برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

logo
منو
برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

تأثیر استروئیدها بر غده پروستات

بررسی علل بزرگی پروستات که تحت تأثیر استروئیدها بوده:

پروستات عضوی از دستگاه تناسلی مردانه است که درون لگن و در ابتدای مجرای ادراری قرار دارد. این غده در دوران بچگی بسیار کوچک بوده و در دوران بلوغ و تحت تأثیر هورمون مردانه­ ی تستوسترون، بزرگ شده و شروع به فعالیت می­کند.

از عمده فعالیت های این غده می توان به تولید و ترشح مایعی موسوم به منی اشاره کرد. البته لازم به ذکر است که در حد یک سوم از مایع منی توسط پروستات تولید شده و مابقی آن در باقی اندام­ های تناسلی مردانه­ ی آدمی تولید می گردد.

پروستات نقش مهم و غیر قابل انکاری در فعالیت های جنسی مردانه دارد ولی گذشته از این، در ادرار کردن نیز نقش مهمی دارد. پروستات در حد فاصل مثانه تا پیشابراه اطراف لوله های ادراری را احاطه کرده است و با انقباضاتی که دارد خروج ادرار از مثانه را کند می کند و درست به همین دلیل نیز بزرگی این عضو که در برخی موارد رخ می دهد منجر به دردناک شدن خروج ادرار و یا حتی بسته شدن راه خروج ادرار از بدن می شود.

از شایع ترین عوارضی که در اثر استفاده از داروهای استروئیدی و خصوصا نمونه­ هایی که خاصیت آندروژنی بالایی دارند استفاده می­شود می­توان به بزرگ شدن پروستات اشاره کرد که در این مقاله در مورد دلایل و چگونگی بروز این مشکل مطالعه خواهید کرد.

زمانی که در دوره ­های استروئیدی قرار دارید و پس از نزدیکی و زمانی که موعد تخلیه ادرار فرا می رسد اگر درد و سوزش بسیار شدید در نوک آلت حس می­کنید بدانید که در اثر ورود بیش از حد استروئید به بدن پروستات شما بزرگ شده است.

زمانی که در طول روز به جای دو الی سه بار نیاز به تخلیه ادرار، مدام و پی در پی دستشویی رفته و موفق به تخلیه ی کامل ادرار نمی­شوید یقین بدانید که در اثر استفاده های بی­ رویه از استروئیدها دچار بزرگ شدن شدید پروستات شده­اید.

زمانی که ادرار با سرعت طبیعی از مجرا خارج نشده و به اصطلاح قطره قطره ادرار می­کنید و یا برای خارج کردن ادرار از مجرا نیاز به اعمال خشونت و فشار پیدا می کنید نیز تردید کنید که شاید در اثر ورود استروئیدهای زیاد به بدن با بزرگ شدن پروستات رو در رو شده اید.

مروری بر تعدادی از عوارض مصرف استروئیدها

بیماری های پروستات

به دلیل گیرنده ­های فراوان DHT در این عضو از بدن مصرف استروئیدها و خصوصا آن دسته از استروئیدهایی که خواص آندروژتی بالا داشته باشند نظیر خود هورمون تستوسترون به شدت بر روی پروستات تاثیر گذار بوده و منجر به بزرگی این عضو می شود. حتی در صورتی که فرد از استروئیدها استفاده نکرده و رفتارهای دارویی پر خطر نداشته باشد نیز این عضو در برابر تستوسترون تولید شده در خود بدن نیز حساس بوده و ممکن است دچار ضایعه شود.

التهاب پروستات

این بیماری اغلب در اثر عوامل میکروبی ایجاد می­شود و با بزرگی و تورم پروستات نیز همراه است که صد البته با درمان های دارویی و در مدت زمان کوتاه رفع می­گردد.

بزرگی خوش خیم پروستات

این بیماری به اختصار BPH نیز نامیده می­شود و از اصلی ترین تبعات منفی ورود توام با افراط هورمون­ های آندروژن به بدن محسوب شده و در حدود نیمی از مردان بالای ۵۰ سال نیز به طور طبیعی به این بیماری مبتلا می شوند.

