تأثیر روغن های MCT بر چربی سوزی و عضله سازی

تأثیر روغن های MCT بر چربی سوزی و عضله سازی

در رژیم رقابت برخی از بدنسازان حرفه ای، استفاده از روغن های MCT به چشم می خورد. استفاده
آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
زمان مطالعه: کمتر از 2 دقیقه

روغن های MCT

در رژیم رقابت برخی از بدنسازان حرفه ای، استفاده از روغن های MCT به چشم می خورد. استفاده از این چربی ها در چربی سوزی تداخل ایجاد نمی کند؟!

ترگلیسیریدهای با زنجیره متوسط که به اختصار (MCT) نامیده می شوند، نوع خاصی از چربی ها هستند که در روغن نارگیل، روغن هسته خرما و کره یافت می شوند.

در واقع آن ها تری گلیسریدهای اشباع شده ای هستند که زنجیره کوتاه تری دارند نسبت به تری گلیسرید های با زنجیره بلند که مقدار زیادی در رژیم های غذایی وجود دارد. زنجیره کوتاه تر MCTها خصوصیات ویژه ای به آن ها داده شده و به انتخاب خوبی برای بدنسازان بدل کرده، فارغ از اینکه در رژیم حجم باشند یا چربی سوزی. علاوه بر این، MCTها مکمل خوبی هستند برای رژیم های کم کربوهیدرات، چرا که منبع انرژی بدون کربوهیدراتی هستند که برای تأمین سوخت بدن به خوبی قابل استفاده اند.

MCT ها نسبت به چربیهای معمول کالری کمتری هم دارند. اغلب چربی های موجود در غذاها در هر گرم حاوی ۹ کیلو کالری انرژی هستند ولی در مورد MCT ها این در حدود ۸ کالری است. مزیت دیگر MCT ها چگونگی متابولیسم آن ها است – که باعث می شود مشابه دیگر چربی ها در مسیر انباشته شدن در ذخایر چربی بدن وارد نشوند. در عوض عضلات ترجیح می دهند از MCT ها به عنوان سوخت استفاده کنند.

وقتی MCT ها برای تولید سوخت تجزیه می شوند، ترکیباتی با نام کتون تشکیل می دهند. بافت های متعددی در بدن می توانند از کتون ها بعنوان منبع سوخت استفاده کنند. این برای بدنسازان هم مهم است، چرا که کتون ها کمک می کنند به ممانعت از تجزیه فیبرهای عضلات و می تواند به رشد عضلانی بیشتر منجر شوند. تحقیقات کشف کرده اند که مصرف MCT ها فرآیند ترموژنیس را در بدن تقویت می کنند، یعنی افزایش متابولیسم و سوختن کالری بیشتر در طول روز.

یکی دیگر از مزایای MCT ها این است که لایپولیز را تقویت می کنند – پروسه ای که به معنای آزاد شدن چربی ها از سلول های چربی است برای استفاده در دیگر بافت ها. مطالعات نشان داده استفاده از مکمل های MCT استفاده بدن از پروتئین هارا هم ارتقاء می دهد، و می تواند به حجم عضلانی بیشتر منجر شود.

در کنار آثار مثبت بر متابولیسم، MCT ها می توانند عملکرد سیستم ایمنی هم مفید باشند. فارغ از اینکه بخواهید بر حجم عضلات خود بیافزایید و یا از ذخایر چربی بکاهید، روزانه در یک تا چهار وعده از یک یا دو قاشق روغنهای MCT همراه غذای خود بهره بگیرید. برای ممانعت از عکس العمل منفی سیستم گوارش، با مقدار کمتر شروع کنید و در صورت تمایل به تدریج مقدار مصرف را افزایش دهید. افرادی که دچار ناراحتی های سیستم گوارش هستند، نباید از MCT ها استفاده کنند. افراد مبتلا به دیابت هم باید قبل از مصرف MCT ها، با پزشک خود مشورت کنند.

از رنج متنوعی از غذاهای سالم بهره بگیرید. از مواد و غذاهای مفیدی که رواج کمتری دارند بیشتر استفاده کنید، از جمله غذاهای دریایی، چای سبز، قارچ های خوراکی و … بدلیل خواص غذایی و ریز مغذی های ارزشمند موجود در چنین موادی، که در دیگر مواد غذایی کمتر یافت می شود.

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.
به اشتراک بگذارید:
داغترین مطالب سایت
تاثیر بدنسازی و پرورش اندام در رشد قد
تاثیر بدنسازی و پرورش اندام در...
 
۷۸۶دیدگاه
مکمل ارژنین
آشنایی با مکمل ال-آرژنین و سوا...
 
۷۵۷دیدگاه
برنامه بدنسازی
مشاوره و دریافت آنلاین برنامه ...
 
۵۸۴دیدگاه
نوجوانان ، بدنسازی، تهدیدها وفرصتها
نوجوانان – بدنسازی، تهدی...
 
۵۳۳دیدگاه
روش دریافت کارت مربیگری بدنسازی
روش دریافت کارت مربیگری بدنساز...
 
۵۲۶دیدگاه
سوال جواب های متداول و رایج در بدنسازی و فیتنس
سوال جواب های متداول و رایج در...
 
۴۲۵دیدگاه

ارسال دیدگاه