برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

منو
برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

فهرست مطالب

دروغ های مکملی

تمیز دادن دروغ و حقیقت این روزها در هر زمینه ای کار دشواری است. که البته صنعت فیتنس و بدنسازی هم از این قاعده مستثنی نمی شود. مکمل های غذایی همیشه بحث داغ محافل ورزشی هستند و با توجه به برخی تبلیغات اغراق آمیز شرکت ها خیلی از نقل قول ها می تواند موجب سوء تفاهم شما شود. آنچه در این مقاله آمده شفاف سازی برخی از رایج ترین دروغ های مکملی است.

  •  پروتئین وی چاق می کند!

پروتئین باعث چاق شدن نمی شود. فقط در حالی که کالری مصرفی روزانه شما اضافی باشد منجر به چاقی خواهد شد. خوردن مقادیر درست از سوی دیگر اگر پروتئین کمتر بخورید برای بدن، اضافه کردن عضله را به کاری دشوار تبدیل خواهید کرد.

  • مکمل ها (پول هدر دادن) هستند!

در بازار مکمل های غذایی بسیار موثر و ارزشمندی وجود دارد که می تواند در عضله سازی، کارایی بهتر فیزیکی و سلامت عمومی بدن مفید باشد. اجازه ندهید اظهار نظرهای اغراق آمیز شما را از فواید مصرف مکمل های غذایی بی نصیب کند. البته به خاطر داشته باشید، مصرف مکمل غذایی تنها باید با متخصص باشد و شما نباید به صورت خونسردانه برای خود مکملی انتخاب کنید.

  • وقتی رژیم غذایی خوبی دارم به مکمل نیازی نیست!

یک رژیم غذایی خوب برای شروع خوب است، اما به این معنا نیست که تمام نیازهای بدن یک ورزشکار سطح بالا را تامین می کند. مواد مغذی مورد نیاز هر بدن می تواند به واسطه سن، سلامت، استرس و تمرینات شدید تغییر پیدا کند. مکمل ها را به عنوان عوامل تضمین کننده در نظر بگیرید که جاهای خالی را برایتان پر می کنند.

  • همه مکمل ها کیفیت یکسانی دارند!

همه مکمل ها یکسان نیستند. شرکت های مختلف استانداردهای متفاوتی دارند. بعضی ها روی مواد کم کیفیت و نا خالص تکیه دارند تا بتوانند قیمت تمام شده کمتری به بازار عرضه کنند. نباید مکمل ها را بر مبنای قیمت شان خریداری کنید. شاید پول خود را دور بریزید. در عوض دنبال نظر دیگران باشید و روی با کیفیت ترین محصولات تحقیق کنید.

  • کراتین، استروئید است!

کراتین چیزی مثل استروئید نیست. کراتین ماده ای طبیعی است که در بدن انسان یافت می شود و می تواند به تامین انرژی برای سلول های عضلانی کمک کند. استروئیدهای آنابولیک داروهایی هستند که کارایی بدن را افزایش می دهند و تقلید کننده منفعت های هورمون مردانه تستسترون هستند و خیلی اوقات در مقادیر اضافی و خطرناک به مصرف می رسند. در حالی که کراتین طبیعی و ایمن است، اما استروئید ها عوارض بسیار خطرناک زیادی دارند.

  • مکمل ها حتی بدون تمرین باعث رشد قدرت و عضله می شوند!

در حالی که مکمل های غذایی می توانند سلامت عمومی را بهبود دهند و سیستم ایمنی را تقویت کنند، قرص یا پودر های جادویی نیستند که بتوانند شما را به یک بدنساز بزرگ تبدیل کنند. مکمل ها کمک می دهند تا تمرینات بهتری انجام دهید اما اگر در باشگاه سخت تمرین نکنید آنها باعث هیچ رشدی نمی شوند.

  • مصرف کراتین باعث گرفتگی عضلانی می شود!

مثل تصورهای قبلی این مورد هم مورد آزمایش قرار گرفته و مشخص شده که نادرست است. در حقیقت یک بررسی فاش کرد که ورزشکاران مصرف کننده کراتین گرفتگی عضلانی، کشیدگی، آسیب کم آبی و سفتی عضلانی کمتری را تجربه کردند.

  • بدن به اندازه کافی امگا ۳ تولید می کند !

بدن خودش امگا ۳ تولید نمی کند. اسید های چرب امگا ۳ ضروری هستند یعنی اینکه بدن توانایی ساخت آنها را ندارد و باید که از طریق غذا خوردن برای بدن تامین شوند. مکمل هایی مثل روغن ماهی بدن را با امگا ۳ مورد نیاز تامین می کنند و برای کسانی که سخت تمرین می کنند و آنهایی که رژیم کم کالری دارند، مفید هستند.

  • همه از یک مکمل نتایج یکسانی می گیرند!

این مورد یکی از رایج ترین دروغ های مکملی است. هر فرد یک موجودیت خاص است و هیچ ۲ ورزشکاری یکسان تغذیه وتمرین نمی کنند. در حقیقت اغلب موضوع این است که بعضی ها با یک بدنه خاص حداقل فواید را می بینند ولی از یک بدنه دیگر نتایج بزرگی عایدشان می شود. تصور مکنید که چون مکمل برای دوست شما مفید بوده، پس برای شما هم مفید خواهد بود. در این ماجرا هیچ الزامی وجود ندارد.

  • ورزشکاران نیاز به پروتئین اضافی ندارند!

