فهرست مطالب

فرمول جهانی تناسب اندام

تغذیه + ورزش = تناسب اندام

سلامت انسان به تغذیه درست بستگی دارد و غذای سالم برای یک زندگی سالم ضروری است. غذا یکی از نیازهای اساسی بدن است چون انسان در حال رشد و نمو بوده و احتیاج به انرژی دارد که این عامل را می­توان توسط (تغذیه صحیح) به دست آورد.

فرمول جهانی بر این مبناست: مواد غذایی که به مصرف بدن می­رسد به شش گروه تقسیم می­شود. نیاز بدن باید توسط این شش گروه تأمین شود. البته قابل به ذکر است که درصد هر کدام از آن­ ها در اشخاص و سنین مختلف متفاوت می­باشد.

۱-پروتئین ها ۲- کربوهیدرات ­ها ۳- چربی­ ها ۴- ویتامین­ ها ۵- املاح معدنی ۶- آب

ویتامین ها و مواد معدنی

فرمول جهانی (رژیم غذایی)

بدن انسان هنگامی بیشتر از حد مجاوز چاق و فربه می شود که زیادتر از احتیاج غذاهای پر کالری مصرف کنید و فعالیت­ های بدن لازم را هم نداشته باشیم. مواد انرژی زا و کالری دار مانند چربی، مواد قندی، و نشاسته ­ای و غیر انرژی لازم بدن را تهیه می کنند تا بتوانند کار را انجام دهند حال اگر بیش از مقداری که جهت کارهای روزانه لازم است غذاهای پر کالری مصرف گردد مازاد آن به شکل مواد چربی در بدن ذخیره می­­شود. بدن انسان هر مقدار کالری که وارد آن گردد قبول می کند و مقدار زائد بر مصرف را ذخیر می نماید. مثلاً اگر غذایی معادل ۶۰۰۰ کالری بخورید و فقط ۵۰۰۰ کالری آن را مصرف فعالیت ­های بدنی ما شود ۱۰۰۰ کالری باقی مانده ذخیره بدن می شود و هر گاه این ذخیره به روی هم انباشته شود باعث اضافه وزن در دراز مدت می شود. بدن هر کس به مقدار مناسب مواد چربی دارد و یا بایستی داشته باشد ولی تجمع زیاده از حد مواد چربی مخصوصاً در اطراف اعضای حیاتی بدن به تندرستی و سلامتی انسان لطمه می زند. مواد چربی کار قلب را مشکل می سازد. ۲ راه جلوگیری از انباشته شدن بیش از حد و زیان بخش مواد چربی و یا کاستن از میزان تجمع آن در بدن وجود دارد: الف-افراط در مصرف غذاهای پر کالری ب-اضافه کردن فعالیت های جسمانی از طریق برنامه های ورزشی مناسب و مرتب.

اما بدون شک مهمترین و بهترین روش ترکیب دو طریق مزبور است. وقتی که ورزش می کنید کالری ذخیره شدن در بدن می سوزد و انرژی که به این طریق مصرف می شود موجب نمو تکامل و استحکام ماهیچه ­ها می گردد و چون وزن مخصوص ماهیچه ­ها قدری بیش­تر از وزن مخصوص مواد چربی بدن است بنابراین در اثر ورزش همراه با تغذیه درست به تندرستی و تناسب اندام دلخواه خود می رسید. البته ناگفته نماند که چاقی عوامل متعددی مانند (هورمونی، عصبی، ارثی و …) دارد ولی مهمترین عامل آن انباشته شدن مواد چربی در بدن است. البته برای رژیم غذایی بر شخص باید خصایص شخصی فرد را در نظر گرفت (شغل، فعالیت، موقعیت جغرافیایی و …) و بعد به او دستور رژیم غذایی را داد. اما در کل برای یک اندامی زیبا و سالم باید حتماً در روز ۱ الی ۲ ساعت با برنامه صحیح ورزش کرد.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
آخرین مقالات
پاسخ به پر تکرار ترین سوالات شما

1- چطور یک برنامه بدنسازی یا فیتنس دریافت کنم؟

برنامه بدنسازی، تغذیه و مکمل برای هر فرد با شرایط بدنی او، قد، وزن و سابقه ورزشی اش متفاوت است باید یک مربی با در نظر گرفتن تمامی این شرایط برای شما برنامه طراحی کند.

دریافت برنامه آنلاین

2- چطور برای مربیگری بدنسازی و فیتنس اقدام کنم؟ 

برای مربی شدن نیاز است شما آموزش های اولیه را طی کنید سپس با آماده کردن مدارک و شرایط ثبت نام  جهت شرکت در کلاس های آن اقدام نمایید. بیشتر بخوانید…

3- برای چربی سوزی و کاهش وزن بهترین روش ها کدام است؟

بهترین، جدیدترین و کارآمد ترین روش آموزش، نکات ورزشی و تغذیه مناسب با هدف شماست به طوری که تغذیه ورودی خود را کنترول و تمرینات متناسب با توانایی بدنی خود را دنبال کنید.

4- چطور بفهمم چه مکمل و تغذیه ای برای من مفید است؟

افراد متخصصی که در مورد مکمل و تغذیه دوره دیده اند بهترین مرجع راهنمایی شما جهت تغذیه مناسب و مکمل متناسب هستند. 

سوالات متداول مصرف مکمل ها

5- چطور در خانه، بدنسازی و فیتنس کار کنم؟

وقتی شما یک برنامه راهنما برای تمرین در منزل داشته باشید می توانید با حداقل وسایل ورزشی و حتی با استفاده از لوازم منزل مناسب با زمان و توانایی بدن خود را تمرین بدهید.

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

ارسال دیدگاه