فهرست مطالب

دروغ های مکملی

تمیز دادن دروغ و حقیقت این روزها در هر زمینه ای کار دشواری است. که البته صنعت فیتنس و بدنسازی هم از این قاعده مستثنی نمی شود. مکمل های غذایی همیشه بحث داغ محافل ورزشی هستند و با توجه به برخی تبلیغات اغراق آمیز شرکت ها خیلی از نقل قول ها می تواند موجب سوء تفاهم شما شود. آنچه در این مقاله آمده شفاف سازی برخی از رایج ترین دروغ های مکملی است.

  •  پروتئین وی چاق می کند!

پروتئین باعث چاق شدن نمی شود. فقط در حالی که کالری مصرفی روزانه شما اضافی باشد منجر به چاقی خواهد شد. خوردن مقادیر درست از سوی دیگر اگر پروتئین کمتر بخورید برای بدن، اضافه کردن عضله را به کاری دشوار تبدیل خواهید کرد.

  • مکمل ها (پول هدر دادن) هستند!

در بازار مکمل های غذایی بسیار موثر و ارزشمندی وجود دارد که می تواند در عضله سازی، کارایی بهتر فیزیکی و سلامت عمومی بدن مفید باشد. اجازه ندهید اظهار نظرهای اغراق آمیز شما را از فواید مصرف مکمل های غذایی بی نصیب کند. البته به خاطر داشته باشید، مصرف مکمل غذایی تنها باید با متخصص باشد و شما نباید به صورت خونسردانه برای خود مکملی انتخاب کنید.

  • وقتی رژیم غذایی خوبی دارم به مکمل نیازی نیست!

یک رژیم غذایی خوب برای شروع خوب است، اما به این معنا نیست که تمام نیازهای بدن یک ورزشکار سطح بالا را تامین می کند. مواد مغذی مورد نیاز هر بدن می تواند به واسطه سن، سلامت، استرس و تمرینات شدید تغییر پیدا کند. مکمل ها را به عنوان عوامل تضمین کننده در نظر بگیرید که جاهای خالی را برایتان پر می کنند.

  • همه مکمل ها کیفیت یکسانی دارند!

همه مکمل ها یکسان نیستند. شرکت های مختلف استانداردهای متفاوتی دارند. بعضی ها روی مواد کم کیفیت و نا خالص تکیه دارند تا بتوانند قیمت تمام شده کمتری به بازار عرضه کنند. نباید مکمل ها را بر مبنای قیمت شان خریداری کنید. شاید پول خود را دور بریزید. در عوض دنبال نظر دیگران باشید و روی با کیفیت ترین محصولات تحقیق کنید.

  • کراتین، استروئید است!

کراتین چیزی مثل استروئید نیست. کراتین ماده ای طبیعی است که در بدن انسان یافت می شود و می تواند به تامین انرژی برای سلول های عضلانی کمک کند. استروئیدهای آنابولیک داروهایی هستند که کارایی بدن را افزایش می دهند و تقلید کننده منفعت های هورمون مردانه تستسترون هستند و خیلی اوقات در مقادیر اضافی و خطرناک به مصرف می رسند. در حالی که کراتین طبیعی و ایمن است، اما استروئید ها عوارض بسیار خطرناک زیادی دارند.

  • مکمل ها حتی بدون تمرین باعث رشد قدرت و عضله می شوند!

در حالی که مکمل های غذایی می توانند سلامت عمومی را بهبود دهند و سیستم ایمنی را تقویت کنند، قرص یا پودر های جادویی نیستند که بتوانند شما را به یک بدنساز بزرگ تبدیل کنند. مکمل ها کمک می دهند تا تمرینات بهتری انجام دهید اما اگر در باشگاه سخت تمرین نکنید آنها باعث هیچ رشدی نمی شوند.

  • مصرف کراتین باعث گرفتگی عضلانی می شود!

