چگونه بفهمیم اهن بدن ما کم است؟

چگونه بفهمیم آهن بدن ما کم است؟

کمبود آهن می تواند بر عملکرد صحیح مغز اثر سوء بگذارد. رفتار فرد را تغییر دهد و در
آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

۱۸ علامت کمبود آهن

علائمی که نشان می دهد، آهن بدن شما  کافی نیست.

کمبود آهن بدن می تواند بر عملکرد صحیح مغز اثر سوء بگذارد. رفتار فرد را تغییر دهد و در شغل و زندگی او اثر گذار می شود کمبود آهن، سیستم ایمنی بدن فرد را کاهش می دهد و توانایی بدن را برای مقاومت در برابر عفونت ها کاهش می دهد. این مقاله به شما کمک می کند دریابید چگونه می توانید آهن بدن تان را به خوبی تأمین کنید یا اگر دچار کمبود آهن هستید با دانستن علائم آن به پژشک مراجعه کنید و مانع رشد این مشکل و تبدیل آن به کم خونی شوید…

کمبود آهن هنگامی به وجود می آید که ذخیره آهن بدن شما به قدری کم شده باشد که دیگر پاسخگویی نیاز بدن نیست.

هنگامی که کمبود آهن بدن جدی می شود، در پی آن کم خونی به وجود می آید و این همان مشکلی است که کم خونی فقر آهن نامیده می شود. البته انواع دیگری از کم خونی ها نیز وجود دارد؛ مانند کمبود فولات و کمبود ویتامین ب۱۲، باید در نظر گرفت که کمبود آهن می تواند بر عملکرد صحیح مغز اثر سوء بگذارد، رفتار فرد را تغییر دهد و در شغل و زندگی او اثر گذار شود.

کمبود آهن، توان سیستم ایمنی بدن فرد را کاهش می دهد و در نتیجه توانایی بدن برای مقاومت در برابر عفونت ها کاهش می یابد.

برخی از اثرات کمبود آهن وابسته به این مشکلات است:

  1. ناتوانی در جذب آهن
  2. خون ریزی
  3. رژیم های غذایی حاوی میزان اندک آهن
  4. مصرف غذاهایی که جذب آهن را کاهش می دهند یا مانع جذب آهن بدن می شوند.
  5. عفونت ها
  6. خون ریزی در اثر انگل های روده ای
  7. سوء تغذیه
  8. برخی بیماری ها.

برخی از علائمی که نشان می دهد، آهن بدن شما به اندازه کافی دریافت نمی شود، عبارتند از :

  1. خارش پوستی
  2. خستگی
  3. رنگ پریدگی
  4. کم اشتهایی
  5. کاهش توان تمرکز
  6. کاهش هوشیاری
  7. کمبود هموگلوبین

(در آزمایش خون مشخص می شود)

  1. کاهش توان یادگیری
  2. سردی دست ها و پاها
  3. فرو بردن زمان
  4. سر درد
  5. ریزش مو
  6. سرگیجه
  7. ناخن های شکننده
  8. تنگی نفس
  9. یا تپش قلب نامنظم
  10. خستگی عمومی
  11. درد سینه

اگر یک یا چند مورد از مشکلات بیان شده در بالا را در بدن تان مشاهده می کنید، توصیه ما به شما این است که حتماً با پزشک تماس بگیرید و از او بخواهید که با آزمایش خون، وجود مشکل کمبود آهن یا سایر مشکلات را کشف کند. اگر وجود چنین مشکلی در آزمایش خون به دست پزشک تأیید شد، احتمال دارد که او مصرف مکمل های آهن به تنهایی یا به همراه سایر مکمل ها را مانند ویتامین ب۱۲، فولات، یا ویتامین سی برای شما تجویز کند.


مکمل آهن

حال اگر بخواهید علاوه بر مصرف این مکمل ها، تغییراتی را در رژیم غذایی تان ایجاد کنید، بهتر است، توصیه های زیر را مطالعه و رعایت کنید.

برای افزایش میزان آهن بدن تان، راه های زیادی وجود دارد:

۱-مصرف غذاهای غنی از آهن:

منابع خوب شامل آلوها، اسفناج، سبزیجات با برگ های سبز و جو است. همچنین منابعی با میزان مناسبی از آهن شامل ماهی، دانه های سویا، حبوبات، فندق، گوشت، و تخم مرغ است.

۲- تلاش برای افزایش جذب آهن:

ویتامین سی با مکمل آهن یا با غذاهای غنی از آهن برای افزایش جذب آهن مصرف کنید. قهوه و چای را به همراه شیر یا همراه با غذاهای غنی از آهن مصرف نکنید. این دو خوراکی مانع جذب آهن در بدن تان می شود.

۳- آب سالم:

در نظر بگیرید در زمانی که به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارید، ممکن است در معرض آلودگی با آب های غیر آشامیدنی قرار بگیرید. مصرف آب آلوده زمینه بیماری و عفونت در بدن شما را فراهم می آورد که در نهایت منجر به کم خونی خواهد شد.

۴- مصرف مکمل ها:

مکملی که پزشک برای شما تجویز می کند،مصرف کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که پزشک، احتمال وجود بیماری های عفونی در بدن شما را بررسی کند؛ زیرا در صورت وجود عفونت در بدن تان، با مصرف مکمل های آهن ممکن است به صورت بالقوه عفونت در بدن افزایش می یابد.

*

به اشتراک بگذارید:
داغترین مطالب سایت
تاثیر بدنسازی و پرورش اندام در رشد قد
تاثیر بدنسازی و پرورش اندام در...
 
۷۸۲دیدگاه
مکمل ارژنین
آشنایی با مکمل ال-آرژنین و سوا...
 
۷۵۵دیدگاه
برنامه بدنسازی
مشاوره و دریافت آنلاین برنامه ...
 
۵۶۸دیدگاه
نوجوانان ، بدنسازی، تهدیدها وفرصتها
نوجوانان – بدنسازی، تهدی...
 
۵۱۳دیدگاه
روش دریافت کارت مربیگری بدنسازی
روش دریافت کارت مربیگری بدنساز...
 
۴۴۸دیدگاه
سوال جواب های متداول و رایج در بدنسازی و فیتنس
سوال جواب های متداول و رایج در...
 
۳۹۳دیدگاه

ارسال دیدگاه