برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

logo
منو
برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

تکنیک های پیشرفته

ناگفته پیداست که استفاده از تکنیک‌های پیشرفته که اخیراً به تشریح آن‌ ها می‌پردازیم. تحت هیچ شرایطی برای افرادی که به تازگی اقدام به تمرین با وزنه کرده و یا هنوز در ابتدای راه هستند. و بدنشان آشنایی چندانی با وزنه ندارد مناسب و توجیه پذیر نخواهد بود.

راه میانبری وجود ندارد!

توجه داشته باشید که تنها در پرورش اندام و ورزش‌ های قدرتی است. که از یک سو با افزایش حجم و قدرت عضلانی در ارتباط بوده و از سوی دیگر نیز فرد را همواره در معرض خطراتی همچون مصدومیت‌ های مفصلی، پارگی تاندون‌ ها و غیره قرار می‌ دهد. هیچ راه میان بری وجود ندارد و اگر از مسیر اصلی تعیین شده نیز خارج شده و به قول معروف به خاکی بزنید. چه بسا که از سر از بی راهه مصدومیت و ناکامی در خواهید آورد.

تعیین سطح در تکنیک‌های پیشرفته

سطحی که در آن تمرین می‌ کنید را تخمین زده و تعیین کنید. و برنامه‌ های تمرینی و تکنیک‌ های تمرینی مناسب و متناسب با این سطح را برگزیده و در تمرینات خود پیاده کنید. در تعیین سطح خود نیز قهرمان بازی و رفتارهای معمول در فیلم‌ های هندی و پاکستانی را نیز از بیخ فراموش کنید. چون پرورش اندام، صحنه فیلم برداری و صحنه بازی کردن سکانس فیلم هندی نیست. و کوچک ترین اشتباه در این صحنه به عواقب و خیمی ختم خواهد شد.

Jump set یکی از تکنیک‌های پیشرفته است.

Jump در لغت به معنی جهش، پرش، ترقی، افزایش ناگهانی و … آمده است. این کلمه در زبان ورزش به معنی پریدن به هوا با دو پا آمده است و در شمشیر بازی نیز به حمله‌ای که شمشیر باز به همراه پرش به هوا انجام می‌ دهد اطلاق می‌شود. اما این تکنیک در پرورش اندام در اصل شیوه‌ای مناسب برای انجام چندین ست تمرینی سنگین بر روی چندین گروه از عضلات بدن بوده است بدون اینکه قدرت بدنی ورزشکار در جریان اجرای متوالی این ست‌ها افت محسوسی از خود داده باشد.

مثال

فرض می‌گیریم که شما در برنامه تمرینی خاص و منحصر به فردی که قرار است انجام دهید ۵ ست بارفیکس و ۵ ست نیز پرس سینه را در دستور کار خود دارید. به جای اینکه ۵ ست بارفیکس را تمام و کمال اجرا کرده و سپس به سراغ ۵ ست پرس سینه بروید ۳ ست از بارفیکس را اجرا کرده و سپس ۳ ست از پرس سینه را نیز بر جای می‌ آورید. در ادامه به بارفیکس بازگشته و ۲ ست باقی مانده از این حرکت را به اتمام رسانده و در نهایت نیز به سراغ حرکت پرس سینه رفته و ۲ ست انتهایی این حرکت را نیز تکمیل می‌کنید.

یک پرسش درباره ی تکنیک‌های پیشرفته

شاید این پرسش در ذهن شما نیز شکل گرفته باشد که دلیل این پرش و جهش که به نظر تا حدودی دیوانه بازی نیز می‌ آید چیست؟

دلیل این کار هر چه که باشد تفاوت چندانی نمی‌کند ! کسانی که از خود نمایی در محیط تمرین لذت می‌برند و همچنین کسانی که در کنار تمریناتی که در باشگاه انجام می‌دهند از خود نمایی کردن هم بدشان نمی‌ آید با پرداختن به این تکنیک می‌توانند متفاوت از بقیه عمل کرده و متفاوت از دیگران بوده و با این تفاوت در تمرینی که از دور نمایان است به اصطلاح به چشم بزنند! از شوخی‌ های معمول که برای خارج کردن مقاله از حالت خشک و بی روح الزامی بوده و به شدت نیز مورد علاقه خوانندگان بوده است بگذریم به پاسخ قانع کننده پرسشی که خودمان آن را مطرح کرده بودیم می‌رسیم.

پاسخ قانع کننده

زمانی که شما ۵ ست پشت سر هم از حرکت بارفیکس را اجرا بکنید. یقیناً در ست‌های آخری که در برنامه دارید دچار افت محسوس توان و قدرت بدنی شده و هرگز قادر به ادامه حرکت به خوبی ست‌ های اولیه نخواهید بود. و در مورد پرس سینه نیز چنین مطلبی صدق می‌کند. اما در صورتی که ۳ ست از بارفیکس را اجرا کرده و سپس به سراغ حرکت پرس سینه بروید. در طی دقایقی که ست‌ های پرس سینه را اجرا می‌کنید. عضلاتی که قرار است در ست‌ های بعدی بارفیکس به کار گرفته شوند. فرصت لازم برای استراحت و تجدید قوا را در اختیار خواهند داشت. و این روند به طور متوالی تکرار خواهد شد. این در حالی است که شما در عنصر زمان نیز صرفه جویی کرده و قادر به اتمام تمامی ۵ ست تمرینی لازم برای هر گروه از عضلات با همان توان و با همان قدرت اولیه خواهیم بود. چنین به نظر می‌رسد که اجرای این تکنیک بر روی دو گروه از عضلات آنتاگونیست در افزایش رکوردها و در افزایش قدرت این دو گروه از عضلات نیز مفید واقع شده است. توجه داشته باشید که این تکنیک که از نظر ظاهری شباهت‌ هایی به تکنیک سوپرست نیز داشته است با این تکنیک یکی نبوده و تفاوت‌ های اساسی با این تکنیک دارد. در این تکنیک همان گونه که ذکر شد بیشترین تمرکز بر روی تجدید قوای عضلات و ادامه تمرین با انرژی و با توان بیشتر بوده است و نتیجه اجرای این تکنیک به صورت دیده می‌شود که فرد در ادامه تمرین در حالت‌ های عادی با افت محسوس قدرت بدنی مواجه می‌شود با این مواجه نشده و توان ادامه ست‌ها با وزنه‌ های سنگین‌ تر را در وجود خود حس کرده و در طولانی مدت نیز با افزایش مطلوب حجم و قدرت بدنی مواجه می‌شود.

نکته

این تکنیک‌های پیشرفته بر روی عضلات آنتاگونیست از قبیل عضلات پشت و سینه، دو سر و سه سر و همچنین پشت پا و چهار سر ران قابل اجراست.

یادآوری

در مورد عضلات آنتاگونیست در همین سلسله مقالات و مقالات مربوط به تکنیک‌هایی که قبلاً در این ستون در مورد آن ها سخنرانی کرده‌ایم توضیحات کافی داده شده است.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
مقالات تصادفی

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درج آگهی بدنسازی