تحقیقات حاکی از آن است که ورزشکاران سخت کوش نیاز به پروتئین اضافی دارند. تمرین باعث تخریب بافت های عضله می شود و پروتئین اضافی نیاز است تا به بدن در بازسازی و ترمیم این بافت ها کمک کند. علاوه بر این تحقیقات اشاره می کنند ورزشکارانی که پروتئین کمتر از نیاز (یا به اندازه ای که نرمال شناخته شده) می خورند بافت عضله از دست می دهند.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
آخرین مقالات
پاسخ به پر تکرار ترین سوالات شما

1- چطور یک برنامه بدنسازی یا فیتنس دریافت کنم؟

برنامه بدنسازی، تغذیه و مکمل برای هر فرد با شرایط بدنی او، قد، وزن و سابقه ورزشی اش متفاوت است باید یک مربی با در نظر گرفتن تمامی این شرایط برای شما برنامه طراحی کند.

دریافت برنامه آنلاین

2- چطور برای مربیگری بدنسازی و فیتنس اقدام کنم؟ 

برای مربی شدن نیاز است شما آموزش های اولیه را طی کنید سپس با آماده کردن مدارک و شرایط ثبت نام  جهت شرکت در کلاس های آن اقدام نمایید. بیشتر بخوانید…

3- برای چربی سوزی و کاهش وزن بهترین روش ها کدام است؟

بهترین، جدیدترین و کارآمد ترین روش آموزش، نکات ورزشی و تغذیه مناسب با هدف شماست به طوری که تغذیه ورودی خود را کنترول و تمرینات متناسب با توانایی بدنی خود را دنبال کنید.

4- چطور بفهمم چه مکمل و تغذیه ای برای من مفید است؟

افراد متخصصی که در مورد مکمل و تغذیه دوره دیده اند بهترین مرجع راهنمایی شما جهت تغذیه مناسب و مکمل متناسب هستند. 

سوالات متداول مصرف مکمل ها

5- چطور در خانه، بدنسازی و فیتنس کار کنم؟

وقتی شما یک برنامه راهنما برای تمرین در منزل داشته باشید می توانید با حداقل وسایل ورزشی و حتی با استفاده از لوازم منزل مناسب با زمان و توانایی بدن خود را تمرین بدهید.

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

19 پاسخ

  1. با سلام،من حدود ۹ ماه هست که بدنسازی کار میکنم بدنم خیلی تغییر کرده لطفا یک مکمل بهم معرفی کنید برای افزایش حجم،ممنون

  2. با سلام خدمت جناب مرادی
    من کراتین سل تچ(۲.۷کیلو ) خریدم ..۱ سال سابقه تمرین دارم..چطور باید مصرفش کنم تا بهترین نتیجه رو بگیرم؟
    با تشکر

  3. با سلام ببخشید اینکه میگن مصرف مکمل های پروتئینی به صورت دوره های پشت سرهم برای کلیه نامناسبه تا چه میزان درسته؟آیا مصرف مثلا ۳ دوره گینر هردوره ۴.۵ کیلو برای حجم و وزن فشاری به بدن میاره؟آیا یه بدنساز مجازه که ۱۲ ماه سال از مکمل های موردنیازش استفاده کنه یا اینکه باید مدتی هم به بدن استراحت داد؟

    1. حتما باید استراحت مکمل داشته باشه ۳تا ۴ماه یکبار استراحت وحداقل یک ماه زمان استراحت

  4. سلام. من قصد مکمل خریدن از شما را دارم ولی نمیدونم اصل و درجه یک هستن یا نه؟؟؟ لطفا توضیح دهید؟؟؟

  5. چه تضمینی وجود دارد که مکمل های شما مثل اکثر مکمل هایی که در بازار ایران هست تقلبی یا درجه ۳ نباشه؟؟؟؟؟

  6. باسلام وعرض خسته نباشید..من ۱۶سالمه ووزنمم۷۷وقدم هم۱۸۰هستش
    میخواستم برای یه مدت۳۰-۴۰روزه برای افزایش حجم وعضله ای شدن بدنم ازکراتین وپروتیِن وی استفاده کنم.
    میخواستم ازکراتین مونوهیدرات اوپتیموم استفاده کنم ایاخوبه؟؟؟
    واینکه این دومکمل باعث چاقی درناحیه شکم وپهلومیشه یافقط به افزایش توده عضلانی کمک میکنن؟
    لطفا یه کراتین تا۱۰۰تومن به من معرفی کنید!
    باتشکر

    1. فقط میخواستم بدونم میتونم ازاین دومکمل استفاده کنم یانه؟؟؟
      ۲.ایامکمل های شما اصلی هستنئوشماتضمین میکنید؟
      لطفابه هردوسوالم پاسخ بدید

      1. سلام من ۲۶ ساله از کرج
        وزن ۶۳
        قد ۱۷۶
        ۱ ساله که ورزش به صورت مداوم روزی ۴۵ دقیقه انجام میدم
        بدنم خوش فرم شده اما میخوام ۷ الی ۱۰ کیلو افزایش وزن
        داشته باشم
        تغضیه غزایم تا حدودی خوب و میتونم بیشترش کنم
        خواهش میکنم خواهش میکنم
        مکمل لازم و بدون عوارض رو بهم با اسم پیشنهاد بدید
        تا بتونم ازتون خریداری کنم و به هدفم برسم
        تا حالا از مکمل خاصی استفاده نکردم پس برادرانه راهنمایم کنید
        ممنون از سایت خوبتون

  7. سلام و خسته نباشید
    ۱۶ سال سن دارم قصد داشتم برای کمک به رشد قدم و همینطور بهبود وضعیت عضلانی یک دوره ال آرژنین+کراتین+پروتئین وی+گلوتامین مصرف کنم موقع خرید مکمل پشت قوطی همه مکمل ها نوشته شده بود که افراد زیر ۱۸ سال مصرف نکنند منم پشیمون شدم
    لطفا راهنماییم کنید که مصرف کنم یا نه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درج آگهی بدنسازی

حداکثر 10 عکس مجاز می باشد