برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

logo
منو
برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

ایست عضله

فرار از بن بست و ایست عضله !

۱ ـ گاهی پرورش اندام کاران در مرحله ای از رشد عضلات خود با مشکلی بزرگ به نام «ایست عضله» مواجه می شوند. ایست عضله یا به عبارت بهتر و دقیق تر توقف کامل رشد عضله پرورش اندام کار را دچار مشکل می کند و روی روند پیشرفت او اثر می گذارد. چنانچه ایست عضله را تجربه می کنید می توانید با توجه به چند نکته و کند و کاو پیرامون آن به علت واقعی مشکلی که شما را به بن بست رسانده است، پی ببرید.

و اما این چند نکته …

به احتمال زیاد به اندازه کافی برای رشد بیشتر عضلات غذا نمی خورید. در برنامه غذایی خود تجدید نظر کنید. می توانید با یک رژیم غذایی متشکل از پروتئین و کربوهیدرات های مرکب سطح کالری های مصرفی روزانه را بالا ببرید. در این حالت اگر ایست عضله در نتیجه تغذیه نامناسب باشد، رشد آن از سر گرفته می شود. سعی کنید برای افزایش کالری های پروتئینی و کربوهیدرات استفاده کنید. به این ترتیب سوخت و ساز شما سرعت بیشتری می گیرد و بدن با سوزاندن چربی ها شروع به ساختن عضلات می کند.

۲ ـ چنانچه به مرحله توقف رشد عضلات رسیده اید سطح تمرین را بالا نبرید.

متأسفانه بسیاری از پرورش اندام کاران در مواجه با ایست عضله سطح و مقدار تمرین را بالا می برند. این بسیار خطرناک است. چنانچه رشد عضلات شما در نتیجه افراط در تمرین متوقف شده باشد با افزایش مقدار تمرین به وضعیت بحرانی عضله دامن می زنید و بیماری را تشدید می کنید.

فراموش نکنید که با بالا بردن سطح تمرین باید مقدار کالری مصرفی روزانه را نیز افزایش دهید. در غیر این صورت روند تحلیل عضلات شروع می شود و در مدتی کوتاه از وزن توده عضلاتی کاسته می شود.

آیا می دانید روزانه چه مقدار کالری باید مصرف کنید؟

۳ ـ افراط در تمرین عامل اصلی توقف رشد عضله به حساب می آید. سعی کنید با یک تجزیه و تحلیل برنامه تمرین هفتگی مقدار تمرین خود را ارزیابی کنید. در بسیاری از موارد افراط در انجام یک حرکت و خسته کردن عضله به توقف کامل رشد آن می انجامد. چنانچه دچار افراط در تمرین شده اید به عضله استراحت بدهید و در کنار یک تمرین سبک آن را خوب تغذیه کنید. ایست عضله برطرف می شود.

۴ ـ پرورش اندام کارانی که در برنامه تمرینات خود تمرین هوازی ندارند بیشتر از ورزشکارانی که تمرین هوازی دارند، از ایست عضله رنج می برند. بنابراین چنانچه رشد عضلات شما متوقف شده است تمرین هوازی را به برنامه روزانه خود اضافه کنید.

بسیاری از بدنسازان از ترس تحلیل رفتن عضلات تمرین های هوازی و ارزش های آن ها را نادیده می گیرند. آن ها از افت عضلات و کاهش حجم آن ها وحشت دارند. در حالی که این کاهش وزن به عدم تغذیه کامل عضلات مربوط می شود. پرورش اندام کارانی که با تمرینات هوازی مقداری از حجم عضلاتشان را از دست می دهند و به حد کافی آن ها را تغذیه نمی کنند و کالری های لازم را به بدن نمی رسانند.

ورزش های هوازی اکسیژن را در بدن پخش می کنند. در این شرایط تعداد و اندازه رگ های خونی بیشتر می شود در نتیجه اکسیژن و مواد غذایی لازم به عضلات و بافت ها می رسد و مواد زاید از آن ها دور می شود.

قدرت بدن شما در ساخت عضله در سطح وسیعی به میزان تراکم رگ های خونی بستگی دارد. بدون تمرین های بدنسازی هوازی بدن شما نمی تواند به راحتی مواد غذایی لازم را برای تغذیه عضلات تأمین کند. هر چه تعداد و اندازه رگ های خونی شما بیشتر باشد بافت های مواد غذایی بیشتری برای رشد و ساخت، و بازسازی عضلات دریافت می کنند.

هر روز صبح قبل از صرف صبحانه بین ۳۰ تا ۴۰ دقیقه تمرین هوازی داشته باشید. این مقدار تمرین باعث می شود شما چربی بسوزانید و عضلات شما رشد بهتری داشته باشند. از سوی دیگر کربوهیدرات های مصرفی هم به مصرف تغذیه عضلات می رسند و دیگر به چربی تبدیل نمی شوند. در عین حال سوخت و ساز بدن نیز در طول روز فعال می ماند.

۵ ـ متوقف کردن تمرین حتی برای چند روز می تواند به ایست عضله بینجامد. در پرورش اندام کارانی که به دلایل مختلف تمرین خود را متوقف می کنند ایست عضله زیاد دیده می شود.

متوقف کردن تمرین در هیچ شرایطی، البته به جز آسیب دیدگی و بیماری، درست نیست. با کنار گذاشتن تمرین بدن افت می کند و عضلات به تدریج حجم خود را از دست می دهند و کوچک می شوند. در این شرایط حتی قدرت شما در انقباض عضلات کاهش می یابد. در نتیجه دیگر نمی توانید به سنگینی قبل تمرین کنید.

سعی کنید حتی هنگام آسیب دیدگی هایی که چندان جدی نیست با وزنه سبک عضلات را تحت فشار بگذارید. عضلات شما به این فشار عادت کرده اند. اگر مدتی آن را حس نکنند آن را از یاد می برند و دیگر در برابر آن واکنش نشان نمی دهند. بنابراین تمرین را بی دلیل متوقف نکنید. چون این احتمال وجود دارد که دیگر نتوانید حجم عضلات خود را بالا ببرید.

چنانچه با ایست عضله مواجه اید به علت آن فکر کنید. در بسیاری از موارد بیماری درمان می شود. اما اگر روش درمان شما غلط باشد به بن بستی کامل می رسید که اغلب مفری برای برای آن وجود ندارد.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

1/5 – (1 امتیاز)
مقالات تصادفی

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درج آگهی بدنسازی