نگاهی به مسائل شخصی بدنسازان حرفه ای

نگاهی به مسائل شخصی بدنسازان حرفه ای

بیشتر اوقات اخبار و حواشی رقابت های بدنسازان و یا این که برنامه هایی غذایی و تمرین آن
آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

بیشتر اوقات اخبار و حواشی رقابت های بدنسازان و یا این که برنامه هایی غذایی و تمرین آن ها مورد توجه بوده و به چاپ رسیده و کمتر به مسائل شخصی و چگونگی آماده سازی بدنسازان حرفه ای پرداخته شده است.

در همین رابطه سؤالات تازه ای از بدنسازان حرفه ای کنونی شده که به آن پرداخته می شود.

کای گرین؛ نفر سوم المپیای ۲۰۱۱

موضوع: بوت های قرمز

همواره می بینیم که بوت های قرمز به پا می کنید. آیا دلیلی وجود دارد که دوست داری با بوت تمرین کنی؟

وقتی تمرین می کنم بوت های بوکس پایم می کنم. من کفش های نرم با کف صاف را دوست دارم به این دلیل که می توانم زمین را با پایم بیشتر حس کنم، بخصوص وقتی روی ساق پایم تمرین می کنم. و همچنین مقداری پشتیبانی بیشتر در اطراف مچ پایم را دوست دارم که این با پوشیدن کفش های ساقدار یا بوت های اینچنینی امکان پذیر است. البته از ظاهر آن ها و ظاهری که به من می دهد هم خوشم می آید. کفش ها بخشی از لباس تمرین من بشمار می آیند.

یادم می آید زمانی که در دهه نود در حال رشد و پیشرفت بودم، مجلات بدنسازی پر بود از تصاویر بدنسازانی که کفش های ساقدار و پوتین های رنگارنگ به پا داشتند. همه از دوریان گرفته تا بقیه، پوتین های اوتومیکس به پا داشتند، و وقتی چنین کفش هایی به پا می کنم، به نوعی آن روزها در ذهنم زنده می شود.

لیونل بیک؛ قهرمان مسابقات فلکس ۲۰۱۲

موضوع: آماده سازی برای مسترالمپیا

برای مسترالمپیا پیش رو در ماه سپتامبر، چند هفته جهت آماده شدن برای رقابت سپری کردی؟ آیا روش کارت هیچ تفاوتی با شیوه ای که برای آماده سازی بدنت برای رقابت حرفه ای فلکس و آرنولد کلاسیک بکار بستی داشته است؟

از اینکه قرار است برای اولین بار در رقابت مسترالمپیا حضور یابم، واقعاً هیجان زده ام. برای اینکه از همه چیز مطمئن باشم، یک برنامه آمادگی ۱۶ هفته ای توسط مربی ام – هنی رامبد – برای من طراحی شده، و بر سر این توافق داریم که این مقدار برایم مناسب تر خواهد بود. برنامه ما این است که حدود یک ماه پیش ار رقابت به آمادگی کامل برسیم و در یک ماه باقیمانده تا رقابت روی بهبود جزئیات کار کنیم.

هم هنی و هم من از دوران آماده سازی ام در دو رقابت قبلی چیزهای زیادی آموختیم. اول اینکه رژیمم را زودتر شروع کنیم برای اینکه به بدنی خشک تر، بسیار سخت تر و با چگالی بیشتر دست یابیم. دستیابی به کیفیت بالاتر مهمترین مسئله است، بنابراین تمرکز برنامه ما در طول آماده شدن برای مسترالمپیا روی این فاکتور بود و از این جهت، زمانبندی اهمیت بسیار زیادی دارد.


شاون رودن؛ قهرمان مسابقات تامپا و اروپایی دالاس ۲۰۱۲

موضوع: عمل جراحی و دوران ریکاوری

چه مدت به خاطر عمل فتخی که چند ماه پیش انجام دادی از تمرین دور بودی؟ در طول زمان ریکاوری که اجازه تمرین نداشتی، زمان را چطور می گذراندی؟

در واقع تنها یک عمل فتخ نبود. پزشک من، متوجه یک پارگی هم در شکمم شده بود که نیاز به ترمیم داشت. مجبور شدم برای یک ماه کامل پس از عمل از هر نوع فعالیتی دور باشم. سه روز اول، بدترین زمان من بود. به زحمت می توانستم راه بروم یا حتی حرکت کنم، برای تمام کارهایم به کمک نیاز داشتم. البته انتظار داشتم که اینطور باشد و از قبل می دانستم که دوران سختی خواهد بود.