سرطان پروستات

نوعی سرطان است که درد چندانی نیز ندارد و درست به همین دلیل نیز تشخیص زود هنگام آن معمولا به ندرت رخ می­دهد. بیشتر افرادی که از نطر ژنتیکی مستعد ابتلا به سرطان هستند دچار این بیماری می شوند و در این قبیل موارد، جراح اقدام به خارج کردن پروستات از بدن می کند.

تاثیر استروژن بر پروستات

علاوه بر هورمون ­های آندروژن، هورمون زنانه ­ی استروژن که به طور طبیعی در بدن برخی از مردان سطح سرمی بالایی داشته و منجر به بروز برخی علایم زنانه همانند نوک سینه می­شود و در برخی موارد نیز به دلیل استفاده­ای که برخی ورزشکاران از هورمون های استروئیدی و یا حتی خود هورمون استروژن دارند در خون این افراد نیز افزایش می­ یابد می­تواند با توسعه دادن گیرنده­ های آندروژنی موجود در بافت پروستات این عضو از بدن را بیش از پیش در برابر تهدیدات تستوسترون و DHT آسیب پذیر تر کرده و زمینه را برای بزرگ شدن بیمار گونه ی این عضو فراهم تر کند.

لازم به توضیح است که از اولین نشانه های بروز اختلال در پروستات که عموما به شکل بزرگ شدن این عضو نیز بروز می­کند می­توان به قطره قطره شدن ادرار در انتهای تخلیه ­ای مثانه، درد و سوزش به هنگام ادرار کردن، کاهش محسوس قطر و جریان ادرار، تکرر ادرار و در مراحل حادتر به احتباس ادرار اشاره کرد.

حقایقی باور نکردنی در مورد استروژن

مهارDHT

اثراتی که DHT  در بدن بر جای می­گذارد در طاسی سر و در بزرگی پروستات و در چرب شدن پوست خلاصه نمی­شود و این هورمون اثرات مثبت قابل توجهی نیز دارد که از آن جمله می توان به تاثیرات این هورمون بر سیستم عصبی مرکزی اشاره کرد. بسیاری از سلول های عصبی حاوی انبوهی از گیرنده های آندروژنی هستند و تحقیقات نشان می­دهد که DHT بر روی این گیرنده ها ناثیر گذاشته و منشاء اثرات سازنده­ای می­شود. تاثیر این متابولیت و این هورمون بر گیرنده ­های موجود در سلول­ های عصبی و سلول های عضلانی به صورت تشدید محسوس رشد در توده های عضلانی بروز می­کند. زمانی که ورزشکاران خاطی در طول دوره های استروئیدی، در سطح وسیع از مهار کننده های آنزیم ۵-Alpha Reductase استفاده کرده و بدین ترتیب از اثرات منفی تستوسترون بر مو و پروستات کم می کنند در اصل از تبدیل تستوسترون به DHT جلوگیری می­کنند و اگر چه با این عمل تا حدود زیادی روند ریزش موهای سر و بزرگی پروستات را کنترل می­کنند ولی با این وجود به طرز چشمگیری از اثرات دوره های استروئیدی کم میشود به گونه ای که افراد با مصرف این دسته از داروها در خلال دوره های استروئیدی از کاهش محسوس قدرت و حجم و یا دست کم از کند شدن محسوس اثرات داروهای به کار رفته در دوره خبر می­دهند و همین مسئله نیز ما را به این باور می­رساند که DHT تماماً مخرب نبوده و اگر چه برخی عوارض جانبی را رقم می­زند ولی در عین حال از اساسی ترین فاکتورهای مورد نیاز برای رشد و افزایش رکورد می باشد و مهار کردن افراطی آن حتی ممکن است تبعات منفی زیادی نیز داشته باشد که از آن جمله می­توان افت محسوس قدرت و میل جنسی اشاره کرد.

۱۰ روش برای افزایش تستوسترون

*

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

3.7/5 – (3 امتیاز)
مقالات تصادفی

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درج آگهی بدنسازی