برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

logo
منو
برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

پارتیال partial یا دامنه حرکات محدود در بدنسازی

پارتیال partial در لغت به معنی جزئی، پاره‌ای، طرفدارانه، غیر منصفانه آمده است اما در این مورد خاص ما در پرورش اندام به آن برمی خوریم به تکنیک خاصی از اجرای حرکات تمرینی اطلاق می‌ گردد که به دامنه حرکات مرتبط می‌ شود. تکنیکی که امروز قصد تشریح آن را داریم به دامنه حرکت تکرارهایی که انجام می‌ دهید ارتباط دارد و به همین دلیل نیز اجازه می‌ خواهیم تا قبل از وارد شدن به پیکره اصلی بحث، این موضوع را به طور مختصر و مفید بررسی کنیم.

دامنه حرکت به فضا و دامنه‌ ای گفته می‌ شود که فرد از ابتدای حرکت تا انتهای حرکت را طی کرده و وزنه را در این دامنه به حرکت در می‌ آورد.

هر حرکتی که در پرورش اندام انجام می‌ دهید در دامنه حساب شده‌ ای اجرا می‌ شود یا دست کم باید در این دامنه مشخص و حساب ‌شده اجرا شود !

در اجرای معمول و مرسوم هر کدام از این حرکات باید دامنه حرکت را تکمیل کرد اما در این تکنیک که برای افزودن بر شدت تمرین مورد استفاده قرار می‌ گیرد فرد می‌ تواند دامنه حرکت را محدود کرده و از آن بکاهد.

در عوض با استفاده از این روش می توان بر میزان وزنه‌ هایی که فرد برای تمرین می‌ کند افزوده شده و شدت تمرین نیز به همان اندازه افزایش می‌ یابد.

خود این تکنیک را می‌ توان به دو دسته تقسیم بندی کرد:

درسته به سیستم اول حرکاتی که با استفاده از این تکنیک اجرا می‌ شوند و دامنه حرکت نیز از ابتدای حرکت به صورت محدود و کم شده اجرا می‌ شود.

دسته و سیستم دوم حرکاتی هستند که با استفاده از دامنه حرکت اصلی و معمولی انجام می‌ شود و زمانی که فرد در اثر اجرای تکرارها به آستانه خستگی رسیده و دیگر قادر به اجرای کامل دامنه حرکت نباشد از دامنه‌ های محدود شده استفاده می‌ کند.

در استفاده از این تکنیک و در اجرای آن به این نکات کلیدی توجه کنید:

  • تکنیک partials کامل یعنی که از ابتدای حرکت دامنه حرکات محدود می‌شود برای برخی از حرکات مناسب بوده و برای همگی حرکات پرورش اندام قابل اجرا نیستند اصلی‌ ترین مورد استفاده از تکنیک partial در حرکاتی مانند اسکوات پا بسیار عالی خواهد بود در این تکنیک بر روی اسپرم‌ ها انجام می‌ شود و تنها در دامنه‌ای بسیار محدود حرکت را اجرا می‌ کنند به طوری که با وزنه‌ های فوق سنگین و درهمان ابتدایی‌ترین در جهات حرکات نشست و برخاست انجام می‌ شود.

در این فرم از این تکنیک میله هالتر تنها فاصله کوتاهی را تا پایین طی کرده و دوباره بر سر جای اول خود باز می‌ گردد. با کم کردن از دامنه حرکت میله هالتر می‌ توان به خوبی و شرکت تمرین و ایمنی و اطمینان حرکت و همچنین و قدرت بدنی افزود.

  • از فرم دیگر این تکنیک می‌ توان تقریباً بر روی تمامی حرکاتی که انجام می‌ دهند اشاره نمود .برای افزودن بر قدرت و استحکام تاندون‌ ها و لیگامنت ها استفاده از وزنه‌ های سنگین الزامی است و کسانی که با وزنه تمرین کرده و با در حال حاضر به تمرین با وزنه می‌پردازند از این مهم به خوبی آگاه هستند که تمرین کردن با وزنه‌ های سنگین به قدری طاقت فرسا هست که آدمی در برخی موارد از اتمام تعداد تکرارهایی که در برنامه دارد باز می‌ ماند.

با استفاده از فرم دوم این حرکت به راحتی می‌ توان بر میزان وزنه‌ هایی که با آن ها تمرین می‌ کنیم از سود و همین که تا حدود بسیار زیادی تعداد تکرارهای نوشته شده در برنامه تطبیق داد شما در این حرکات تا جایی که امکان داشته باشد از تکرارهای با دامنه کامل حرکت استفاده می‌ کنیم و زمانی که بدن و عضلات آستانه از درد و ناتوانی رسیدند که دیگر اجرای دامنه کامل برای شما نا ممکن شد به جای ترک کردن کامل حرکت از تکنیکی partial استفاده کرد و فشار بر روی عضلات را تا جایی که ممکن است ادامه می‌ دهید.

برخی از افراد با رسیدن عضلات به حد ناتوانی و زمانی که از ادامه حرکت ناتوان می‌ شوند شروع به ضربه زدن و استفاده از دیگر عضلات بدن برای کامل کردن دامنه حرکت می‌کنند غافل از اینکه این قبیل رفتارها نه تنها کمکی به افزایش شدت تمرین نمی‌ کنند بلکه با مصدومیت و دیگر عوارض و مشکلات جمعی نیز همراه خواهد بود در این شرایط نیز می‌ توان از تکنیک partial استفاده نمود.

  • تکنیک partial را می‌توان به صورت پیوسته با تکرارهای طبیعی و معمول وی و بدون اینکه فرصتی برای استراحت عضلات در نظر بگیرید انجام داد و همچنین می‌توان وزنه را بر روی پای قرار داده و پس از مختصر استراحت کوتاه دوباره حرکت را شروع کرده و این بار با استفاده از تکنیک partial کار راه ادامه داد.

در سیستم پیوسته می‌ توان انتظار افزایش شدید فشار وارده بر عضلات را داشت ترجمه بدون اینکه میله را بر روی پایه گذاشته و استراحت کوتاه داشته باشید این حرکت را انجام دهید در صورتی که در سایت‌ های گوناگون و فراوان از این تکنیک استفاده می‌ کنید استفاده از حرکات کششی پس از اجرای هر کدام از ست های تمرینی که با استفاده از تکنیک partial انجام می‌ دهید ضروری خواهد بود بسیار عالی خواهد بود که در هر کدام از این حرکاتی که با استفاده از این تکنیک انجام می‌دهید ۱۰ را نیز به دامنه حرکت کامل و طبیعی پرداخته و یک ست را نیز به این شیوه انجام دهید استفاده از سیستم استاتیک ایستایی پس از تاریکی این تکنیک نیز توصیه شده است بدین معنی که در پایان حرکت عضلات خود را با نهایت انقباضی که می‌ توانید در آن ها ایجاد کنید در نهایت مدت زمانی که برایتان مقدور است نگه دارید این مسئله بر فشار وارد بر عضله مورد تمرین خواهد افزود و این دقیقاً همان هدفی است که ما در استفاده از تکنیک‌ های پیشرفته تمرین با وزنه دنبال می‌ کنیم.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
مقالات تصادفی

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درج آگهی بدنسازی