وقتی مدام در حالت دراز کش بودم، بیشتر وقتم به تماشای برنامه های تلویزیونی مورد علاقه ام می گذشت. از جمله زمان زیادی صرف دیدن مسابقات فوتبال شد. در اصل فرصت خوبی بود برای یک استراحت کامل.

دقیقاً قبل از عمل جراحی، در دو نمایش در پاریس و ترکیه مهمان به اجرای فیگور پرداخته بودم، بنابراین می توانستم بخشی از زمان را صرف پاسخ به ایمیل های طرفداران جدیدم کنم که در آنجا پیدا کرده بودم. با مدیر برنامه های کاری ام، اسکار، هم روی پروژه مشترکی کار نمودیم که این زمان خوبی بود برای اینکه بیشتر روز آن تمرکز کنیم.

در رقابت حرفه ای FIBO آلمان نیز برای دقایقی روی صحنه رفتم. اجرای دوباره فیگور احساس خوبی داشت، هر چند که آن شب تنها بعنوان تفریح بود.

آیا از زمانی که به باشگاه برگشتی، در هیچ بخشی از برنامه ات اصلاح یا تغییری انجام دادی؟

در طول اولین هفته بازگشتم به باشگاه، همه چیز به نظرم عجیب و غریب بود، و نگران بودم که مبادا در عضله ای دچار کشیدگی یا آسیب شوم. معتقدم تمام این مسئله روانی بود، به این دلیل که دوره مصرف تمام داروهایی که برای درمان و ریکاوری ام نیاز داشتم به دستور پزشکم به پایان رسیده بود و هیچ مانعی بر سر راهم نبود. اما تنها برای احتیاط در هیچ حرکتی بیش از ۳۰ کیلوگرم وزنه استفاده نکردم.

هفته دوم داستان متفاوت بود. تمرین پای خوبی انجام دادم که طی آن ۱۰ ست ۲۰ تکراری پرس پا اجرا کردم، و ۲۶ صفحه وزنه (۲۰ کیلویی) در آخرین ست! پیش از آن هم هشت ست ۲۰ تکراری جلو پا ماشین، پشت پا ماشین، و ددلیفت با پاهای صاف را انجام داده بودم.

به هر حال کار ساده ای نبود، ولی نگاهم به مسئله این بود که وظیفه دارم به باشگاه برگردم و بخوبی می دانستم که چه اهدافی را باید دنبال کنم و همانطور که ملاحظه نمودید با موفقیت توانستم آن دوران پشت سر گذاشته و برنامه هایم نیز بدون نقص اجرا شد؛ چرا که همه دیدند که چطور عناوین قهرمانی رقابت های تامپا و اروپایی دالاس را کسب کردم.


خوآن مورل؛ قهرمان رقابت های نمایش اروپایی باتل ۲۰۱۲

موضوع: ویروس و کفش های مخصوص بدنسازی

چه زمانی متوجه شدی که دوست داری یک بدنساز حرفه ای باشی؟

زمان زیادی طول نکشید که ویروس بدنسازی وارد بدنم شود! در واقع پس از اینکه شش ماه با وزنه تمرین کردم و دیدم که چقدر سریع بدنم رشد کرد، برایم کافی بود! بلافاصله احساس کردم عاشق این ورزشم. و آنقدر خوش شانس بوده ام که شاهد تحقق این رؤیاهایم باشم. حالا باید تمام دینم را به این ورزش ادا کنم و هر بار که روی صحنه می روم با بهترین آمادگی این کار را انجام دهم.

بدنسازان از کفش های متفاوتی هنگام تمرین استفاده می کنند تو از چه نوع کفشی در باشگاه استفاده می کنی؟ آیا متناسب با اینکه روی بالاتنه یا پایین تنه قصد تمرین داشته باشی، کفش تو تغییر می کند؟

هنگام تمرین روی اغلب بخش های بدنم ترجیح می دهم از اسنیکر (کفش های کتونی سبک) استفاده کنم. ولی برای پشت و بخصوص پا، ویبرم می پوشم (نوعی از کفش های سبک ورزشی که جای جداگانه ای برای هر یک از پنج انگشت پا دارد). مثل این است که چیزی به پا ندارید، و این پایبندی به فرم مناسب اجرا در طول حرکاتی مثل اسکوات و ددلیفت را آسان تر می کند و به من امکان می دهد تا نیرو را از طریق پاشنه ام بخوبی منتقل کنم.


هنشاوداستی؛ بدنساز تازه حرفه ای

موضوع: اشتباه رایج در شروع بدنسازی

بنظرت بزرگترین اشتباهات تو در اوایل زمانی که بدنسازی را شروع کرده بودی، چه بود؟

بدون شک در آن زمان اشتباهات زیادی داشتم، ولی از آنجایی که قصد ندارم چند صفحه را به پاسخ این پرسش اختصاص دهم، تنها به یکی از بزرگترین آن ها اشاره می کنم.

