فهرست مطالب

روغن های MCT

در رژیم رقابت برخی از بدنسازان حرفه ای، استفاده از روغن های MCT به چشم می خورد. استفاده از این چربی ها در چربی سوزی تداخل ایجاد نمی کند؟!

ترگلیسیریدهای با زنجیره متوسط که به اختصار (MCT) نامیده می شوند، نوع خاصی از چربی ها هستند که در روغن نارگیل، روغن هسته خرما و کره یافت می شوند.

در واقع آن ها تری گلیسریدهای اشباع شده ای هستند که زنجیره کوتاه تری دارند نسبت به تری گلیسرید های با زنجیره بلند که مقدار زیادی در رژیم های غذایی وجود دارد. زنجیره کوتاه تر MCTها خصوصیات ویژه ای به آن ها داده شده و به انتخاب خوبی برای بدنسازان بدل کرده، فارغ از اینکه در رژیم حجم باشند یا چربی سوزی. علاوه بر این، MCTها مکمل خوبی هستند برای رژیم های کم کربوهیدرات، چرا که منبع انرژی بدون کربوهیدراتی هستند که برای تأمین سوخت بدن به خوبی قابل استفاده اند.

MCT ها نسبت به چربیهای معمول کالری کمتری هم دارند. اغلب چربی های موجود در غذاها در هر گرم حاوی ۹ کیلو کالری انرژی هستند ولی در مورد MCT ها این در حدود ۸ کالری است. مزیت دیگر MCT ها چگونگی متابولیسم آن ها است – که باعث می شود مشابه دیگر چربی ها در مسیر انباشته شدن در ذخایر چربی بدن وارد نشوند. در عوض عضلات ترجیح می دهند از MCT ها به عنوان سوخت استفاده کنند.

وقتی MCT ها برای تولید سوخت تجزیه می شوند، ترکیباتی با نام کتون تشکیل می دهند. بافت های متعددی در بدن می توانند از کتون ها بعنوان منبع سوخت استفاده کنند. این برای بدنسازان هم مهم است، چرا که کتون ها کمک می کنند به ممانعت از تجزیه فیبرهای عضلات و می تواند به رشد عضلانی بیشتر منجر شوند. تحقیقات کشف کرده اند که مصرف MCT ها فرآیند ترموژنیس را در بدن تقویت می کنند، یعنی افزایش متابولیسم و سوختن کالری بیشتر در طول روز.

یکی دیگر از مزایای MCT ها این است که لایپولیز را تقویت می کنند – پروسه ای که به معنای آزاد شدن چربی ها از سلول های چربی است برای استفاده در دیگر بافت ها. مطالعات نشان داده استفاده از مکمل های MCT استفاده بدن از پروتئین هارا هم ارتقاء می دهد، و می تواند به حجم عضلانی بیشتر منجر شود.

در کنار آثار مثبت بر متابولیسم، MCT ها می توانند عملکرد سیستم ایمنی هم مفید باشند. فارغ از اینکه بخواهید بر حجم عضلات خود بیافزایید و یا از ذخایر چربی بکاهید، روزانه در یک تا چهار وعده از یک یا دو قاشق روغنهای MCT همراه غذای خود بهره بگیرید. برای ممانعت از عکس العمل منفی سیستم گوارش، با مقدار کمتر شروع کنید و در صورت تمایل به تدریج مقدار مصرف را افزایش دهید. افرادی که دچار ناراحتی های سیستم گوارش هستند، نباید از MCT ها استفاده کنند. افراد مبتلا به دیابت هم باید قبل از مصرف MCT ها، با پزشک خود مشورت کنند.

از رنج متنوعی از غذاهای سالم بهره بگیرید. از مواد و غذاهای مفیدی که رواج کمتری دارند بیشتر استفاده کنید، از جمله غذاهای دریایی، چای سبز، قارچ های خوراکی و … بدلیل خواص غذایی و ریز مغذی های ارزشمند موجود در چنین موادی، که در دیگر مواد غذایی کمتر یافت می شود.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
آخرین مقالات
پاسخ به پر تکرار ترین سوالات شما

1- چطور یک برنامه بدنسازی یا فیتنس دریافت کنم؟

برنامه بدنسازی، تغذیه و مکمل برای هر فرد با شرایط بدنی او، قد، وزن و سابقه ورزشی اش متفاوت است باید یک مربی با در نظر گرفتن تمامی این شرایط برای شما برنامه طراحی کند.

دریافت برنامه آنلاین

2- چطور برای مربیگری بدنسازی و فیتنس اقدام کنم؟ 

برای مربی شدن نیاز است شما آموزش های اولیه را طی کنید سپس با آماده کردن مدارک و شرایط ثبت نام  جهت شرکت در کلاس های آن اقدام نمایید. بیشتر بخوانید…

3- برای چربی سوزی و کاهش وزن بهترین روش ها کدام است؟

بهترین، جدیدترین و کارآمد ترین روش آموزش، نکات ورزشی و تغذیه مناسب با هدف شماست به طوری که تغذیه ورودی خود را کنترول و تمرینات متناسب با توانایی بدنی خود را دنبال کنید.

4- چطور بفهمم چه مکمل و تغذیه ای برای من مفید است؟

افراد متخصصی که در مورد مکمل و تغذیه دوره دیده اند بهترین مرجع راهنمایی شما جهت تغذیه مناسب و مکمل متناسب هستند. 

سوالات متداول مصرف مکمل ها

5- چطور در خانه، بدنسازی و فیتنس کار کنم؟

وقتی شما یک برنامه راهنما برای تمرین در منزل داشته باشید می توانید با حداقل وسایل ورزشی و حتی با استفاده از لوازم منزل مناسب با زمان و توانایی بدن خود را تمرین بدهید.

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

ارسال دیدگاه