مثل تصورهای قبلی این مورد هم مورد آزمایش قرار گرفته و مشخص شده که نادرست است. در حقیقت یک بررسی فاش کرد که ورزشکاران مصرف کننده کراتین گرفتگی عضلانی، کشیدگی، آسیب کم آبی و سفتی عضلانی کمتری را تجربه کردند.

  • بدن به اندازه کافی امگا ۳ تولید می کند !

بدن خودش امگا ۳ تولید نمی کند. اسید های چرب امگا ۳ ضروری هستند یعنی اینکه بدن توانایی ساخت آنها را ندارد و باید که از طریق غذا خوردن برای بدن تامین شوند. مکمل هایی مثل روغن ماهی بدن را با امگا ۳ مورد نیاز تامین می کنند و برای کسانی که سخت تمرین می کنند و آنهایی که رژیم کم کالری دارند، مفید هستند.

  • همه از یک مکمل نتایج یکسانی می گیرند!

این مورد یکی از رایج ترین دروغ های مکملی است. هر فرد یک موجودیت خاص است و هیچ ۲ ورزشکاری یکسان تغذیه وتمرین نمی کنند. در حقیقت اغلب موضوع این است که بعضی ها با یک بدنه خاص حداقل فواید را می بینند ولی از یک بدنه دیگر نتایج بزرگی عایدشان می شود. تصور مکنید که چون مکمل برای دوست شما مفید بوده، پس برای شما هم مفید خواهد بود. در این ماجرا هیچ الزامی وجود ندارد.

  • ورزشکاران نیاز به پروتئین اضافی ندارند!

تحقیقات حاکی از آن است که ورزشکاران سخت کوش نیاز به پروتئین اضافی دارند. تمرین باعث تخریب بافت های عضله می شود و پروتئین اضافی نیاز است تا به بدن در بازسازی و ترمیم این بافت ها کمک کند. علاوه بر این تحقیقات اشاره می کنند ورزشکارانی که پروتئین کمتر از نیاز (یا به اندازه ای که نرمال شناخته شده) می خورند بافت عضله از دست می دهند.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
آخرین مقالات
پاسخ به پر تکرار ترین سوالات شما

1- چطور یک برنامه بدنسازی یا فیتنس دریافت کنم؟

برنامه بدنسازی، تغذیه و مکمل برای هر فرد با شرایط بدنی او، قد، وزن و سابقه ورزشی اش متفاوت است باید یک مربی با در نظر گرفتن تمامی این شرایط برای شما برنامه طراحی کند.

دریافت برنامه آنلاین

2- چطور برای مربیگری بدنسازی و فیتنس اقدام کنم؟ 

برای مربی شدن نیاز است شما آموزش های اولیه را طی کنید سپس با آماده کردن مدارک و شرایط ثبت نام  جهت شرکت در کلاس های آن اقدام نمایید. بیشتر بخوانید…

3- برای چربی سوزی و کاهش وزن بهترین روش ها کدام است؟

بهترین، جدیدترین و کارآمد ترین روش آموزش، نکات ورزشی و تغذیه مناسب با هدف شماست به طوری که تغذیه ورودی خود را کنترول و تمرینات متناسب با توانایی بدنی خود را دنبال کنید.

4- چطور بفهمم چه مکمل و تغذیه ای برای من مفید است؟

افراد متخصصی که در مورد مکمل و تغذیه دوره دیده اند بهترین مرجع راهنمایی شما جهت تغذیه مناسب و مکمل متناسب هستند. 

سوالات متداول مصرف مکمل ها

5- چطور در خانه، بدنسازی و فیتنس کار کنم؟

وقتی شما یک برنامه راهنما برای تمرین در منزل داشته باشید می توانید با حداقل وسایل ورزشی و حتی با استفاده از لوازم منزل مناسب با زمان و توانایی بدن خود را تمرین بدهید.

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

ارسال دیدگاه

19 دیدگاه در “رایج ترین دروغ های مکملی

ارسال دیدگاه