امتیاز دهید
اولین امتیاز را بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email

فهرست مطالب

انسولین و مکمل ها

به جرات می توان گفت که یکی از قوی ترین و کاربردی ترین هورمون های بدن انسولین می باشد و در عین حال که می تواند بسیار سودمند واقع شود سوء مصرف آن بسیار خطرناک و مرگ آفرین است. این هورمون به خاطر توانایی بسیار بالایی که دارد به عنوان قوی ترین هورمون آنابولیک شناخته می شود به همین علت در میان بدنسازانی که برای جان و سلامتی خود اهمیت قائل نیستند سوء مصرف فراوانی دارد اما در ابتدا بایستی بدانیم که انسولین چیست؟ چه کارایی هایی دارد و این که آیا می توان مکمل و یا غذایی را جایگزین مصرف مصنوعی انسولین کرد تا از خطرها و عوارض سنگین این هورمون در امان ماند؟

انسولین؛ دوست یا دشمن بدنسازان؟!

جایگاه انسولین

به طور کلی انسولین آنابولیک ترین هورمون در بدن انسان می باشد که نقش آن متابولیسم گلوکوز در بدن است و در سه بافت عمده بدن فعال می باشد:

۱.عضلات

۲.بافت چربی

۳.کبد

خصوصیات و توانایی های انسولین زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که شما به حجیم شدن و ساختن سریع تر عضلاتتان توجه می نمایید. استفاده صحیح و اصولی از توانایی های انسولین در بدن و تکیه بر انسولینی که خود بدن به صورت طبیعی تولید می نماید راه شما را برای عضلانی تر شدن هموار می سازد.

ترشح انسولین

هنگامی که شما غذایی را مصرف می نمایید به خصوص اگر این غذا با مکمل سرشار از کربوهیدرات باشد در پاسخ به این مصرف غذا انسولین توسط سلول های لورالمعده ساخته شده و در خون آزاد می شود به غیر از کربوهیدرات ها (بخصوص کربوهیدرات های ساده هم چون گلوکز) اسیدهای آمینه نیز توانایی افزایش سطوح انسولین در بدن را دارا می باشند اما در بین کربوهیدرات های مصرفی گلوکز قوی ترین ماده برای تحریک ترشح انسولین است و دقیقا به همین علت در اثر مکمل هایی که برای افزایش وزن و حجم و تحریک بیشتر سطوح انسولین در بدن ساخته می شوند مقادیر زیادی از کربوهیدرات ها و مخصوصا گلوکز را گنجانده اند تا به محض مصرف و ورود به بدن سبب تحریک ترشح این هورمون قدرتمند آنابولیک شود. در کنار کربوهیدرات ها بعضی از مواد و مکمل های دیگری نیز وجود دارند که آن ها نیز میتوانند طی فرآیندی خاص بر روی سطوح انسولین در بدن اثر بگذارند تا باعث جذب بیشتر مواد غذایی، گلوکز و اسیدهای آمینه به داخل عضلات شده و در نهایت سبب رشد و حجیم شدن آن ها گردند از جمله مشهورترین و پرکاربرد ترین این مکمل ها می توان به مکمل آلفایپوییک اسید یا همان ALNمعروف و مکمل کرومیوم اشاره نمود.

سطح انسولین در بدن و تحریک ترشح بیشتر آن توسط لوزالمعده اثر بگذارند. از جمله معروف ترین این مواد غذایی که در کشور خودمان نیز به وفور یافت می شوند می توان به هندوانه تلخ یا همان اوجهد و شنبلیله اشاره نمود که اولی در اکثر نقاط بیابانی و کوهستانی کشور و دومی در تمامی سبزی فروشی ها به وفور یافت می شود و جای هیچ گونه نگرانی در تهیه و مصرف آن و جایگزین نمودنشان با انسولین تزریقی مرگبار نمی باشد اما بهتر است که به طور مجزا با هر کدام از مواد فوق الذکر و میزان مصرف آن ها آشنا شوید.

آلفالیپوئیک اسید :

آلفالیپوئیک اسید یا ALA به طور طبیعی در تمتم سلول های بدن به میزان مشخص یافت می شود و وظیفه عمده آن تاثیر گذاری بر رئی متابولیسم و سوخت و ساز کربوهیدرات هاست. بخصوص که این ماده برای تولید منبع انرژی بدن و سوخت عصلات که همان ATP (آدنوزین تری فسفات) است بسیار ضروری و لازم می باشد و بدون وجود آن عملا چرخه ATP در بدن دچار مشکل خواهد شد.

آلفالیپوئیک اسید هم محلول در آب و هم محلول در چربی می باشد (بر عکس اکثر ویتامین ها و مواد معدنی که یا محلول درآب هستند و یا محلول در چربی) و به همین دلیل توانایی بسیار بالایی را در افزایش قدرت انتی اکسیدان های بدن همچون ویتامین C، ویتامین E و گلوتاتیون داراست و مانع از تخریب و تحلیل این آنتی اکسیدان ها می شود بر اساس تحقیقاتی که انجام گرفت میزان رادیکال های آزاد در بدن رابطه مستقیمی با مقاومت انسولین در بدن دارد. در نتیجه هر قدر میزان این مواد مخرب کمتر شود مقاومت انسولین و حساسیت سلول ها بخصوص سلول های عضلانی نسبت به آن بالاتر می رود.از طرف دیگر نشان داده شده که ALA توان بالایی را در جذب گلوکز به داخل سلول های عضلانی دارد بنابراین بر روی سیگنال های انسولین اثری مثبت می گذارد که در نهایت توان انسولین و ترشح آن در بدن را به میزان قابل ملاحظه ای افزایش می دهد.

