد از کل کالری دریافتی روزانه خود را از چربی دریافت می‌ کنند اما شنیدن این نکته نیز خالی از لطف نیت که میزان که میزان شیوع بیماری های قلبی و عرقی در بین این قوم در مقایسه با دیگر اقوام که مصرف چربی کمتری در رژیم غذایی خود دارند، کمتر بوده است.

دلایل متعددی بر این مدعا وجود دارد که رژیم‌ های عاری از چربی که متخصصین دهه‌ های فبل آن را به دنیای تناسب اندام هدیه کرده‌ اند، کمترین تاثیری در حذف چربی‌ های زاید در بدن نداشته و در بسیاری از موارد نیز مرگ افراد چاق را تسهیل کرده و یا دست کم، آن‌ ها را با مشکلاتی حادتر از چاقی روبرو کرده است.

کم کردن میزان چربی بدین معنی است که شما در رژیم روزانه غذایی از درشت مغذی‌ های دیگر به درستی استفاده می‌ کنید. کسانی که از خوردن چربی وحشت دارند معمولاً رژیم روزانه خود را بر پایه قند یا پروتئین استوار می‌ کنند. این در حالی است که مصرف قند در رژیم روزانه غذایی تأثیر منفی شدیدتری بر افزایش چربی‌ های زاید در بدن داشته و مصرف پروتئین زیاد نیز به دلیل عوارض شدیدتری که بر کلیه و خون داشته است، توصیه نمی‌ شود.

ورزشکارانی که با قطع مصرف چربی، قصد رسیدن به حجم خشک عضلانی را دارند، اگرچه در برخی موارد به خشکی نسبتاً مطلوب عضلانی می‌ رسند اما یقیناً در افزایش حجم عضلانی دچار مشکل شده و همجنین در طولانی مدت نیز سلامتی و تندرستی خود را فدای باورهای غلط می‌کنند. همانگونه که در دیگر مقالات نیز به کرات به این نکته اشاره کردیم، بدن آدمی مهم‌ترین هورمون‌ های عضله ساز خود یعنی استروئیدها را از کلسترول تهیه می‌کند که نوعی جربی است.

حال خود تصور کنید که کمپانی هورمون سازی بدن که تولید هورمون و داروی قلابی را نیز اصولاً در قاموس خود نداشته و با صداقت تمام نیز محصول تولیدی اصل خود را به رایگان در اختیار بدن قرار می‌دهد و از همه مهمتر اینکه، فرآورده تولیدی آن کاملاً سازگار با بدن بوده و برای کاستن از عوارض آن نیز نیازی به مصرف داروهای پاک کننده ندارید،با کمبود یا نبود ماده اولیه که همان چربی‌ها باشند، چه باید بکند؟

ورزشکارانی که با وسواس تمام اندک چربی موجود در غذای خود را از آن حذف کرده و در ورودی معده خود تابلوی ورود ممنوع برای چربی‌ ها را نصب می‌ کنند حتماً از این حقیقت تأیید شده و ثابت شده علمی کمترین اطلاعی ندارند که محروم کردن بدن از چربی در طولانی مدت یکی از بدترین جنایاتی است که انسان و مخصوصاً ورزشکاران بر خود روا می‌دارند.

همانگونه که خود نیز میدانید تنظیم دقیق میزان چربی مصرف شده در طول روز یکی از عوامل تعیین کننده و مهم در حفظ تناسب اندام و حتی در حفظ سلامت عمومی محسوب می‌شود. چربی‌ ها را می‌توان به دو دسته مهم و اساسی اشباع شده و اشباع نشده تقسیم بندی کرد. از همه مهم‌تر چربی‌ ها را می‌توان در دو گروه ضروری و غیر ضروری تقسیم نمود.

ما برای حفظ سلامت عمومی و برای رسیدن به سطوح بالایی از پیشرفت در ورزش، مجبور به مصرف اسید های چرب ضروری در رژیم روزانه غذایی هستیم. نا گفته نماند که بدن آدمی قدرت ساختن این قبیل چربی‌ ها در درون خود را ندارد.

زمانی که متعاقب باورهای غلطی که داریم، خود را از دریافت تمامی انواع چربی‌ ها محروم می‌ کنیم، بدن را با شرایط دشوار و سخت کمبود این دسته از چربی‌ ها قرار داده و خود را نیز از پیشرفت‌ های ورزشی مطلوب محروم می‌ کنیم.

