برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

منو
برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

فهرست مطالب

سندروم تونل کارپال (مجرایی مچ دست) چیست؟

عصب مدیان یا عصب میانی در ناحیه مچ دست از زیر بافت همبندی مچ دست لیگامان عرضی مچ یا فلکسور رتیناکولوم و از روی استخوان های مچ عبور می‌کند، اگر به هر دلیلی این فضا تنگ شده باشد به این عصب فشار وارد شده و اختلالات حسی و حرکتی در انگشتان دست بروز می‌کند که به این بیماری سندرم کارپال تونل گفته می‌شود.

مچ دست

در این فضا (تونل کارپال) هشت تاندون سطحی و عمقی دست و تاندون بلند شست به همراه عصب مدین عبور می‌کنند. هر عاملی که باعث کاهش اندازه تونل یا افزایش حجم بافت های داخل تونل شود علائم بیماری را ایجاد می‌کند.

شیوع این بیماری در خانم های خانه ‌دار میانسال، کاربران کامپیوتر، نجاران، تصویرگران، کارگران، قصاب ها و مکانیک های خودرو و رانندگان ماشین های سنگین بیشتر است.

عوامل ایجاد تونل کارپال

  • هر گونه حرکتی که با ساعد و مچ دست انجام می شود و موجب کشش بافت ها و تاندون ها بخصوص تاندون های انگشتان و مچ دست شود.
  • ژنتیک و ارثی: اگر فردی در خانواده شما تونل کارپال، آسیب عصب، آرتروز یا بیماری مشابه داشته باشد احتمال دچار شدن شما نیز بالا می باشد.
  • زن بودن بخصوص خانم های میانسال
  • انجام حرکات به طور منظم که موجب خم شدن دست و مچ می شود (خم کردن مچ به عقب و جلو).
  • تغییر هورمون: از جمله حاملگی و یائسگی. تغییرات هورمونی مثل تغییر در میزان استروژن ها موجب بدتر شدن تورم و التهاب می شود.
  • وجود بیماری هایی که بر روی عصب ها و مفاصل اثر می گذارند مثل بیماری دیابت، روماتیسم، آرتروز و تیروئید.
  • چاقی و اضافه وزن داشتن

درمان خانگی

  1. استراحت و کاهش فشار به دست
  2. ورزش و حرکات کششی برای تقویت دست و مچ و انگشتان

حرکاتی مثل چرخش مچ دست در تمامی جهت ها، کشش انگشتان و دور کردن آن ها از یکدیگر، بالا و پایین آوردن دستان در حالت تشکر یا نیایش، به آرامی خم کردن مچ دست به سمت جلو و عقب، گرفتن کف دست با دست دیگر و خم و راست کردن آن بسیار موثر می باشند.

  1. تغییر در تغذیه

گاهی اوقات بروز مشکلاتی نظیر تونل کارپال ناشی از تغذیه ضعیف می باشد. کیفیت تغذیه التهاب کل بدن بخصوص لیگامان ها، مفاصل و بافت ها را تحت تاثیر قرار می دهد. باید مقدار زیادی غذاهای ضد التهاب مصرف کنید یعنی میوه های تازه، سبزیجات و مواد غذایی حاوی امگا ۳ شامل ماهی های دریایی (غیر پرورشی) می باشند یا اینکه از قرص های امگا ۳ نیز می توانید استفاده کنید.

آب زیاد بنوشید. نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب در روز موجب حفظ مایعات بدن و کاهش درد می شود.

خوردن آجیل و دانه کتان نیز موجب کاهش التهاب می شود.

مواد غذایی حاوی ویتامین B. به احتمال زیاد کمبود ویتامین B6 یکی از عوامل ایجاد سندروم تونل کارپال می باشد. با مصرف سبزیجات دارای این نوع ویتامین، حبوبات و گوشت قرمز و یا استفاده از قرص های بی کمپلکس می تواند بهبود آن را تسریع بخشید.

پرهیز از قند، نمک زیاد، چربی های اشباع شده، فست فود، الکل و غلات فرآوری شده را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

منبع: مجله بدنسازی بادی فول – شماره ۱۲

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
آخرین مقالات
پاسخ به پر تکرار ترین سوالات شما

1- چطور یک برنامه بدنسازی یا فیتنس دریافت کنم؟

برنامه بدنسازی، تغذیه و مکمل برای هر فرد با شرایط بدنی او، قد، وزن و سابقه ورزشی اش متفاوت است باید یک مربی با در نظر گرفتن تمامی این شرایط برای شما برنامه طراحی کند.

دریافت برنامه آنلاین

2- چطور برای مربیگری بدنسازی و فیتنس اقدام کنم؟ 

برای مربی شدن نیاز است شما آموزش های اولیه را طی کنید سپس با آماده کردن مدارک و شرایط ثبت نام  جهت شرکت در کلاس های آن اقدام نمایید. بیشتر بخوانید…

3- برای چربی سوزی و کاهش وزن بهترین روش ها کدام است؟

بهترین، جدیدترین و کارآمد ترین روش آموزش، نکات ورزشی و تغذیه مناسب با هدف شماست به طوری که تغذیه ورودی خود را کنترول و تمرینات متناسب با توانایی بدنی خود را دنبال کنید.

4- چطور بفهمم چه مکمل و تغذیه ای برای من مفید است؟

افراد متخصصی که در مورد مکمل و تغذیه دوره دیده اند بهترین مرجع راهنمایی شما جهت تغذیه مناسب و مکمل متناسب هستند. 

سوالات متداول مصرف مکمل ها

5- چطور در خانه، بدنسازی و فیتنس کار کنم؟

وقتی شما یک برنامه راهنما برای تمرین در منزل داشته باشید می توانید با حداقل وسایل ورزشی و حتی با استفاده از لوازم منزل مناسب با زمان و توانایی بدن خود را تمرین بدهید.

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

2 پاسخ

  1. سلام واقعا سایتتون عالیه و مخصوصا مطالب کانالتون
    ی سوال داشتم ولی مربوط ب این مقاله نیست،عذر میخوام ک اینجا مطرح میکنم
    میخواستم بدونم تو ایران افراد یا مربی هایی وجود دارن ک بدن های با استعداد رو اسپانسر کنن برای مسابقات؟
    خیلی ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درج آگهی بدنسازی

حداکثر 10 عکس مجاز می باشد