در آن زمان تمام پیشرفتم را بر اساس آنچه روی ترازو می دیدم ارزیابی می کردم. تا وقتی ترازو وزن بیشتری را نشان می داد. فکر می کردم که در حال پیشرفت و در مسیر رشد عضلات هستم. ولی متأسفانه، آنچه در واقعیت و در پی تغذیه بسیار بد و غذاهای چرب رخ داد افزایش وزنی بود که تنها دلیلش تقویت ذخایر چربی بدنم بود و در واقع تبدیل شدم به یک فرد کاملاً چاق. برای اینکه متوجه شوید چقدر چربی اضافی داشتم، همین قدر کافیست که بدانید پیش از شروع رژیم برای اولین رقابتم ۱۲۰ کیلوگرم بودم، و پس از ۱۲ هفته رژیم سخت، وزنم به ۹۴ کیلوگرم رسید ولی باز هم ذخایر چربی داشتم که برای اینکه واقعاً به بدنی آماده رقابت دست یابم باید از شر آن ها خلاص می شدم.

مشکل این بود که دیگر زمانی برایم باقی نمانده بود، بنابراین با همان بدن روی صحنه رفتم، در حالی که درصد چربی ام حدود ۷ تا ۸ درصد بود و البته اصلاً به حدی نرسیده بود که برای رقابت مناسب باشد. آنچه مسائل را پیچیده تر کرد اینکه پس از رقابت هم بسرعت به همان اشتباه قبلی برگشتم، و این وضع ادامه داشت تا وقتی که تحت نظر دانتته ترودل قرار گرفتم و آموختم که چاق شدن خارج از فصل رقابت به هیچ وجه کسی را به یک بدنساز موفق تبدیل نخواهد کرد.


کای کیسترنینو؛ ۳ رقابت حرفه ای ۲۰۱۲ (نیویورک، تورنتو و حجم برتر)

موضوع: رقابت در مقابل رفاقت

رقابت در مقابل دوستان نزدیکی مثل خوزه ریموند، فلکس لوئیس و تریکی جکسون چطور است؟ آیا این باعث تخریب روابط دوستانه شما نشده؟ در مصاحبه های مختلف بسیار در مورد آن ها و دوستی هایتان صحبت کرده ای؛ با این شرایط جالب که ببینم چطور در برابر هم در مسترالمپیا رقابت خواهید کرد !؟

جالب است که قبلاً هم چنین سؤالی از من پرسیده شده. جوابش آسان و ساده است، این بدنسازی است نه یک جنگ. مطمئناً در روز رقابت همه ما می خواهیم پیروز میدان باشیم می خواهم بر دوستانم و هر کس دیگری که در روز رقابت در کنار من روی صحنه است غلبه کنم، و باید هم همینطور باشد. فکر می کنم دیگران هم مثل من، از جمله خوزه کوین {انگلیش}، و فلکس، بعنوان رقبای دست ۲۱۲ پوند حالا در نقطه ای هستیم که هر کدام می توانیم دیگری را شکست دهیم. کوین زمانی از دیوید هتری شکست خورده، و خوزه در رقابت حرفه ای نیویورک سال پیش بر فلکس غلبه کرد ولی در عوض در المپیا از او شکست خورد، بنابراین همیشه روی صحنه، نبرد ادامه دارد؛ ولی در نهایت همه ما روابط دوستانه ای داریم.

خوزه و فلکس برای من مثل برادرند. من بطور مرتب با آن ها در تماس هستم و با هم گفتگو می کنیم. هر هفته یک برنامه رادیویی با تریکی {جکسون} دارم با نام “Pro Muscle Radio “. در واقع پشت صحنه، ما مثل یک خانواده صمیمی هستیم، ولی روز رقابت هر یک از ما روی کار خودش تمرکز دارد. همه ما پشتیبان هم هستیم؛ همگی می خواهیم که دیگری با آمادگی خوبی روی صحنه بیاید و بهترین شرایط بدنی را به نمایش بگذارد؛ و باید هم همینطور باشد. وقتی در رقابتی حاضر می شوم دوست دارم همه با ۱۰۰ در ۱۰۰ آمادگی روی صحنه بیایند. چون وقتی کسی را شکست می دهید که در آمادگی کامل نیست، مثل این است که پیروزی کاملی هم نصیبتان نشده.


