فهرست مطالب

اکثر بدنسازان در طول سابقه تمرین خود آرتویت (التهاب مفصلی) را تجربه کرده‌اند که شایع‌ ترین آن ها در بین بدنسازها درد و التهاب در ناحیه زانو می‌ باشد.

درد و التهاب مفصلی علل مختلفی می‌ تواند داشته باشد که در زیر به تشریح آن‌ ها می‌ پردازیم.

استفاده از داروهای آنابولیک

این مسئله شاید کمی عجیب به نظر برسد چون پزشکان برای درد ناحیه مفاصل گاهی اوقات از استروئیدهای آنابولیک استفاده می‌ کنند. ولی در بین بدنسازان این مبحث به شکل دیگری می‌ باشد زیرا در زمان مصرف استروئید چون قدرت بدنی فوق العاده افزایش می‌یابد. در نتیجه بدنساز در زمان تمرین از وزنه‌های فوق سنگین استفاده می‌نمایند که این مسئله باعث افزایش فشار مضاعف به مفاصل می‌ شود. در زمان مصرف داروهای آنابولیک این درد مشهود نیست ولی پس از گذشت مدت کوتاهی از قطع داروها در ظاهر می‌ شود.

به این اشخاص توصیه می‌ شود در زمان مصرف داروها سعی نمایند در انتخاب وزنه دقت نمایید و در طول تمرین از باندهای مخصوص مفاصل استفاده نمایند. با اینکار دامنه حرکتی تا حدودی کنترل می‌ شود و مفاصل کمتر در معرض آسیب دیدگی قرار می‌ گیرند.

بالا بودن سطح ASOT-RF (رماتیسم مفصلی)

بودن ASOT-RF پس از انجام آزمایش مربوطه از طریق خون مشخص می‌شود که هر چقدر سطح آن بالا باشد درد مفاصل بیشتر است.

این بیماری علل مختلفی می‌تواند داشته باشد از جمله سابقه بیماری روماتیسم در خانواده که اصلی‌ترین علت است و همچنین ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن، این بیماری درمان قطعی ندارد ولی در برخی موارد مشاهده شده که پس از گذشت مدتی سطح ASOT-RF خون بیماری منفی می‌ شود.

مراقبت از مفاصل

بالا بودن سطح CRP

بالا بودن سطح CRP هم پس از انجام آزمایش مشخص می‌ شود. علت اصلی بالا بودن سطح CRP درمان ناقص سرماخوردگی می‌ باشد اگر شخص سرما خورده باشد و آن را به حال خود رها کنند یا دوره درمان را تکمیل نکند این سرماخوردگی می‌ تواند پس از مدتی این سطح CRP خود را افزایش دهد و در نتیجه درد نسبتاً زیادی در مفصل منتشر می‌شود که درمان قطعی آن مصرف پنی سیلین زیر نظر پزشک متخصص می‌ باشد.

آرتروز

آرتروز هم می‌ تواند باعث درد و التهاب مفصلی شود. راه تشخیص این بیماری از طریق عکس‌ های رادیولوژی می‌ باشد، متاسفانه آرتروز درمان قطعی ندارد و این بیماری در سنین بالا بیشتر مشاهده شده.

توصیه‌ های زیر برای هر نوع آرتروئیتی می‌ تواند مؤثر باشد:

تقریباً ۹۰ درصد بدنسازانی که التهاب مفاصل دارند از سفتی صبحگاهی مصرف رنج می‌برند. برای رفع این مشکل قبل از رفتن به رختخواب پماد پیروکسی کام یا سالیسیلات به مفاصل دردناک خود بمالید. این کار باعث آرامش شده و به لحاظ روحی احساس بهتری به شما می‌ دهد.

قرار گرفتن در آی ۳۲ درجه

قوطه ور شدن در وان های مخصوص آب برای برطرف کردن دردهای مفاصل مؤثر است. معمولاً پس از یک ساعت ماندن در آب در پی کم شدن فشار عصبی، درد رفع شده و بدن عضلات آرامش می‌ یابند.

این کار باعث می‌ شود در بدن انسان ترشح ماده‌ای به نام آندروفین که یک ماده طبیعی از بین برنده درد در بدن است بالا رود.

کمپرس یخ

زمانی که که درباشگاه حس می‌ کنید فشار بیش از حد به مفصل هایتان وارد شده از کمپرس یخ استفاده کنید. یخ را در کیسه پلاستیکی بریزید و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی مفصل قرار دهید و بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه این کار را دوباره تکرار کنید. در صورت لزوم می‌ توان زمان گذاشتن یخ را به چند ساعت برسانید، با این کار درد مفاصل شما کاملاً آرام می‌شود.

مصرف گلوکزامین، کلسیم، ویتامین d، ویتامین B1، قرص‌ های روغن ماهی (مفاصل بعضی از افراد واقعاً به روغن ماهی واکنش مثبت نشان می‌دهد. گزارش مرکز پزشکی آلبانی نیز موید این مطلب است. بر اساس این تحقیق درد و خشکی مفاصل بیمارانی که از روغن ماهی استفاده کردند بهبود حاصل شد).

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
آخرین مقالات
پاسخ به پر تکرار ترین سوالات شما

1- چطور یک برنامه بدنسازی یا فیتنس دریافت کنم؟

برنامه بدنسازی، تغذیه و مکمل برای هر فرد با شرایط بدنی او، قد، وزن و سابقه ورزشی اش متفاوت است باید یک مربی با در نظر گرفتن تمامی این شرایط برای شما برنامه طراحی کند.

دریافت برنامه آنلاین

2- چطور برای مربیگری بدنسازی و فیتنس اقدام کنم؟ 

برای مربی شدن نیاز است شما آموزش های اولیه را طی کنید سپس با آماده کردن مدارک و شرایط ثبت نام  جهت شرکت در کلاس های آن اقدام نمایید. بیشتر بخوانید…

3- برای چربی سوزی و کاهش وزن بهترین روش ها کدام است؟

بهترین، جدیدترین و کارآمد ترین روش آموزش، نکات ورزشی و تغذیه مناسب با هدف شماست به طوری که تغذیه ورودی خود را کنترول و تمرینات متناسب با توانایی بدنی خود را دنبال کنید.

4- چطور بفهمم چه مکمل و تغذیه ای برای من مفید است؟

افراد متخصصی که در مورد مکمل و تغذیه دوره دیده اند بهترین مرجع راهنمایی شما جهت تغذیه مناسب و مکمل متناسب هستند. 

سوالات متداول مصرف مکمل ها

5- چطور در خانه، بدنسازی و فیتنس کار کنم؟

وقتی شما یک برنامه راهنما برای تمرین در منزل داشته باشید می توانید با حداقل وسایل ورزشی و حتی با استفاده از لوازم منزل مناسب با زمان و توانایی بدن خود را تمرین بدهید.

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

ارسال دیدگاه