فهرست مطالب

دومنبع پروتئینی

شیر و تخم مرغ، این دو مورد جزیی از انواع مواد غذایی هستند که لغت ویژه برای شرح آنها اختراع شده است. حتی گیاهخواران نیز از آنها استفاده می کنند. انسان ها سالیان سال است که به دلایل خاصی به مصرف این دو ماده غذایی می پردازند. این دو ماده غذایی، پروتئین مورد نیاز رشد را به ما می دهند. شما ممکن است فکر کنید که با خواص این مواد غذایی آشنا هستید. این مواد غذایی جزو اولین گزینه هایی هستند که برای خوردن انتخاب می کنید. با این حال این انتخاب بدین معنا نیست که شما می دانید چرا آنها خوب هستند یا چرا آنها به یک برنامه غذایی عضله ساز تعلق دارند  به همین جهت برآن شدیم تا یک نگاه ویژه تر به این دو مورد بنیادی تغذیه بیاندازیم.

شیر یک ماده غذایی عضله ساز

شیر و سایر محصولات لبنی به راحتی در دامنه مواد غذایی عضله ساز ممتاز قرار می گیرند این مسئله تنها به خاطر نوع و تراکم پروتئینی که آنها ارائه می کنند، نیست.
بلکه آنها شامل مواد غذایی عضله ساز دیگری نیز هستند. اما این ماده غذایی شامل پروتئین وی و کازیین است که به نوبه خود در مجموعه گروه های پروتئینی موجود در شیر قرار می گیرند. در رابطه با کازیین، پروتئین ها متصل به مواد معدنی خاصی نظیر کلسیم و فسفر هستند از طرف دیگر وی شامل پروتئین های بی شماری نظیر بتا لاکتوگلوبولین، لاکتالبومین، ایمونورگلوبولین و آبومین های بی شمار دیگری می باشد. فراوان ترین پروتئین وی، بتا – لاکتوگلوبولین است که در اسید آمینه لوسین فراوان می باشد .علاوه بر پروتئین وی و کازئین شیر شامل حجم های کمی از اسیدهای آمینه آزاد و پپتیدهای کوچک است. هر ۳۰گرم خامه تقریباً شامل یک گرم پروتئین است در جایی که هر ۳۰ گرم ماست حاوی ۲ گرم پروتئین است. پروتئین شیر در این میان غلیظ ترین منبع پروتئینی از لوسین و سایر اسیدهای آمینه زنجیره ای است. که به بهبود سازی سنتز پروتئین عضله بعد از تمرین و در سراسر روز کمک می کند. شماری از مطالعات پژوهشی نشان داده که عامل بالقوه شیر منجر به افزایش سنتز پروتئین عضله در زمان بعد از تمرین می شود. پروتئین وی سریع تر از سایر پروتئین های مواد غذایی هضم و جذب می شود که این مسئله به نوبه خود دلیل عمده محبوبیت این پروتئین است. از دیگر فواید مکمل های وی و کازئین این است که منجر به کاهش جذب کالریک می شوند.

مواد معدنی یا مینرال ها

تخم مرغ: یک ماده غذایی فوق العاده

سال هاست که تخم مرغ ماده غذایی کاملی محسوب می شود زیرا دارای بالاترین میزان موثر پروتئین است. این خاصیت منجر می شود که این ماده غذایی در افزایش فرایند رشد موثر باشد. کیفیت پروتئین این محصول بسیار بالاست. تخم مرغ نیز در راس لیست مواد غذایی است که حاوی پروتئین های با ارزش می باشد. آنچه که تخم مرغ را با ارزش می کند خاصیت عضله سازی آن و حمایت از یک بدن عضلانی است. پروتئین موجود در تخم مرغ بین زرده و سفیده آن به صورت منصفانه ای تقسیم شده است. سفیده تخم مرغ به تنهایی شامل حداقل ۴۰ پروتئین متفاوت می باشد. مجموع این پروتئین ها در کنار کربوهیدرات، چربی و سایز مواد مغذی سفیده تخم مرغ را تشکیل می دهد. بر خلاف سفیده تخم مرغ، اکثر پروتئین های زرده تخم مرغ از لیپوپروتئین ها تشکیل شده است. در جایی که پروتئین متصل به چربی یا در تعامل با آن است. این مسئله به پایداری ماده ژل مانند زرده تخم مرغ کمک می کند. کالری های موجود در سفیده تخم مرغ به صورت عمده ای متعلق به پروتئین آن هستند. به همین دلیل است که سفیده تخم مرغ ارزش غذایی بیشتری به لحاظ میزان پروتئین دارد. بنابراین آیا از مصرف زرده تخم مرغ دوری کنیم؟ خیر، زرده تخم مرغ شامل ویتامین های مهمی از قبیل بیوتین، فولات، کولین، ریبوفلاوین و ویتامین های B6 و B12 است. همچنین شامل مواد معدنی عضله سازی نظیر آهن، فسفر و روی می باشد.

اسلحه موثر شما

بنابراین از سر تصادف نیست که بسیاری از ما روزمان را با مصرف شیر، تخم مرغ یا ترکیبی از این دو ماده غذایی شروع می کنیم. زیرا مصرف این مواد غذایی نه تنها یک صبحانه پروتئینی کامل برای ما مهیا می کند، بلکه یک غذای مطلوب و اغناء کننده است. پروتئین های موجود در هر دو این مواد غذایی نشان داده اند که منجر به توسعه حس سیری یا احساس پری می شوند. در نتیجه با مصرف این مواد غذایی کمتر گرسنه می شویم و در طی روز کمتر به پر خوری می پردازیم.

به همین خاطر دومنبع پروتئینی بنیادی در رژیم غذایی محسوب میشوند.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
آخرین مقالات
پاسخ به پر تکرار ترین سوالات شما

1- چطور یک برنامه بدنسازی یا فیتنس دریافت کنم؟

برنامه بدنسازی، تغذیه و مکمل برای هر فرد با شرایط بدنی او، قد، وزن و سابقه ورزشی اش متفاوت است باید یک مربی با در نظر گرفتن تمامی این شرایط برای شما برنامه طراحی کند.

دریافت برنامه آنلاین

2- چطور برای مربیگری بدنسازی و فیتنس اقدام کنم؟ 

برای مربی شدن نیاز است شما آموزش های اولیه را طی کنید سپس با آماده کردن مدارک و شرایط ثبت نام  جهت شرکت در کلاس های آن اقدام نمایید. بیشتر بخوانید…

3- برای چربی سوزی و کاهش وزن بهترین روش ها کدام است؟

بهترین، جدیدترین و کارآمد ترین روش آموزش، نکات ورزشی و تغذیه مناسب با هدف شماست به طوری که تغذیه ورودی خود را کنترول و تمرینات متناسب با توانایی بدنی خود را دنبال کنید.

4- چطور بفهمم چه مکمل و تغذیه ای برای من مفید است؟

افراد متخصصی که در مورد مکمل و تغذیه دوره دیده اند بهترین مرجع راهنمایی شما جهت تغذیه مناسب و مکمل متناسب هستند. 

سوالات متداول مصرف مکمل ها

5- چطور در خانه، بدنسازی و فیتنس کار کنم؟

وقتی شما یک برنامه راهنما برای تمرین در منزل داشته باشید می توانید با حداقل وسایل ورزشی و حتی با استفاده از لوازم منزل مناسب با زمان و توانایی بدن خود را تمرین بدهید.

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

ارسال دیدگاه

1 دیدگاه در “دومنبع پروتئینی بنیادی در رژیم غذایی

ارسال دیدگاه