استان افردینگ؛ قوی ترین پرورش اندام کار سال ۲۰۱۱

موضوع: مسیر زیر صفر تا ثروتمند شدن

ما خانه تو را در یک فیلم ویدیویی دیده ایم، و باید بگوییم که خانه بسیار مجللی داری. چطور توانسته ای از پس هزینه اش بر بیایی؟

بین سال های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۶ برای حدود ۱۰ سال از دنیای رقابت دور بودم، در طول آن دوران به همراه شریک کاری ام، یک کمپانی مخابراتی کوچک راه اندازی کردیم و خطوط تلفن به مشتریان ارائه می کردیم. در واقع به عنوان رئیس شرکت فعالیت می کردم، و تجریبات خوبی کسب کردم. ما کار را از آپارتمان خودم شروع کردیم با امکانات بسیار اندک، بدون هیچ سرمایه قابل توجهی و با حدود نیم میلیون دلار قرض !

دوران سختی بود کاملاً حساس بیچارگی می کردم و حتی پول کافی برای پرداخت شهریه باشگاهم نداشتم. در اوایل سال کارمان بیشتر اوقات تنها از غذاهای فست فود استفاده می کردم.

به تدریج شروع کردیم به باز پرداخت وام ها و قرض هایمان و سپس توسعه کار، پیشرفت ما تا جایی ادامه یافت که به یک کمپانی مولتی میلیون دلاری تبدیل شدیم با ساختمانی که بیش از ۳۰۰۰ متر مربع مساحت داشت. بیش از ۱۰۰ نفر کارمند داشتیم، و به پیش از ۱۰۰,۰۰۰ مشتری در ۲۵ ایالت خدمات ارائه می دادیم.

در طول این زمان، از جریان مالی کمپانی استفاده کردیم در مسیر خرید و فروش املاک و حدود ۱۰۰ میلیون دلار پول در گردش این معاملات بود. در آن زمان بعنوان مدیر فروش مجموعه بزرگی شامل ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ واحد فعالیت می کردم و در تکمیل ۲۰۰ واحد هم مستقیماً شرکت داشتم. بنابراین تجربیاتی که در آن کمپانی مخابراتی کسب کرده بودم، بسیار برایم مفید بود.

وقتی بدلیل بحران اقتصادی، رونق معاملات ملک و مسکن از هم پاشید، یک کمپانی مهندسی تأسیس کردیم، که سیستم های کنترل بار مسافران را برای فرودگاه ها طراحی کنیم و حالا با کمپانی های مشهوری مثل بوتینگ و لاکهید مارتین همکاری داریم. برای اینکه سیستم های جدید امنیت پرواز را طراحی کنیم.

سال پیش هم به همراه فلکس ویلر باشگاهی تأسیس کردیم در تاکوما، واشنگتن، به این دلیل اصلی که از عدم وجود باشگاهی مناسب با تجهیزات مورد نیازم در منطقه مان خسته شده بودم !نام باشگاه را فلکس ویلر فیتنس گذاشتیم ۲۴ ساعته دایر است و بخوبی با امکانات بدنسازی و پاورلیفتینگ تجهیز شده؛ شامل وزنه های آزاد، تسمه ها و زنجیره های مختلف، میله هالترهای مخصوص پاورلیفتینگ، میزهای پرس، دمبل هایی تا ۱۰۰ کیلوگرم، و فضای بسیار خوب برای افرادی که مشتاق تمرینات سخت و سنگین هستند.

بدنسازی همواره برای من بعنوان یک علاقه و اشتیاق شدید مطرح بوده، نه یک حرفه، بنابراین همواره تمرکز کاری ام مستقل از بدنسازی بوده و همواره در تلاشم برای اینکه موقعیت هایی را برای خودم فراهم کنم که از نظر مالی موفق باشم.

*

به اشتراک بگذارید:
داغترین مطالب سایت
تاثیر بدنسازی و پرورش اندام در رشد قد
تاثیر بدنسازی و پرورش اندام در...
 
۷۷۹دیدگاه
مکمل ارژنین
آشنایی با مکمل ال-آرژنین و سوا...
 
۷۵۳دیدگاه
برنامه بدنسازی
مشاوره و دریافت آنلاین برنامه ...
 
۵۶۸دیدگاه
نوجوانان ، بدنسازی، تهدیدها وفرصتها
نوجوانان – بدنسازی، تهدی...
 
۵۱۱دیدگاه
روش دریافت کارت مربیگری بدنسازی
روش دریافت کارت مربیگری بدنساز...
 
۴۲۵دیدگاه
سوال جواب های متداول و رایج در بدنسازی و فیتنس
سوال جواب های متداول و رایج در...
 
۳۸۵دیدگاه

ارسال دیدگاه