همچنین ثابت گردیده که مصرف ALA باعث جذب بیشتر مواد غذایی و مکمل ها به داخل سلول ها می شود بنابراین میتواند به عنوان یک مکمل بسیار سودمند برای وعده غذایی پس از تمرین مصرف گردیده و باعث افزایش ریکاوری، افزایش ذخیره گلیکوژن در کبد و عضلات و افزایش سنتر پروتئین گردد.

هندوانه تلخ :

هندوانه تلخ یا همان ابوجهد گیاهی است در اکثر مناطق ایران می روید و از دیرباز برای درمان بسیاری از بیماری ها بخصوص درمان دیابت نوع دو مصرف می گردیده. این هندوانه یکی از معروف ترین و مشهورترین گیاهان در دنیا برای پایین آوردن سطح سرمی انسولین و تنظیم سطح قند خون در بدن است و حاوی یک پای پیتایید شبه انسولینی یا انسولین گیاهی می باشد. ثابت گردیده که خواص و توانی های انسولین حیوانی است که به صورت تزریقی در داروخانه ها موجود می باشد. تاکنون تحقیقات بسیاری بر روی تعیین میزان مصرف این گیاه در طول روز صورت گرفته است که می تواند مورد توجه بدنسازان نیز قرار بگیرد بر همین اساس توصیه شده است که برای کنترل انسولین در بدن توسط این گیاه میتوان بین۷۵/۰ تا۷۵ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن مصرف نمود به عبارتی برای یک بدنساز۸۰ یا ۹۰ کیلو گرمی مصرف ۲ تا ۳ کپیول از این گیاه در طول روز کفایت می کند تا بر روی سطوح انسولین در بدن، مقاومت انسولین، انرژی بدن و ذخیره سازی بافت چربی در بدن موثر واقع شود.

از طرف دیگر مصرف اصولی و متناوب این گیاه سبب کاهش چربی های بدن می شود بدون اینکه بر روی سطوح انرژی و جذب چربی در بدن اثر بگذارد. بنابراین در گروه ترکیباتی قرار می گیرند که توانایی کاهش سطح انسولین در بدن به خودی خود سبب افزایش حساسیت انسولین می گردد و این امر به سلول ها و به خصوص سلول های عضلانی کمک خواهد کرد تا مواد غذایی و اسید های امینه بیشتری را جذب نمایند.

مصرف مقادیر زیاد هندوانه تلخ هیچگونه عوارضی نداسته و فقط می تواند در دوزهای بالا سبب بروز اسهال در شخص مصرف کننده شود.

از طرف دیگر مصرف اصولی و متناوب این گیاه سبب کاهش چربی های بدن می شود بدون این که بر روی سطوح انرژی و جذب چربی در بدن اثر بگذارد. بنابراین در گروه ترکیباتی قرار میگیرند که توانایی کاهش سطح انسولین در بدن به خودی خود سبب افزایش حساسیت انسولین می گردد و این امر به سلول های و بخصوص سلول های عضلانی کمک خواهد کرد تا مواد غذایی و اسیدهای آمینه بیشتری را جذب نمایند.مصرف مقادیر زیاد هندوانه تلخ هیچگونه عوارضی نداشته و فقط می تواند در دوزهای بالا سبب بروز اسهال در شخص مصرف کننده شود.

از دیگر ترکیباتی که بر روی سطح انسولین در بدن به طور محسوسی اثر می گذارد می توان به روغن برزک یا روغن تخم کتان، کرومیوم و شنبلیله اشاره نمود که در هفته آینده شرح کاملی از کارایی ها و نحوه مصرف آن ها برای شما به همراه دوز مصرفی بازگو خواهیم کرد تا شاید بتوانند جایگزینی مطمئن و بی خطر برای کسانی باشند که قصد استفاده نا به جا از انسولین تزریقی را دارند.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
آخرین مقالات
پاسخ به پر تکرار ترین سوالات شما

1- چطور یک برنامه بدنسازی یا فیتنس دریافت کنم؟

برنامه بدنسازی، تغذیه و مکمل برای هر فرد با شرایط بدنی او، قد، وزن و سابقه ورزشی اش متفاوت است باید یک مربی با در نظر گرفتن تمامی این شرایط برای شما برنامه طراحی کند.

دریافت برنامه آنلاین

2- چطور برای مربیگری بدنسازی و فیتنس اقدام کنم؟ 

برای مربی شدن نیاز است شما آموزش های اولیه را طی کنید سپس با آماده کردن مدارک و شرایط ثبت نام  جهت شرکت در کلاس های آن اقدام نمایید. بیشتر بخوانید…

3- برای چربی سوزی و کاهش وزن بهترین روش ها کدام است؟

بهترین، جدیدترین و کارآمد ترین روش آموزش، نکات ورزشی و تغذیه مناسب با هدف شماست به طوری که تغذیه ورودی خود را کنترول و تمرینات متناسب با توانایی بدنی خود را دنبال کنید.

4- چطور بفهمم چه مکمل و تغذیه ای برای من مفید است؟

افراد متخصصی که در مورد مکمل و تغذیه دوره دیده اند بهترین مرجع راهنمایی شما جهت تغذیه مناسب و مکمل متناسب هستند. 

سوالات متداول مصرف مکمل ها

5- چطور در خانه، بدنسازی و فیتنس کار کنم؟

وقتی شما یک برنامه راهنما برای تمرین در منزل داشته باشید می توانید با حداقل وسایل ورزشی و حتی با استفاده از لوازم منزل مناسب با زمان و توانایی بدن خود را تمرین بدهید.

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

ارسال دیدگاه