فرمول جهانی برای تناسب اندام

فرمول جهانی برای تناسب اندام

سلامت انسان به تغذیه درست بستگی دارد و غذای سالم برای یک زندگی سالم ضروری است. غذا یکی

فرمول جهانی تناسب اندام

تغذیه + ورزش = تناسب اندام

سلامت انسان به تغذیه درست بستگی دارد و غذای سالم برای یک زندگی سالم ضروری است. غذا یکی از نیازهای اساسی بدن است چون انسان در حال رشد و نمو بوده و احتیاج به انرژی دارد که این عامل را می­توان توسط (تغذیه صحیح) به دست آورد.

فرمول جهانی بر این مبناست: مواد غذایی که به مصرف بدن می­رسد به شش گروه تقسیم می­شود. نیاز بدن باید توسط این شش گروه تأمین شود. البته قابل به ذکر است که درصد هر کدام از آن­ ها در اشخاص و سنین مختلف متفاوت می­باشد.

۱-پروتئین ها ۲- کربوهیدرات ­ها ۳- چربی­ ها ۴- ویتامین­ ها ۵- املاح معدنی ۶- آب

ویتامین ها و مواد معدنی

فرمول جهانی (رژیم غذایی)

بدن انسان هنگامی بیشتر از حد مجاوز چاق و فربه می شود که زیادتر از احتیاج غذاهای پر کالری مصرف کنید و فعالیت­ های بدن لازم را هم نداشته باشیم. مواد انرژی زا و کالری دار مانند چربی، مواد قندی، و نشاسته ­ای و غیر انرژی لازم بدن را تهیه می کنند تا بتوانند کار را انجام دهند حال اگر بیش از مقداری که جهت کارهای روزانه لازم است غذاهای پر کالری مصرف گردد مازاد آن به شکل مواد چربی در بدن ذخیره می­­شود. بدن انسان هر مقدار کالری که وارد آن گردد قبول می کند و مقدار زائد بر مصرف را ذخیر می نماید. مثلاً اگر غذایی معادل ۶۰۰۰ کالری بخورید و فقط ۵۰۰۰ کالری آن را مصرف فعالیت ­های بدنی ما شود ۱۰۰۰ کالری باقی مانده ذخیره بدن می شود و هر گاه این ذخیره به روی هم انباشته شود باعث اضافه وزن در دراز مدت می شود. بدن هر کس به مقدار مناسب مواد چربی دارد و یا بایستی داشته باشد ولی تجمع زیاده از حد مواد چربی مخصوصاً در اطراف اعضای حیاتی بدن به تندرستی و سلامتی انسان لطمه می زند. مواد چربی کار قلب را مشکل می سازد. ۲ راه جلوگیری از انباشته شدن بیش از حد و زیان بخش مواد چربی و یا کاستن از میزان تجمع آن در بدن وجود دارد: الف-افراط در مصرف غذاهای پر کالری ب-اضافه کردن فعالیت های جسمانی از طریق برنامه های ورزشی مناسب و مرتب.

اما بدون شک مهمترین و بهترین روش ترکیب دو طریق مزبور است. وقتی که ورزش می کنید کالری ذخیره شدن در بدن می سوزد و انرژی که به این طریق مصرف می شود موجب نمو تکامل و استحکام ماهیچه ­ها می گردد و چون وزن مخصوص ماهیچه ­ها قدری بیش­تر از وزن مخصوص مواد چربی بدن است بنابراین در اثر ورزش همراه با تغذیه درست به تندرستی و تناسب اندام دلخواه خود می رسید. البته ناگفته نماند که چاقی عوامل متعددی مانند (هورمونی، عصبی، ارثی و …) دارد ولی مهمترین عامل آن انباشته شدن مواد چربی در بدن است. البته برای رژیم غذایی بر شخص باید خصایص شخصی فرد را در نظر گرفت (شغل، فعالیت، موقعیت جغرافیایی و …) و بعد به او دستور رژیم غذایی را داد. اما در کل برای یک اندامی زیبا و سالم باید حتماً در روز ۱ الی ۲ ساعت با برنامه صحیح ورزش کرد.

به اشتراک بگذارید:
داغترین مطالب سایت
تاثیر پرورش اندام در رشد قدی
تاثیر بدنسازی و پرورش اندام در...
 
۷۷۵دیدگاه
مکمل ارژنین
آشنایی با مکمل ال-آرژنین و سوا...
 
۷۴۳دیدگاه
برنامه بدنسازی
مشاوره و دریافت آنلاین برنامه ...
 
۵۴۹دیدگاه
نوجوانان ، بدنسازی، تهدیدها وفرصتها
نوجوانان – بدنسازی، تهدی...
 
۵۰۵دیدگاه
روش دریافت کارت مربیگری بدنسازی
روش دریافت کارت مربیگری بدنساز...
 
۳۷۷دیدگاه
سوال جواب های متداول و رایج در بدنسازی و فیتنس
سوال جواب های متداول و رایج در...
 
۳۶۸دیدگاه

ارسال دیدگاه