فهرست مطالب

نبرد هورمون های کورتیزول و تستسترون

تحقیقات روان شناسی جدید که توسط دانشگاه تگزاس انجام گرفته نشان می دهد، میزان بالای هورمون های استرس (کورتیزول) نقش مهمی در جلوگیری از تاثیر هورمون های تستوسترون بر بدن دارد.
این مطالعات که در دانشگاه تگزاس و به رهبری رابرت ژوزف پروفسور روان شناس انجام گرفته برای اولین بار نشان می دهد که ۲ هورمون تستسترون و کورتیزول به طور مشترک و پیوسته بر نفوذ یکدیگر تاثیر گذاشته و حدود آن را تنظیم می کنند. کورتیزول هورمونی است که در واکنش بدن به تهدیدها و خطرات ترشح می شود.

هنگامی که ترشح این هورمون افزایش یابد بدن به جای واکنش به تستسترون و تاثیراتی که بر رفتار ما دارد در جهت فرار از خطر یا تهدید بسیج می شود.

شواهد جدید ناشی از این تحقیقات روانکاوانه نشان می دهد به منظور تنظیم و تعادل رفتارهای رقابتی و سلطه جویانه محورهای هورمونی خلاف یکدیگر عمل می کنند.

محورهای هورمونی شبکه های بازخوردی پیچیده ای میان هورمون ها و نواحی از مغز هستند که سطح تستسترون و کورتیزول را کنترل و تنظیم می کنند.

جلوگیری از تاثیر رفتارهای هورمون های تستسترون باعث ایجاد یک انطباق احساسی سودمند می شود؛ چرا که نمودار شدن رفتارهایی مانند رقابت طلبی، پرخاشگری و… که در نتیجه تاثیر تستوسترون برماست در شرایط حیاتی قریب الوقوع می تواند کشنده باشد.

احساس محققان بر این است که محورهای هورمونی حالتی مخالفت آمیز (هم ستیزانه) دارند.

در بخشی از این میزان هورمون ها در نمونه بزاق دهان ۵۷ شرکت کننده اندازه گیری شد.

به افراد فرصتی برای رقابت نفر به نفر (تک به تک) داده شد. در صورت برد یا باخت یک فرصت دیگر به افراد داده می شد.

در میان افراد بازنده ۱۰۰ درصد افرادی که سطح تستسترون بالا و کورتیزول پایین داشتند برای بازپس گیری شرایطی که از دست داده بودند درخواست مسابقه مجدد داشتند اگرچه تمامی افرادی که تستسترون و کورتیزول بالا داشتند حاضر به شرکت در مسابقه مجدد نشدند.

اکثر افرادی که حاضر به مسابقه مجدد نبودند پس از شکست افت محسوسی در میــــزان تستوستــرون داشتند که ممکن است توجیهی برای بی میلی آنها به حضور مجدد در مسابقه باشد.

براساس تحقیقات، افزایش مزمن سطح کورتیزول باعث ضعف جنسی و ناباروری می شود که دلیل آن جلوگیری بیش از حد فعالیت های تستسترون است.

مکمل های تقویت کننده قوای جنسی

این موضوع در زنان باعث ایجاد مشکلات شدید در باروری و ناهنجاری در عادات ماهانه می شود.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
آخرین مقالات
پاسخ به پر تکرار ترین سوالات شما

1- چطور یک برنامه بدنسازی یا فیتنس دریافت کنم؟

برنامه بدنسازی، تغذیه و مکمل برای هر فرد با شرایط بدنی او، قد، وزن و سابقه ورزشی اش متفاوت است باید یک مربی با در نظر گرفتن تمامی این شرایط برای شما برنامه طراحی کند.

دریافت برنامه آنلاین

2- چطور برای مربیگری بدنسازی و فیتنس اقدام کنم؟ 

برای مربی شدن نیاز است شما آموزش های اولیه را طی کنید سپس با آماده کردن مدارک و شرایط ثبت نام  جهت شرکت در کلاس های آن اقدام نمایید. بیشتر بخوانید…

3- برای چربی سوزی و کاهش وزن بهترین روش ها کدام است؟

بهترین، جدیدترین و کارآمد ترین روش آموزش، نکات ورزشی و تغذیه مناسب با هدف شماست به طوری که تغذیه ورودی خود را کنترول و تمرینات متناسب با توانایی بدنی خود را دنبال کنید.

4- چطور بفهمم چه مکمل و تغذیه ای برای من مفید است؟

افراد متخصصی که در مورد مکمل و تغذیه دوره دیده اند بهترین مرجع راهنمایی شما جهت تغذیه مناسب و مکمل متناسب هستند. 

سوالات متداول مصرف مکمل ها

5- چطور در خانه، بدنسازی و فیتنس کار کنم؟

وقتی شما یک برنامه راهنما برای تمرین در منزل داشته باشید می توانید با حداقل وسایل ورزشی و حتی با استفاده از لوازم منزل مناسب با زمان و توانایی بدن خود را تمرین بدهید.

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

ارسال دیدگاه