اسید های چرب ضروری

آلفالینولئیک اسید (امگا ۳) که می‌تواند Eicosapentaenoic acid و Docosahexaenoicتبدیل شود.

لینولئیک اسید (امگا ۶) که می‌تواند به Gamma linolenic acid و dihomogamma linolenic و arachidonic acid تبدیل شود.

این اسیدها منشأ آثار مثبت زیادی در بدن آدمی هستند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

تولید انرژی در بدن

انتقال مناسب و مطلوب اکسیژن در خون

تولید هموگلوبین

حمل و نقل و متابولیسم تری گیلیسیرید ها و کلسترول

کمک به بهبود کار مغز و سیستم عصبی

کمک به نفوذ پذیری غشاء سلول ها

پایین آوردن کلسترول و چربی مضر خون

تنظیم میزان قند خون و کمک به تولید انسولین

درمان روماتیسم مفاصل

کاهش التهاب

کمک به درمان تنگی نفس

کم کردن واکنش‌ های منفی حساسیتی

تقویت سیستم ایمنی در بدن

کاهش احتباس آب در بدن با دفع سدیم اضافی

کمک به انعاط پذیری پوست

بهبود خلق و خوی آدمی

Prostaglandin: پروستو گلاندین ها هورمون‌ ها و مولکول‌های شیمیایی خاصی هستند که فعالیت‌ های سلول‌ های بدن را تحت کنترل خود دارند. این موارد به سه دسته عمده تقسیم بندی می‌ شوند که از پرداختن به تقسیمات آن در این مقاله که منحصراً برای ورزشکاران نوشته می‌شود، خودداری می‌کنیم.

اما از وظایف این دسته از هورمون‌ ها به این موارد اشاره می‌ کنیم:

سنتز پروتئین در سلول های عضلانی

جیوگیری از بروز مقاومت انسولینی در بدن

کمک به ترشح هورمون رشد بیشتر

از علایم و نشانه‌ های فقر اسیدهای چرب ضروری در بدن می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

اگزما و جوش های پوستی

مسمومیت‌ های کبدی

اختلالات رفتاری

نارسایی کلیوی

تعریق شدید و احساس تشنگی مداوم

فراهم شدن زمینه برای عفونت

دیر التیام یافتن زخم‌ ها

ضعیف شدن و افت قوای جنسی سقط جنین در زنان

درد مفاصل

مشکلات قلبی عروقی

اختلال در رشد

مشکلات بینایی

احساس مور مور شدن در دست‌ ها و پاها

در صورتی که در رژیم روزانه غذایی خود از منابع چربی مفید بهره بگیرید، بدن شما با کمبود اسید های چرب ضروری روبرو نخواهد بود. از منابع طبیعی این وارد می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

منابع طبیعی امگا ۳

ماهی ازاد

ماهی قزل آلا

ماهی تن

مغز گردو

روغن کتان

تخم کدو

لوبیا

منابه طبیعی امگا ۶

روغن ذرت

روغن آفتابگردان

روغن کافیشه

گردو

تخک کدو

کسانی که به دنبال ترس از انباشته شدن چربی در بدن، از رژیم‌ های لاغری و یا رژیم‌ های کم چرب و یا عاری از چربی استفاده می‌ کنند، شدیداً در معرض خطر کمبود اسید های چرب ضروری در بدن قرار دارند.

استفاده از منابع طبیعی این دسته از موارد برای این افراد ضروری است اما استفاده از انواع مکمل‌ هایی که حاوی این مواد هستند نیز در مورد آن مفید و مؤثر تشخیص داده شده است.

البته این بدین معنی نیست که مکمل‌ های ذکر شده در این مقاله تنها ترین و بهترین نوع آن است. بلکه این نمونه را تنها برای آشنایی بیشتر خواندگان با این قبیل محصولات انتخاب کرده و با قطعیت تمام نیز بر این مسئله تاکید دارم که مصرف منابع طبیعی این مواد بسیار بهتر و مؤثرتر از مصرف مکمل‌ ها خواهد بود و ذکر این نکته را نیز خالی از لطف نمی‌ دانیم که این مکل ها تنها یکی از انبوه مکمل‌ هایی است که در این زمینه تولید شده است.

