برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

logo
منو
برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

آیا دستگاه ویبره به تناسب کمک می کند؟

آگهی ها دستگاه های ویبره و لرزاننده که برای تناسب اندام استفاده می شود، چقدرواقعیت دارد؟

با شروع سفر انسان به فضا در قرن بیستم، دانشمندان متوجه شدند تراکم استخوان فضا نوردان در فضا به طور واضحی کمتر می شود درمان با لرزش روشی بود که برای باز گرداندن تراکم استخوان آنها در راه بازگشت به زمین به کار گرفته شد. از این جا بود که محققان به فکر افتادند از این روش برای درمان پوکی استخوان سالمندان استفاده کنند.

تحقیقات بیشتر در این زمینه نشان داد که ارتعاش می تواند با ایجاد یک کشش رفلکسی در عضله، انقباض مداومی ایجاد کند و متخصصان شوروی سابق، از این اصل برای بالا بردن قدرت عضلات در ورزشکاران استفاده کردند تا این که در ۱۹۷۰ دانشمندان روسی دریافتند که این ارتعاش می تواند قدرت و انعطاف پذیری عضله را زیاد کرده و زمان بهبود درد پس ا ز نرمش را کم کند.

سپس محققان غربی وارد گود شدند و از این وسیله برای ورزش بازتوانی و کاهش درد استفاده کردند. این قصه ادامه یافت تا امروز که انواع مختلفی از دستگاه های لرزاننده ساخته شده که عمدتا برای تناسب اندام و تقویت عضلات به کار می روند و تبلیغاتشان را در خیلی جاها می توان دید. اما آیا این وسایل واقعا تاثیری در تناسب اندام دارند؟

اعتماد کنیم؟

امروزه استفاده از دستگاه برای لاغر شدن، رواج بیشتری در جامعه پیدا کرده است. ورزشگاه ها هم برای جلب نظر مردم سعی می کنند روز به روز در تهیه وسایل وسایل جدید با همرقابت کنند. شما طرفدار کدامیک از دستگاه های تناسب اندام هستید؟تردمیل؟دوچرخه؟ یا این که ترجیح می دهید از دستگاه لرزاننده استفاده کنید که جدیدترین مدل آن به تازگی شهرت زیادی در کشور های غربی برهم زده است؟!

متاسفانه در عمل، هیچ معیارصحیحی برای استفاده از این وسایل و کاربرد آن برای افراد مختلف وجود ندارد و اگر هم دارد، در مراکز ورزشی اجرا نمی شود.
اگرچه مربیان در سالن های ورزشی حضور دارند و در مورد تعداد حرکات و کاربرد آن برای تناسب اندام راهنمایی لازم را ارائه می دهند، اما معمولا کارشناسی وجود ندارد که با توجه به وضعیت جسمی و سوابق بیماری های شما، در انتخاب دستگاه مناسب و بی خطر برای سلامت تان، شما را راهنمایی کند.

شماری از محققان، می گویند هنوز اطلاعات دانشمندان در زمینه آثار لرزش با شدت های مختلف روی بدن انسان فاقد عمق کافی است و برای استفاده از این شیوه باید تامل کرد.

در نهایت این خود شما هستید که باید انتخاب کنید برای لاغر شدن از کدام وسیله داستفاده کنید. پس بهتر است درباره جدیدترین دستگاه لرزاننده که موجب شگفتی خیلی از کاربران شده است چیزهایی بدانید.

دستگاه جدید چه می کند؟

دستگاه جدیدی که در آمریکا معرفی شده، صفحه ای مانند اسکیت برد (skateboard) است که در هر ثانیه،۲۰ تا ۵۰ درصد بار در سه جهت می لرزد و بدن فردی را که روی آن ایستاده است، به این ترتیب می لرزاند.

شرکت سازنده این دستگاه می گوید این لرزش عملکرد ریه ها و پاها را بهتر می کند، ماهیچه می سازد، قابلیت انعطاف و قدرت بدت را بیشتر می کند، درد و اضطراب را کاهش می دهد و روند پوکی استخوان را متوقف و فعالیت استخوان سازی را تشدید می کند.

با این حال عده ای از محققان از خطرات احتمالی این دستگاه از کمر درد گرفته تا تخریب غضروف ها خبر می دهند و حتی معتقدند لرزش های شدید می تواند به مغز هم آسیب برساند. این گروه از محققان می گویند علم هنوز آن قدر در این باره بررسی نکرده که در مورد عواقب دراز مدت استفاده از این دستگاه نظر بدهد.

با وجود این نگرانی ها، سازمان فضایی آمریکا (ناسا) استفاده از دستگاه لرزاننده را به عنوان ابزاری برای کاستن از آتروفی ماهیچه و از بین رفتن سلول های استخوانی در سفرهای طولانی فضانوردان در حالت بی وزنی، مورد بررسی قرار داد و متوجه شد استفاده از صفحه لرزان، باعث تشدید فعالیت ماهیچه ها می شود، اما در این مورد که آیا این کار می تواند باعث دویدن سریع تر یا پرش های بلندتر در ورزشکاران شود، تحقیقی صورت نگرفت. از این دستگاه مانند ورزش های هوازی عمل نمی کند، بلکه سیستم آن بیشتر مانند یک وزنه برداری بدون بلند کردن وزنه است.

عوارض این دستگاه ها شامل کمردرد، آسیب به غضروف ها، تاری دید، کاهش قدرت شنوایی و حتی آسیب مغزی است.

فروشندگان ادعا می کنند!

بعضی از فروشندگان این دستگاه ادعا می کنند که این وسیله می تواند علاوه بر افزایش قدرت بدنی و بهبود خواب، باعث از بین رفتن دردهای افراد شده و مشکل بی اختیاری ادرار آنها را هم حل کند.

البته محققان معتقدند نباید تمام ادعاهای فروشندگان را به راحتی باور کرد، چون بیشتر این تبلیغات، تنها بازار گرمی بوده و الزاما حقیقت ندارد. این محققان بر این باورند که لرزش های شدید و پر نوسان در دراز مدت می تواند خطرات باشد، زیرا این لرزش ها می توانند در سراسر بدن موج های شدید ایجاد کنند.

حتی سازندگان این دستگاه هم توصیه می کنند که روزانه حداکثر ۳۰ دقیقه از این دستگاه استفاده شود، چون استفاده بیش از حد، بر خلاف استاندارد صنعتی تعیین شده در مورد ایمنی لرزه ها در محل کار است. این در حالی است که اداره ایمنی و سلامت در محل کار، برای تجهیزات تناسب اندام، سطح ایمنی تعیین نمی کند.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

4.7/5 – (3 امتیاز)
مقالات تصادفی

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درج آگهی بدنسازی