فهرست مطالب

سوخت و ساز و متابولیسم بدن شما متشکل از یک گروه فرآیندهای شیمیایی است و عملکرد آن، تبدیل مواد مغذی به انرژی برای هر یک از اعضای بدن است.

سوخت و ساز و متابولیسم طبیعی بدن، قند خون را تنظیم می­ کند و مسئول کنترل وزن و حفظ سلامت قلب نیز هست. متابولیسم بدن از فردی به فرد دیگر متفاوت است و با عواملی از قبیل سن، جنس، عادت­ های روزانه و جنبه­ های مختلف سلامتی تحت تاثیر قرار می­ گیرد. با این حال بسیاری از فرآیندهای که متابولیسم بدن را کند می­ کنند، نادیده گرفته می­ شوند و همین، دلیل ابتلا به افزایش وزن و مشکلات خاص سلامتی است:

بیدار شدن در صبح خیلی زود: یکی از رایج­ ترین اشباهاتی که متابولیسم، را کند می­کند، بیدار شدن خیلی زود در هنگام صبح است. کم خوابی خود عاملی برای افزایش وزن محسوب می­شود و شما حداقل باید ۷ ساعت خواب شبانه داشته باشید تا سوخت و ساز  بدن­تان را تنظیم شود.

ننوشیدن آب کافی: نوشیدن آب به مقادیر کافی در هنگام صبح عملکرد متابولیسم را در طول روز تحریک می­ کند بدن شما بعد از دریافت خواب کم آب است و عدم دریافت آب به اندازه کافی، عاملی برای کاهش متابولیسم و اضافه وزن است. نوشیدن آب گرم همراه با لیمو یک گزینه سالم برای آغاز روز است.

مصرف صبحانه ناسالم: مصرف مواد غذایی ناسالم در هنگام صبح و یا به کلی صرف نظر کردن از این معده، عملکرد سالم متابولیسم را تحت تاثیر قرار می­دهد. مصرف مواد غذایی سالم در عوض، منبع اصلی انرژی شما در کل روز محسوب می­شود. دریافت کافی پروتئین، کربوهیدرات های پیچیده، آنتی اکسیدان­ ها، فیبر، ویتامین ­ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب و اجتناب از قندهای تصفیه شده و ساده در هنگام صبح ضروری است.

 دیر صبحانه خوردن: برای جلوگیری از تولید بیش از اندازه هورمون­ های گرسنگی، سر ساعت  مشخص یک صبحانه سالم بخورید. این کار متابولیسم را افزایش می­دهد و توانایی بدن را برای سوختن کالری و تبدیل چربی­ ها و قندها به انرژی را تسریع می­کند.

نوشیدن قهوه شیرین: قهوه یکی از محبوب­ ترین نوشیدنی­ ها در هنگام صبح است و به شما در رفع حالت خواب ­آلودگی کمک می­کند. به رغم این مزایا، می­تواند متابولیسم را تحت تاثیر منفی قرار دهد. به خصوص زمانی که با شیر پر چرب، خامه و یا شکر مصرف شود. بهترین راه نوشیدن قهوه ساده بدون هیچ گونه افزودنی است.

استرس هنگام رفتن به محل کار: تحمل استرس، باعث افزایش هورمون کورتیزول،کاهش متابولیسم می­ شود. استرس در واقع یکی از عوامل اصلی ابتلا به اضافه وزن است.

*

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
آخرین مقالات
پاسخ به پر تکرار ترین سوالات شما

1- چطور یک برنامه بدنسازی یا فیتنس دریافت کنم؟

برنامه بدنسازی، تغذیه و مکمل برای هر فرد با شرایط بدنی او، قد، وزن و سابقه ورزشی اش متفاوت است باید یک مربی با در نظر گرفتن تمامی این شرایط برای شما برنامه طراحی کند.

دریافت برنامه آنلاین

2- چطور برای مربیگری بدنسازی و فیتنس اقدام کنم؟ 

برای مربی شدن نیاز است شما آموزش های اولیه را طی کنید سپس با آماده کردن مدارک و شرایط ثبت نام  جهت شرکت در کلاس های آن اقدام نمایید. بیشتر بخوانید…

3- برای چربی سوزی و کاهش وزن بهترین روش ها کدام است؟

بهترین، جدیدترین و کارآمد ترین روش آموزش، نکات ورزشی و تغذیه مناسب با هدف شماست به طوری که تغذیه ورودی خود را کنترول و تمرینات متناسب با توانایی بدنی خود را دنبال کنید.

4- چطور بفهمم چه مکمل و تغذیه ای برای من مفید است؟

افراد متخصصی که در مورد مکمل و تغذیه دوره دیده اند بهترین مرجع راهنمایی شما جهت تغذیه مناسب و مکمل متناسب هستند. 

سوالات متداول مصرف مکمل ها

5- چطور در خانه، بدنسازی و فیتنس کار کنم؟

وقتی شما یک برنامه راهنما برای تمرین در منزل داشته باشید می توانید با حداقل وسایل ورزشی و حتی با استفاده از لوازم منزل مناسب با زمان و توانایی بدن خود را تمرین بدهید.

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

ارسال دیدگاه