Proefa: این مکمل را کمپانی مکمل سازی پرولب تهیه و به بازار عرضه کرده است. این فرآورده منبع مهم و سرشاری از اسید های چرب ضروری Efas است که در ترکیب با اسیدهای چرب اشباع نشده چند چند شاخه‌ ای که در اصطلاح pufas نیر خوانده می‌ شود، به صورت مکمل حاضرو برای کمک به سلامت عمومی ورزشکاران و برای تقویت و تشدی متابولیسم در بدن به دنیای ورزش ها عرضه شده است.

محروم کردن بدن از منابع چربی که معمولاً در بین ورزشکارن رشته‌ های قدرتی و حتی دیگر رشته‌ های ورزشی نیز بسیار شایع است، بدن را در شرایط دشوار کمبود اسید های چرب ضروری قرارا داده و تاثی منفی شدید بر اندام‌ ها و و بر پیشرفت‌ های ورزشی می‌گذارد.

بدن از چربی‌ های مفید برای مقاصد گوناگون و از جمله برای ساختن و ترشح کردن هورمون های استروئیدی طبیعی و تستوسترون استفاده می‌کند. بدن آدمی به خودی خود و بدون نیاز به تزریق خارجی دارو، قدرت تولید استروئیدهای آنابولیک گران قیمتی که انواع قلابی آن را به قیمت‌ های گزاف خریده و تزریق می‌ کنید را دارا است.

اما کمبود اسیدهای چرب در بدن که متعاقب باورهای غلط و متعاقب قطع کردن و یا محدود کردن شدید مصرف چربی در بدن ورزشکاران رخ می‌ دهد، با کند شدن روند ترشح این قبیل هورمون ا همراه بوده و در نتیجه، تأثیر منفی شدیدی بر پیشرفت‌ های ورزشی ورزشکاران خواهد داشت.

از طرف دیگر نیز مصرف منابع طبیعی چربی علاوه بر اینکه مقایر لازم از اسید های چرب ضروری را وارد بدن می‌ کند، مقادیر زیادی از چربی‌ های مضر را وارد بدن می‌ کند که همین امی نیز موجب تجمع چربی در بافت‌ها و دیگر مشکلات می‌ گردد.

مکمل حاضر که عاری از چربی‌ های اشباع شده و مضر می‌باشد، ورزشکاران و مخصوصاً ورزشکارانی که در رژیم های روزانه غذایی خود، چربی کمتری دریافت می‌ کنند را در مرتفع کردن نیاز بدن به اسید های چرب ضروری و مفید یاری خواهد کرد. این فرآورده به صورت کپسول‌ های ژله‌ ای و در بسته بندی‌ های ۶۰ تایی در بازار موجود است.

طریقه مصرف: روزانه یک کپسول از این مکمل را مصرف کنید.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
آخرین مقالات
پاسخ به پر تکرار ترین سوالات شما

1- چطور یک برنامه بدنسازی یا فیتنس دریافت کنم؟

برنامه بدنسازی، تغذیه و مکمل برای هر فرد با شرایط بدنی او، قد، وزن و سابقه ورزشی اش متفاوت است باید یک مربی با در نظر گرفتن تمامی این شرایط برای شما برنامه طراحی کند.

دریافت برنامه آنلاین

2- چطور برای مربیگری بدنسازی و فیتنس اقدام کنم؟ 

برای مربی شدن نیاز است شما آموزش های اولیه را طی کنید سپس با آماده کردن مدارک و شرایط ثبت نام  جهت شرکت در کلاس های آن اقدام نمایید. بیشتر بخوانید…

3- برای چربی سوزی و کاهش وزن بهترین روش ها کدام است؟

بهترین، جدیدترین و کارآمد ترین روش آموزش، نکات ورزشی و تغذیه مناسب با هدف شماست به طوری که تغذیه ورودی خود را کنترول و تمرینات متناسب با توانایی بدنی خود را دنبال کنید.

4- چطور بفهمم چه مکمل و تغذیه ای برای من مفید است؟

افراد متخصصی که در مورد مکمل و تغذیه دوره دیده اند بهترین مرجع راهنمایی شما جهت تغذیه مناسب و مکمل متناسب هستند. 

سوالات متداول مصرف مکمل ها

5- چطور در خانه، بدنسازی و فیتنس کار کنم؟

وقتی شما یک برنامه راهنما برای تمرین در منزل داشته باشید می توانید با حداقل وسایل ورزشی و حتی با استفاده از لوازم منزل مناسب با زمان و توانایی بدن خود را تمرین بدهید.

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

ارسال دیدگاه